به گزارش الف به نقل از روابط عمومی سیمافیلم، حسین کوبچی پشتیبان تولید نمایشی سیما فیلم در ارتباط با فرمت جدید سریال‌های الف ویژه این سازمان گفت: با توجه به سیاست‌گذاری‌های جدید مدیران سازمان صداوسیما از این پس مقررشده تا فرمت سریال‌های الف ویژه این سازمان به ۸k تغییر کند.

وی ادامه داد: تاکنون سریال‌های تولیدشده در سیما فیلم تنها در فرمت hd ، تولید می‌شدند اما از این پس سریال‌های الف فاخر این سازمان در فرمت ۴k و سریال‌های الف ویژه این سازمان در فرمت ۸k تولید می‌شوند.

کوبچی در ادامه گفت: کیفیت تصویر ۸k هشت برابر بالاتر از کیفیت تصویر موجودی است که سریال‌های تلویزیونی پخش می‌شوند. تا به امروز در دیگر کشورهای دنیا کمتر از تعداد انگشتان یکدست سریال در این کیفیت تولیدشده است و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از پیشروهای سریال سازی در این کیفیت در دنیا است.

وی در ادامه تاکید کرد: صداوسیمای ایران همیشه در آسیا پیشرو بوده و این بار نیز باوجود شرایط سیاسی خاصی که بر کشور ما حاکم شده و تحریم‌های متنوعی که به‌ناحق اعمال‌شده بازهم به افق‌های دور نگاه می‌کند و باوجود محدودیت‌های که این صنعت در دنیا دارد محاسباتی انجام داد تا سریال سازی در ایران مجهز به این تجهیزات شود.

پشتیبان تولید نمایشی سیما فیلم در ادامه بیان کرد: چهار سال و نیم زمان تا ضبط و آماده‌سازی برای پخش دو سریال الف ویژه سیما فیلم، داریم که در این بازه زمانی تلویزیون خانگی تغییرات زیادی می‌کند و قابلیت پوشش و پخش این کیفیت تصویر را پیدا می‌کند، البته در شرایط فعلی نیز فرمت ۸ k از تلویزیون قابل پخش باکیفیت پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا فیلم‌های فاخر باکیفیت بالا ضبط می‌شوند تا به فروش در بازارهای جهانی برسند ادامه داد: با بالا بردن کیفیت ضبط آثار فاخر تلویزیونی، به فروش بین‌المللی آن‌ها فکر می‌کنیم که قابلیت پخش با کیفیت خوب در همه کشورهای دنیا را داشته باشد.

کوبچی افزود: تا زمان پخش سریال‌های الف ویژه، بستر اینترنت برای پخش این فرمت آماده می‌شود و تغییرات بنیادینی در ارسال محتوا با افزایش پهنای باند در پخش‌کننده‌ها به مخاطب ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است دو سریال «موسی (ع)» جمال شورجه و «سلمان فارسی» داوود میرباقری ازجمله سریال‌های الف ویژه سازمان سیما فیلم هستند که با این سیاست‌گذاری جدید در فرمت ۸ k برای پخش تولید می‌شوند.