ظریف در گفت و گو با اشپیگل: آیا ما باید در این منطقه تا دندان مسلح، بی دفاع بمانیم؟


ظریف در گفت و گو با اشپیگل: آیا ما باید در این منطقه تا دندان مسلح، بی دفاع بمانیم؟

شفقنا- وزیر خارجه ایران در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل با دفاع از برنامه موشکی کشورمان گفت: آیا ما باید در این منطقه تا دندان مسلح، بی دفاع بمانیم. اگر اروپایی ها مخالف برنامه موشکی ما هستند باید به ما جنگنده بفروشند. «محمد جواد ظریف» در مصاحبه ای که روز یکشنبه در نشریه اشپیگل منتشر شد در واکنش […]

ظریف در گفت و گو با اشپیگل: آیا ما باید در این منطقه تا دندان مسلح، بی دفاع بمانیم؟

شفقنا- وزیر خارجه ایران در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل با دفاع از برنامه موشکی کشورمان گفت: آیا ما باید در این منطقه تا دندان مسلح، بی دفاع بمانیم. اگر اروپایی ها مخالف برنامه موشکی ما هستند باید به ما جنگنده بفروشند.

«محمد جواد ظریف» در مصاحبه ای که روز یکشنبه در نشریه اشپیگل منتشر شد در واکنش به ادعای مطرح شده از سوی «مایک پنس» معاون اول «دونالد ترامپ»گفت: ایران همواره حامی یهودیان بوده است، ما در واقع مخالف صهیونیست ها هستیم. هولوکاست یک فاجعه بود، اما هیچ کس از جمله معاون اول رئیس جمهوری آمریکا حق ندارد از آن استفاده ابزاری کند.
وی در پاسخ به سوالی در باره علت برگزاری رزمایش ها و رژه های نظامی به ویژه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما ناچار به دفاع از خود شده ایم. منطقه ما در تسلیحات غرق شده است، به ویژه از سوی اروپایی ها. تنها در سال ۲۰۱۸ کشورهای حوزه خلیج فارس ۱۰۰ میلیارد دلار صرف تسلیح خود کرده اند. ما همواره اعلام کرده ایم که سلاح های ما جنبه دفاعی دارند.
ظریف درادامه با دفاع از برنامه موشکی ایران افزود: آیا ما باید در این منطقه تا دندان مسلح شده، بی دفاع بمانیم؟ اگر اروپایی ها مخالف برنامه موشکی ما هستند، باید به ما جنگنده بفروشند. ما جنگی هشت ساله را با عراق تجربه کردیم که در آن برای دفاع از خودمان چیزی نداشتیم.
وی در پاسخ به سوال اشپیگل در مورد موشک هایی که حزب الله لبنان دارد،خاطرنشان کرد: حزب الله برای دفاع از خود در برابر حملات اسرائیل این کار را می کند. اسرائیل می خواهد با فراغ بال اهداف مورد نظرش را در سوریه بمباران و حریم هوایی لبنان را نقض کند.دراین خصوص استانداردهای دوگانه وجود دارد. در حالی که اسرائیل بیش از ۳۰۰ مورد حمله هوایی به سوریه انجام داده، اما کسی توجهی به این مسئله ندارد.

وزیر خارجه ایران از سخنان معاون رئیس جمهور آمریکا در تشبیه ایران به دولت نازی انتقاد کرد و آنها را مضحک دانست.

وزیر خارجه ایران درباره اظهارات پنس در کنفرانس ورشو مبنی بر تشبیه ایران به دولت نازی و اینکه ایران در پی به راه انداختن هولوکاست جدیدی است گفت: «حرف‌های معاون رئیس‌جمهور آمریکا خنده‌دار است. ایران همواره از یهودیان حمایت کرده است ما فقط مخالف صهیونیسم هستیم.»

رییس دستگاه دیپلماسی ایران درباره حمایت‌های ایران از حزب‌الله لبنان هم گفت: «حزب‌الله از خود در برابر حملات اسرائیلی‌ها دفاع می‌کند. اسرائیل آزاد است تا اهدافی را در سوریه بمباران کند و حریم هوایی لبنان را نقض کند. البته در این زمینه استانداردهای مختلفی وجود دارد. مثلا اسرائیل خود را تجهیز می‌کند تا بیش از ۳۰۰ حمله علیه سوری‌ها صورت دهد و هیچکس هم به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. این حملات قوانین جهانی را نقض می‌کنند و نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه محسوب می‌شوند.»

سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه و موضع ایران در این زمینه دیگر موضوعی بود که اشپیگل از ظریف درباره آن پرسید. وی در پاسخ گفت: «خروج آمریکا از سوریه به تنهایی کافی نیست. زمانی که آمریکا در منطقه ما مداخله می‌کند، هرج‌ومرج، افراط‌گرایی و تروریسم ظهور می‌کند. در افغانستان، آمریکایی‌‌ها با طالبان رایزنی می‌کنند که چگونه آنها پس از خروج آمریکا از این منطقه، کنترل را در دست بگیرند. آنها ۱۸ سال است که در افغانستان هستند تا طالبان را نابود کنند.»

وی درباره خروج ایران از سوریه هم گفت: «ما همواره به روشنی گفته‌ایم که ما فقط در سوریه با یک هدف حضور داریم و آنهم مبارزه با تکفیری‌ها و تروریست‌هاست. ایران تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، آنجا خواهد ماند.فقط به اوضاع ادلب نگاه کنید که گروه جبهه النصره آن را کنترل می‌کند.»

وی افزود: «از دید ما همه پناهجویان سوری باید به کشورشان باز گردد و باید یک راهکار برای کردها پیدا شود تا آنها در امنیت زندگی کنند. به همین منظور ما نیازمند توافق میان ترکیه و سوریه هستیم. ما و روسیه آمادگی داریم تا از این روند حمایت کنیم.»

ظریف همچنین گفت که مردم سوریه خود باید درباره آینده سیاسی کشورشان تصمیم‌گیری کنند و گفت که غرب باید از متهم کردن دیگران در زمینه نقض حقوق‌بشر دست بردارد و گفت: « اروپا در زمینه اقدامات زمینی و هوایی سعودی‌ها در یمن سکوت کرده است. اروپا دید که نخست‌وزیر لبنان ربوده شد و در حالی که اسلحه روی سرش بود، مجبور به استعفا شد. زمانی که یک روزنامه‌نگار کشته شد، جهان ناگهان بیدار شد. موضوع «جمال خاشقچی»، جایگاه غرب، به عنوان وکیل حقوق‌بشر را بی اعتبار کرد. چرا که این موضعگیری مربوط به حقوق‌بشر نمی‌شد بلکه به یکی از دوستان شما مربوط می‌شد. کشوری که دوست آمریکا باشد، مجاز است هرکاری بکند. آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی این باور را می‌دهد که آنها بدون اینکه مجازات شوند می‌توانند هر کاری بکنند.»

وزیر خارجه ایران اتهام‌زنی‌ها در زمینه اینکه ایران قصد داشت در اروپا حمله تروریستی صورت دهد را پوچ و بی‌معنی دانست و اروپایی‌ها احتمال به وسیله آنهایی که علیه ایران نفرت‌پراکنی می‌کنند مانند پنس و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا فریب خورده‌اند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش