طرز تهیه قطاب یزد؛ شیرینی خوشمزه مخصوص نوروز


طرز تهیه قطاب یزد؛ شیرینی خوشمزه مخصوص نوروز

قطاب یزد یکی از شیرینی‌های محلی است که در بین ایرانیان طرفداران زیاد دارد، برای بررسی خواص قطاب یزد و آموزش طرز تهیه این شیرینی با ما همراه باشید.

با توجه به نزدیک شدن نوروز و سال نو، کدبانو‌های ایرانی به فکر تدارک بساط پذیرایی از مهمانان نوروزی خود می‌افتند، در این بین مناطق مختلف کشور با فرهنگ و آداب و رسوم متنوع،‌ ایده‌هایی جالب در اختیار خانم‌ها می‌دهد.

قطاب یزد یکی از شیرینی‌های محلی است که در بین ایرانیان طرفداران زیاد دارد، برای بررسی خواص قطاب یزد و آموزش طرز تهیه این شیرینی با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین ترکیبات موجود در قطاب یزد

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین ترکیبات موجود در قطاب یزد اظهار کرد: این شیرینی حاوی انواع ویتامین‌های A ،C ,D ,E، گروه ویتامین‌های B، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، فیبر، آهن، مس، اسید فولیک، روی (زینک)، سلنیوم، فلاونوئیدها، اسیدآمینه تریپتوفان، اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است.

مهم‌ترین خواص قطاب یزد

وی بیان کرد: قطاب یزد اعضای رئیسه بدن (قلب، مغز و کبد) را تقویت می‌کند، این شیرینی انرژی بدن را افزایش می‌دهد و نقشی موثر در تقویت عمومی بدن دارد بنابراین مصرف آن به ورزشکاران، افرادی که فعالیت‌های فیزیکی می‌کنند و کودکان در حال رشد پیشنهاد می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: قطاب یزد دستگاه گوارش را تقویت و سردی معده را هم رفع می‌کند، این شیرینی آرام‌بخش قلب و اعصاب است، قطاب یزد به علت داشتن اسید آمینه تریپتوفان به ساخت هورمون سروتونین در خون و دستگاه گوارش کمک بنابراین آرامش و نشاط را در افراد ایجاد و از اضطراب، استرس و افسردگی پیشگیری می‌کند.

عظمایی تاکید کرد: قطاب یزد به علت داشتن اسید فولیک و آهن کم‌خونی را رفع می‌کند بنابراین برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است، این شیرینی تاثیری چشمگیر در بهبود عملکرد سیستم عصبی، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلای افراد به آلزایمر دارد، بنابراین برای افرادی که فعالیت‌های فکری انجام می‌دهند به ویژه دانش آموزان و دانشجویان بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: قطاب یزد به علت وجود ویتامین D، کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: قطاب یزد نقشی موثر در تقویت بینایی، رفع درد مفاصل (آرتریت) و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) دارد، این شیرینی به علت داشتن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی به جوان‌سازی، زیبایی و طراوت پوست و مو کمکی شایان می‌کند.

عظمایی اظهار کرد: قطاب یزد نقشی موثر در تقویت قوای جنسی و ازدیاد اسپرم دارد، این شیرینی از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) جلوگیری و به بهبود کمردرد در دوران قاعدگی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: قطاب یزد به علت داشتن ویتامین‌های A ، C، E و فلاونوئید‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

موارد منع مصرف قطاب یزد

عظمایی درباره موارد منع مصرف قطاب یزد یادآوری کرد: همه افراد به ویژه مبتلایان به قند و فشار خون بالا باید در مصرف این شیرینی احتیاط کنند.

مواد لازم برای تهیه خمیر قطاب یزد

آرد چهار لیوان
ماست ۲ لیوان
زرده تخم مرغ چهار عدد
روغن کنجد یک لیوان
جوش شیرین یک قاشق چای‌خوری تا مرباخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
مواد درون قطاب یزد

مخلوط گردو، بادام، پسته و فندق مجموعاً یک و نیم تا ۲ لیوان
شکر سرخ یا شیره انگور یک لیوان
پودر هل یک قاشق چای‌خوری
گلاب نصف استکان

طرز تهیه قطاب یزد

نخست مغز‌ها را به خوبی چرخ کنید.
- مغز‌های چرخ شده را با پودر هل، گلاب و شکر سرخ یا شیره انگور مخلوط کند تا به شکل خمیر در بیاید.

- برای تهیه خمیر قطاب یزد، آرد، ماست، جوش شیرین و گلاب را داخل ظرف بریزید سپس مواد را به خوبی هم بزنید.
- زرده تخم مرغ و روغن کنجد را به مواد اضافه و مواد را به خوبی باهم مخلوط کنید.

- مواد مخلوط شده را به خوبی ورز دهید سپس درب ظرف را به مدت ۲ ساعت بگذارید تا خمیر به خوبی جا بیفتد.
- خمیر را با وَردَنه صاف کنید و به کمک لیوان یا قالب گرد، قالب بزنید.

- مقداری از مواد درون قطاب را داخل خمیر بریزید سپس خمیر را ببندید تا مواد آن خارج نشود.
- درون ماهیتابه را با مقداری روغن چرب کنید.

- پس از گرم شدن روغن، قطاب‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید تا کمی سرخ شوند.
- قطاب‌ها را درون صافی بگذارید تا روغن آنها خارج شود.

- پس از سرد شدن قطاب‌ها، مقداری پودر شکر سرخ و آرد را روی آنها بپاشید.
- قطاب‌ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!