اختلاف نظر ژاپن و روسیه در زمینه مسایل ارضی ادامه دارد


اختلاف نظر ژاپن و روسیه در زمینه مسایل ارضی ادامه دارد

پکن- ایرنا- تلویزیون دولتی ژاپن اعلام کرد وزیران خارجه این کشور و روسیه نتوانستند اختلاف های خود درباره چهار جزیره در اختیار روسیه که مورد ادعای ژاپن نیز هستند را کم کنند و اختلاف نظر دو کشور همچنان ادامه دارد با این وجود دو طرف توافق کردند گفت و گوها را ادامه دهند.

به گزارش ایرنا از 'تلویزیون 'ان.اچ.کی ژاپن، 'تارو کونو' و' سرگی لاوروف' روز یکشنبه در آلمان، در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ برای حدود 90 دقیقه با یکدیگر گفت و گو کردند.
وزیران خارجه دو کشور مسئول مذاکرات برای امضای یک پیمان صلح هستند که راه حلی برای این جزیره ها را نیز شامل می شود.
کونو در ابتدای این دیدار گفت: می خواهد گفت و گوهای مفصلی بر پایه توافقی که در ماه نوامبر سال میلادی گذشته میان شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به دست آمده بود، داشته باشد.
سران دو کشور در آن دیدار، توافق کردند که مذاکرات دوجانبه را بر پایه یک بیانیه مشترک میان ژاپن و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1956 میلادی پیش ببرند طبق این معاهده، جزایر «شیکوتان» و «هابومای» - دو جزیره از چهار جزیره تحت سلطه روسیه - به ژاپن تحویل داده خواهد شد به این شرط که آمریکا در این جزایر پایگاه نظامی ایجاد نکند.
لاوروف نیز خواستار آن شد که به عنوان پیش شرطی برای این مذاکرات، ژاپن حاکمیت ارضی روسیه بر این چهار جزیره را به رسمیت بشناسد.
وی بیان داشت که این جزیره ها در نتیجه جنگ جهانی دوم به قلمرو روسیه ملحق شد.
کونو در پاسخ، موضع ژاپن را بار دیگر تکرار کرد.
با وجود این اختلاف، وزیران خارجه دو کشور توافق کردند که مذاکرات در این رابطه را ادامه دهند.
آنها توافق نمودند که معاون وزیران خارجه دو کشور به زودی با یکدیگر دیدار کنند و پس از آن، لاوروف برای ادامه گفت و گوها با کونو، به ژاپن سفر کند.
جزایر مورد اختلاف دو کشور که به عنوان قلمرو شمالی در ژاپن و جنوبی در روسیه شناخته می شود، پس از تسلیم ژاپن در جنگ با اتحادیه جماهیر شوری در 15 آگوست 1945 توسط روسیه تصاحب شد.
اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن در سال 1956 بیانیه مشترکی برای پایان دادن به وضعیت جنگی امضا کردند اما با وجود برقراری روابط دیپلماتیک، تا کنون توافقنامه صلح بین دو کشور امضا نشده است.
**آساق**1904**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!