اروپایی ها سازوکار حمایت از تبادلات تجاری را سریع تر پیش ببرند


اروپایی ها سازوکار حمایت از تبادلات تجاری را سریع تر پیش ببرند

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه از روند کند سازوکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران - اینستکس- انتقاد کرد و گفت: این سازوکار در ابتدای کار است و از اروپایی ها می خواهیم هر چه سریع تر آن را به پیش ببرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، بهرام قاسمی در نشست خبری در باره سازوکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و این کشور مخالف روابط ایران و اروپا بوده و همچنان به کارشکنی‌های خود ادامه خواهد داد.
وی افزود: ما جز ثبت سازوکار ، موفقیت لازم را از سوی اروپا ندیدیم . ساز و کار با کندی بسیار پیش رفت، ثبت سازوکار ابتدای کار است و خواست ما از اروپا اجرایی کردن هر چه سریعتر آن است. درروزهای آینده مذاکرات کارشناسی متشکل از وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی را با اروپا آغاز می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: به صراحت به اروپا اعلام کردیم مردم و دولت ما صبر و تحملشان تا حدی است و لازم است این موضوع را با سرعت پیش ببرند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی تصریح کرد: FATF هیچ ارتباطی با سازوکار اینستکس ندارد و ایران کشوری نیست که شرط بپذیرد. در بیانیه اروپا هم پیوستن به این کنوانسیون به عنوان شرط مطرح نشده و آنچه مطرح شده توصیه است و نمی‌توانند آن را به‌عنوان شرط مطرح کنند.

**گام دوم انقلاب
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه گام دوم رهبری و برنامه های وزارت امور خارجه برای محقق ساختن این بیانیه اظهار داشت: فکر می‌کنم حدود 15 توصیه در سیاست جدیدی که توسط رهبر انقلاب اسلامی اعلام شده در حوزه سیاست خارجی است و تصورم این است که بخش عمده ای از این توصیه ها از گذشته در حال اجرا بوده و باید این توصیه ها با جدیت بیشتر و نگاه عمیق تر پیگیری شود.
وی اضافه کرد: کمیته ای در این خصوص تشکیل شده و بر روی این موارد مطالعه می کند. ما سعی خواهیم کرد به عنوان مجری سیاست خارجی همه نکات را در فرایندهای آتی سیاست خارجی و روابط بین المللی در عرصه جهانی و منطقه ای به دقت اجرا کنیم.

**سازوکار مالی اروپایی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینستکس و مباحثی که از سوی کشورهای اروپایی در این زمینه مطرح شده است گفت: انتقادات ما به سه کشور اروپایی درباره این ساز و کار پابرجاست و آنها در این خصوص تاخیر داشتند ضمن اینکه اف ای تی اف ارتباطی به این ساز و کار ندارد.
وی تصریح کرد: ایران کشوری نیست که شرطی بپذیرد و در بیانیه اروپا هم شرطی مطرح نشده بلکه توصیه هایی داشته‌اند ضمن اینکه آنها نمی توانند شرطی تعیین کنند.آنچه تحت عنوان ساز و کار مطرح شده بخش کوچکی از تعهدات کشورهای اروپایی است که خواهان ماندن ایران در برجام بودند این کشورها باید به تعهدات خود پایبند باشند و آنها را اجرایی کنند.
قاسمی تصریح کرد: ما ارتباطی بین این ها نمی بینیم و اروپا باید این سازو کار را فعال و اجرا کند . ما منتظر هستیم هر چه سریعتر و وارد مرحله اجرایی شویم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت: اروپایی ها باید بدانند که صبر و ماندگاری ما در این حوزه تا کجا می تواند ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: درباره اف ای تی اف و پالرمو ما نظرات کارشناسی خود را همانند مجلس و دیگر ارگان های دولتی با صراحت بیان کرده ایم و تکرار می کنیم که تصویب این لوایح بدون در نظر داشتن سازوکارمالی و همچنین بدون هیچ ارتباطی به برجام، به نفع کشور مصالح مردم و اقتصاد خارجی جمهوری اسلامی است . امیدوار هستیم مجمع تشخیص مصلحت که به هر دلیل و علیرغم همه دلسوزی ها و افراد متعهدی که علاقمند به سرنوشت کشور هستند نتوانسته تاکنون به جمع‌بندی لازم دست یابد نهایتاً تشخیص درستی داشته و هرچه مصلحت کشور هست را سریعتر تصویب کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سفر رئیس مجلس به چین گفت: چین از شرکای جدی ما در حوزه های مختلف بوده و خواهد بود حجم همکاری‌های دو کشور بسیار بالاست و این همکاری ها در بخش های مختلف می تواند ادامه داشته باشد.
قاسمی افزود: ممکن است به دلایل مختلف نارسایی هایی وجود داشته باشد ولی ما آینده روابط با چین را با اهمیت تلقی می‌کنیم و امیدوار هستیم این روابط در مسیر رو به جلو حرکت کند.
وی با اشاره به مبادله هیئت‌های سیاسی و اقتصادی بین دو کشور و تلاش برای تسهیل همکاری ها اظهار داشت: سفر آقای لاریجانی به پکن که در رأس یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی است سفر مهمی است و نباید این سفر را صرفاً برای رایزنی های پارلمانی مدنظر قرارداد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم این سفر بتواند کمک بیشتری به روان شدن همکاری های دو کشور کند و بعد از انجام این سفر بیشتر می توان درباره آن صحبت کرد اما سفر آقای لاریجانی به خصوص با توجه به ترکیب هیاتی که ایشان را همراهی می کنند و ملاقات هایی که دارند سفر مهمی است.

**سخنان مرکل در مونیخ
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات آنگلا مرکل در کنفرانس مونیخ گفت: همه کسانی که مسائل ایران را دنبال می کنند به خوبی از نقش سازنده ایران در ثبات و امنیت منطقه آگاه هستند.این تفکرات یا القائات رژیم صهیونیستی و یا برخی کانون‌های مشخص و همچنین هیئت حاکمه آمریکاست که در جهت ایران هراسی تلاش کرده و اخبار جعلی منتشر می‌کنند.
وی یادآور شد: در کشور آلمان بسیاری از سیاستمداران به نقش اساسی و سازنده ایران در مبارزه با تروریسم آگاه هستند و این مسائل چیز پنهانی نیست بنابراین من این صحبت‌ها را جدی تلقی نمی کنم و فکر می کنم شاید سوءتفاهمی برای ایشان ایجاد شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سخنان محمد جواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ و اینکه خواسته مشخص ایران از اروپا چیست،گفت:وزیر محترم امور خارجه در کنفرانس مونیخ بسیار روشن صحبت کردند و گفتند که چه باید بشود.
وی با اشاره به نقش سازنده مثبت ایران در ثبات و امنیت منطقه ، همچنین مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و جنایات سازمان یافته در منطقه و جهان گفت:ما در بحث برجام بنا به شهادت آژانس تعهدات خود را به خوبی انجام داده ایم . ایران کشوری است که مسئولانه و متعهدانه در جامعه جهانی نقش مثبتی ایفا کرده است و انتظارش از کسانی که علاقمند به ماندگاری ایران در برجام هستند این است که آنها هم به اندازه لازم و کافی از شجاعت، درایت و فهم شرایط جهانی و منطقه ای برخوردار باشند.
قاسمی با اشاره به سیاست یکجانبه گرایانه ایالات متحده آمریکا گفت: اروپایی‌ها بارها به ما گفته اند که مخالف یکجانبه گرایی آمریکا هستند اما آنها باید برای مقابله با این سیاست حاکمان آمریکا و وضعیت خطرناکی که این سیاست می‌تواند داشته باشد وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اروپا علیرغم شعارهایی که مطرح می‌کند در عمل نتوانسته آنها را اجرا کند و لذا گلایه مندی ما به اروپایی ها در مورد نقش این مجموعه به عنوان یک جریان مدعی همگرایی که باید هزینه های مقابله با یکجانبه گرایی را بپردازد،باقی است.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: ایران به تنهایی قادر نخواهد بود در درازمدت هزینه‌های مبارزه با تروریسم و خیلی مسائل دیگر را پرداخت کند.

**سفر وزیر خارجه هند به تهران
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر سوشما سواراج وزیر خارجه هند به تهران و اینکه آیا سیاستی برای فشار مشترک بر پاکستان پیش‌بینی شده است، گفت: رابطه ما با کشورهای منطقه روابط مستقلی است و ما بر اساس تاریخ، نوع روابط، پیشینه و همکاری های قبلی سیاست خارجی خود را دنبال می‌کنیم و واقعیت‌ها را درهم ادغام نمی‌کنیم.
وی یادآور شد: رابطه ما با هم رابطه دیرینه و خوبی است. دو کشور همکاری‌های خوبی در مسائل اقتصادی دارند. هند یک کشور مهم صنعتی است و به دلایل مختلف ما ارتباطات بسیاری با همدیگر داریم.علاوه بر این با توجه به نوع همکاری های جدید دو کشور و همچنین بحث مهم چابهار تلاش های بیشتری برای ارتقای سطح روابط خواهیم داشت.
قاسمی تصریح کرد: تروریسم بلیه ای است که دامنگیر بسیاری از کشورها در منطقه است و مبارزه با آن هم نیازمند اجماع بین المللی و همکاری همه کشورهای منطقه است این موضوع می‌تواند به عنوان یک بحث اساسی میان هند و ایران مطرح باشد.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس درباره درباره بحران یمن گفت:آنچه که وزیر خارجه انگلیس درباره یمن مطرح کرد سخن اشتباهی بود آنچه که بیان شده بود مبنی بر اینکه وزیر خارجه ایران تعهدی درباره یمن داده حرف اشتباهی است
وی یادآورشد: ما با همه کشورهای موثر چه در منطقه و چه بیرون منطقه درباره موضوع یمن و تجاوزی که به این کشور صورت گرفته و همچنین فجایع این کشور گفت و گو کرده ایم و چندین دور با کشورهای اروپایی در ماه های گذشته گفتگو کرده و تلاش کردیم فضایی برای توقف حملات ائتلاف متجاوز ، آتش‌بس و ارسال کمک های دوستانه فراهم شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نهایتاً تلاش های ایران به سمت نشست استکهلم منجر شد و در این نشست مباحثی مطرح شد گفت: صحبت وزیر خارجه انگلیس به تعهدی برمی‌گردد که برخی گروه ها در استکهلم مطرح کردند و خطابش به ایران نیست. یمن یک کشور مستقل است و خود این کشور و گروه های یمنی تصمیم می‌گیرند و ایران نمی‌تواند جای کشورهای دیگر تعهد بدهد.

**حمله تروریستی در شرق کشور
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پیرامون حادثه حمله تروریستی در شرق کشور از طریق مجامع بین المللی اقدام می خواهید کرد گفت: بعد از حادثه اخیر رایزنی های بسیاری بین تهران و اسلام‌آباد وجود داشته و این رایزنی‌ها ادامه می یابد.هشدارهای لازم و آنچه که پاکستان باید به آن متعهد باشد مطرح شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد این مسئله اطلاعات من نشان نمی دهد که اقدام خاصی در سازمان ملل مطرح باشد ما علاقمند هستیم بتوانیم در یک رایزنی جدی و فشرده با پاکستان برای تعیین تکلیف وضعیت مرزها و اینکه آنها چه اقداماتی می توانند برای افزایش امنیت انجام دهند داشته باشیم تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم و در این راستا به طور مستقیم تماسها بین دو طرف در جریان است.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر هیات پاکستانی به ایران هم گفت : در تماس مستقیم هستیم و از کانال‌های مختلف این تماسها آغاز شده است و مقامات مختلف پاکستان هم با طرف ایرانی صحبت‌هایی داشته و پیشنهاداتی را ارائه کرده‌اند. ما منتظر تعیین تکلیف نهایی این پیشنهادات هستیم تا ظرف چند روز آینده بتوانیم اطلاعات بیشتری منتشر کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط پاکستان و عربستان اظهار داشت: روابط خارجی کشورهای همسایه با دیگران به خودشان مربوط است و ما به آنها توصیه نمی کنیم و نمی توانیم در مسائل داخلی سایر کشورها دخالت کنیم ولی فکر می‌کنیم که همسایگان ما باید متوجه طراحی های شیطنت آمیز و مخرب برخی کانون های معاند برای تحت تاثیر قرار دادن روابطشان با ایران باشند.

**تعهدات اروپا در برجام
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اگر اروپا نبود تا الان برجام مرده بود هم گفت: این نظر ایشان است با وجود خروج آمریکا از برجام سه کشور اروپایی هنوز در این توافق حضور دارند ایران و دو عضو دیگر شورای امنیت هم در آن مانده اند.
وی با اشاره به اجرای تعهدات ایران در این توافق اظهار داشت: ما امیدواریم حیات برجام صرفاً به این شکل نباشد و اروپا و سه کشور بتوانند خسارت های ناشی از خروج آمریکا از برجام و تعهدات شان را اجرا کنند تا بتوانیم بهتر از حیات برجام صحبت کنیم.

**سخنان اردوغان درباره نشست آستانه
قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اظهارات رجب طیب اردوغان مبنی بر اضافه شدن کشورهایی مثل عراق و لبنان به نشست های آستانه اظهار داشت: تصمیم گیری درباره حضور کشورهای جدید در این فرایند به عنوان عضو ناظر و نه این که عضو اصلی فرآیند آستانه باشند از گذشته مطرح بوده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت:کشورهای زیادی بعد از آن که این روند را رو به رشد و موفقی دیدند، متقاضی حضور در این روند بودند که به دلایل خاصی شرایط میسر نبود ولی نهایتاً این سه کشور( ایران روسیه و ترکیه ) هستند که باید بین خود تفاهم کنند که اعضای جدید به عنوان ناظر می توانند در این مجموعه حضور داشته باشند یا نه.
وی با بیان اینکه نگاه ما به عضویت کشورها بخصوص کشورهای منطقه و کشورهای همسایه سوریه به این فرآیند به عنوان عضو ناظر نگاه مثبتی است تصریح کرد: این کار می‌تواند به مرحله عملیاتی برسد ولی شرط لازم این است که مقام‌های ایران ترکیه و روسیه بر سر اینکه چه کشورهایی می‌توانند به عنوان عضو ناظر در این مجموعه حضور داشته باشند تصمیم گیری کنند.

** احتمال پیوستن کشورهای دیگر مانند هند به سازکار اروپایی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره سفر وزیر خارجه هند به تهران و این که آیا برنامه ای برای الحاق هند به ساز و کار مالی اینستکس وجود دارد، گفت: مذاکرات کارشناسی دقیقی برای چگونگی اجرایی شدن این ساز و کار و مبادلات تجاری در حال انجام است.صحبت های اولیه مبنی بر این بوده که این سازوکار با اقلام مشخص و کشورهای مشخص آغاز شود.
قاسمی خاطرنشان کرد: زمانی که روند کار برای طرفین مطلوب باشد، این امکان مهیا است که کشورهای دیگر هم بتوانند از این سازو کار استفاده کنند.
وی اضافه کرد: برخی کشورها در این مورد با اروپایی ها صحبت و اعلام آمادگی کرده اند که بتوانند بعد از اجرایی شدن ساز و کار از آن استفاده کنند. هند هم از جمله کشورهایی است که علاقمند به استفاده از این سازو کار است و خواسته خود را هم بیان کرده است.

** پناهندگی افسر ضد جاسوسی آمریکا به ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره پناهنده شدن یک افسر ضدجاسوسی آمریکایی به ایران اظهار داشت: از این نوع خبرهای ایران هراسانه در رسانه های آمریکا و برخی نقاط دنیا زیاد است. من در این مورد اطلاعی ندارم و فکر می کنم که این خبر درست نیست و فضاسازی رسانه ای محسوب می شود و اتهامی است که اف بی آی علیه یک شهروند آمریکایی مطرح کرده است.
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جنگ طلبانه مقامات آمریکایی و این که آیا خطر جنگ را جدی گرفته اید، گفت: با توجه به سیاست های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی ما برای هر وضعیتی آمادگی داریم.در عین حال سخنان بی ربط و نادرست مقامات آمریکایی را جنگ روانی برای تحت فشار قرار دادن ایران می دانیم.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از چنان قدرتی در منطقه و جهان برخوردار است که اگر درایت و خردی باشد، کسی به خود اجازه چنین رویاپردازی های ناپخته ای نمی دهد.
این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا تکرار ادعاهای اروپا درباره ساز و کار مالی، FATF و برنامه موشکی باعث جا افتادن این مباحث به عنوان شروط اروپا محسوب نمی شود، گفت: اروپا و یا دیگران می توانند حرف های زیادی بزنند ولی این موارد دلیل بر درست بودن آن نیست، از نظر ما FATF هیچ ربطی به چیز دیگری ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با این حال اگر ما بخواهیم در صحنه جهانی حضور داشته باشیم باید در راستای ارتباطات تجاری خودمان به عنوان مکانیزمی که امروز در جهان وجود دارد و اکثر کشورها به آن ملحق شده اند، به این مسئله نگاه کنیم.
قاسمی یادآور شد: سازو کارهای زیادی در جهان وجود دارد که شاید ما آن ها را قابل قبول نمی دانیم ولی با آن کار می کنیم واین ها بخشی از ماهیت جامعه جهانی است.ما در مذاکراتی که با اروپایی ها داشتیم با صراحت با آن ها صحبت کردیم و آنها از مواضع ما آگاه هستند و ما این مسائل را به سازوکار گره نمی زنیم.

**نقش معاونت اقتصادی در ارتقای روابط تجاری ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره معاونت دیپلماسی اقتصادی و این که این معاونت چه نقشی در ارتقای روابط تجاری کشور داشته باشد، اظهار داشت: این معاونت چه در کمک به سفارتخانه ها و چه تماس های مستمری که با دستگاه های اقتصادی کشور دارد، فعالیت های زیادی انجام می دهد.
قاسمی اضافه کرد: معاونت دیپلماسی اقتصادی بعنوان یک پل اقتصادی بسیار موثر بین تهران و نمایندگی های ایران در خارج عمل می کند و اطلاعات و نوع همکاری ها با سایر کشورها را هم در اختیار دستگاه های ذیربط می گذارد.
وی یادآورشد: به دلایل خاص تحریم و شرایطی که ایجاد شده ما ناچار هستیم از برخی ابعاد تبلیغاتی کارهای خود بکاهیم چرا که همکاری های ما با سایر کشورها دشمنانی دارد و شاید در این زمینه کمتر سخن گفته ایم و بیشتر سکوت کرده ایم اما معاونت دیپلماسی اقتصادی از مدتی که راه اندازی شده، گام های بلندی برداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای درگیری نظامیان ایرانی و روسی در سوریه اظهار داشت: من اخبار میدانی سوریه را ندارم و در مورد این خبر هم هیچ گزارشی دریافت نکرده ام اما ما بارها تاکید کرده ایم که ما در سوریه نیروهای مستشاری داریم و یگان و پایگاه نظامی نداریم که در عرصه نبرد حضور داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: چنین مسائلی خبرسازی است که به دلیل عصبیت برخی کشورها از پیشرفت روند آستانه و نگرانی از روابط رو به رشد ایران و روسیه مطرح می شود.
وی با بیان اینکه برخی به انحای مختلف تلاش کردند این روند را متوقف کنند گفت: اینها با این خبرسازی ها سعی می کنند اخبار منفی و نگران کننده ای در افکار عمومی ایران و منطقه ایجاد کنند و نباید چنین اخباری را جدی گرفت.
2021**1553

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید