«فاتح» زنجیره نیروی دفاعی زیر آب ایران را تکمیل کرد


«فاتح» زنجیره نیروی دفاعی زیر آب ایران را تکمیل کرد

امیردریادار خانزادی از زیردریایی فاتح به عنوان جهشی در حوزه ساخت زیردریایی یاد کرد و گفت: این زیردریایی زنجیره نیروی دفاعی زیر آب کشورمان را تکمیل کرد. بسیاری از توانمندی ها در این زیردریایی وجود دارد که در زیردریایی های قبلی نداشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان، امیر دریادار «حسین خانزادی» شب گذشته (یکشنبه 28 بهمن ماه) مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود و با اشاره به الحاق زیردریایی فاتح به نیروی دریایی ارتش گفت: «پیش از انقلاب از دانش و فناوری زیردریایی برخوردار نبودیم. ورود زیردریایی به مجموعه نیروی دریایی ارتش به دهه هفتاد برمی گردد و از آن زمان با نحوه کاربری آنها آشنا شدیم.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «با توجه به اینکه به زیردریایی نیاز داشتیم مجموعه وزارت دفاع به این عرصه ورود کرد و به تدریج از دهه هشتاد کار ساخت زیردریایی های سبک را آغاز کردیم. از سال 1388 برنامه توسعه ای جدی برای نیروی دریایی در دستور کار قرار گرفت که این برنامه در حال پیشرفت است.»

امیر دریادار خانزادی با اشاره به پیشرفت های ایران در حوزه تجهیزات و نیروی دریایی گفت: «اکنون از یک نیروی دریایی با رفتار خطی قابل کنترل از سوی دشمن به نیروی دریایی با رفتار غیر خطی تبدیل شده ایم و این دستاورد به برکت انقلاب به دست آمده است.»

وی از زیردریایی فاتح به عنوان جهشی در حوزه ساخت زیردریایی یاد کرد و گفت: «این زیردریایی زنجیره نیروی دفاعی زیر آب کشورمان را تکمیل کرد. بسیاری از توانمندی ها در این زیردریایی وجود دارد که در زیردریایی های قبلی نداشتیم.»

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه نتیجه مسیر توسعه ای که نیروی دریایی در 10 سال گذشته در حال طی کردن آن است، اجرایی شدن تدبیر مقام معظم رهبری در برخورداری از نیروی دریایی در شان و مظهر اقتدار ملت ایران است، گفت: «برای تکمیل زنجیره دفاعی کشور در دریا و برقراری امنیت در دریاهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به مجموعه ای از شناورهای زیرسطحی، سطحی و پروازی و کارکنان و تکاوران دریایی با تجهیزات خاص نیاز داریم که این موضوع به تعامل بسیار نزدیک مجموعه های صنعتی کشور به ویژه در وزارت دفاع و نیروی دریایی نیاز دارد.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه این نیرو بر اساس سیاست های دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دو بخش بازدارندگی دفاعی و آمادگی دفاعی برای رزم سازماندهی می شود، افزود: «در چهار دهه انقلاب اسلامی هر روز قدرتمندتر از گذشته شده ایم. مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران همیشه امن بوده است و به صورت شبانه روزی این مناطق را پایش می کنیم و کشتی های تجاری و بین المللی، آزادنه و بدون مشکل در این مناطق رفت و آمد می کنند.»

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک شبکه در هم تنیده دفاعی را در سطح دریا با مجموع قابلیت هایی که از طریق صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران به دست آمده ایجاد می کنیم، گفت: «هر دو مجموعه نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار هم امنیت کامل را برقرار کنند و این کار را در گذشته هم انجام دادیم.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور نیروی دریایی از سال 87 در مناطق بین المللی گفت: «با توجه به اینکه کانون های ناامنی در مناطق میانی اقیانوس هند به ویژه در مناطقی که درگاه ها و خطوط اصلی ورودی و تردد شناورهای تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عدن شکل گرفت این ضرورت به وجود آمد که نیروی دریایی ارتش در آن جا حضور یابد تا امنیت اقتصادی و خطوط مواصلاتی دوردست کشور را در دریاهای آزاد تامین کند.»

امیر دریادار خانزادی در ادامه به اعزام ناوگروه های نیروی دریای ارتش به آب های آزاد اشاره کرد و گفت: «از آن زمان تاکنون عملیات های مختلف از جمله عملیات های رعد 1 و 2 را داشتیم که در رعد 1، کشتی تجاری ایرانی اسیر دزدان دریایی را آزاد کردیم و در عملیات رعد 2 هم یک کشتی تجاری چینی را از دست دزدان دریایی نجات دادیم.»

فرمانه نیروی دریایی ارتش خطاب به کسانی که فکر تهدید نظامی علیه نظام اسلامی را دارند، گفت: «آنها باید آماده باشند تا ضربه محکم و غافلگیرانه ای را از رزمندگان نیروی دریایی ارتش در دریا دریافت کنند.»

بنابراین گزارش، امیر دریادار «امیر رستگاری» نیز که مهمان این برنامه خبری بود درباره این زیردریایی گفت: «زیر دریایی فاتح برجسته ترین نماد اقتدار دانشی، تحقیقاتی، پژوهشی و صنعتی کشور است. از ابتدای سال 1387 ساخت این زیردریایی بنا به درخواست نیروی دریایی راهبردی ارتش در دستور کار وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی قرار گرفت.»

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: «از همان ابتدا دفتر طراحی ویژه برای آن تشکیل شد که متخصصان این سازمان با توجه به تجربیات ساخت زیردریایی های کلاس سبک غدیر در آن جا سازماندهی شدند و عناصری از متخصصان نیروی دریایی راهبردی و عملیاتی به کمک ما آمدند و با استفاده از دیگر امکانات وزارت دفاع، کار طراحی آغاز شد.

وی با بیان اینکه در طول مدت طراحی حدود 132 هزار سند طراحی برای این زیردریایی منتشر شد، افزود: «بر اساس آن مرکز مهندسی ساخت، نقشه های طراحی را تولید کردند. بیش از 412 هزار قطعه در این زیردریایی به کار رفته است و 30 هزار فعالیت اجرایی تعریف شد و در بازه حدود 4 میلیون و 202 هزار ساعت کار در مدت 10 سال، این زیردریایی ساخته شد که به نوعی رکورد محسوب می شود زیرا میانگین جهانی بین 12 تا 15 سال است.»

امیر دریادار رستگاری با اشاره به اینکه بیش از 76 فناوری روز جهان در زیردریایی فاتح استفاده شده است، گفت: «بیش از 500 شرکت دانش بنیان تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی با ما در ساخت این زیردریایی همکاری کردند. این زیردریایی قابلیت آفندی و پدافندی بسیار خوبی را در زیر و سطح دریا دارد.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه جزو 11 کشور برتر جهان هستیم که به توانایی ساخت زیردریایی دست یافتیم، گفت: «زیردریایی، قدرت آفرین است. زیردریایی ها موثرترین مولفه صحنه های نبرد دریایی هستند زیرا از محیط ناهمگن دریا به خوبی استفاده می کنند و ضربات شوک آور و ویرانگری را به نیروهای مهاجم وارد می کنند.»

امیر دریادار رستگاری با اشاره به ارائه طرح برای ساخت زیردریایی سنگین بعثت و ناوشکن سنگین گفت: «این پیشرفت ها در سخت ترین شرایط تحریم محقق شده و وزارت دفاع در این جنگ علمی، سربلند است. دانش ساخت زیردریایی در کشور بومی شده است. برای ساخت شناورهای سنگین هم برنامه گسترده ای از جمله ساخت ناوشکن سنگین 6 هزار و 500 تنی را در دستور کار داریم.»/

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...