«حسن نوروزی»، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره طرح کودک همسری در مجلس که در کمیسیون قضایی و حقوقی مورد مخالفت قرار گرفت و مجددا در حال پیگیری از جانب برخی نمایندگان است، گفت: کودک همسری یعنی ازدواج بچه 5 ساله یا 8 ساله بنابراین اطلاق عنوان «کودک همسری» به طرحی که برای تغییر سن قانونی ازدواج بوده، نوعی بحث انحرافی است.

نماینده مردم بهارستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: در موضوع «بحث سن ازدواج» باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که آیا می‌خواهیم بر اساس نظر اسلام و کارشناسان مسلمان صحبت کنیم و یا صرفا می‌خواهیم، طرح هایی را دنبال کنیم که نظر دنیای غرب را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که درباره ازدواج مَبنی اسلام را داریم. در ابتدای انقلاب در زمان قانون گذاری، قانون اسلام را در نظر گرفته‌اند؛ قانون اسلام به این معنی که در دختران 9 سال تمام قمری و در پسران 15 سال تمام قمری است.

نوروزی بیان کرد: اگر به حسب اجبار یا به هر دلیلی دختری در این سنین ازدواج کرد، یعنی مثلا در سنین 13 سالگی مجرم نیست و ممنوعیتی در این خصوص تعیین نشده است و در دفترخانه ثبت می‌شود و مراجع هم همین نظر را دارند. هیچ مرجعی ازدواج در سن بلوغ را جرم نمی‌داند و ممنوع نمی‌کند.

مشکلات جسمی و روحی ازدواج در سنین بالا بیشتر است

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این که مشکلات جسمی و روحی ازدواج در سنین بالا بیشتر است، گفت: کارشناسان مستقل نیز تاکید دارند که در مشکلاتی از قبیل طلاق یا مرگ و میر در زمان زایمان کسانی که در سنین بالاتر هستند بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند یعنی سنین 30 سال به بالا طلاق، عدم توازن در زندگی و مرگ و میر و مشکلات زایمان بیشتر داشته‌اند.

وی ادامه داد: در مقابل کسانی که مثلا در سنین 14 سالگی ازدواج کرده‌اند و زایمان داشته‌اند، کمتر درگیر مرگ و میر در زایمان شده‌اند و زندگی‌های بهتر و منظم‌تری نیز دارند و این‌ها نظرات کارشناسی از مرکز آمار و ثبت احوال است.

زنجان پایین‌ترین سن ازدواج دختران را دارد

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره آمار مطرح شده پیرامون موضوع سن ازدواج در کشور گفت: پایین‌ترین سن ازدواج البته در محدوده قانونی متعلق به زنجان بوده و بعد از زنجان در آذربایجان شرقی است.

وی تاکید کرد: بنابراین موضوع این که در روستاها و مناطق محروم دختران در سن کم مجبور به ازدواج می‌شوند با این آمار مستدل همخوانی ندارد.

مخالفت مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی قم با طرح کودک همسری

نوروزی همچنین تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی قم و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز با این طرح مطرح شده مصطلح به «کودک همسری» در مجلس مخالف هستند.

وی تصریح کرد: من نمی دانم در این شرایط چه اصراری به بالابردن سن ازدواج دارند؟!

یک میلیون دختر و زن بیوه در تهران در شرایط آمادگی ازدواج مجرد مانده‌اند

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از پیگیری برخی نمایندگان برای افزایش سن قانونی ازدواج گفت: در شرایطی که در تهران یک میلیون دختر و زنان بیوه داریم که آماده ازدواج هستند چرا عده ای به دنبال قانونی هستند که سن ازدواج را افزایش دهند؟

مشکلات افزایش سن دختران و شاغل شدن آن ها در ازدواج از نگاه سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس

نوروزی با بیان این که بر اساس آمارها موفق‌ترین ازدواج‌ها و سالم‌ترین زایمان‌ها در سنین پایین صورت می‌گیرد، گفت: ما باید نظام جامعه را حفظ کنیم وقتی یک خانم 25 ساله و کارمند می شود از اساس ممکن است ازدواج نکند و یا اگر همسر دارد، همسر را طلاق می دهد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بیان کرد: مبنی تصمیم گیری درباره تعیین سن قانونی ازدواج برای ما شرع مقدس اسلام است و تغییر کف سن قانونی ایراد شرعی دارد.