چگونه سرمایه گذاری کنیم؟


سرمایه‌گذار افسانه‌ای، وارن بافت (Warren Buffett) در تعریف سرمایه‌گذاری می‌گوید: «سرمایه‌گذاری، فرآیند برنامه‌ریزی برای پول است تا در آینده پول بیشتری نصیب شما بشود.»

بازار | اقتصاد آنلاین | 3 ساعت پیش |2/16/2019 10:44:56 AM 30 بازدید

چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

از این تعریف استفاده کرده و سرمایه ‎گذاری را ابزار و روشی برای خلق ثروت معرفی می‌کنیم. هدف از این کار به گردش انداختن پول در یک یا چند ابزار سرمایه گذاری است تا به مرور زمان پول خود را رشد دهید.

اما آیا شما هم مانند بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری را مناسب کسانی می‌دانید که درآمد بالایی دارند و فکر می‌کنید با مقادیر کم پول سرمایه گذاری امکان‌پذیر نیست؟ باید بگوییم که تصور شما کاملاً اشتباه است و سرمایه گذاری برای تمام افراد و با هر مقدار پول امکان‌پذیر است. تنها چیزی که شما نیاز دارید این است که تصمیم بگیرید و برای سرمایه گذاری اقدام کنید.

برای سرمایه‌ گذاری روش‌های مختلفی وجود دارد:

• سهام

• اوراق قرضه

• صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

• صندوق‌های قابل‌معامله در بورس

• مسکن و مستغلات

• تأسیس کسب‌و‌کار

هر کدام از این ابزارها نقاط مثبت و منفی زیادی دارند که درک چگونگی کار هر کدام برای موفقیت شما در سرمایه ‌گذاری ضروری است.

خودشناسی: قبل از شروع هر روش سرمایه‌ گذاری باید خودتان را خوب بشناسید. ویژگی‌های شخصیتی هر فرد در انتخاب روش سرمایه ‌گذاری انتخابی او نقش مهمی دارد.

هدف‌گذاری: بعد از شناخت خودتان لازم است هدف از سرمایه ‌گذاری را تعیین کنید. ممکن است برای سود بیشتر و رسیدن به استقلال مالی سرمایه ‌گذاری کنید یا بخواهید برای دوران بازنشستگی خود سرمایه‌‌ای داشته باشید یا هدف اصلی شما آسایش فرزندانتان باشد و ... . هدف شما هرچه باشد باید برای هر هدف، روش خاصی را انتخاب کنید و در این هدف‌گذاری لازم است به ریسک و افق زمانی سرمایه‌ گذاری توجه خاصی داشته باشید.

تعیین ریسک: ریسک در سرمایه گذاری یعنی خطر کردن در برابر کاهش ارزش پولی که سرمایه گذاری کرده‌اید. همه روش‌های سرمایه‌گذاری به نوعی دارای ریسک هستند اما میزان ریسک هرکدام با دیگری متفاوت است. همانطوری که قبلاً اشاره کردیم نوع شخصیت شما در انتخاب میزان ریسک سرمایه‌گذاری مؤثر است.

تعیین افق زمانی: از آنجاییکه زمان سوددهی سرمایه‌گذاری‌ها با هم متفاوت است، مشخص کردن افق زمانی سرمایه‌گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است. افق زمانی یعنی شما چه زمانی به سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود نیاز دارید و بر این اساس و با در نظر داشتن فاکتورهای دیگر نوع سرمایه‌گذاری مناسب را انتخاب کنید.

شفافیت: یکی از مواردی که بسیاری از افراد را از سرمایه‌گذاری باز می‌دارد عدم شفافیت سرمایه‌گذاری است، به همین دلیل مهم است بدانید در چه چیزی و به چه شکلی سرمایه‌گذار ی می‌کنید.

سبد دارایی: وارن بافت یک جمله معروف دیگر هم دارد «هیچ وقت همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید». با توجه به این جمله باید به مفهوم سبد دارایی‌ها بپردازیم. سبد دارایی‌ها به مجموع سرمایه‌های یک سرمایه‌گذار می‌گویند. معمولاً سرمایه‌گذارها، در چند حوزه‌ مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند و به اصطلاح با سرمایه‌شان تنوع‌بخشی انجام می‌دهند. با این کار ریسک سرمایه گذاری‌شان را نیز کاهش می‌دهند.

کسب اطلاعات: دانش، دانش، دانش. در یک سرمایه‌گذاری درست، داشتن دانش نسبت به آن روش سرمایه‌گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است. دقت داشته باشید که حجم و مقدار سرمایه‌گذاری شما در هر زمینه ای باید با اطلاعات و تجربه شما در آن مورد در ارتباط باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

یک تیر و چند نشان

روش‌های سرمایه‌گذاری مدرن و متنوع زیادی در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد که متأسفانه ما در کشور خود نداریم. یکی از این روش‌ها، وام‌دهی فرد‌به‌فرد (Peer To Peer Lending) است که نمونه های زیادی در سراسر دنیا دارد، یکی از این نمونه ها وبسایت لندینگ کلاب است. خوشبختانه شرکت ایران ‌رنتر با استفاده از این روش و تطابق آن با ساختارهای قانونی و شرعی کشور اقدام به ساخت پلتفرمی برای فروش اقساطی وسایل کرده است.

در این روشِ سرمایه‌گذاری، شما به عنوان یک سرمایه‌گذار وجه مورد‌نیاز برای خرید وسایل مورد‌تقاضای خریداران را تأمین می‌کنید و از طریق فروش اقساطی این وسایل یک سرمایه‌گذاری هوشمند انجام می‌دهید که این موضوع بیانگر شفافیت این روشِ سرمایه‌گذاری است. به دیگر سخن، ایران‌رنتر واسطی میان سرمایه‌گذاران و خریداران اقساطی است.

از مزایای این سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شفافیت

• شرعی بودن

• ضمانت پرداخت

• بازده قابل‌قبول و ثابت

همه افراد می‌توانند با هر مقدار پولی که در دست دارند و با تعیین افق زمانی موردنظر این روش سرمایه‌گذاری را به سبد دارایی‌هایشان اضافه کنند. توزیع و مدیریت ریسک به دلیل اعتبارسنجی هوشمند خریداران و تعیین سقف 5 میلیونی برای خرید اقساطی و همچنین تقسیم سرمایه میان افراد مختلف این روش سرمایه‌گذاری را به روشی هوشمند و مناسب برای تمام اقشار جامعه تبدیل کرده است.

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ایران رنتر، با این روش سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید. سپس با انتخاب کالا از لیست «در انتظار تأمین» یکی از صدها تأمین کننده در این پلتفرم فروش اقساطی باشید و به این روش یک سرمایه گذاری هوشمند انجام دهید.

سرمایه‌گذاری کاری آینده‌نگر است و هدف دوردست را نشانه می‌گیرد. این کار صبر و حوصله می‌خواهد و باید تا جایی که می‌توانید از بازارهای مالی مختلف اطلاعات به دست آورید و روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری را به سبد دارایی‌های خود اضافه کنید. البته فراموش نکنید که با به دست آوردن استراتژی مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل برسانید.

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها