پیکر پوران شریعت رضوی پشت درهای بسته حسینیه ارشاد


پیکر پوران شریعت رضوی پشت درهای بسته حسینیه ارشاد

تهران- ایرنا- در پی جلوگیری از برگزاری آیین تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی، همسر دکتر علی شریعتی در محوطه حسینیه ارشاد، نماز میت بر پیکر وی در خیابان شریعتی تهران اقامه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم تشییع پیکر پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی صبح امروز، یکشنبه در حالی با قرائت فاتحه دسته جمعی با صدای بلند پشت درهای بسته حسینیه ارشاد آغاز شد که اجازه برگزاری این مراسم در داخل حسینیه داده نشد.
ممانعت از برگزاری مراسم تشییع پوران شریعت رضوی در حسینیه ارشاد باعث شد تا احسان شریعتی فرزند آن مرحوم نسبت به بسته ماندن درب ها لب به اعتراض بگشاید و از مردم بخواهد نماز میت را در خیابان بخوانند. نماز میت در پیاده رو و در مقابل حسینیه ارشاد با امامت حجت الاسلام احمد منتظری اقامه شد.
از علت و مرجع ممانعت برگزاری مراسم تشییع پیکر همسر دکتر علی شریعتی اطلاعی در دست نیست. برخی در این مراسم شعار درود بر شریعتی سر دادند.
در این آیین شمار زیادی از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی همچون استاد شفیعی کدکنی، عمادالدین باقی، علی شکوری راد، هادی خانیکی، محمدعلی ابطحی، آذر منصوری و سید محمود علیزاده طباطبایی عضو حزب کارگزاران حضور داشتند.
احسان شریعتی فرزند دکتر علی شریعتی در این مراسم گفت: پس از 40 سال ما نسبت به نظام گذشته مستقل هستیم اما می دانیم که چه فاصله ای با آزادی وعدالت و توسعه داریم. ولی در این کشور و در میان مردم ایستادیم و این نظر پوران بود که پس از انقلاب ایستاد و آثار دکتر شریعتی را گردآوری کرد.
وی افزود: تولید مجموعه آثار، ساخت مدرسه، فعالیت های حقوق بشری و دفاع از قانون اساسی در صدر انقلاب از جمله فعالیت های پوران بود، او از نظر مالی مستقل ماند و به فرزندانش نیز آن را آموخت.
احسان شریعتی با اشاره به ساختمان حسینیه ارشاد اظهار داشت: اینجا پایگاه آن جهان‌بینی بود که امروز بیش از ایران در سایر کشورها گوش شنوا دارد و اینجا و این ساختمان برای ما یک نماد است وگرنه ساختمان هیچ ارزشی برای تفکر شریعتی ندارد. چرا که این تفکر، تفکر نهضت، حقیقت و جنبش است.
فرزند دکتر شریعتی اضافه کرد: خود دکتر شریعتی می‌گوید ارشاد ساختمان نیست و یک جنبش است. اگر اینجا را انتخاب کردیم و امروز می‌گویند حق ورود ندارید شرم بر ما.
پس از این گفته حاضران شعار دادند (درود بر شریعتی).
وی ادامه داد: ما امروز اینجا آمده ایم تا با نیمه دیگر شریعتی وداع کنیم، بر پیکر همسر او در خیابانی به نام او نماز می گذاریم و از اینجا به سوی امامزاده عبدالله مزار شهدای 16 آذر 1332 حرکت خواهیم کرد که برادر و مادر پوران شریعت رضوی در آنجا آرمیده اند.
فرزند دکتر شریعتی گفت: پوران پیش از اینکه همسر شریعتی باشد، خواهر شهید مهدی آذر رضوی شریعت و پیش از آن، خواهر علی اکبر طوفان شریعت رضوی بود یعنی سربازی که در دفاع از میهن در مرزها در سال 1320 شهید شد، هنگامی که پوران هفت سال داشت و پس از آن هنگامی که 15 سال داشت واقعه 16 آذر 1332 رخ داد. یعنی وقتی در این کشور کودتا شد و دانشگاه مقاومت می کرد.
وی یادآور شد: پوران با دیدن همه این مصائب عزم خود را جزم کرد همسری برگزید اهل قلم و اندیشه به نام علی شریعتی که همکلاسی او در دانشگاه مشهد بود.
شریعتی ادامه داد: پوران شریعت رضوی در خارج از ایران تحصیل و علی شریعتی را متقاعد کرد که به ایران بازگردد و به کشور بازگشت، این موضوع در تاریخ معاصر ایران مهم بود و وقتی علی شریعتی به ایران آمد، تجدید نظر کرد، جامعه را مطالعه و یک استراتژی و خط مشی دیگری انتخاب کرد و آن مقاومت فکری به تمام مبارزاتی بود که از زمان مشروطه پیاپی رخ داد.
حسینیه ارشاد مرکز فرهنگی مذهبی خیابان شریعتی است که به دلیل سخنرانی ها و فعالیت های سیاسی و فرهنگی شخصیت هایی همچون علی شریعتی شهرت یافته است.
پوران شریعت رضوی در سال 1313 در مشهد متولد شد و در رشتۀ ادبیات فارسی دانشگاه مشهد تحصیل کرد او در سال 1342 مدرک دکترای این رشته را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.
پوران شریعت رضوی پس از بازگشت به ایران، دبیر دبیرستان‌های مشهد و تهران بود.
وی در سال‌های اخیر مسئولیت دفتر تدوین مجموعه آثار دکتر علی شریعتی را بر عهده داشت و در سال 1377 بنیاد شریعتی را راه اندازی کرد.
او خواهر مهدی شریعت رضوی، یکی از سه شهید روز 16 آذر 1332 بود و در سال 1337 به همسری دکتر علی شریعتی درآمد.
فراهنگ**‌‌9012**3009

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