از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی


برگزاری نشست های علوم انسانی، تفاهم همکاری برای حمایت های علمی، برگزاری همایش بین المللی «فقه گردشگری»، انتشار شماره جدید اندیشه نامه و فراخوان «جایزه رضا داوری اردکانی» از مهمترین رویدادهای حوزه اندیشه در 23 بهمن ماه است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار حوزه فکر و اندیشه در بیست و سومین روز از بهمن ماه ۹۷.

فراخوان پنجمین دوره‌ «جایزه‌ دکتر داوری‌ اردکانی» اعلام شد

از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی

به منظور تقدیر از دانشجویان دکتری رشته‌ فلسفه، با مشاوره و هم‌فکری، اشراف و حمایت مادی و معنوی «رضا داوری‌اردکانی»، چهره ماندگار فلسفه و رییس فرهنگستان علوم ایران و به همت شهر کتاب پنجمین دوره‌ «جایزه‌ دکتر رضا داوری‌اردکانی» برگزار می شود.

بر پایه این گزارش دانشجویان دوره‌ دکتری رشته‌ فلسفه با گرایش‌های مختلف که در سال ۹۷ از پایان‌نامه‌ خود دفاع کرده‌اند می‌توانند پایان‌نامه‌های خود را حداکثر تا پانزدهم اردیبهشت ۹۸ به دبیرخانه این جایزه به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸، کدپستی ۱۵۱۳۶۴۸۳۱۳ ارسال کنند.

هیات داوران این جایزه را چهره هایی همچون «رضا داوری‌اردکانی»، «پرویز ضیاء‌شهابی»، «شهرام پازوکی»، «سیدحمید طالب‌زاده»، «جواد صافیان» و «علی‌اصغر مصلح» تشکیل می‌دهند و مراسم اهدای جایزه‌ چهارمین و پنجمین دوره در تیر ماه ۹۸ برگزار می‌شود.

ششمین شماره از «اندیشه نامه» روی گیشه رفت

از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی

ششمین شماره از مجله علوم انسانی و مطالعات اجتماعی «اندیشه نامه» منتشر شد.

سرمقاله این شماره به قلم «سیدنظام موسوی» با عنوان «تکرار نشدنی» و «جعفر حسن‌خانی» تحت عنوان «انقلاب علیه تغلب» است که به بررسی تاریخ معاصر ایران و استفاده روشنفکران از راهبرد تغلب پرداخته است.

عکس جلد این مجله تلمیح گرفته شده از عکسی تاریخی در انقلاب اسلامی ایران است که مردم به صورت جمعی اقدام به پایین کشیدن مجسمه شاه کردند و با جابجایی نمادها و قرار دادن «گاو وال استریت» به خوبی نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران انقلابی علیه لیبرال سرمایه‌داری بوده و با عنوان «قلب تاریخ» بر روی این موضوع تاکید شده است.

در ابتدای مجله با گفتارهایی از کریم مجتهدی، عماد افروغ، عبدالحسین خسروپناه و محمدرضا مرندی تحت عنوان «راه ماه» به اهمیت مبحث علوم انسانی و فقر تولید محتوا در ایران پرداخته شده است.

مجله با بخش «نامه‌ها» شروع می‌شود و سرفصل‌های پژوهشنامه با عنوان انقلاب بدون گیوتین به بررسی مقایسه‌ای ترمیدوری در انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه، شریعت‌نامه به بررسی دین در ظهور و تداوم انقلاب اسلامی و مردم‌نامه به بررسی نقش و مطالبات مردم در طول انقلاب اسلامی پرداخته است.

این مجله علوم انسانی حاوی شش پرونده ویژه با موضوعات پهلویسم، نارسایی، خانه خوبان، بیم و امید و نقطه ثقل است.

پرونده پهلویسم به بررسی حکومت ۵۳ ساله پهلوی در ایران پرداخته و در همین زمینه با یعقوب توکلی، مظفر شاهدی، سیدمهدی طالقانی، محمدحسین دانایی و محمدرضا کائینی گفتگو و یادداشت‌هایی به قلم سیدمصطفی تقوی، امیر خوشصحبتان، مرضیه کمائی و مریم فرزام منتشر شده است.

در پرونده نارسایی به تبیین و بررسی شش نظریه غربی اشخاصی چون نیکی کدی، میشل فوکو، یرواند آبراهامیان، جان فوروان، تدا اسکاچ پل و بابی سعید پیرامون انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

در پرونده خانه خوبان به دستاوردهای تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی پرداخته شده و در همین راستا با صالحی فراهانی، منوچهر آشتیانی، هرمیداس باوند، بذرافکن، عادل پیغامی و عبدالمجید بنافی و دو اندیشمند خارجی اریک والبرگ فیلسوف کانادایی و خوان آنتونیو آگیلار به گفتگو پرداخته شده است.

