همه چیز درباره گل مژه و راه های درمان خانگی آن


گل مژه نوعی التهاب پلک است که با مجموعه ای از گلوله های کوچک همراه است. در اکثر موارد در اثر عفونت باکتری های استافیلوکوک ایجاد می شود. گرچه ناراحت و عجیب و غریب است، اما به طور کلی دلیلی برای نگرانی از آن وجود ندارد. اغلب توده قرمز و دردناکی است و به نظر می رسد شبیه جوشباشد. اگر چه اکثر عناصر در خارج از پلک شکل می گیرند اما برخی از آنها در داخل...

گل مژه نوعی التهاب پلک است که با مجموعه ای از گلوله های کوچک همراه است. در اکثر موارد در اثر عفونت باکتری های استافیلوکوک ایجاد می شود. گرچه ناراحت و عجیب و غریب است، اما به طور کلی دلیلی برای نگرانی از آن وجود ندارد. اغلب توده قرمز و دردناکی است و به نظر می رسد شبیه جوشباشد. اگر چه اکثر عناصر در خارج از پلک شکل می گیرند اما برخی از آنها در داخل هم رشد می کنند. در واقع یک عفونت باکتریایی است که در غدد تولید کننده چربی در پلک ایجاد می شود.

همه چیز درباره گل مژه و راه های درمان خانگی آن

در اکثر موارد، گل مژه در عرض یک هفته بدون هیچگونه مداخله پزشکی بهبود می یابد. اثراتی که در خارج از پلک قرار دارند ممکن است زرد رنگ شوند. نقطه داخلی که در داخل پلک ظاهر می شود بیشتر دردناک است. اعمال یک کمپرس گرم به آرامی می تواند کمک کند تا درد و تورم را درمان کنید اما گاهی اوقات هم ممکن است عود کند.

در این مقاله ما به علائم گل مژه، نحوه تشخیص، درمان از جمله داروهای خانگی، عوامل خطرناک و عوارض احتمالی خواهیم پرداخت.

علائم

اغلب، گل مژه فقط یک چشم را در یک زمان تحت تاثیر قرار می دهد. تورمی دردناک و قرمز روی پلک بیمار ایجاد می شود که می تواند باعث ایجاد اشک چشم شود و قرمزی شود. گاهی اوقات هم می تواند مانند یک جوش باشد. این عارضه به ندرت در هر دو چشم به طور همزمان تاثیر می گذارد. با این حال، ممکن است در موارد نادر بیش از یک چشم را هم تحت تاثیر قرار دهد.

علائم گل مژه می تواند شامل موارد زیر باشد:

یک توده بر روی پلک
تورم پلک
درد
قرمزی
حساسیت
پوسته شدن حاشیه پلک ها
احساس سوزش
خارش چشم
تار دیدن
تخلیه مخاط از چشم
حساسیت به نور
ناراحتی هنگام پلک زدن
احساس اینکه یک جسم در چشم وجود دارد
اگر علائم بیش از یک هفته ادامه یابند، مشکلات بینایی ظاهر شوند، اگر تورم به حد دردناک برسد، خونریزی یا گسترش به سایر قسمت های صورت داشته باشد یا در صورت پلک زدن یا چشم قرمز شود، فرد باید با پزشک صحبت کند.

نکات مهم

یک کمپرس گرم در بعضی موارد ممکن است مفید باشد. اکثر نواحی بدون نیاز به درمان، خودشان از بین می روند. به محض اینکه ترکیدن آن، علائم به سرعت بهبود می یابند. سعی نکنید خودتان آن را بترکانید. کمپرس گرم را به آرامی روی چشم قرار دهید زیرا ممکن است به کاهش علائم کمک کند. آب نباید خیلی گرم باشد. هنگام اعمال آن به شخص دیگری، مانند یک کودک، باید مراقب باشید. کمپرس آب گرم باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، سه تا چهار بار در روز روی چشم نگه داشته شود. هنگامی که یک ناحیه خارجی بسیار دردناک است، پزشک ممکن است مژه ای را که نزدیکترین به آن است، برداشته و با استفاده از یک سوزن نازک آن را از بین ببرد. این روش فقط باید توسط یک حرفه ای انجام شود. اگر باز هم بهبود نیافت، بهتر است بیمار به یک متخصص مانند چشم پزشک مراجعه کند. از برداشتن آن در آرایشگاه ها خودداری نمایید. در صورتی که این مشکل ادامه یابد، پزشک ممکن است کرم آنتی بیوتیک موضعی یا قطره چشم آنتی بیوتیک را تجویز کند. اگر عفونت به فراتر از پلک تان گسترش یابد، ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز شود. بهترین است از آرایش چشم، لوسیون، یا لنزهای چشم تا زمانی که کاملا از بین رفته است استفاده نکنید.

روش های خانگی برای درمان گل مژه

همه چیز درباره گل مژه و راه های درمان خانگی آن

کمپرس آب گرم

کمپرس گرم مؤثرترین راه برای درمان گل مژه است. گرما باعث می شود که چرک به سطح برسد و چرک و چربی تجزیه شود تا توده بتواند به طور طبیعی تخلیه شود. پارچه ای تمیز را با آب گرم مرطوب کنید. اطمینان حاصل کنید که آب خیلی گرم نیست و پارچه را زمانی که مرطوب است بردارید نه به طوری که آب از آن بچکد. سپس آن را به آرامی بر روی چشم خود برای حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید. فشار ندهید و یا سعی نکنید که گل مژه را بترکانید. شما می توانید این کار را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید.

تمیز کردن پلک با صابون ملایم و آب

یک شامپو بچه را انتخاب کنید و با کمی آب گرم مخلوط کنید. از آن به آرامی برای پاک کردن پلک های خود به کمک یک پنبه تمیز استفاده کنید. شما می توانید این کار را هر روز انجام دهید تا زمانی که گل مژه از بین برود. تمیز کردن پلک ها به جلوگیری از عوارض بعدی نیز کمک می کند.

استفاده از چای کیسه ای گرم

به جای استفاده از کمپرس گرم، می توانید از یک چای کیسه ای گرم استفاده کنید. چای سیاه به بهترین شکل کار می کند، زیرا به کاهش تورم کمک می کند و ویژگی های ضد باکتری دارد. آب جوشانده و چای کیسه ای را در یک لیوان از آن بریزید، مثل زمانی که می خواهید چای را بنوشید. اجازه دهید چای به مدت یک دقیقه خیس بخورد. صبر کنید تا چای کیسه ای به اندازه کافی خنک شود سپس آن را در حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه روی چشم تان نگه دارید. برای هر چشم از چای کیسه ای جداگانه استفاده کنید.

مصرف داروهای مسکن

برای کاهش درد، ایبوپروفن یا استامینوفن را مصرف کنید. دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید تا مطمئن شوید که دوز مناسب را مصرف می کنید. اگر درد باعث مدام شدیدتر می شود و تداخل با فعالیت روزمره شما می کند، با پزشک خود مشورت کنید.

آب سیر

اگرچه قرار دادن هر مخلوط قوی در نزدیکی چشم می تواند باعث تحریک شود اما آب سیر با خواص ضد باکتری و ضد میکروبی که دارد به سرعت می تواند عفونت چشم را تسهیل کند و باعث بهبودی شود. شما می توانید ۸-۱۰ حبه سیر را له کنید و سپس مقدار کمی آب سیر را به دقت به منطقه آسیب زده بمالید. اگر از گل مژه داخلی رنج می برید، آب سیر را داخل پلک قرار ندهید؛ آن را به لایه بیرونی پوست اعمال کنید و مواد تشکیل دهنده فعال خود به خود نفوذ پیدا می کنند.

سیب زمینی

این سبزیجات معمولی نشاسته ای ممکن است برای بهبودی طبیعی موثر باشند. سیب زمینی در واقع حاوی نیروی قابض است که می تواند باعث رفع التهاب و تورم شود. یک سیب زمینی را پوست بکنید، آن را در حلقه حلقه کرده و در کیسه ای قرار دهید و سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده فشار داده تا به سرعت گل مژه تان پاک شود.

بهداشت مناسب

یکی از علل اصلی عفونت ها، بهداشت نامناسب است، به طوری که اگر احساس می کنید گل مژه در حال رشد است یا اگر به طور مرتب از این عفونت های مضر رنج می برید، تلاش های آگاهانه تری برای تمیز کردن مناطق اطراف چشم خود انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید از اینکه هیچ رشد باکتری رخ ندهد.

چای بابونه و چای سبز

در حالی که چای معمولا برای مزایای بهداشتی آن مصرف می شود، مردم اغلب چای را به عنوان درمان فراموش می کنند. یک درمان محبوب برای گل مژه این است که یک فنجان بابونه یا چای سبز دم کرده و سپس آن را در یخچال قرار دهید. شما می توانید این چای را به طور مستقیم به قسمت آلوده چشم خود اعمال کنید و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این گونه های چای به سرعت می توانند عفونت را از بین ببرند و به کاهش التهاب کمک کنند تا روند بهبود، سرعت یابد.

آلوئه ورا

به عنوان یک ماده ضد باکتری و ضد التهابی در درمان طبیعی، آب آلوئه ورا و برگ های آلوئه ورا برای سال ها گزینه ای مناسب به شمار می رفت. شما می توانید ژل را به طور مستقیم از برگ های آلوئه ورا به منظور از بین بردن عفونت به زیر چشم بزنید و یا به آرامی آب آلوئه ورا را در ناحیه آسیب دیده ۲-۳ بار در روز جهت تسکین سریع استفاده کنید.

پیاز

پیاز از زمانی که شما آنها را برش می دهید اشک تان را در می آورند اما همچنین به ترکیبات آنتی اکسیدانی و عوامل ضد باکتریایی که می توانند باکتری های استافیلوکوک را بسیار سریع از بین ببرند، مشهور هستند. شما می توانید یک پیاز را ریز ریز کنید، آن را در کیسه ای تمیز قرار دهید و سپس روی چشم خود برای تسکین سریع فشار دهید. نگران نباشید اگر اشک تان در می آید، این بدان معنی است که جواب می دهد.

قطره چشم

به محض این که حس حساسیت یا تحریک را روی پلک خود احساس کردید، از قطره چشم استفاده کنید. این کار به سادگی گرد و غبار و چربی را از گوشه چشم پاک می کند و می تواند شدت عفونت را کاهش دهد یا از پیشرفت آن جلوگیری کند. این کار بسیار بهداشتی تر از مالیدن چیزی در منطقه و یا تلاش برای پاک کردن خاک و روغن با انگشتان دست خود است.

جعفری

جعفری کاربرد زیادی در درمان طبیعی ندارد اما هنگامی که نوبت به حذف گل مژه می رسد، می توانید برگ جعفری را جوشانده و سپس از آب حاصل شده از آن به عنوان یک درمان موثر استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده فعال در جعفری به سم زدایی از گل مژه کمک می کند تا باکتری ها و گلوله ها را بیرون آورد، در نتیجه سرعت روند بهبود و کاهش تورم و تحریک را افزایش می دهد.

اجتناب از آرایش و گذاشتن لنز

از آرایش اجتناب کنید اگر دچار گل مژه هستید. آرایش می تواند چشم دیگر را هم تحریک کند و فرایند درمان را به تاخیر بیندازد. شما همچنین می توانید باکتری ها را به آرایش و ابزار خود انتقال دهید و عفونت را به چشم دیگر خود گسترش دهید. برس های قابل استفاده مجدد خود را به طور مرتب شستشو دهید. هر محصول چشم که بیش از سه ماه از آن استفاده کرده اید را دور بریزید. اگر از لنز چشم استفاده می کنید، عینک را به طور موقت روی چشم بگذارید تا گل مژه چشم شما بهبود یابد. باکتری ها می توانند به لنز نفوذ کنند و عفونت را گسترش دهند.

آب و نمک

آب و نمک خاصیت ضد عفونی دارد. آب را جوشانده و نمک را به آن اضافه کنید. اجازه دهید کمی آب خنک شود سپس حوله یا پارچه ای نرم را در آن فرو کنید. کمپرس را روی منطقه آسیب دیده به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا زمانی که حوله دیگر گرم نباشد. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا مشکل برطرف شود. این کار با ترویج گردش خون باعث کاهش درد و همچنین تورم می شود. نمک هم در این دارو به عنوان عامل ضد میکروبی عمل می کند.

تخم مرغ پخته شده

یک عدد تخم مرغ را در آب جوش انداخته و بپزید سپس برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را روی پوست بگذارید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید. اعمال حرارت به گل مژه در کاهش تورم کمک می کند و همچنین درد را کاهش می دهد. گرما از پوست تخم مرغ به سرعت گل مژه را بهبود می بخشد.

آهن یا طلا

به آرامی این آیتم را به مدت چند ثانیه بر روی گل مژه قرار دهید و چند بار در طول روز تکرار کنید. این درمان طبیعی برای رفع گل مژه موثر است در صورتی که در مراحل اولیه استفاده شود. این یک شیوه قدیمی است که برای بسیاری از مردم کار کرده است. باید به نوع استفاده از فلز هم توجه کرد. فلز کثیف یا زنگ زده می تواند یک عفونت ایجاد کند. همیشه فقط از اقلام تمیز و بهداشتی استفاده کنید.

سکه

سکه را با صابون ضد باکتری و آب شستشو دهید. آن را در یک پارچه تمیز و یا بین کف دست خود قرار دهید تا گرم شود.
این سکه گرم را بر روی چشم قرار دهید تا سرد شود. این کار را ۱-۲ بار تکرار کنید. چند بار در طول روز این کار را انجام دهید. گرمای فلز، درد را تسکین می دهد و به شما کمک می کند.

روغن کرچک

پنبه را در روغن فرو کنید و روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید. کمی آن را مالش دهید اما مراقب باشید که گل مژه را سوراخ نکنید. روغن را به مدت ۱۵ دقیقه رها کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید. چندین بار در روز تا زمانی که گل مژه از بین برود این کا را تکرار کنید. روغن کرچک با خواص آبرسانی برای درمان عفونت های پوست مفید است. این باعث کاهش تورم و درد در هنگام درمان هر گونه عفونت می شود که ممکن است سبب ایجاد خواص ضد میکروبی شود.

نان و شیر

یک تکه نان تمیز و تازه به اندازه دو برابر چشم بگیرید. نان را در شیر گرم خیس کنید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را روی چشم قرار دهید. این باعث شکست توده می شود. اگر این کار را نکنید، کمی طولانی تر آن را ترک کنید. وقتی که توده باز شد آن را با پنبه پاک کنید، سپس یک پماد ضد عفونی برای جلوگیری از عفونت اعمال کنید. در صورت لزوم، یک بار دیگر این کار را تکرار کنید. این یکی از قدیمی ترین درمان های خانگی گل مژه چشم است و بسیاری از افراد از این درمان بهره مند شده اند. از شیر زیاد استفاده نکنید زیرا ممکن است پوست حساس اطراف چشم را تحریک کند.

روغن نارگیل

چشم های آسیب دیده را با آب تمیز بشویید. روغن نارگیل را به آرامی گرم کنید و آن را روی منطقه آسیب دیده استفاده کنید. تا زمانی که امکان پذیر باشد، روغن را رها کنید و سپس شستشو دهید. روغن نارگیل پوست را هیدراته کرده و تورم را کاهش می دهد. همچنین باکتری هایی که باعث عفونت چشم می شوند، کشته می شوند.

روغن درخت چای

۴-۵ قطره روغن درخت چای را با ۲ قاشق غذا خوری آب تمیز مخلوط کنید. این مخلوط را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.
یک قطره یا دو قطره از آن را به قسمت آسیب دیده اعمال کنید و آنرا کنار بگذارید. هر روز ۲-۳ بار این کار را انجام دهید تا مشکل برطرف شود. روغن درخت چای یک عامل ضد میکروبی عالی است که اغلب برای درمان عفونت های موضعی استفاده می شود. دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد عفونی است. همچنین در کاهش التهاب و بهبود زخم کمک می کند.

خیار

هنگامی که شما یک گل مژه دارید، قرار دادن چیزهای خنک و مرطوب روی پلکها، واقعا می تواند باعث تسریع بهبود شود. برش های خیار سرد مناسب برای ارائه رطوبت سرد است که به کاهش التهاب و تحریک کمک می کند. به سادگی خیار تمیز را که در یخچال قرار گرفته است برش داده و ده دقیقه یا بیشتر بر روی چشم قرار دهید.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس را برای رفع قرمزی چشم استفاده کنید. این کار را به طور روزانه ۲ تا ۴ بار تکرار کنید. روغن اسطوخودوس بسیار خنک و آرام بخش برای پوست التهابی و تحریک شده در منطقه آسیب دیده است. همچنین ویژگی های ضد قارچ و ضد باکتری دارد. برای کودکان، روغن را با آب یا روغن نارگیل رقیق کنید.

عسل

۳ قاشق غذاخوری عسل را با ۲ فنجان آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید دمای آب پایین بیاید سپس آن را روی چشم اعمال کنید. این کار را دو بار در روز تکرار نمایید. عسل یک نرم کننده طبیعی پوست است که پوست را مرطوب نگه می دارد. این ویژگی در کاهش احساس خارش در منطقه آسیب دیده مفید است. خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضدعفونی کننده آن برای درمان بیماری های پوستی مثل گل مژه چشم مفید است.

برگ اقاقیا

چند برگ اقاقیا را در آب می جوشانیم. برگ ها را دور ریخته و سپس آب را برای شستن چشم ها استفاده کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید. اگر شما دچار درد دردناکی هستید برگ های اقاقیا ممکن است راه حل مشکل شما باشد.

دانه گشنیز

۲ قاشق غذاخوری دانه گشنیز را با ۱ فنجان آب مخلوط کنید. چند دقیقه تخم گشنیز را رها کنید تا خیس بخورد.
این آب را تخلیه کرده و آنرا خنک کنید و روی چشم قرار دهید. این کار را دو بار یا سه بار در روز انجام دهید و در هر زمان گل مژه شما بهبود خواهد یافت. بهترین داروهای مورد استفاده در خانه برای رفع گل مژه چشم، استفاده از دانه های گشنیز می باشد. آنها حاوی ترکیباتی هستند که خواص ضد التهابی دارند و می توانند تورم را در چشم شما کاهش دهند.

سرکه سیب

۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و پنبه را در این مخلوط خیس کنید. مایع اضافی را فشار دهید و آن را به مدت یک دقیقه یا دو دقیقه روی چشم قرار دهید. این کار را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید. سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و تورم و عفونت را کاهش می دهد. اسیدیته پایین آن به سرعت چشم را بهبود می بخشد. پس ز این کار به طور کامل با آب سرد و تمیز چشم را بشویید.

زردچوبه

اگر زردچوبه و آب را مخلوط کرده و سپس ترکیبی را جوش می دهید، آب حاصل می تواند به یک محل پارچه با پارچه استفاده شود، بنابراین قدرت ضد باکتری و ضد التهابی آن می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد. [۹] اگر این مایع را به چشم ۲-۳ بار در روز بکارید، می توانید فرآیند بهبودی پلک آلوده را سریعا شتاب دهید.

هشدار: در حالی که اکثر این عناصر بی ضرر هستند اما آنها بسیار تحریک کننده هستند و در موارد نادر ممکن است عوارض ایجاد کنند. اگر عفونت به مدت طولانی باقی می ماند یا اگر به طور منظم در حال ایجاد عفونت هستید، با یک متخصص پزشکی مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشکلی جدی تر در این شرایط برایتان وجود ندارد.

عوارض جانبی

عوارض، اگرچه بسیار نادر است اما گاهی ممکن است رخ دهد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

کیست میبومین: این کیست غدد کوچک است که در پلک قرار دارد. غدد باعث تخلیه روانکاری می شوند که به لبه پلک گفته می شود. گل مژه پایدار در داخل پلک در نهایت می تواند به یک کیست Meibomian یا Chalazion تبدیل شود به خصوص اگر غده تضعیف شود. این نوع کیست به راحتی و به طور موثر قابل درمان است.

سلولیت سرفه یا پری بیوتیک: این ممکن است در صورت گسترش عفونت به بافت اطراف چشم ایجاد شود. لایه های پوستی در اطراف چشم دچار التهاب و قرمزی می شوند اما این مشکل هم با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

چقدر طول می کشد؟

تورم چشم حدود سه روز طول می کشد. در نهایت گل مژه باز می شود و تخلیه می شود. روند بهبودی می تواند حدود ۷ تا ۱۰ روز با درمان خانگی ساده رفع شود. گل مژه به ندرت یک مسئله پزشکی جدی است اما می تواند بسیار تحریک کننده باشد.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

اگر با علائم زیر مواجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید:

گل مژه تان داخلی است
مدام بزرگتر می شود
دردناک تر می شود
پس از چند روز درمان خانگی از بین نرفته است
روی دید شما تاثیر می گذارد

۷ گنج

شاید دیگر مطالب روژان را هم دوست داشته باشید:

همه چیز درباره گل مژه و راه های درمان خانگی آن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...