نباید در قید و بند سیاست «نفت در برابر غذا» باشیم/باید با همین توپ «اینستکس» بازی کنیم


نباید در قید و بند سیاست «نفت در برابر غذا» باشیم/باید با همین توپ «اینستکس» بازی کنیم

عضو حزب منحله مشارکت با بیان اینکه رفتارهای «اعلیحضرتی» دولت را از چشم مردم انداخته است، گفت:‌ صمیمت و خودمانی گری که برای دلچسبی لازم است در دولتی‌ها دیده نمی‌شود....

احمد شیرزاد فعال اصلاح‌طلب و عضو حزب منحله مشارکت در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، درباره کانال مالی اروپایی‌ها برای ایران اینستکس اظهار داشت: به نظر من قدم مثبتی است و این را می‌توان به عنوان یک موفقیت نسبی برای ایران و دیپلماسی ایران به حساب آورد.

وی افزود: اصولا در دیپلماسی هیچ‌گاه به یکباره همه مسائل حل نمی‌شود این قدم ها است که مهم است و حتی خیلی اوقات کوچکی و بزرگی قدم‌ها نیز به حساب نمی‌آید بلکه مهم این است که آیا قدمی به جلو یا عقب گذاشته شده است.

شیرزاد در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها معتقدند این مقوله مستلزم این است که FATF به تصویب برسد، گفت:‌ اینستکس و FATF مقولات متفاوتی از هم دیگر است. بحث موشکی، FATF (پیمان های مبارزه با پولشویی و کمک مالی به تروریسم) مقولات جداگانه است و اینگونه هم نیست که هیچ تاثیری بر روی یکدیگر نداشته باشند بلکه تاثیر می‌گذارند اما اینکه به صورت رسمی عضویت ایران در اینستکس شرط اروپا باشد چنین چیزی نبوده و اروپایی‌ها از اولین ساعتی که آمریکا اعلام کرده بود که از برجام خارج می‌شود اعلام کردند که ما مصم هستیم که با این همراهی نکنیم و بر روی امتیازاتی که به ابران داده‌ایم می‌ایستیم.

نماینده دور ششم مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی با همین توپی که به هر دلیل جلوی پای ما افتاده است باید بازی و کار کنیم، گفت: منظور من این نیست که ابراز رضایت کنیم و همه چیز را توسط اروپایی‌ها تمام شده بدانیم، بلکه در عمل گام جدی برداریم و مدیران ما این گشایش را دو دستی بچسبند و سعی کنند قول‌ و وعده‌های آنان محقق شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان بین المللی و اقتصادی بر این باورند که این کانال مالی اروپا همان سیاست نفت در برابر غذا را دنبال می‌کند، گفت:‌گیرم باشد یا نباشد. اسم‌ها نباید ما را اسیر خودش کند.

شیرزاد افزود:‌درست است مسئله نفت در برابر غذا ادعای خیلی تحقیرآمیزی بود که در حق عراقی ها در زمان صدام روا داشته شد اما مسئله ما متفاوت است. ما در شرایط یک تخاصم جهانی قرار نداریم. در زمان صدام عراق تحت تحریمی قرار گرفت که سازمان ملل آن را مشروع دانسته بود و همه کشورها ملزم به رعایت آن بودند، اکنون به غیر از آمریکا هیچ کشوری خود را ملزم به رعایت تحریم‌ها نمی‌داند. آنچه که آمریکایی ها در حال انجام آن هستند با قلدری و روش های یکجانبه گرایانه خودشان است که به هیچ وجه چنین سیاستی به رسمیت شناخته نشده و جا نیفتاده است.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ما می‌‌توانیم از کانال‌های مختلف عمل کنیم و مقتدرانه در عرصه سیاست جهانی و اقتصادی و مدیریتی کار خودمان را انجام دهیم. حال اروپایی‌ها با هر اسمی بیایند یک بخشی از کار را تسریع کنند ما نمی خواهیم به آن بسنده کرده و قانع باشیم اما اینکه نباید در استفاده کردن از آن نیز تردید کنیم و در قید و بند عنوان‌هایی که از گذشته بر جای مانده نیز نباشیم.

بیشتر بخوانید:

باید با همین توپ «اینستکس» که اروپا جلوی پای ما انداخته بازی کنیم/نباید در قید و بند سیاست «نفت در برابر غذا» باشیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رفتار اقتصادی دولت اذعان کرد: اصراری که در مقطعی بر روی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود داشت یکی از این اشتباهات دولت است. هرچند دولت از این سیاست عقب نشینی کرد اما در همان مدتی که این اصرار وجود داشت خسارت‌های غیر قابل جبران قابل توجهی بر ما وارد کرد.

شیرزاد خاطرنشان کرد:‌ ما وقتی به دولت انتقاد می‌کنیم به طور مشخص می‌گوییم که این تصمیم نباید گرفته می‌شد. اینکه اتفاقی بیفتد و کمبودی حاصل شود و مشکلی ایجاد شود و ما به طور کلی سخن از سوء مدیریت بزنیم این راهگشا نیست بلکه باید مصداقی بگوییم که به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی چه تصمیمی باید می‌گرفت تا وضع ما از شرایط فعلی بهتر می‌شد. در بسیاری از کمبودهایی که در بازار به چشم می‌خورد به دلیل مشکل نقل و انتقال پول است که دشمن خارجی پایش را بر روی گلوی ما می‌گذارد و فشار می‌دهد. متاسفانه بعضی وقت ها ما او را رها می‌کنیم و سعی می‌کنیم گلوی همدیگر را بگیریم که کار نامنصفانه و ناپسندی است.

این عضو حزب منحله مشارکت درباره برخی تلاش‌ها از درون دولت برای جدایی بین اصلاح‌طلبان و حسن روحانی نیز گفت: یک انتقاداتی به شخص آقای واعظی وارد بود و بعد‌ها این انتقادات به سمت خود آقای روحانی گرفته شد. البته گاه گاهی انتقاداتی نیز به آقای نوبخت وجود دارد. ظاهرا نظر سیاسی آقای واعظی بین اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی زاویه ایجاد کرد و این هم دارای افت و خیزی بود و ما خوشبختانه اکنون شاهد ادامه آن ماجرا نیستیم.

وی ادامه داد: در بین اصلاح‌طلبان نیز ممکن است اظهار نظرهای متفاوت وجود داشته باشد، اما مجموعه اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی نمی توانند خیلی از هم زاویه بگیرند. به عبارتی نیاز دو طرفه هر دو گروه را به هم نزدیک کرده است و اگر اختلاف نظری نیز وجود داشته باشد این اختلاف نظرها تحت الشعاع اشتراک منافع کلی قرار خواهد گرفت.

شیرزاد با بیان اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از دولت تا آخر دوره آقای روحانی خواهد بود، گفت: اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند که از دولت روحانی حمایت کنند و هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که از این حمایت دست بکشند. با دست کشیدن از حمایت آقای روحانی چیز بهتری عاید اصلاح‌طلبان نخواهد شد.

نماینده دوره ششم مجلس در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت آقای روحانی نیز در جایگاه مفروض سیاسی طیف حامی ایشان به ویژه اصلاح‌طلبان نیز حائز اهمیت خواهد بود، اظهار کرد:‌ بله؛ این هم است. البته دولت هنوز فرصت کافی دارد تا در دو الی سه سال آینده عملکرد خوبی از خود نشان بدهد و یا شاید شرایط به گونه‌ای باشد که در نهایت چهره ناخوشایندی را از خود بر جای بگذارد.

وی افزود: چیزی که مقداری این دولت را از چشم‌ها دور کرده و می اندازد رفتارهای اعلی حضرتی است که بعضی از دولتمردان دارند. یعنی صمیمت و خودمانی گری که برای دلچسبی لازم است در آنها دیده نمی‌شود. و این را هم کاری نمی‌شود کرد.

شیرزاد با تاکید بر اینکه زبان اکثر دولتی‌ها خیلی رسمی است، تصریح کرد: به عنوان مثال آقای اردکانیان که هم کلاسی من در دانشگاه شریف بودند متخصص درجه یک این صنعت و بی نظیر است اما گفتمان صمیمانه و راحت با مردم را در ایشان نمی‌بینیم. البته این‌ها به این معنی نیست که اصولگرایان خیلی صمیمانه و راحت با مردم صحبت می‌کنند. در برخی از آنها نیز همین خصلت را می‌بنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد:‌از آن سو آقای احمدی‌نژاد که ما با شدت با همه سیاست‌های وی مخالف بودیم، بسیار صمیمانه صحبت می‌کرد و شاید همین ویژگی هم ضامن برخی از موفقیت‌های ایشان بود. در بین خود اصلاح‌طلبان آقای خاتمی نیز گفتمان دلچسب و صمیمی با مردم داشت و رفتار اعلی حضرتی در کلامشان دیده نمی‌شد. بعضی‌ها کمی نوع کلامشان رسمی و خشک است و این دولتی‌های ما در این مقوله مشکل دارند.

وی خاطرنشان کرد:‌ اصلاح‌طلبان مهمترین حامی آقای روحانی بودند و تا حدود 70 درصد شریک و مسئول در آن چیزی که اتفاق افتاده هستند.

شیرزاد در پایان گفت: درست است اصلاح‌طلبان حامی دولت بودند اما در تصمیم‌گیری‌های دولت تاثیری نداشتند و البته این هم نمی‌تواند بهانه‌ای باشد که بگوییم ما هیچ کاری به دولت نداریم و نداشتیم. اصلاح‌طلبان نمی توانند چنین بهانه‌ای را بیاورند چون آنها به نوعی باید پاسخگوی انتخاب خود باید باشند و این هم به معنی این نیست که اصلاح‌طلبان پای هر تصمیم دولت سینه بزنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک