راهبرد انقلاب در مقابله با انحرافات مهدوی/راه حل مشکلات امروز اقتصاد


راهبرد انقلاب در مقابله با انحرافات   مهدوی/راه حل مشکلات امروز اقتصاد

حجت الاسلام خادمیان با بیان اینکه مقابله با جریان های انحرافی مهدویت از اولویت های انقلاب است، گفت: امام خمینی(ره) دین را از انزوا خارج کرد و به عرصه سیاست و اجتماع آورد. مشکلات امروز اقتصاد ریشه در دوری از فرهنگ امامت و ولایت دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی مقابله با جریان های انحرافی است که در مقابل مهدویت به عنوان بال سبز تشیع قد عَلَم کرده و درصدد بوده و هستند تا به این آموزه که امید و انگیزه مبارزه را در جان های خسته زنده نگاه می دارد، ضربه بزنند.

اما انقلاب اسلامی نه تنها مانع این جریان ها شد بلکه مهدویت اصیل و انقلابی و امیدآفرین را نه فقط به ایرانیان بلکه جهان اسلام و فراتر از آن جهان معرفی کرد.

از این رو، در بررسی نقش انقلاب اسلامی در مبارزه با جریان های انحرافی در حوزه مهدویت با حجت الاسلام «عباس خادمیان»، کارشناس مهدوی به گفت وگو پرداخته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

به منظور ورود به بحث درباره چرایی بروز و ظهور جریان های انحرافی در حوزه مهدویت که مقابل انقلاب قد علم کرده اند، توضیح دهید.

جریان های مختلف در جامعه انسانی بر بسترهای مختلفی متکی است، تا بستر برای یک جریان آماده نباشد آن جریان چه خوب و چه بد و چه انحرافی فرصت بروز نمی یابد، از این رو، اگر بخواهیم جریان های قبل و بعد از انقلاب و نیز برخورد انقلاب با این جریان ها را بررسی کنیم باید توجه بیشتر به زمینه های بروز و ظهور آنها داشته باشیم.

مسئله اصلی که درباره این جریان ها مطرح است آنکه هر جا غفلت، بدفهمی، کم فهمی، کج فهمی در جامعه بشری گسترش یافته، جریان های انحرافی هم با رابطه مستقیم کشت شده و رشد و توسعه یافته است چنان که امیرالمومنین(ع) می فرمایند: نمی توانید اتفاق بزرگ و قدم اصلاحی بدارید مگر آنکه انحرافات و آسیب های رخداد را بررسی کنید.

پیش از انقلاب اسلامی غفلت ها و کج فهمی ها و کج روی ها در سایه عدم اطلاع از هویت و اخلاق و فرهنگ دینی مهدوی در جامعه بروز کرد چراکه هم حاکمان و هم فضای حاکم بر جامعه بر آن تاکید داشت که هویت و اخلاق دینی و فرهنگ مهدوی که از آموزه ها و دکترین های دین اسلام است، مغفول بماند (حاکمان همیشه عمداً در حال تخریب اندیشه های دینی بوده اند) لذا از دوره قاجاریه به بعد شاهد انحرافات به ویژه در حوزه مهدویت بوده ایم.

چه مصادیقی برای این جریان های انحرافی وجود دارد و شیوه مقابله انقلاب اسلامی با آنها چگونه است؟

یکی از این جریان های انحرافی، جریان موسوم به «انجمن حجتیه» بود که در جامعه دینداران و از سر بدفهمی و کج فهمی درباره مهدویت رشد کرد. متاسفانه، این جریان با تصرف قلب ها و با وارد کردن شبهات و حمله کردن به باورها و اعتقادات مردم به تخریب های اعتقادی شان عمق بخشیدند.

اما انقلاب اسلامی فضایی را ایجاد کرد که ریشه و زمینه اصلی فضاسازی های انحرافی این جریان را یا در نطفه خفه و یا کاملاً کمرنگ کرد چنان که یکی از بحث های جدی امام خمینی(ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب برخورد با این جریان های انحرافی است.

این جریان و دیگر انحرافات مشابه چه افکار پوچ و باطلی را در حوزه مهدویت تبلیغ و ترویج می کرد؟

یکی از شاخص هایِ انحرافی انجمن حجتیه، تاکید بر عدم دخالت دین در عرصه سیاست است و اینکه نباید از مهدویت در فضای سیاسی و مدیریتی بهره مند شد، نظریه این انجمن آن بود که دین نباید در سیاست دخالت کند و تا جای ممکن باید دین و مهدویت را در درون افراد محصور کرد؛ لذا با پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید انقلاب بر روی کار آمدن دولت دینی، پرچم مخالفت را برداشتند و حتی در بیانیه ها و اساس نامه شان طوری برخورد کردند که انقلاب اسلامی در اندیشه آنها تعریفی ندارد.

این انجمن چه انحرافات فکری دیگری را به اسم مهدویت رواج می داد و برخورد انقلاب اسلامی با آن چگونه بوده است؟

از دیگر انحرافات این انجمن که رسوبات آن هنوز در جامعه وجود دارد، آن است که فساد باید همه جامعه را بگیرد تا امام زمان(عج) ظهور کند و تا پیش از ظهور نمی توان هیچ گونه حرکت اصلاحی انجام داد و اگر قبل از ظهور حکومتی تشکیل شود محکوم به شکست است!

همه این انحرافات ناشی از بدفهمیِ مبانی دینی و آموزه های روایی است.

در مقابل چنین افکار انحرافی و برداشت های ناصحیح از مهدویت، امام خمینی(ره) و انقلاب 57 خط بطلانی بر همه این انحرافات کشید و دین را از انزوای صندوق خانه ها و کتابخانه ها خارج کرد تا دین و دینداری و مهدویت در قلب ها محصور نشود بلکه به میدان اجتماع و سیاست بیاید.

باید توجه داشت علی رغم تبلیغات این جریان، انقلاب اسلامی به عنوان جریان زلال و صاف الهی نه تنها محکوم به فنا و شکست نشده بلکه در حال حیات و بالندگی است و کشورهای مختلف را نه فقط در منطقه بلکه در جهان متاثر کرده است.

انقلاب اسلامی در دیگر عرصه های مهدوی چه خدمات و دستاوردهایی داشته است؟

یکی از بزرگترین خدمات انقلاب اسلامی در این باره، آنکه زمینه غفلت و انحراف را در افکار عامه مردم و اندیشمندان و نخبگان برطرف کرد و این خدمتی بی بدیل است، چراکه تا اندیشه ظهور و مهدویت در افکار، ظهور صغری نکند یعنی در دل ها و افکار فهم و درک درستی از این مسئله نشود ظهور کبری رخ نخواهد داد چون غیبت امام عصر(عج) به عدم شناخت و کج فهمی ها از احکام باز می گردد.

اگر امیرالمومنین(ع) خانه نشین شدند و حضرت سیدالشهداء(ع) در کربلا با آن جنایات به شهادت رسیدند همه و همه به دلیل کج فهمی و بدفهمی از دین است. لذا امام خمینی(ره) در بستر انقلاب اسلامی زمینه ای را فراهم کرد که شان و شخص امامت بیشتر تبیین شود.

تبیین شان و جایگاه امامت چه برکاتی دارد و بی توجهی به ان چه عواقب سوئی را به جامعه مسلمانان و مومنان نحمیل می کند؟

هر جا شان و شخصیت امامت تبیین شده ما به ظهور نزدیک تر شده ایم و انقلاب قدم بزرگی در این نزدیک شدن است.

برای همین است که دشمنان تلاش می کنند مقام امامت و ولایت را خدشه دار کنند، هر جا امامت در افکار و نظریه ها ظهور کرد، جهالت از بین رفته و بالعکس هر جا ضعیف شد جهالت مجال جولان یافته است، از این رو، رسانه های معاند و شبکه های ماهواره ای دائماً در تلاش هستند تا شان امامت را مخدوش کنند.

اما اگر منطق امامت بر جامعه حاکم شود انحرافات از بین می رود و این هنر انقلاب بود که فرهنگسازی کرد و درک عمیقی از باور مهدویت بیان کرد.

این هنر انقلاب چه برکاتی داشته است؟

هر جا انقلاب با مهدویت و تفکر امام زمانی که بروز و نمودش از ولایت فقیه است پیش رفته، تحولات بزرگی را رقم زده است مثل دوران دفاع مقدس که پاسخی قاطع بود به جریان های انحرافی که دین را در عرصه های سیاسی اجتماعی فاقد کارایی می دانستند چون در آن زمان همه جهان کفر جمع شده بود تا تشیع را منزوی کرده و از بین ببرد اما در سایه هنر امامت و ولایت با دست خالی، آن پیروزی های بزرگ رقم خورد آنهم بعد از 200 سال که در هر حمله ای قطعه ای از خاک وطن جدا شده بود اما در این هشت سال نخستین بار بود که مقابل دشمن ایستادیم و ذره ای از خاک وطن را ندادیم و امروز هم جریان انقلاب (که صدام می خواست یک هفته ای نابودش کند) همچنان حیات دارد و اربعین خود را تجربه می کند.

التزام به تفکر ولایت و امامت در رفع مشکلات اقتصادی اجتماعی چه نقشی را ایفا می کند؟

امروز هم اگر در اقتصاد مشکلی داریم به دلیل دوری از ولایت است، اگر اقتصاد هم ولایت و امامت را به عنوان نظریه و جریان فکری الهی نه به دیده فرصت طلبی بنگرد، هیچ گاه احتکاری نمی شود و این خطاهای اقتصادی بروز نمی کند.

اگر در محضر امامت زانو زدیم و برای زمینه سازی ظهور تلاش کنیم و به جای وام فکری از اقتصاد غربی، اقتصاد مهدوی را مدنظر داشته باشیم، مشکلات و چالش های اقتصادی مان هم رفع می شود چنان که در چهار سال و اندی حکومت امیرالمومنین(ع) جهان اسلام رشد اقتصادی بالایی را تجربه کرد.

مشکل ما در اقتصاد، فرصت طلبی، خودبینی و خودخواهی و فاصله گرفتن از فرهنگ مهدویت و امامت است فرهنگی که ایثار و جهاد برای تامین امنیت دیگران را اجر می نهد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در