در بخش ترجمه یادداشت‌هایی از یوهان هری، اسلاوی ژیژک فیلسوف اسلوونیایی، آلفردو سعد فیلهو، جرج منبیوت نظریه‌پرداز بریتانیایی، مایکل پر، جانسن هیکل و مارتین کیک آورده شده است.

در قسمت گفتاورد در دفتر مجله اندیشه‌نامه میزگردی با علیرضا شجاعی‌زند و بیژن عبدالکریمی با موضوع «انقلاب با کدام مسمی» برگزار شد.

در این شماره مصاحبه‌های تفضیلی از صالحی فراهانی، محمدحسین پناهی، مهدی طالقانی، محمدحسین دانایی، بایزید مردوخی، هرمیداس باوند، عادل پیغامی، محمدباقر خرمشاد، احمد رهدار و محمدمهدی سیار، زهیر توکلی، مهرداد صدقی، غلامرضا جمشیدیها، احمد قانع، محمدرضا کائینی، احمدرضا انتظاری و احمد قانع منتشر شده است.

همایش بین المللی فقه گردشگری برگزار می شود

از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی

همایش بین المللی «فقه گردشگری (گردشگری حلال؛ گردشگری اسلامی؛ گردشگری مذهبی)» به همت جامعه المصطفی(ص) العالمیه، طی دو روز از تاریخ ۴ تا ۶ اردیبهشت در تبریز برگزار می شود.

محورهای این همایش به شرح ذیل اعلام شده است:


۱. ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری
مفهوم شناسی؛ اصطلاح شناسی؛ مسئله شناسی و موضوع شناسی؛ تاریخچه؛ مبانی نظری؛ نظریات و فرضیات؛ روش شناسی



۲. جایگاه گردشگری در آموزه­ های دینی
مستندات متون دینی: گردشگری در قرآن؛ گردشگری در روایات؛ گردشگری در تاریخ اسلام و مسلمین؛ گردشگری در فقه و سیره؛ اخلاق و آداب گردشگری؛ ابواب فقهی و نحله­های مرتبط با گردشگری؛



۳. ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه­ ها و انواع گردشگری
حوزه­ های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، هنری، آثار تاریخی و باستانی و انواع مختلف گردشگری



۴. فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران
تاریخ شهر اسلامی؛ روند شکل گیری شهر اسلامی؛ شهر در متون و آموزه­های دینی؛ فرهنگ ملی و عمومی شهر اسلامی؛ آداب و سنتهای شهر اسلامی؛ انطباق و مغایرت شهر با آموزه­های دینی؛ فرهنگ دینی در ساختار شهر اسلامی؛ جلوه­ های زیباشناختی و هنری شهر اسلامی؛ توسعه شهر اسلامی؛ شهر و جهان­شهر معنوی و ظرفیت های بلاد اسلامی؛ شهر معاصر اسلامی؛ شهر از منظر قرآن؛ محله اسلامی؛ مراکز اسلامی



۵. جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران
حقوق مدنی (ظرفیتها و چالش ها)؛ آئین­ نامه­ ها و ضوابط گردشگری؛ تمدن نوین اسلامی و گردشگری



۶. تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی
تبریز در گذر تاریخ؛ تبریز، شهر معنوی؛ تبریز، جهان­شهر معنوی؛ فرهنگ بومی تبریز؛ توسعه تبریز؛ مکتب تبریز؛ تاریخ، طبیعت و مفاخر آذربایجان؛ تبریز، شهر علمی؛ تبریز، باغ­های ایرانی اسلامی؛ تبریز و مراکز شهر اسلامی

بر پایه این گزارش مهلت ارسال چکیده مقالات به این همایش ۳۰ بهمن سال جاری و مهلت ارسال اصل آثار ۲۵ اسفند اعلام شده است. همچنین مهلت ثبت نام در این همایش ۳۰ فروردین ماه است و علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۰۴۱۳۳۲۷۳۱۹۰تماس بگیرند.

همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با انتشارات بوم سازه به منظور حمایت های علمی

از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی

تفاهم نامه همکاری میان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با انتشارات بوم سازه (CIVILICA) امضاء شد.

در این تفاهم‌نامه که با حضور حجت الاسلام «محمدهادی یعقوب‌نژاد» و مهندس «مهدی وجودی» به‌عنوان نمایندگان هر دو مجموعه به امضاء رسید، حمایت از انتشار مقالات علمی و همکاری با نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.


در ادامه «علی جامه‌داران»، رئیس اداره نشریات پژوهشگاه انعقاد این تفاهم‌نامه را گامی مهم برای بهتر دیده‌شدن نشریات علمی پژوهشگاه و معاونت پژوهشی دفتر در پایگاه‌های معتبر علمی داخلی و خارجی کشور دانست.

وی در ادامه اظهار کرد: در پی انعقاد این تفاهم‌نامه کلیه شماره‌های نشریات پژوهشگاه و معاونت پژوهشی دفتر بر روی این سایت به‌روزرسانی و نمایه شد. جامه داران برخی از خدمات سایت سیولیکا در این تفاهم‌نامه را به شرح ذیل بیان کرد:


۱. انتشار فراخوان مقالات و نیز اعلام انتشار نشریات پژوهشگاه و معاونت پژوهشی دفتر در سیویلیکا (www.CIVILICA.com)؛
۲. ارسال ایمیل فراخوان و اطلاع‌رسانی در قالب خبرنامه ماهانه پایگاه سیویلیکا به اعضای سایت؛
۳. ارسال اخبار و فراخوان‌های مرتبط با نشریات پژوهشگاه در خبرنامه پایگاه بنانیوز و خبرنامه پایگاه فراخوانهای علمی ـ پژوهشی؛
۴. نمایه‌سازی مقالات هر شماره از نشریات پژوهشگاه پس از دریافت از دبیرخانه
۵. ایجاد موضوع «علوم اسلامی» در دسته‌بندی موضوعی مجلات و قراردادن نشریات پژوهشگاه در این موضوع.


وی در پایان بیان کرد: عقد تفاهمنامه با سایر پایگاه‌های استنادی کشور از جمله مگیران، نورمگز، SID و پرتال جامع علوم انسانی در دستور کار این اداره است که پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می شود.

بررسی گسترش و تحول نظریه اقتصاد تعاونی در معارف اسلامی نظام

گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سلسله پیش‌نشست‌هایی در راستای همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» برگزار می‌کند.

به همین منظور سی و یکمین پیش‌نشست علمی در راستای همایش مذکور با موضوع «گسترش و تحول نظریه اقتصاد تعاونی بر اساس مبانی و معارف اسلامی در جمهوری اسلامی ایران» با همکاری گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار می شود.

در این پیش‌نشست علمی، حجت‌الاسلام «احمدعلی یوسفی»، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه به ارائه مطالب خود می پردازد.

پیش‌نشست علمی «گسترش و تحول نظریه اقتصاد تعاونی بر اساس مبانی و معارف اسلامی در جمهوری اسلامی ایران»، روز سه‌شنبه، 23 بهمن ماه از ساعت 13 تا 15 با حضور استادان حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار 15 خرداد، کوی شهید میثمی برگزار می‌شود.

همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» هفته آخر بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.

حضور علاقمندان در این نشست بلامانع است.

از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی

نسبت علوم انسانی و کاربرد از منظر علم شناسی فلسفی بررسی می شود

نشست علمی «نسبت علوم انسانی و کاربرد از منظر علم شناسی فلسفی» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

بنابر این گزارش، در این نشست که به همت گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهیِ پژوهشگاه برگزار می شود غلامحسین مقدم حیدری، مهدی معین زاده، مالک شجاعی جشوقانی، سید محمدرضا امیری تهرانی، علیرضا منصوری و علیرضا منجمی حضور دارند.

گفتنی است، این نشست سه شنبه، 30 بهمن از ساعت 15 تا 18 در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی

نشست «فرهنگ و زبان در نگاه الهیات اجتماعی» برگزار می شود

گروه پژوهشی جامعه شناسی ادیان پژوهشکده مطالعات اجتماعی با همکاری گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی انجمن جامعه شناسی ایران نشست «فرهنگ و زبان در نگاه الهیات اجتماعی» را برگزار می کند.

بنابر این گزارش، در این نشست سید حجت مهدوی سعیدی، داود مهدوی زادگان، سید محمد ثقفی، بیژن عبدالکریمی، بهمن اکبری، قادر فاضلی، حمید پارسانیا و سید جواد میری سخنرانی می کنند.

گفتنی است، این نشست شنبه، چهارم اسفند از ساعت: 13 تا 18 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

از برگزاری نشست ها تا توسعه همکاری های علمی بر مدار علوم انسانی

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان