درگیری جبهه حق و باطل کوره امتحان خدا را در دنیا گرم می کند


درگیری جبهه حق و باطل کوره امتحان خدا را در دنیا گرم می کند

استاد اخلاق تاکید کرد: دو جبهه حق و باطل در طول تاریخ همیشه با هم درگیر بوده و هستند و خواهند بود و این درگیری حق و باطل است که کوره امتحان خدا در دنیا را گرم می کند و معلوم می شود که هر کسی چه کاره است، باید معلوم شود که هر کسی در کدام جبهه است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: بنابر حدیث «جنود عقل و جهل» که به روایت «سماعة بن مهران» آمده، امام صادق(ع) در جمعی از دوستان خود ضمن تشریح چگونگی آفرینش عقل و جهل برای هر کدام از عقل و جهل ۷۵ لشکر ذکر می‌کند که در برگیرنده بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی است. برخی مانند ملاصدرا، ملاصالح مازندرانی و امام خمینی(ره) حدیث را شرح کرده‌اند.(۱)

حجت الاسلام «مسعود عالی» در مورد حدیث جنود عقل و جهل، گفت: دو لشکر درون ما مقابل هم لشکرکشی کرده اند، 75 صفت جنود عقل را تشکیل می دهد که شامل مواردی نظیر تواضع، زهد، حیا، عفت، تسلیم، رضا، توکل و ... می شود و در نقطه مقابل 75 صفت لشکریان جهل عبارتند از رذایلی همچون بخل، ریا، تکبر و... .

این استاد اخلاق گفت: در واقع حدیث عقل و جهل که یک صف بندی درون ما بیان می کند یک تجلی از صف بندی بیرون ما است. در بیرون ما یک صف بندی بسیار بزرگ از اول تاریخ تا آخر تاریخ برقرار است، چنانچه در آیت الکرسی می خوانیم: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِکَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فیها خالِدونَ» (خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‏ اند آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى ‏برد ولى کسانى که کفر ورزیده‏ اند سرورانشان [همان عصیانگران طاغوتند که آنان را از روشنایى به سوى تاریکیها به در مى ‏برند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند). البته خداوند به وسیله اولیایش ولایت و سرپرستی اش را اعمال می کند، این جبهه نبی اکرم(ص) است.

حجت الاسلام عالی بیان کرد: در جبهه دوم اولیای طاغوت هستند، این دو جبهه از اول تاریخ در اشکال مختلف بوده اند، یک روز ابراهیم و نمرود، یک روز موسی و فرعون، یک روز پیامبر(ص) و ابوسفیان، یک روز امام علی(ع) و معاویه، یک روز امام حسین(ع) و یزید و ... .

وی خاطرنشان کرد: اما این دو جبهه حق و باطل در طول تاریخ همیشه با هم درگیر بوده و هستند و خواهند بود و این درگیری حق و باطل است که کوره امتحان خدا در دنیا را گرم می کند و معلوم می شود که هر کسی چه کاره است، باید معلوم شود که هر کسی در کدام جبهه است. به قول مولانا:

از جهان دو بانگ می‌آید به ضد تا کدامین را تو باشی مستعد

آن یکی بانگش نشور اتقیا وان یکی بانگش فریب اشقیا

علاقه مندان می توانند فایل سخنرانی را از اینجا دریافت کنند.

پی نوشت ها:

1.ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB_%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%AF_%D8%B9%D9%82%D9%84_%D9%88_%D8%AC%D9%87%D9%84

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...