لایحه جامع انتخابات و سامان بخشی به قوانین و مقررات پراکنده


لایحه جامع انتخابات و سامان بخشی به قوانین و مقررات پراکنده

قزوین – ایرنا – لایحه جامع انتخابات که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده به اعتقاد کارشناسان موجب سامان بخشیدن به قوانین و مقررات پراکنده در عرصه انتخابات و حذف تفاوت‏های غیرضروری در فرآیندهای برگزاری آن می شود.

به گزارش ایرنا تامین عدالت در حق انتخاب شهروندان، تضمین هرچه ‏بیشتر سلامت انتخابات، شفاف ساختن وظایف اجرایی و نظارتی، ساماندهی روند برگزاری انتخابات، جلوگیری از اتلاف وقت و تضییع امکانات کشور و نظام‏مند ساختن تبلیغات انتخاباتی و شیوه ورود داوطلبان به عرصه انتخابات از دیگر اهداف ارایه این لایحه به مجلس شورای اسلامی است.
در کنار این لایحه طرح استانی شدن انتخابات نیز در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
کارشناسان و چند تن از اعضای احزاب فعال استان قزوین با حضور در میزگرد ایرنا به نوآوری ها، برجستگی ها و حتی معایب این لایحه پرداخته و نظرات خود را در خصوص آن اعلام کردند.

***تلاش برای رفع نواقص فرایند انتخابات از نقاط قوت لایحه جامع انتخابات
معاون سازماندهی و آموزش حزب موتلفه اسلامی استان قزوین در این میزگرد گفت: متاسفانه قوانین و مقررات پراکنده در حوزه انتخابات و حتی نقص در قوانین انتخاباتی در دوره های گذشته وجود داشت و دولت با این لایحه برای تجمیع این قوانین و رفع نواقص تلاش کرده است که باید آن را از نقاط قوت لایحه دانست.
احمد خورگامی افزود: این لایحه تمامی مواد قانونی و تبصره ها را در حوزه های مختلف جمع کرده و به یک لایحه کامل قانونی در خصوص انتخابات شوراهای اسلامی، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری تبدیل کرده است.

***هیات اجرایی انتخابات در لایحه جامع تعریف شده است
مدیر مسئول نشریه هفت دی استان قزوین اضافه کرد: پیش از این برای تشکیل هیات های اجرایی قبل از شروع فرایند انتخابات سازوکار مشخصی وجود نداشت و هر فرمانداری در حوزه انتخابیه خاص با توجه به سلایق سیاسی خود برای انتخاب معتمدان شهری و اعضای هیات اجرایی شهرستان اقدام می کرد.
وی گفت:خوشبختانه در این لایحه اعضای هیات اجرایی مشخص شده است و اعضای حقوقی با ترکیب وزیر کشور به عنوان رییس هیات، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس و نایب رییس اول وقت خانه احزاب، رییس اتحادیه‌ سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، نماینده مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها در هیات نظارت و نماینده سازمان‌‌های مردم نهاد تعریف شده اند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد:تعریف دقیق اعضای هیات های اجرایی یکی دیگر از نقاط قوت لایحه است که انتخابات را از نگرش ها و سلایق سیاسی و جناحی دور می سازد و بستر توسعه عدالت اجتماعی را در انتخاب شهروندان بیشتر از گذشته فراهم می سازد.
خورگامی اضافه کرد:در بسیاری از مواقع نگرش های سیاسی و جناحی آسیب زا بوده و ممکن است منافع فردی را بر منافع ملی ترجیح دهد در صورتی که با قالب ها و چهارچوب های مطرح شده در این لایحه جلوی این موضوع نیز گرفته خواهد شد.
معاون سازماندهی و آموزش حزب موتلفه اسلامی استان قزوین افزود: در این لایحه نماینده رسانه ها به عنوان یک عضو در هیات های اجرایی انتخابات پیش بینی شده است که می تواند به نمایندگی از افکار عمومی از برخی شبهات در فرایند انتخابات پیشگیری کرده و نظارت بیشتری بر فرایند اجرای انتخابات داشته باشند.
وی افزود:همچنین در این لایحه در سایر بخش ها مانند نحوه نظارت بر تبلیغات و ... کمیته و کارگروه با اعضای حقوقی پیش بینی شده است که قطعا در جلوگیری از تخلفات انتخاباتی برای جلب افکار عمومی موثر خواهد بود.
این فعال حزبی پیش بینی کمیته نظارت بر تبلیغات را از نقاط قوت لایحه دانست و افزود: تصویب این قانون از اعمال سلایق سیاسی در فرایند انتخابات جلوگیری خواهد کرد و زمینه برخورد با تخلفات انتخاباتی و جمع آوری تبلیغات و بنرهای متخلفان و ... را هنگام انتخابات فراهم می سازد.
خورگامی با اشاره به دیگر نقاط قوت این لایحه، اضافه کرد: در لایحه جامع انتخاباتی رییس و نایب رییس اول وقت خانه احزاب به عنوان اعضای هیات اجرایی مشخص شده اند و در واقع این اقدام مفید در مسیر اهمیت دادن به جایگاه و کارکرد احزاب و جلوگیری از کمرنگ شدن نقش احزاب و تحزب در جامعه است.
وی با بیان اینکه باید تحزب در جامعه نهادینه شود و این لایحه برای پررنگ کردن نقش احزاب در جامعه تلاش کرده است، افزود: احزاب ضربه گیر نظام هستند و می توانند به جای اشخاص پاسخگوی عملکردها در دوران تصدی مسئولیت ها باشند که خوشبختانه این لایحه در راستای تقویت جایگاه احزاب حرکت کرده است.

*** عدالت اجتماعی در انتخاب شهروندان از نوآوری های لایحه جامع انتخاباتی است
این فعال حزبی اضافه کرد: با آسیب شناسی انتخابات می توان اذعان کرد که پول و ثروت در دوره های گذشته انتخابات نقش اساسی را در فرایند آن ایفا می کرد در حالیکه این لایحه تلاش کرده است با بستر سازی مناسب و پیش بینی کمیته های ساماندهی تبلیغات انتخابات زمینه عدالت اجتماعی را در انتخاب شهروندان فراهم سازد.
خورگامی اضافه کرد:در دوره های گذشته انتخابات به دلیل نبود قانون نظام مند، حجم و میزان تبلیغات برای داوطلبان مشخص نشده بود و هر کس که به جریان زر و زور و ثروت وابستگی بیشتری داشت در جلب آرا نیز موفق تر بود.
وی گفت: یکی از اثرات اجرای این لایحه جامع انتخابات رفع تبعیض ها و گسترش عدالت اجتماعی است.
عضو حزب موتلفه اسلامی استان قزوین اضافه کرد: این لایحه قانونی با ایجاد یک رویه ثابت و قانونمند در انتخابات و اجرای صحیح آن به گسترش عدالت اجتماعی کمک می کند هرچند که ماده مجزا و خاصی در این خصوص در لایحه نیامده است.

***صیانت از آرا و توجه به حق الناس از نوآوری های لایحه است
این فعال سیاسی اضافه کرد:در این لایحه به برگزاری الکترونیکی انتخابات اشاره شده است که نقش بسیار مهمی در صیانت از آرا و توجه به حق الناس ایفا می کند.
خورگامی یادآور شد:همچنین لایحه به فراهم کردن زمینه های لازم برای تبلیغات یکسان نامزدها در صدا و سیما و بهره گیری عادلانه از امکانات دستگاه های دولتی و عمومی اشاره کرده است که نقش موثری در شناخت کاندیداها و آگاهی از برنامه های آنها و زمینه سازی برای تحقق عدالت اجتماعی در انتخاب شهروندان خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در این قانون حتی وظایف شورای نگهبان و هیات نظارت نیز پیش بینی شده است، افزود: طبق این لایحه اگر یک عضو هیات نظارت موارد قانونی و مسئولیت های خود را رعایت نکند نسبت به جایگزینی وی اقدام خواهد شد و تمامی این موارد به اجرای صحیح و دقیق فرایند انتخابات منجر می شود.

***موافق طرح استانی شدن انتخابات نیستیم
خورگامی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات افزود:در این طرح اهدافی ذکر شده است که نه تنها محقق نمی شود بلکه ممکن است عکس آنها تحقق یابد.
وی اضافه کرد: در این طرح نقش احزاب تقویت می شود ولی باید دید چند حزب در شهرستان ها دارای دفاتر یا شعبه هستند؟
این فعال سیاسی گفت: در حالت فعلی انتخابات با مشارکت گسترده اقوام و قبایل به خاطر حساسیت های قومی و قبیله ای در انتخابات مواجه هستیم اما در صورت استانی شدن انتخابات ممکن است این میزان مشارکت کاهش یابد.
وی گفت: در طرح استانی شدن انتخابات هزینه های انتخاباتی افزایش می یابد و همین موضوع موجب می شود بسیاری از نخبگان به دلیل نداشتن پول و حامی مالی از گردونه انتخابات حذف شوند.
خورگامی اضافه کرد: از سوی دیگر با تصویب استانی شدن انتخابات حوزه های کاری یک نماینده گسترده می شود و عملا سرکشی از شهرستان ها و روستاهای حوزه انتخابیه بسیار دشوارتر شده و تداخل در وظایف نمایندگان نیز اتفاق می افتد.

***لایحه جامع و طرح استانی شدن انتخابات بیشتر بررسی شوند
رییس حزب ندای ایرانیان شعبه قزوین نیز در این میزگرد گفت: متاسفانه 2 موضوع لایحه جامع انتخابات و طرح نمایندگان مجلس شورای در خصوص استانی شدن انتخابات با هم مطرح شده اند و ظاهرا این دو موضوع در نقطه ای به هم می رسند.
مهران قاسمی افزود: به نظر می رسد که در تصویب لایحه و طرح نباید با عجله اقدام شود هرچند تمایلاتی در مجلس وجود دارد که طرح استانی شدن انتخابات تا پایان اسفندماه سال جاری تصویب شود.
وی با بیان اینکه هنوز مجلس شورای اسلامی به لایحه جامع انتخابات ورود نکرده است، اضافه کرد: اگر لایحه جامع انتخابات و طرح استانی شدن انتخابات به دوره بعدی انتخابات نمی رسید و 2 گروه کارشناسی دولت و مجلس با هم این دو موضوع را بررسی و تنظیم می کردند بهتر بود.
قاسمی تصریح کرد:موضوع استانی شدن انتخابات در لایحه جامع انتخابات دیده نشده و اگر قرار است طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، لایحه جامع انتخابات ابتر می ماند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد:ابتدای امر باید تکلیف طرح و لایحه مشخص شده و با هم تجمیع شوند تا کار متناقضی در خصوص انتخابات و سیاست گذاری آن صورت نگیرد.
وی با تاکید بر ضرورت به روز رسانی قوانین و مقررات به ویژه در عرصه انتخابات، افزود: بسیار واضح است که انتخابات و هر اقدام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند به روز شدن هستند آنچنانکه انسان ها باید به اقتضای روز به سیاست گذاری ها و رویکردهای جدیدی وارد شوند.
قاسمی با بیان اینکه انتخابات نقطه اتکا جمهوری اسلامی است، گفت: ایران خود را دموکراتیک ترین کشور منطقه می داند و باید طبق این عنوان برای به روز رسانی قوانین و مقررات، رفع نقاط ضعف در فرایند انتخابات و جلوگیری از هزینه ها و تبلیغات انتخاباتی اقدام نماید.
رییس حزب ندای ایرانیان شعبه قزوین افزود: هیچ تردیدی وجود ندارد که به ساختار و مولفه های جدید برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نیازمند هستیم و لایحه انتخابات که از سوی دولت مطرح شده است به این سمت پیش می رود.
قاسمی ادامه داد:باید در بررسی طرح های انتخاباتی تمامی ارگان ها،افراد موثر و کارشناسان مرتبط حضور یابند تا طرحهای کامل و جامع و با نواقص کمتر در این زمینه تصویب شوند.
این فعال سیاسی اضافه کرد:در بررسی لایحه جامع انتخابات نیز بهتر است ابتدای امر کارشناسان دولت، شورای نگهبان، وزرات کشور و مجلس شورای اسلامی با هم جلسه مشترک برگزار کنند تا در نهایت قانونی پخته و با موانع کمتر در اجرا داشته باشیم.

***طرح الکترونیکی کردن انتخابات از نقاط قوت لایحه است
وی با اشاره به نقاط قوت لایحه، اضافه کرد:موضوع الکترونیکی کردن انتخابات و پیش بینی فرایندهای زیرساختی در این لایحه اشاره شده اند که می توان آنها را از نقاط قوت لایحه دانست.
این فعال سیاسی گفت: هرچقدر بتوانیم انتخابات را از هزینه های گزاف تبلیغاتی خارج کرده و در خصوص شفاف سازی هزینه های انتخاباتی اشخاص، گروه ها و جریان های انتخاباتی کار کنیم موثرترین گام برای مردم برداشته شده است.

***لایحه، شفاف سازی فرایندهای انتخاباتی را در دستور کار قرار داده است
قاسمی با بیان اینکه انتخابات همیشه حاشیه هایی داشته و افرادی معترض بوده اند، یادآور شد: شفاف سازی سیستم ها و الکترونیکی کردن انتخابات نقش موثری در کاهش حاشیه های انتخاباتی دارد و جامعه را به سمت افزایش اعتماد به دستگاه های حاکمیتی سوق می دهد.
وی با تاکید بر الکترونیکی کردن انتخابات، افزود: من به عنوان یک شهروند معتقد هستم که در انتخابات مختلف ایران اسلامی هیچ گونه تقلبی صورت نمی گیرد ولی در فرایندهای انتخاباتی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد.
قاسمی گفت: باید فرایندهای انتخاباتی در جامعه شفاف سازی شوند و لایحه جامع انتخابات به سمت شفاف سازی فرایندهای انتخابات پیش می رود.
این فعال سیاسی ادامه داد:جلوگیری از هزینه های میلیاردی برای تبلیغات انتخاباتی،شفاف سازی منابع و ماخذ هزینه ها در فرایند انتخابات، بررسی حامیان نامزدها و سلامت آنها و جلوگیری از ورود پولهای کثیف به فرایند انتخابات نیز در این لایحه اشاره شده اند که باید آنها را از نقاط قوت لایحه دانست.
وی با بیان اینکه متاسفانه در اجرای قوانین مشکل داریم، گفت: دستگاه ها، نهادها و ارگان های مختلف به شکل جزیره ای به قوانین نگاه می کنند و همین موازی کاری و نگاه جزیره ای به سیستم آسیب زده و مانع اجرای صحیح قوانین می شود.
قاسمی تاکید کرد: الکترونیکی کردن انتخابات، چابکسازی سیستم، به کارگیری نیروهای متخصص و قانون نویسان متبحر می تواند کمک کند تا در نهایت شاهد اجرای قوانین تصویب شده به شکل کامل و صحیح باشیم.

