تامین مالی از طریق بازار سرمایه به اقتصاد کمک می کند


تامین مالی از طریق بازار سرمایه به اقتصاد کمک می کند

در دومین همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه کارشناسان این حوزه به استفاده از ابزارهای مالی در بازار سرمایه تاکید کردند و این موضوع را از راهکارهای رشد اقتصاد بیان کردند.

تامین مالی از طریق بازار سرمایه به اقتصاد کمک می کند
ایران اکونومیست- محمودرضا خواجه نصیری -نایب رئیس شرکت بورس- در دومین همایش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه درباره کارکرد اوراق منفعت، گفت: طیف متنوعی از ابزارها در بازار سرمایه وجود دارد و متقاضیان می‌توانند متناسب با توجه نیاز خود از این ابزار استفاده کنند. اوراق منفعت مبتنی از جمله راه‌های تأمین مالی است که شرکت‌ها می‌توانند از این اوراق تأمین مالی کنند. اوراق منفعت از ابزارهای مناسب برای تأمین مالی‌
خواجه نصیری در ادامه به بررسی شیوه تأمین مالی از طریق اوراق منفعت پرداخت و گفت: یکی از صنایعی که از این اوراق استفاده کرده، صنعت نفت بوده است که توانسته کمک شایانی به این صنعت کند. ضامن امین و متعهد پذیره‌نویسی و بازار گردانی سه رکن اصلی دارد.
همچنین محسن فاضلیان، مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اهمیت صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان شکل ساختار یافته مشارکت مدنی سنتی در تولید پروژه‌های مسکن در بازار سرمایه است که به شکل صندوق‌های زمین و ساختمان نمایان می‌شوند. به عبارت دیگر این صندوق‌ها وظیفه تأمین مالی برای پروژه‌های صنعت ساختمانی را برعهده دارند.
وی در خصوص ویژگی‌های صندوق‌های زمین و ساختمان بیان کرد: برای اینکه این صندوق‌ها به پروژه‌ای وارد شوند، اسناد مالکیت زمین باید بدون شرط و برای انتقال به صندوق آماده باشد.
مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن ادامه داد: از سوی دیگر هدف از پروژه باید احداث واحدهای مسکونی و تعداد این واحدها بیش از ۵۰ واحد باشد.
برای استفاده از صندوق زمین و ساختمان اطلاعات مالی باید شفاف باشد
فاضلیان در مورد شرایط پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان تنها به شرطی وارد پروژه‌های نیمه‌تمام می‌شوند که اطلاعات مالی آنها کاملاً شفاف باشد. اصلاح ساختار مالی، استفاده از امکانات بانک مسکن، مواجهه با کمبود منابع مالی و نظارت بر نحوه مصرف وجوه تنها بخشی از مزایای این صندوق‌هاست.
وی با تاکید بر کیفیت بالای ساخت این پروژه‌ها اظهار کرد: ساخت پروژه توسط یکی از پیمانکارانی انجام می‌شود که بر اساس قانون و مقررات مربوط به صندوق‌ها از میان انبوه‌سازان واجد شرایط خاص و باسابقه درخشان انتخاب می‌شود. تأمین سرمایه بانک مسکن تاکنون چهار پروژه را در این حوزه کلید زده که دو پروژه به طور کامل به اتمام رسیده و به عنوان تجربیات موفقی در کارنامه این شرکت قرار گرفته است. پروژه نسیم با هزینه ۲۷ میلیارد تومانی و ۸۰ واحدی در شهرک راه‌آهن تهران، از طریق پیش فروش ساخته شد و اکنون برای خریداران خود سود ۱۰۰ درصدی را به ارمغان آورده است.
فاضلیان با گله از محدودیت‌هایی که برای صندوق‌های زمین و ساختمان در نظر گرفته شده، بیان کرد: از یک‌سو بازدهی که صندوق‌های زمین و ساختمان در بازار واقعی ساخته‌اند، محور ۲۰ درصد را رد کرد و از سوی دیگر این صندوق‌ها توانسته رونقی را به بازار مسکن تزریق و این بازار را به تعادل نزدیک کند. با این حال محدودیت‌هایی برای تأمین سرمایه بانک مسکن برای مشارکت این صندوق‌ها در پروژه‌های ساختمانی اعمال شده که منطقی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا