ادعاهای پنس علیه ایران مضحک است/ تا زمانی که دولت دمشق بخواهد در سوریه می‌مانیم


ادعاهای  پنس  علیه ایران مضحک است/ تا زمانی که دولت دمشق بخواهد در سوریه می‌مانیم

وزیر امور خارجه کشورمان دخالت‌های آمریکا در منطقه را عامل هرج‌ومرج و ایجاد تروریسم و افراط‌گرایی دانسته با رد اتهامات آمریکا علیه ایران گفت: ایران تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به این شهر سفر کرده است در گفتگویی با هفته نامه "اشپیگل" درباره اظهارات اخیر "مایک پنس"، معاون رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس ضد ایرانی ورشو که ایران را متهم به آماده سازی هولوکاست جدید کرده بود گفت: اظهارات معاون رئیس جمهور آمریکا مضحک است. ایران همواره از یهودیان حمایت کرده است، ما تنها مخالف صهیونیست ها هستیم. هولوکاست یک فاجعه بود.البته هیچ کس همچنین معاون رئیس جمهور آمریکا نباید تبلیغ هولوکاست را کند.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه درباره گسترش برنامه های موشکی ایران هم گفت: ما مجبوریم از خود دفاع کنیم. منطقه ما با تسلیحات از جمله تسلیحات اروپایی اشباع شده است. تنها در سال 2018 کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حدود 100 میلیارد دلار برای خرید تسلیحات هزینه کرده اند. ما بخشی از این هزینه را در این راستا صرف می کنیم و سلاح های ما صرفا تدافعی هستند.

وی درباره نگرانی های اروپاییان درباره برنامه موشکی ایران نیز گفت: آیا ما باید در چنین منطقه مجهز با تسلیحات بالایی بدون دفاع باشیم؟ وقتی اروپا از ساخت موشک های ما شکایت دارد باید به ما هواپیماهای جنگنده بفروشد. ما یک جنگ هشت ساله با عراق را تجربه کردیم که در آن هیچ چیزی برای دفاع از خود نداشتیم.

ظریف درباره اینکه ایران موشک های خود را در اختیار حزب الله لبنان هم قرار می دهد گفت: حزب الله در برابر حملات اسرائیل از خود دفاع می کند. اسرائیل می خواهد دست بازی برای بمباران اهداف خود در سوریه داشته باشد و حریم هوایی لبنان را نقض می کند. اساسا در این موضوع خیلی استانداردهای متفاوتی وجود دارد. اسرائیل به خود می بالد که بیش از 300 حمله علیه سوریه انجام داده است و هیچ کس علاقه ای به این مسئله نداشته و به آن اهمیت نمی دهد.

وی این گونه حملات اسرائیل را نقض قوانین بین‌المللی و نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه دانست.

ظریف درباره تصمیم آمریکا برای بازگشت از سوریه نیز گفت: چنین بازگشتی اصلا زود نیست. همواره وقتی که آمریکا در منطقه ما وارد می شود و مداخله می کند هرج و مرج، افراط گرایی و تروریسم ایجاد می شود. آمریکایی ها حالا در افغانستان در این باره با طالبان مذاکره می کنند که چگونه بعد از بازگشت نیروهای خود کنترل این کشور را به آن ها واگذار کنند. این در حالی است که آن ها 18 سال پیش به این کشور آمدند تا دقیقا همین طالبان را نابود کنند.

ظریف همچنین گفت: ما همواره آشکارا گفته‌ایم که تنها برای این هدف منحصر به فرد در سوریه وارد شده ایم تا با اسلام گرایان افراطی و تروریست ها مبارزه کنیم. ایران در این راستا تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور باقی می ماند. شما تنها به منطقه ادلب نگاه کنید که هنوز توسط گروه تروریستی النصره کنترل می شود.

به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه کشورمان درباره استرتژی ایران برای ادامه کار در سوریه گفت: از دید ما باید همه سوری هایی که از وطنشان فرار کرده اند به این کشور بازگردند. بخصوص باید یک راه حلی برای کردها پیدا شود تا آن ها بتوانند در شرف و عزت زندگی کنند. برای این منظور ما به یک هماهنگی بین سوریه و ترکیه نیاز داریم. روسیه و ما آماده ایم که از این روند حمایت کنیم.

وی افزود: ما باید به وسواس نشان دادن نسبت به رئیس جمهور سوریه پایان دهیم چرا که این درگیری ها را شدیدا گسترش می دهد. ایران به هیچ کس پایبند نبوده و از کسی حمایت نمی کند. در عوض مردم سوریه باید خود در این باره تصمیم بگیرند که چه کسی باید آن ها را رهبری کند. اگر آن ها متقاعد شده باشند که بشار اسد سال های طولانی آن ها را سرکوب کرده است به او رای نمی دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چطور ایران از اسد حمایت می کند که مردم خود را ترور کرده و حقوق بشر را زیر پا می گذارد گفت: غرب باید به این روند که دائما دیگران را درباره حقوق بشر سرکوفت زده و سرزنش می کند خاتمه دهد. اروپا در این باره سکوت کرده است وقتی که سعودی ها یمن را از زمین و هوا بمباران می کنند. اروپا شاهد این بوده است که سعودی ها نخست وزیر لبنان را ربوده و با هفت تیر قرار دادن روی سرش او را مجبور به استعفا کردند. تازه زمانی که یک خبرنگار توسط سعودی ها به قتل رسید دنیا ناگهان بیدار شده است. پرونده جمال خاشقجی غرب را به عنوان وکیل مدافع حقوق بشر کاملا نامعتبر کرده است.

وی افزود: در اینجا مسئله حقوق بشر برای غرب مطرح نبود بلکه این مسئله مطرح است که چه کسی دوست آن ها است. وقتی کشوری با آمریکا دوست است اجازه هر کاری را دارد. ایالات متحده در اسرائیل و عربستان این تصور را ایجاد کرده است که آن ها می توانند هر کاری را بدون مجازات انجام دهند.

وی درباره اتهامات اروپا علیه ایران و متهم کردن کشورش به جاسوسی و برنامه ریزی برای حمله تروریستی در این اتحادیه و دستگیری یک دیپلمات ایرانی در این ارتباط در آلمان نیز گفت: به ما این اتهام دقیقا در روزی وارد می شود که رئیس جمهور ما می خواست از وین دیدار کند. این مضحک است. آیا شما هرگز از خود این سوال را نکرده اید که این اتهامات به نفع چه کسی است؟ تصور ما این است که اروپاییان فریب اتهامات متداولی را می خورند که امثال مایک پنس و یا وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران به پا می کنند.

وی افزود: ما البته این مسئله را انکار نمی کنیم که همه کشورها سازمان های اطلاعاتی دارند و اطلاعاتی را در خارج جمع می کنند. در ایران هم این گونه خدمات بین‌المللی فعال هستند. اما من می توانم به شما اطمینان دهم هیچ برنامه‌ای برای حمله تروریستی در اروپا از طرف ایران وجود نداشته و ندارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل