آموزش و پرورش در جذب معلم منفعل نباشد / حق التدریس یک مصیبت است


آموزش و پرورش در جذب معلم منفعل نباشد / حق التدریس یک مصیبت است

حداد عادل با بیان اینکه دلیل ندارد در جذب معلم منفعل عمل کنیم گفت: نماینده های مجلس برای اینکه رای بگیرند، مجوز جذب نیروهای حق التدریس را در آموزش و پرورش می دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «غلامعلی حداد عادل» در نشست هم اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه ریزی که در مدرسه دارالفنون برگزار شد گفت: اعتقاد دارم اگر ناچاریم یک موضوع برای اصلاح و رشد آموزش و پرورش انتخاب کنیم تربیت معلم است.

رئیس اسبق سازمان پژوهش با بیان اینکه از لحاظ تربیت معلم با مشکل رو به رو هستیم افزود: تربیت معلم پیش از انقلاب تا راهنمایی بر عهده آموزش و پرورش بود، تربیت معلم دبیرستان هم بر عهده دانشگاه تربیت معلم بود و پس از انقلاب این ساختار به وزارت آموزش و پرورش رسید.

وی ادامه داد: مجوز تاسیس دانشگاه فرهنگیان را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم تا تربیت معلم در اختیار آموزش و پرورش باشد.این سوال پیش می‌آید آیا دانشگاه فرهنگیان می تواند نیرو تربیت کند؟

وی اضافه کرد: طبق اعلام آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار معلم از آموزش و پرورش بازنشسته می شود. ظرفیت دانشگاه تربیت معلم برای این ۴ سال فکر نمی کنم بیشتر از ۷۰ هزار نفر باشد. مابقی را می گویند از دانشگاه های مختلف جذب کنیم.

حداد عادل بیان کرد:حق التدریس یک مصیبت است. نماینده ها برای اینکه رای بگیرند که عمدتا هم این کارها کارایی ندارد، هجومی از حق التدریس ها را وارد آموزش و پرورش می کنند. دو سال بعد شاهد حق التدریسی های جدید می شویم که دوباره به نمایندگان مجلس فشاور می آورند و مجوز جذب آنان در وزارت آموزش و پرورش داده می شود.

وی بیان کردند: باز فشار می آورند نهضتی ها وارد آموزش و پرورش شود. نباید اینگونه باشد باید در نهضت بمانند. وضع بی سوادی همانند سال ۵۷ نیست. جرات کنیم تجدید نظر کنیم و نهضت را مطابق امروز جلو ببریم‌. دلیل ندارد در جذب معلم منفعل عمل کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت:هر کسی میخواهد معلم شود باید در محیط تعریف شده به نام دانشگاه تربیت معلم چهار سال تربیت شود، حالا که نمی شود از فارغ التحصیلان دانشگاهیان گزینش درست شوند و یکسال دوره تربیت معلم را بگذرانند. متاسفانه سال گذشته گزارش داده اند، آنقدر تعلل شد که سال گذشته به جای یک سال، یک ماه دوره دیدند.

حداد عادل گفت:باید به جای همه کارها به دنبال تربیت معلم برویم، اگر معلم مطلوب تربیت کنیم، خودشان می دانند چگونه فعالیت داشته باشند. می توانیم اجرای سند تحول بنیادین را مدرسه محور کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:مدرسه تراز تمدن الگوی اسلامی خوب است اما باید آن را تعریف کنیم. این مدرسه چگونه باید باشد و در سند تحول چگونه به آن پرداخته شده است.

وی تصریح کرد: سند تحول سندی نیست که کسی با آن مخالف باشد. هرچند ممکن است به دلیل اختلاف در سلایق برخی با بخش هایی از آن یا عباراتی در آن مخالف باشد اما محتوا همان حرف های منطقی، اسلامی و تربیتی است که به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت و به تصویب رسید.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!