بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019


بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

با اینکه همیشه ژانر داستان بلوغ در سینما حضور نسبتا پررنگی داشته، در چند سال اخیر این نقش گسترده‌تر شده و فیلم‌های باکیفیتی تولید شده‌اند. در این مقاله به برخی از این فیلم‌ها نگاهی خواهیم داشت. بعضی دوره طلایی فیلم‌ها در ژانر داستان بلوغ (Coming of Age) را دهه 80 میلادی با کارهایی مثل «کلوپ صبحانه» (The Breakfast Club)،‌ «شانزده شمع» (Sixteen...

با اینکه همیشه ژانر داستان بلوغ در سینما حضور نسبتا پررنگی داشته، در چند سال اخیر این نقش گسترده‌تر شده و فیلم‌های باکیفیتی تولید شده‌اند. در این مقاله به برخی از این فیلم‌ها نگاهی خواهیم داشت.

بعضی دوره طلایی فیلم‌ها در ژانر داستان بلوغ (Coming of Age) را دهه ۸۰ میلادی با کارهایی مثل «کلوپ صبحانه» (The Breakfast Club)،‌ «شانزده شمع» (Sixteen Candles) و «مرخصی فریس بولر» (Ferris Bueller’s Day Off) به کارگردانی «جان هیوز» (John Hughes) می‌دانند. . قبل از هر چیزی باید به تعریف ژانر داستان بلوغ در سینما بپردازیم، در این مورد می‌توان گفت که این ژانر بر روی تغییرات روحی و اخلاقی شخصیت اصلی از نوجوانی به بزرگسالی تمرکز دارند. رشد و تغییر شخصیت‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ژانر است، شخصیت‌ها در داستان بلوغ احساسی حرف زده و عمل می‌کنند.

2015 – The Diary of a Teenage Girl

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«خاطرات یک دختر نوجوان» فیلم کمدی-درام آمریکایی به کارگردانی «ماریل هلر» (Marielle Heller) است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۵ به اکران درآمد. خاطرات یک دختر نوجوان بر اساس کتابی با همین نام نوشته «فیبی گلاکنر» (Phoebe Gloeckner) است. در این فیلم سینمایی «بن پاولی»‌ (Ben Powley)، «کریستن ویگ»‌ (Kristen Wiig)، «الکساندر اسکارشگرد» (Alexander Skarsgård) و «کریستوفر ملونی» (Christopher Meloni) ایفای نقش می‌کنند. سانفرانسیسکو، دهه ۷۰ میلادی، مینی، دختر ۱۵ ساله باهوش با بازی پاولی وارد ماجرای پر خم و پیچ بزرگسالی می‌شود. و بزرگترین مسئله مادر و دوست پسر مادرش را در بر می‌گیرد.

2010 – Submarine

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«زیردریایی» (Submarine) فیلمی در سبک کمدی درام به کارگردانی «ریچارد آیوادی» (Richard Ayoade)، کمدین شناخته شده بریتانیایی که فیلم «همزاد» (The Double) را کارگردانی کرده و به تهیه کنندگی «بن استیلر» (Ben Stiller) است. این فیلم برگرفته از کتابی با همین نام نوشته «جو داتورن» (Joe Dunthorne) بوده. از بازیگران زیردریایی می‌توان به «کریگ رابرتس» (Craig Roberts)، «یاسمین پیج» (Yasmin Paige)، «سالی هاوکینز» (Sally Hawkins)، «نوآ تیلور» (Noah Taylor) و «پدی کانسیداین» (Paddy Considine) اشاره کرد. اولیور با بازی رابرتس،‌ نوجوانی اهل ولش است که فکرهایی در سر می‌پروراند. اول در لیستش از دست دادن باکرگی‌ قبل از تولد شانزده سالگی‌اش است. او سعی دارد جوردانا (پیج) را که دختری سرسخت است جذب خودش کند. هدف بعدی اولیور ترمیم رابطه بین پدر و مادرش است که مدتی است نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت هستند. این مسئله با آمدن همسایه جدید آن‌ها پیچیده و دشوار می‌شود.

2012 – The Perks of Being a Wallflower

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«مزایای گوشه‌گیر بودن» (The Perks of Being a Wallflower) فیلمی درام، به نویسندگی و کارگردانی «استیون شباسکی» (Stephen Chbosky) است. فیلم‌نامه این اثر براساس رمانی به همین نام نوشته خود شباسکی به رشته تحریر درآمده است.«لوگان لرمن» (Logan Lerman)، «اما واتسون» (Emma Watson)، «ازرا میلر» (Ezra Miller)، «نینا دوبرو» (Nina Dobrev)، «پل راد» (Paul Rudd)، «می ویتمن» (Mae Whitman)، «کیت والش» (Kate Walsh)، «دیلان مک‌درموت» (Dylan McDermott)، «جانی سیمونز» (Johnny Simmons) و «جون کیوسک» (Joan Cusack) از دیگر بازیگران فیلم هستند. پس از موفقیت این رمان بحث ساخت اقتباس آن به سرعت مطرح شد. جان هیوز امتیاز این رمان را از شباسکی خرید و قرار بود فیلم‌نامه آن را بنویسد اما او هرگز فیلمنامه این رمان را تمام نکرد و پرونده ساخت فیلم برای مدتی بسته شد. کمپانی مستر ماد به شباسکی پیشنهاد کرد که خودش فیلم‌نامه را کامل کند. شباسکی فیلم‌نامه را نوشت و به عنوان کارگردان نیز انتخاب شد.

وقایع فیلم در سال ۱۹۹۲ رخ می‌دهد؛ لرمن در نقش پسر نوجوانی به نام چارلی ظاهر شده‌است که از اضطراب و افسردگی رنج می‌برد و در طی نامه‌هایی که برای دوست ناشناس خود ارسال می‌کند؛ وقایع زندگی خود و به خصوص حوادث سال اول دبیرستانش را تعریف می‌کند. چارلی نوجوان گوشه‌گیر و منزوی است که به تازگی وارد دبیرستان شده‌است. چارلی هیچ دوستی ندارد و اوقات فراغتش را با نوشتن نامه به دوست خیالی اش پر می‌کند. او در مدرسه مدام مورد آزار دانش آموزان سال‌های بالاتر قرار می‌گیرد اما سعی می‌کند با این موضوع کنار بیاید. یک شب که چارلی به ورزشگاه رفته تا بازی فوتبال را تماشا کند با یکی از همکلاسی‌های خود بنام پاتریک برخورد می‌کند و سپس با خواهر ناتنی او یعنی سم آشنا می‌شود. اینآشنایی زندگی چارلی را دگرگون می‌کند.

2013 – The Spectacular Now

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«اکنون شگفت‌انگیز» (The Spectacular Now) یک فیلم در ژانر داستان بلوغ و کمدی-درام رمانتیک آمریکایی، به کارگردانی «جیمز پانسولت» (James Ponsoldt) و برگرفته از رمانی به همین نام به نویسندگی «تیم تارپ» (Tim Tharp) است. اکنون شگفت انگیز برای اوّلین بار در جشنوارهٔ ساندنس ۲۰۱۳ اکران شد و نظر مثبت عموم را برانگیخت. در این فیلم «مایلز تلر» (Miles Teller)، «شیلین وودلی» (Shailene Woodley)، «بری لارسون» (Brie Larson) و «جنیفر جیسون لی» (Jennifer Jason Leigh) ایفای نقش می‌کنند. ساتر با بازی تلر، نوجوان رفیق باز و اهل مهمانی‌ای است که به طور ناگهانی با دختری درونگرا (وودلی)‌ به نام ایمی آشنا می‌شود. در حالی که ساتر سعی دارد مشکلات زندگی‌اش را حل کند و ایمی برای آینده‌ای فراتر از دنیای دبیرستان تصمیم می‌گیرد، عشقی غیرمنتظره میان این دو شکل می‌گیرد.

