ابراز محبت به نوزاد، چه فوایدی دارد؟


ابراز محبت به نوزاد، چه فوایدی دارد؟

بیایید صادق باشیم، والدین برای محبت کردن و به آغوش کشیدن فرزندان خود نیازی به دلیل ندارند، طبیعی است که والدین عاشقانه فرزندان خود را دوست دارند و به آن‌ها محبت می‌کنند.

بیایید صادق باشیم، والدین برای محبت کردن و به آغوش کشیدن فرزندان خود نیازی به دلیل ندارند، طبیعی است که والدین عاشقانه فرزندان خود را دوست دارند و به آن‌ها محبت می‌کنند. به طور ذاتی والدین فرزندان خود را در آغوش می‌گیرند و می‌بوسند بدون اینکه هدفی از این کار داشته باشند جز نشان دادن محبت. اما جالب است بدانید دلایل علمی زیادی برای ابراز عشق و محبت آشکار به فرزند وجود دارد.
بوسیدن نوزاد به تقویت سیستم ایمنی او کمک می‌کند
با بوسیدن نوزاد تازه متولد شده‌، تعدادی از پاتوژن‌های مضر که روی پوست کودک شما استراحت می‌کنند به شما منتقل می‌شود. وقتی این پاتوژن‌ها را از طریق بوسیدن نوزاد جذب می‌کنید، به سمت اندام‌های لنفاوی مانند لوزه‌ها حرکت می‌کنند. این پاتوژن‌ها می‌توانند بعد از رسیدن به اندام‌های لنفاوی و تماس با سلول‌های حافظه دوباره تجدید حیات کنند و تحریک شوند. خوشبختانه، سلول‌های حافظه پادتن‌هایی تولید می‌کنند که برای مبارزه با پاتوژن‌های مضر تلاش می‌کنند. این به طور باورنکردنی برای مادران شیرده مفید است، زیرا کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در معرض پادتن‌ها قرار می‌گیرند که می‌توانند به ایجاد سیستم ایمنی بدن در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها کمک کنند.
به بیان ساده‌تر: وقتی کودک خود را می‌بوسید، بدن شما بیماری‌ها را جذب می‌کند و برای آن بیماری پادزهری را تولید می‌کند. وقتی که نوزاد شما با شیر مادر تغذیه می‌شود این پادزهر تولید شده در بدن مادر به بدن نوزاد منتقل شده و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن او می‌شود.

محبت می‌تواند حافظه و هوش نوزاد را افزایش دهد.
همیشه این طرز فکر وجود دارد که محبت به کودک می‌تواند منجر به مشکلات وابستگی، عاطفی و احساسی شود. این موضوع در واقع یک تصور اشتباه بود که توسط هری اف. هارلو (Harry F.Harlow) در دهه ۱۹۵۰ ارائه شد. اخیرا کیم بارد (Kim Bard) در دانشگاهی از انگلستان برای رد این ادعا تحقیقاتی را انجام داده است.
برای تحقیق در مورد این موضوع از شامپانزه‌ها برای کنترل ارتباط بین اثرات دلبستگی والدین و محبت فیزیکی استفاده کردند. به طور خلاصه، در این مطالعات دریافتند که عشق مادرانه به رشد بیش‌تر فکری و هوش شامپانزه‌ها کمک کرده ‌است.
در مطالعه‌ای دیگر که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس انجام شد، تصاویری از مغز گرفته شده است و نشان داد که عشق و محبت از والدین می‌تواند تاثیرات مثبتی بر رشد مغز داشته باشد. در حقیقت، این مطالعه نشان داد که هیپوکامپ (مرکز یادگیری و حافظه مغز) در کودکانی که و به آن‌ها عشق ورزیده شد در مقابل کودکانی که کمتر عشق و محبت مادرانه دریافت کردند ۱۰ درصد بزرگ‌تر بود.
اگر به دنبال دلایل بیش‌تری برای عشق ورزیدن به نوزاد خود هستید، در کتاب «چرا عشق مهم است» اثر سو گرهارت (Sue Gerhardt) مزایای در آغوش گرفتن و بوسیدن را یادآور شده است:
-عشق به نوزادتان و نشان دادن و انتقال محبت از طریق لامسه و یا واکنش به سیگنال‌های کودک به بلوغ مغز او کمک می‌کند بدون اینکه اجازه دهد استرسی به او وارد شود.
-فرزند شما احساس امنیت می‌کند و مغز را قادر می‌سازد تا در جنبه‌های مختلف رشد کند.
-کودک شما در مقابل استرس یک واکنش قدرتمند از خود نشان می‌دهد.
-شما با محبت به کودک خود کمک می‌کنید تا اطلاعات بیش‌تری را در حافظه خود ذخیره کند، کنترل احساسات را یاد بگیرد و به تنظیم روابط اجتماعی او کمک می‌کند.
-بوسیدن نوزاد و محبت کردن باعث می‌شود تا در معرض تجربیات مثبت عشق قرار بگیرد.
-دوست داشتن و بوسیدن کودک می‌تواند به ایجاد ارتباطات عصبی در مغز کمک کند در نتیجه کودک شما را باهوش کند.

محبت فیزیکی به نوزادان همدلی کردن را آموزش می‌دهد.
در حالی که مقالات قبلی بر فواید فیزیکی محبت کردن بر کودک تاکید دارند، شما نباید منافع عاطفی را دست کم بگیرید. ابراز محبت به کودک شما یاد می‌دهد تا او هم به دیگران محبت کند. وقتی کودک شما از چیزی ناراحت است و شما به او محبت می‌کنید و احساس خوبی پیدا می‌کند یاد می‌گیرد تا هنگام ناراحتی دیگران او هم از خود مهربانی و همدلی نشان دهد.
همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شده است، شما احتمالا نیاز ندارید که به شما بگوییم در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد چه تاثیرات شگرفی دارد. با این حال، این فواید قابل توجه، انگیزه‌ای هستند برای شما که قبل از خواب بیشتر به نوزاد خود عشق بورزید، او را در آغوش بگیرید و ببوسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس