مسابقات چوب‌بازی قهرمانی کشور در ایذه برگزار شد


مسابقات چوب‌بازی قهرمانی کشور در ایذه برگزار شد

اهواز-ایرنا -سرپرست اداره ورزش و جوانان ایذه گفت: چهارمین دوره مسابقات بازی بومی محلی 'چوب‌بازی' (ترکه‌بازی) قهرمانی کشور، جمعه در ایذه برگزار شد .

میثم دادمرز روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دوره مسابقات امروز درشهر ایذه و سالن ورزشی روستای کلدوزخ برگزار شد و با معرفی نفرات برتر به پایان رسید.
وی افزود: 45 ورزشکار از استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در این مسابقات شرکت داشتند.
دادمرز اضافه کرد: در پایان این مسابقات عباس بهره‌دار از ایذه به مقام نخست رسید و ایوب سعیدی و هیبت‌الله کیانپور به ترتیب عنوانهای دوم و سوم را بدست آوردند، که از نفرات برتر با اهدای جام، لوح و‌ جایزه نقدی تجلیل شد.
این مسابقات با حضور پرشور چندهزار تماشاگر ایذه‌ای و با نوای ساز و دهل و آیین‌های ایل بختیاری‌ برگزار شد.
چوب‌بازی یا چوبازی (تَرکه‌بازی) از جمله بازی‌های اصیل ایران باستان است که بیشتر در بین مردم بختیاری، ایل قشقایی و بعضی روستاها و عشایر ایران متداول و مرسوم است و اغلب در مراسم عروسی و همراه با رقص و پایکوبی اجرا می شود.
تعداد بازیکنان چوب بازی دو نفر است و ابزار بازی شامل دو چوباست که یکی به طول تقریبی یک و نیم متر و دومی کمی کوتاهتر از آن است. یکی از بازیکنان چوب بلندتر و نفر دیگر چوب کوتاهتر را بدست گرفته و مقابل یکدیگر به حمله و دفاع می‌پردازند. بازیکنان سعی می‌کنند هنگام بازی با آهنگ ساز و دهل و یا ساز و نقاره نیز برقصند، فردی که چوب کوتاهتر را بدست دارد باید به دارنده چوب بلند حمله نماید و قبل از وارد نمودن ضربه به چوب وی ابتدا چند دور می‌رقصد و ناگهان به دارنده چوب بلند یورش می‌برد. دارنده چوب بلند نیز باید از خود دفاع کند.
چوب باز باید تنها با چرخاندن چوب و نعره کشیدن و تهدید حریف (بدون وارد کردن ضربه به پای حریف) چوب بازی نماید. حمله‌کننده هنگام یورش چوب را با دو دست پیش روی خود گرفته و هنگام کوبیدن بر چوب حریف آنرا با دست خود می‌چرخاند و سپس با در نظر گرفتن پاهای او بر چوب وی ضربه وارد می‌آورد. 9434/6002

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!