ختوقا ح: «گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران» در مجمع سالانه خردادماه خود ۷۵ تومان برای هر سهم تقسیم سود داشت که البته عمده این سود ناشی از فروش سهام یکی از زیرمجموعه‌ها به‌نام «رینگ سازی مشهد» (خرینگ) به بخش خصوصی بود. در همان مجمع تاکید شد هیات‌مدیره تصمیم دارد بخشی از این سود را به سرمایه تبدیل کند تا وجه نقد کمتری از شرکت خارج شود (گزارش مجمع سالانه ختوقا روی سایت «دنیای بورس» قرار دارد). در مجمع فوق‌العاده هشتم بهمن‌ماه، افزایش سرمایه حدود ۶۹ درصدی تصویب شد تا حدود ۶۹ تومان از سود ۷۵ تومانی در شرکت باقی بماند. کشف قیمت حق‌تقدم ختوقا شنبه گذشته در حدود قیمت سهم (با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی) صورت گرفت که با توجه به اعلام شرکت مبنی بر ثبت افزایش سرمایه تا زمان مجمع سالانه آتی طبیعی به نظر می‌رسید. البته روزهای بعد استقبال نسبی از حق‌تقدم قیمت آن را بالا برد. ۱۶ فروردین سال آینده آخرین زمان برای پذیره‌نویسی تعیین شده است. ختوقا هلدینگ قطعه‌ساز وابسته به ایران خودرو است که مالکیت چند شرکت بورسی و غیربورسی قطعه‌ساز را داراست.

خاهن ج: شرکت «آهنگری تراکتورسازی ایران» که در چند سال اخیر و پس از واگذاری به بخش خصوصی، رشد چندین برابری ارزش بازار را شاهد بوده است، پس از چندین افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی، سهامداران را به افزایش سرمایه حدود ۸ درصدی از سود انباشته میهمان کرد و البته در همین مجمع افزایش سرمایه حدود ۱۶ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را در اختیار هیات‌مدیره قرار داد تا طی دو سال اجرا شود. هدف از افزایش سرمایه مزبور اصلاح ساختار مالی عنوان شده است. سهام جایزه سهامداران تا مجمع آتی به ثبت رسیده و به آن سود تعلق می‌گیرد. خاهن که سالیان قبل یکی از زیرمجموعه‌های تراکتورسازی ایران و تولید‌کننده قطعه برای آن بود، اینک برای خودروسازها و شرکت‌های صنعتی دیگر هم قالب‌ها و قطعات مهمی را تولید می‌کند.

سغرب ح: حق‌تقدم‌های ناشی از افزایش سرمایه «سیمان غرب» از ۳۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان (حدود ۶۶ درصد) روز چهارشنبه کشف قیمت شد. تفاوت قیمتی سهم و حق‌تقدم بین ۵۰ تا ۶۰ تومان با درنظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی بود که چون تا زمان برگزاری مجمع آتی این افزایش سرمایه به ثبت نخواهد رسید، تا حدودی منطقی است، گرچه سغرب در ۹ ماهه بیش از ۸۰ تومان سود محقق کرده است. هدف سیمان غرب از این افزایش سرمایه دو موضوع «جبران سرمایه‌گذاری‌های قبلی» و «تامین سرمایه در گردش» ذکر شده است، ضمن اینکه با سرمایه ۵۰ میلیارد تومان شرط ادامه حضور در تابلوی فعلی بورس را هم به‌دست می‌آورد. پذیره‌نویسی سغرب تا ۲۳ فروردین سال آینده زمان دارد.

قلرست ج: در مجمع فوق‌العاده «قند لرستان» افزایش سرمایه حدود ۶۶ درصدی از سود انباشته مصوب شد تا سرمایه شرکت از ۲۴ میلیارد تومان به ۴۰ میلیارد تومان برسد. سهامداران قلرست به ازای هر سه سهم خود دو سهم جایزه دریافت کرده و در مجمع سالانه آتی برای آن سود دریافت خواهند کرد. قند لرستان که در تملک و مدیریت یکی از فعالان قدیمی بورس است، در چند سال اخیر رشد مناسبی را تجربه کرد و با این افزایش سرمایه سه هدف «جبران سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای نوسازی کارخانه»، «اصلاح ساختار مالی با حفظ نقدینگی شرکت» و نهایتا «استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از سود انباشته» را دنبال می‌کند.

وتعاون ح: «بیمه تعاون» گرچه در سال‌های ابتدای تاسیس از نظر عملیاتی روزهای خوبی را گذراند، اما با ایجاد اختلافاتی در بین سهامداران و بعضا هیات‌مدیره (که در شرکت‌های تعاونی معمول است)، روند رشد آن متوقف شد. حتی افزایش سرمایه آن که از الزامات بیمه مرکزی است، به دلیل اختلافات موجود با تاخیر زیادی انجام شد تا سرمایه شرکت از ۴۹ میلیارد تومان به حداقل میزان قانونی یعنی ۱۵۰ میلیارد تومان، از محل مطالبات و آورده نقدی برسد. حق‌تقدم وتعاون در قیمت ۱۰۰ ریال کشف قیمت شد و در ادامه در روندی کاهشی به ۳۴ ریال هم رسید؛ درحالی‌که قیمت سهم زیر ۱۰۰ تومان بود. وتعاون سرمایه جدید خود را تا پیش از مجمع سالانه به ثبت خواهد رساند. سازمان بورس در هفته گذشته چهار مجوز افزایش سرمایه صادر کرد، «مهرکام پارس» (خمهر) حدود ۱۲۴ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، «گلتاش» (شگل) ۱۰۰ درصد از سود انباشته، «لابراتوارهای سینا دارو» (دسینا) ۱۰۰ درصد از مطالبات و آورده نقدی و شرکت بازار پایه‌ای «داروسازی تهران شیمی» (شتهران) ۲۰۰ درصد از سود انباشته. شرکت‌های «فولاد مبارکه اصفهان» (فولاد) روز شنبه ۲۷/ ۱۱/ ۱۳۹۷، «نوسازی و ساختمان تهران» (ثنوسا) روز شنبه ۲۷/ ۱۱/ ۱۳۹۷، «پتروشیمی مارون» (مارون) روز یکشنبه ۲۸/ ۱۱/ ۱۳۹۷، «معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) روز دوشنبه ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۹۷، «صنعتی جام دارو» (فجام) روز دوشنبه ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۹۷، «مهرکام پارس» (خمهر) روز یکشنبه ۵/ ۱۲/ ۱۳۹۷ را برای تشکیل مجمع فوق‌العاده و تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق‌العاده تعیین کرده‌اند.

با وجود صدور مجوز افزایش سرمایه «شهد ایران» (۳۱۹ درصد از تجدید ارزیابی)، «سرمایه‌گذاری اعتلا البرز» (حدود ۱۱ درصد از مطالبات و آورده نقدی)، «سرمایه‌گذاری دارویی تامین» (۲۵ درصد از محل سود انباشته)، «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (۳۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی)‌، «شاهد» (حدود ۲۳ درصد از مطالبات و آورده نقدی و ۲۵ درصد از سود انباشته)، «سیمان خزر» (حدود ۸۶ درصد از مطالبات و آورده نقدی و حدود ۳۰ درصد از سود انباشته)، «سیمان سفید نی‌ریز» (۲۰۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی) و «کارخانجات کابل سازی ایران» (حدود ۱۲۳۵ درصد از تجدید ارزیابی دارایی‌ها) هنوز زمانی برای مجمع فوق‌العاده تعیین نشده است. «فولاد کاوه جنوب کیش» (کاوه) افزایش سرمایه حدود ۵۷ درصدی از مطالبات و «کاشی پارس» (کپارس) افزایش سرمایه حدود ۳۵ درصد از مطالبات و حدود ۸ درصد از اندوخته را در مجمع فوق‌العاده تصویب کرده‌اند، ولی هنوز اعلامیه پذیره‌نویسی را در کدال منتشر نکرده‌اند. سهامدار عمده نهایی هر دو شرکت مزبور بنیاد مستضعفان است. در هفته گذشته دو شرکت «هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» (میدکو) و «شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی» (غشاذر) خبر از ثبت افزایش سرمایه خود به ترتیب حدود ۲۲ درصدی و ۵۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی دادند.

«آهن و فولاد ارفع» (ارفع) در اطلاعیه‌ای رقم اصلاحی ۵۶۶۹ ریال را برای حق‌تقدم استفاده نشده اعلام کرد که از بانک سپه قابل دریافت است. همچنین «سیمان قاین» (سقاین) ۸۵۰۰ ریال و «به‌ پرداخت ملت» (پرداخت) ۱۱۸۷۲ ریال برای حق‌تقدم‌های استفاده نشده به حساب سهامداران واریز خواهند کرد. پذیره‌نویسی اولیه حق‌تقدم «داروسازی سبحان آنکولوژی» (دسانکو) در روز چهارشنبه در حالی پایان یافت که از روز دوشنبه توجه بازار به سهم و حق‌تقدم آن جلب شده بود، اما تفاوت حدود ۳۰ تومانی قیمت حق‌تقدم با سهم باقی ماند. معاملات اولیه حق تقدم «آلومتک» (فالوم) و «سرمایه‌گذاری اعتماد گستر» (ثعتما) در هفته گذشته به پایان رسید.

شکاف قیمتی گمراه‌کننده در بازار سهام

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس