اقتصاد مستقل در گام دوم انقلاب همان اقتصاد مقاومتی است/ معجزه اقتصادی تنها توسط جوانان رخ می دهد/ کم کاری های اقتصادی در 40 سال گذشته باید جبران شود


اقتصاد مستقل در گام دوم انقلاب همان اقتصاد مقاومتی است/ معجزه اقتصادی تنها توسط جوانان رخ می دهد/ کم کاری های اقتصادی در 40 سال گذشته باید جبران شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: آنچه که رهبری از نسل سوم و چهارم انقلاب خواسته و مطالبه کرده‌اند توجه به اقتصاد و اقتصاد سالم و مقاومتی است، شاخصه‌هایی که برای اقتصاد در گام دوم انقلاب تعریف شده عموماً همان شاخصه های اقتصاد مقاومتی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص استقلال اقتصادی در بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر انقلاب صادر شده بود اظهار داشت: یکی از بخش هایی که جریان انقلابی در آن کمرنگ حاضر شد، همان بخش اقتصادی بود، که به واسطه این کمبود حضور بخش انقلابی در اقتصاد و عدم توجه در حد کافی به این بخش، باعث شد که امروز شاهد یک اقتصاد لرزان در کشور هستیم.

وی در خصوص دلایل و علل عدم ورود نیروهای انقلابی به بخش اقتصاد تصریح کرد: از ابتدا نیروهای انقلابی اصیل وارد مباحث اقتصادی نشدند و آن را کم اهمیت تر از مسائل امنیتی، دفاعی، سیاست خارجی و ... جلوه دادند و گمان نمی کردند که این بخش بتواند تا این حد برای کشور تهدید به شمار بیاید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن گلایه‌مندی از غفلت نیروهای انقلابی از بخش اقتصادی بیان داشت: در حال حاضر اقتصاد کشور مورد نفوذ عناصر ضد انقلاب و غیر دلسوز قرار گرفته است و به خاطر همین نفوذ شاهد هستیم که در اجزای اقتصادی در شرایط و برهه های مختلف زمانی اقداماتی از سوی جریان نفوذی صورت گرفت که به ضرر مردم و انقلاب تمام شد.

حاجی دلیگانی با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی فعلی ناشی از رخنه جریان نفوذ در اقتصاد است یادآوری کرد: دیدگاهی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره اقتصاد داشتند محقق نشده است؛ چرا که جریان انقلابی در اقتصاد به طور قوی وارد نشده و به فرمایشات و توصیه‌های رهبری درباره اقتصاد آنگونه که باید عمل نشد.

وی ضمن اشاره به نامگذاری 10 ساله شعارهای سال پیرامون اقتصاد تصریح کرد: در 10 سال گذشته هیچگاه آن میزان که باید شعارهای سال عملیاتی شود، این شعار ها در اقتصاد کشور عملیاتی نشد و در حد شعار و گفت و شنود باقی ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه رهبری در سال 92 به شاخص های اقتصاد مقاومتی هم توصیه کردند عنوان کرد: در این سال رهبر انقلاب 24 سیاست اقتصاد مقاومتی را اعلام کردند که اگرچه گشایش اقتصادی کشور در گرو عمل به این سیاست‌ها بود اما در نهایت این سیاست ها نیز در اقتصاد کشور مغفول واقع شد و باز اقتصاد ما لرزان ماند.

حاجی دلیگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت‌ها این سیاست‌ها را اجرا و پیاده نکردند تشریح کرد: بخش خصوصی عموماً کار خود را انجام می دهد اما برخی از افراد در بخش خصوصی وقتی شاهد بودند که در این فضا عدم توجه به کیفیت چندان هم با برخورد مسئولان مواجه نمی شود در پی منفعت بیشتر سیاست های اقتصادمقاومتی را پیاده نکرد و این ناشی از ضعف در نظارت بود.

وی در ادامه افزود: دولت ها وظیفه اصلی در خصوص برنامه ریزی و هدایت اقتصادی کشور به سمت اقتصاد مقاومتی و نظارت بر آن را بر عهده داشتند اما همواره سرگرم مسائلی شدند که اهداف اصلی را برای کشور فراهم نکرد و همچنان اقتصاد کشور یک اقتصاد لرزان باقی ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین خاطرنشان کرد: هدف اصلی اقتصاد مقاومتی این بود که اساس و پایه های اقتصادی کشور با مشکلات اقتصادی و بادهای مخربی که می وزد، دچار تزلزل و از هم پاشیدگی نشود که متاسفانه دولت ها به آن عمل نکردند و برای همین امروز شاهد یک اقتصاد مقاوم در کشور نیستیم.

حاجی دلیگانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب خاطر نشان کرد: آنچه که رهبری از نسل سوم و چهارم انقلاب خواسته و مطالبه کرده‌اند توجه به اقتصاد و اقتصاد سالم و مقاومتی است، شاخصه‌هایی که برای اقتصاد در گام دوم انقلاب تعریف شده عموماً همان شاخصه های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در بحث اقتصاد در 40 سال گذشته صورت گرفته تصریح کرد: کم کاری هایی که در موضوعات اقتصادی در 40 سال وجود داشته باید جبران شود و امروز می بینیم که رهبر انقلاب با مطالبه از نسل جدید می‌خواهند که با یک نوسازی ساختاری در اقتصاد و هدف گذاری صحیح در جهت ابزارها و روش های درست کم کاری ها را جبران کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تصریح کرد: جوانان در به وجود آمدن انقلاب، دفاع مقدس، صحنه های مختلف مبارزه و ... نقش اساسی داشته اند و آنجایی که یک کار معجزه وار در انقلاب رخ داده جوانان پیشرو بوده اند از همین جهت به نظر می رسد معجزه اقتصادی تنها توسط جوانان می تواند رخ دهد.

انتهای پیام/ط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