***لایحه جامع انتخابات با رویکرد اصلاح قوانین تدوین شده است
دبیر حزب اسلامی کار استان قزوین نیز در این میزگرد گفت:لایحه جامع انتخابات با رویکرد اصلاح و بهسازی فرایندهای انتخاباتی کشور تهیه و تدوین شده است و در واقع گامی رو به جلو برای رفع نقاط ضعف و آسیب های انتخاباتی در کشور محسوب می شود.
مصطفی جولاده نیکو افزود: انتخابات بعد از انقلاب اسلامی به نقطه اتکای کشور جمهوری اسلامی تبدیل شده و آمار بسیار بالای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خبرگان رهبری موید این موضوع است.
وی اضافه کرد:متاسفانه در فرایندهای برگزاری انتخابات نیز طی 40 سال بعد از انقلاب اسلامی همواره نقاط قوت و ضعفی وجود داشته و در واقع این لایحه با آسیب شناسی انتخابات گذشته برای رفع نقاط ضعف تدوین شده است.
این فعال اصلاح طلب اضافه کرد:ورود پول های کثیف به فرایند انتخابات، جذب آرا از طریق پول پاشی، صرف هزینه های گزاف،تخلف در فرایند انتخابات و اعمال سلیقه های سیاسی در مسیر انتخابات از جمله این آسیب ها هستند که در لایحه جامع انتخابات به همه آنها اشاره شده است.

***الکترونیکی کردن انتخابات راهکار ارتقای صیانت از آرای مردمی
دبیر حزب اسلامی کار استان قزوین اضافه کرد:یکی از نقاط قوت لایحه مطرح کردن برگزاری الکترونیک انتخابات است که قطعا نقش موثری در کاهش شکایت های انتخاباتی و ارتقای صیانت از آرای مردمی ایفا می کند.
وی اضافه کرد: به هرحال در همه جای جهان و تمامی انتخابات ها حواشی و ضعف هایی در روند برگزاری انتخابات وجود دارد و خوشبختانه با پیش بینی های صورت گرفته در لایحه برای رفع این نقاط ضعف اقدام شده است.

***لایحه جامع انتخابات جایگاه احزاب را در جامعه تقویت کرده است
وی با بیان اینکه عده ای فعال نبودن احزاب را در سطح کشور مطرح می کنند، افزود: قانون اساسی کشور انتخابات را به رسمیت می شناسد و به دموکراسی پایبند است بنابراین باید احزاب نیز در جامعه جایگاه خود را به دست آورند.
جولاده گفت: مجلس شورای اسلامی بدون حزب نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و در صحنه سیاست به خوبی نقش ایفا کند.
این فعال سیاسی اضافه کرد:خوشبختانه لایحه جامعه انتخابات زمینه فعال سازی احزاب را پیش بینی کرده و با قرار دادن احزاب در هیات های اجرایی برای جایگاه و کارکرد آنها ارزش قایل شده است.

***استانی شدن انتخابات در راستای برقراری دموکراسی است
جولاده نیکو اضافه کرد: استانی شدن انتخابات یکی از اساسی‌ترین اقدامات در راستای برقراری دموکراسی است و نمایندگان را از نگاه محلی به حوزه های انتخابیه خود خارج کرده و بعد وسیع تری به اقدامات آنها می دهد.
دبیر حزب اسلامی کار استان ادامه داد: با استانی شدن انتخابات باید احزاب شناخته شده ای در جامعه شکل بگیرند که بتوانند افراد مورد نظر خود را شناسایی کرده و به عنوان نامزدهای نهایی برای ورود به مجلس شورای اسلامی به جامعه معرفی کنند.
وی اضافه کرد: استانی شدن انتخابات گامی برای گسترش وظایف شوراها در مناطق است و البته این کار سختی است که باید کم کم به این سمت پیش رفت.
6101

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403