سالانه 75 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود


سالانه 75 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود

مصرف بالای سیگار در کشور با توجه به میزان تولید داخلی منجر به قاچاق گسترده سیگار در کشور شده است.

خبرگزاری شبستان، هادی دهقانی: همیشه دود از کنده بلند نمی شود، وقتی حرف از سیگار، دخانیات و قاچاق آن است، روبروی خود بازاری می بینی تار و مات، مانند قلیان سراهایی که وقتی از جلوی انها رد می شوی فقط و فقط صدای قل قل قلیانها را می شنوی و تصویری درهم و برهم از دودی که در فضا پر شده است.

ایران یکی از کشورهایی است که کمترین مالیات، سیگار را در جهان دارد و به دلیل قیمت پایین آن در عرضه موجب شده است، تا سن مصرف سیگار به شدت کاهش پیدا کند، این روزها فرهنگ غلطی در جامعه در حال رخ دادن است که هر کس سیگار می کشد، یعنی بزرگ شده است و بر همین استدلال غلط خیلی ها به دنبال کشیدن سیگار هستند. و تا به خود بیایند جزو سیگاریهای قهار محسوب می شوند.

کاش سیگاری ها تا ابد فقط سیگاری می ماندند، که اینطور نیز نیست بلکه سیگار دروازه ورود به اعتیاد است و اعتیاد نیز هزاران بزه و خورده بزه را در دل خود جا داده است، فرد معتاد ازقتل گرفته تا دزدی و خیانت را به این دلیل که در دام اعتیاد گرفتار شده است را توجیه کرده و انجام می دهد گویی که اعتیاد مجوزی برای تمام خلافکاریهاست.

جالب اینجاست که هنوز در بین مسئولین هنوز بر سر این که فرد معتاد، بیمار است یا مجرم اختلاف نظر وجود دارد و در بسیاری از آثار سمعی و بصری که تولید می شوند فرد معتاد همیشه متحول می شود و مخاطب با یک قهرمان جدید روبرو می شود، و خبری از کارتن خوابی و مردن در جوی آب خیابانها نیست.

سالانه 75 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود

۱۷ کارخانه دارای مجوز تولید سیگار در ایران فعالیت می کنند، که تولیدات اکثر آنها بار کامیون شده و به صورت مویرگی در تمام ایران پخش می شود این ۱۷ کارخانه سالانه حدود ۴۵ میلیارد نخ سیگار تولید می کنند و این صنعت به دنبال گسترش تشکیلات خود است و توجه آن نیز کمبود تولید داخلی در مقابل مصرف استف و برآورد ها نشان می دهد مصرف سالیانه ایرانیان حدود ۷۵ میلیارد نخ سیگار می باشد.

آری تولید کنندگان سیگار و مواد دخانی به دلیل اینکه می خواهند جلوی قاچاق سیگار را بگیرند به دنبال گسترش تولید و بازار خود هستند امری که نیازمند این است تا توسط مسئولین مورد مراقبت باشد تا شاهد تولد کارخانه های سیگار دیگری در کشور نباشیم.

امروز و با نوسانات ارزی شاهد تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از کارخانه های صنعتی هستیم اما شاهد توقف یک روزه خط تولید سیگار نیستیم، چرا که آنها بازار مصرف خوبی دارند که حتی یک روز نیز نمی خواهند این بازار را از دست بدهند.

عدم فرهنگ سازی مناسب برای جوانان و خانواده های ایرانی باعث می شود تا هر روز شاهد گسترش این بازار سود ده باشیم و سن مصرف آن به ۱۱ سال در میان پسران برسد و شاهد گسترش سونامی وار آن در میان دخترانی باشیم که قرار است مادران اینده این سرزمین باشند.

تاسف بار این است که هنوز بسیاری از جوانان و نوجوانان ما نه گفتن را بلد نیستند، و والدین فرزندان خود را برای ورود به جامعه آموزش نمی دهند و مولفه های دوست یابی چندان که باید و شاید در جامعه ما رواج ندارد.

چالشهای مصرف سیگار فقط مربوط به سیگاریها نیست چرا که هزینه های زیادی را در حوزه بهداشت نیز به وزارت بهداشت تحمیل می کند، و وزارت بهداشت برای ایفای نقش ذاتی خود که همان مداوا و معالجه بیماران است باید جوابگوی انواع بیماریهای سرطان ریه و مری و بیماریهاری مرتبط با ریه باشد، بیماریهایی که ریسک ابتلای به آنها با مصرف سیگار بالا می رود.

محمد رضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با مواد مخدر در خصوص استعمال دخانیات گفت: استعمال دخانیات مهمترین عامل بازدارنده توسعه پایدار برای کشورهای در حال توسعه است. زیرا استعمال دخانیات موجب گسترش بیماری، فقر و تحمیل بار سنگین هزینه های سلامت بر بودجه عمومی دولت است، و افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر سیگار میتواند در کاهش مرگهای ناشی از سرطان موثر باشد.

پایان پیام/55

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!