2015 – Me and Earl and the Dying Girl

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«من و ارل و دختر در حال مرگ» (Me and Earl and the Dying Girl) یک فیلم در سبک رمانتیک و کمدی رمانتیک به کارگردانی «آلفونسو گومز ریخون» (Alfonso Gomez-Rejon) است. این فیلم براساس اولین رمان در کارنامه «جسی اندروز» (Jesse Andrews) ساخته شده‌است. فیلمنامه این فیلم را نیز خود اندروز به رشته تحریر درآورده. در این فیلم «توماس من» (Thomas Mann)، «اولیویا کوک» (Olivia Cooke)، «آر جی سایلر» (RJ Cyler)، «جان برنثال» (John Bernthal) و «نیک آفرمن» (Nick Offerman) ایفای نقش می‌کنند. پسری بی دست و پا به نام گرگ گینز با بازی توماس من، سال آخر دبیرستان را سپر می‌کند. گرگ به همراه دوستش ارل بیشتر وقتش را در حال نقیضه (پارودی) درست کردن از کارهای کلاسیک سینمایی است. روزی گرگ از طریق مادرش متوجه می‌شود که دوست دوران کودکی و هم مدرسه‌ای فعلی اش ریچل کاشنر دچار بیماری سرطان خون شده‌است. به اصرار بی امان مادرش، گرگ پیش ریچل می‌رود و دوستی دل گرم کننده‌ای بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

2017 – Lady Bird

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«لیدی برد» (Lady Bird) فیلمی کمدی-درام به نویسندگی و کارگردانی «گرتا گرویگ» (Greta Gerwig) است. در این فیلم بازیگرانی همچون «سیرشا رونان» (Saoirse Ronan)، «لاری میت کالف» (Laurie Metcalf)، «تریسی لتس» (Tracy Letts)، «لوکاس هجز» (Lucas Hedges)، «تیموتی شلمی» (Timothée Chalamet)، «استیون هندرسون» (Stephen Henderson) و «لوئیس اسمیت» (Lois Smith) ایفای نقش کرده‌اند. لیدی برد با استقبال بسیار بالای منتقدین همراه بود و توانست در نودمین آکادمی اسکار،‌ در پنج رشته کاندید شود. داستان فیلم در ساکرامنتو، کالیفرنیا روایت می‌شود و درباره‌ی دوران بلوغ یک دانش‌آموز دبیرستانی با بازی رونان است. گرویگ در این فیلم علایق، دل شکستگی‌ها و رابطه‌ی آشفته‌ اما توام با عشق لیدی برد با مادرش (میت کالف) را به تصویر می‌کشد.

Moonrise Kingdom – 2012

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«قلمرو طلوع ماه» (Moonrise Kingdom) یک فیلم آمریکایی ساخته کارگردان صاحب سبک «وس اندرسن» (Wes Anderson) است. شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن با نمایش این فیلم افتتاح شد. پس از اکران هفتمین فیلم بلند اندرسن، با تحسین مخاطبان مواجه شد. این فیلم کاندید اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی در سال ۲۰۱۳ شد. بازیگران این فیلم، مثل سایر فیلم‌های پر ستاره وس اندرسن، شامل ستارگانی مثل «بروس ویلیس» (Bruce Willis)، «ادوارد نورتون» (Edward Norton)، «بیل موری» (Bill Murray)، «فرانسیس مک‌دورمند» (Frances McDormand)، «تیلدا سوئینتن» (Tilda Swinton)، «جیسون شوارتزمن» (Jason Schwartzman) و «باب بالابان» (Bob Balaban) است. دو بازیگر نوظهور «جرد گیلمن» (Jared Gilman) و «کارا هیوارد» (Kara Hayward) در این فیلم در نقش‌ دو جوان عاشق ایفای نقش می‌کنند

داستان قلمرو طلوع ماه در سال ۱۹۶۵ در نیوانگلند در جزیره‌ای به اسم نیو پنزانس اتفاق می‌افتد. در این سال یک دختر و پسر که عاشق یکدیگر هستند تصمیم می‌گیرند از محل زندگیشان بگریزند. این فرار سبب می‌شود تا اهالی منطقه و والدین دختر، همه جا را به دنبال آن‌ها بگردند و در حین این جستجو اتفاقات مختلفی را پشت سر بگذارند. اتفاقاتی که روی هر یک از شخصیت‌ها تاثیر خاص خود را می‌گذارد.

Scott Pilgrim vs. the World – 2010

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«اسکات پیلگریم در برابر دنیا» (Scott Pilgrim vs. the World) یک فیلم در سبک کمدی رمانتیک و اکشن ساخته کارگردان تحسین شده بریتانیایی «ادگار رایت» (Edgar Wright) است. در این فیلم «مایکل سرا» (Michael Cera)، «مری الیزابت وینستد» (Mary Elizabeth Winstead)، «کیرن کالکین» (Kieran Culkin)، «آبری پلازا» (Aubrey Plaza)، «کریس اوانز» (Chris Evans) و «آنا کندریک» (Anna Kendrick) ایفای نقش می‌کنند. علی رغم تحسین فیلم از سوی منتقدین، اسکات پیلگریم در برابر دنیا نتوانست در گیشه موفق عمل کند. به عنوان بیسیست یک گروه گرانج،‌ اسکات پیلگریم با بازی مایکل سرا، هرگز در به دست آوردن یک دوست دختر مشکلی نداشته بلکه او در خلاص شدن از دست آن‌ها با مشکل رو به رو می‌شد. اما وقتی رامونا فلاورز (وینستد) به قلب او قدم می‌گذارد، اسکات تازه با بزرگترین مشکل زندگی‌اش مواجه می‌شود. رامونا با کوله باری از دوست پسرهای سابق به قلب او قدم گذاشته و اگر اسکات می‌خواهد با او باشد باید هر کدام از آن‌ها را که بسیار کله شق‌اند، شکست دهد.

An Education – 2009

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«درس‌آموزی » (An Education) نام یک فیلم درام در مورد دوران بلوغ به کارگردانی «لونه شرفیگ» (Lone Scherfig) است. این فیلم جشنواره‌های مختلف سینمایی سال ۲۰۰۹ خوش درخشید و نامزد دریافت جایزه‌های متعددی از جمله بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین فیلمنامه اقتباسی برای «نیک هورنبی» (Nick Hornby) نویسنده و فیلمنامه نویس معروف بریتانیایی و بهترین فیلم شد. در این فیلم «کری مولیگان» (Carey Mulligan)، «پیتر سارسگارد» (Peter Sarsgaard)، «دامینیک کوپر» (Dominic Cooper)، «روزاموند پایک» (Rosamund Pike) و «اما تامپسون» (Emma Thompson) نفش آفرینی می‌کنند.

فیلم دهه ۶۰ میلادی در لندن را به تصویر می‌کشد. داستان درباه دختر ۱۶ ساله‌ای آینده‌دار، زیبا به نام جنی با بازی مولیگان است که در حومه لندن زندگی می‌کند. در یک روز بارانی او با مردی که سنش از او بالاتر است آشنا می‌شود و این دو به یکدیگر دل می‌بندند اما همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست.

Adventureland – 2009

بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

«سرزمین ماجراجویی» (Adventureland) فیلمی است به کارگردانی «گرگ موتلا» که دو سال قبل از ساخت این سرزمین ماجراجویی، فیلم کمدی بسیار موفق و در سبک داستان بلوغ Superbad را کارگردانی کرده بود. در سرزمین ماجراجویی بازیگرانی همچون «جسی آیزنبرگ» (Jessie Eisenberg)، «کریستن استوارت» (Kristen Stewart)، «رایان رینولدز» (Ryan Reynolds)، «مارتین استار» (Martin Starr)، «بیل هیدر» (Bill Hader) و «کریستن ویگ» (Kristen Wigg) ایفای نقش کرده‌اند.

تابستان سال ۱۹۸۷ فرا رسیده و جیمز برنن با بازی آیزنبرگ که به تازگی از کالج فارغ التحصیل شده بی‌صبرانه منتظر است رویای همیشگی‌اش؛ یعنی، سفر به سراسر اروپا به تحقق بپیوندد. متاسفانه این رویا در این تابستان محقق نخواهد شد چرا که خانواده جیمز از لحاظ مالی به مشکل برخورده و نمی‌تواند هزینه این سفر را متحمل شوند. با مشکلات مالی پیش رو، جیمز مجبور می‌شود کاری در شهربازی شهر پیدا کند و تابستانش را به بدترین شکل ممکن بگذراند تا اینکه او با همکار جدیدش به نام ام (استوارت) آشنا می‌شود و اوضاع تغییر می‌کند.

به انتهای مقاله رسیده‌ایم و در اینجا باید بگوییم که فیلم‌های بسیار زیادی با داستان بلوغ در سال‌ها اخیر منتشر شده‌اند، اما در این مقاله تنها به ۱۰ مورد از آن‌ها پرداختیم که مطمئنا کافی نیست. فیلم‌های موردعلاقه خود در این ژانر که در این مقاله نیامده‌اند را در نظرات برای ما بنویسید.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
بهترین فیلم‌های ژانر داستان بلوغ در بین سال‌های 2009 تا 2019

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا