رسانه بیشتر به معنای آزادی بیشتر نیست


رسانه بیشتر به معنای آزادی بیشتر نیست

تهران- ایرنا- یک دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق گفت: از منظر آیت‌الله خامنه‌ای رسانه بیشتر آزادی بیشتر نیست و گاهی غوغاسالاری رسانه‌ای به دلیل این است که صدایی شنیده نشود.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سید علی مرندی در سخنانی با عنوان «آزادی در منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» در چهارمین همایش بین المللی مردم سالاری دینی گفت: در زمانه‌ای زیست می‌کنیم که لیبرال دموکراسی در جهان حاکم است و مردم سالاری دینی به عنوان رقیب آن مطرح است.
مرندی در این همایش در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه اشتراک لفظی در کلمه آزادی وجود دارد انواع آن را این گونه برشمرد: اول آزادی فلسفی است که در بحث جبر و اختیار وجود دارد، دوم آزادی اخلاقی است که در غرب می‌گویند پذیرش هر نوع نظام اخلاقی آزاد است و اخلاق پایه و اساس ندارد و ما اعتبار می‌کنیم اما در اسلام این گونه نیست، سوم آزادی معنوی است که به معنای رهایی از تمنیات درونی است و چهارم آزادی حقوقی و اجتماعی که در آن آزادی بیان، آزادی اقتصادی و غیره، وجود دارد.
وی در ادامه به بررسی نگاه آیت الله خامنه‌ای پرداخت و افزود: منشا آزادی از نگاه ایشان برخاسته از جهان‌بینی توحیدی یعنی اعتقاد به خدا و کفر به طاغوت است‌‌. آزادی یعنی آزادی از غیر خدا. در آزادی میل انسان ملاک است و ما امیال مشروع، ممدوح یا مذموم داریم.
مرندی افزود: آزادی در نگاه لیبرالیستی دارای فلسفه مشخص نیست اما در نگاه اسلامی از دو بعد تکوینی و تشریعی قابل تبیین است.
وی درباره جایگاه آزادی از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای گفت: در اینجا وجه حق بودن، وجه تکلیف بودن مبارزه برای آزادی، وجه ارزش بودن و وجه فطری بودن، مهم است. حد آزادی هم حدودی است که خدا تعیین کرده و در فقه ذیل احکام اولیه، ثانویه و حکومتی وجود دارد.
دانشجوی دکتری دانشگاه امام صادق (ع ) ادامه داد: ما دو حوزه عمومی و خصوصی داریم و دو حکم که جایز یا غیر جایز است. از نظر ایشان در حوزه شخصی نظارت بر عهده خود شخص است و عدم اجازه حکومت برای ورود به این حوزه. اما در حوزه اجتماعی قانون و ضمانت اجرایی وجود دارد و ورود کردن تکلیف دولت است. فرمان هشت ماده‌ای امام ذیل همین عنوان مطرح می‌شود.
وی افزود: در اسلام اخلاق دارای اصل و پایه است و در اینجا هم ایشان نفی پلورالیسم اخلاقی می‌کنند. آزادی معنوی را تقوا می‌دانند و معتقدند طمع، آز و حرص انسان را اسیر می‌کند و ضد آزادی است و مانع آزادی از منظر درونی است که ضمانت اجرای آزادی اجتماعی و حقوقی است.
مرندی درباره نسبت آزادی با مفاهیم دیگر از جمله دین و تکلیف در نگاه آیت الله خامنه‌ای گفت: ایشان آزادی را امری درون دینی می‌دانند و دین را بزرگترین پیام آور آزادی می‌دانند. از نظر تکلیف هم انسان موجودی مختار است و به همین دلیل در معرض آزمایش الهی است.
**9221**1601**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403