اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر/چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی


دومین شب اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در برج آزادی با اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، دومین شب اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در برج آزادی با اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» برگزار شد.

اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر/چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی

دومین شب اجراهای جشنواره موسیقی فجر، پنجشنبه‌شب 25 بهمن‌ماه با اجرای دو کنسرت در برج آزادی ادامه پیدا کرد. نخستین اجرا به گروه «اوبد» اختصاص داشت. گروهی که مدتی‌ست اجراهایش در سالن‌های مختلف شهر تهران با استقبال علاقه‌مندان موسیقی جز مواجه شده بود. در این گروه متفاوت که در زیرگونه‌های جز تجربی طبقه‌بندی می‌شود نوازنده گیتار الکتریک سیاوش کریم، نوازنده درامز فرید فرزیان‌پور، نوزانده گیتار باس کیارش رادمهر و نوازنده ساکسیفون و سرپرست گروه حمیدرضا کشورپژوه است.

اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر/چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی

نخستین قطعه‌ای که «اوبد» برای حاضران اجرا کرد قطعه‌ «خیره» بود که با اجرای استاندارد و صدای مناسب در اولین ترَک توانست تمرکز تماشاگران را به‌خوبی معطوف به صحنه کند.

قطعه‌ دوم با اجرای اینترویی کانکریت(بخش شروع‌کننده محکم و گیرا) توسط حمیدرضا کشورپژوه روی بدنه‌ ساز ساکسفون و فرید فرزیان‌پور روی درامز آغاز شد. نام این قطعه «معلق» بود و فضای آن تاحدودی ملهم از جز آزاد و موسیقی معاصر.

حمیدرضا کشورپژوه سرپرست این گروه پس از اجرای «معلق» گروه نوازندگان و قطعات را به تماشاگران معرفی و اضافه کرد: «نام قطعات را به شما گفتم اما شما خیلی به این نام‌ها توجه نکنید چرا که خود ما نوازندگان گروه هم به این موضوع خیلی توجه نمی‌کنیم و فقط برای این‌که هر قطعه نامی داشته باشد برای آنها اسم گذاشته‌ایم.»

«بلوک» نام قطعه سوم این گروه بود که طی آن تم‌ها و موتیف‌هایی با رگه‌های شرقی بسط و گسترش می‌یافتند و همچنین تنوع ریتم‌ها در این قطعه چشمگیر بود.

«اوبد» اجرای خود را با قطعه‌ جالب توجه «بندر» به پایان برد. قطعه‌ای که با فرمی مدور ابتدا از ضدضرب‌ها و تم‌های جنوب ایران آغاز شد اما بر خلاف انتظار با مایه‌های اسیدجز و موسیقی تجربی ادامه پیدا کرده و سبب غافلگیر شدن تماشاگران شد.

اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر/چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی

اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که پنجشنبه‌ شب در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که با رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک خود علاقه‌مندان به موسیقی حاضر در برج آزادی را شگفت‌زده کرد هرچند غافلگیری اصلی نه در قطعات مربوط به‌ دوره‌های کلاسیک و رمانتیک که در دو قطعه‌ «بیداد همایون» و «چکاد» آثار ماندگار پرویز مشکاتیان بود که این کوارتت برای گیتار کلاسیک تنظیم و اجرا کرد. فرهاد اسلامی‌زاده تنظیم این دو قطعه را برعهده داشت و با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.

اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر/چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی

به‌غیر از دو اثر زنده یاد مشکاتیان، کوارتت آمل 9 قطعه دیگر هم به اجرا گذاشت که شامل آثاری از استور پیاتزولا، موتزارت، اندرو یورک، گای برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند بودند که در مورد آخر یعنی قطعه Take five ، تنظیم قطعه برای کوارتت گیتار را فرهاد اسلامی‌زاده به‌عهده داشت.

اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر/چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی

اعضای کوارتت گیتار آمل را فرزین زاهدی سرپرست، فرهاد اسلامی‌زاده، بیژن اقدسی و محسن رضایی تشکیل می‌دهند که همگی نوازنده‌ گیتار کلاسیک هستند.

اجرای گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» در جشنواره موسیقی فجر/چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی

در اجرای بیست و پنجم بهمن‌ماه در برج آزادی امید نعمتی، خواننده‌ گروه پالت و شهریار وقفی‌پور، نویسنده و مترجم مهمانان ویژه‌ گروه‌های اوبد و کوارتت آمل بودند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند