چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا


چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- به مناسبت چهارمین دهه از وقوع انقلاب اسلامی ایران، شفقنا فراز و نشیب این چهار دهه و تحولات مربوط به عرصه های مختلف به خصوص نقاط ضعف و قوت دولت های بعد از انقلاب و مقایسه آنها با یکدیگر همچنین دستاوردهای ارزشمند این چهل سال را با نگاه به آینده مورد بررسی قرار داده است مجمگفت وگوهایی که با […]

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- به مناسبت چهارمین دهه از وقوع انقلاب اسلامی ایران، شفقنا فراز و نشیب این چهار دهه و تحولات مربوط به عرصه های مختلف به خصوص نقاط ضعف و قوت دولت های بعد از انقلاب و مقایسه آنها با یکدیگر همچنین دستاوردهای ارزشمند این چهل سال را با نگاه به آینده مورد بررسی قرار داده است مجمگفت وگوهایی که با تعدادی از کارشناسان سیاسی و صاحب نظران برجسته در موضوعات مربوط به انقلاب صورت گرفته است در پی می آید:

سخنان شنیدنی دکتر عارف درباره امروز و آینده: هیچ وقت ائتلاف را رد نمی کنیم/ فردای انتخابات ۹۸ در باره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پاسخ خواهم داد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- شخصیت دکتر محمد رضا عارف، شخصیت ویژه ای است. او یک دانشگاهی برجسته، یک دولتمرد با تجربه ی وزارت در چندین وزارت خانه، یک معاون منضبط و وفادار رییس جمهور، یک اصلاح طلب عالی ر تبه و در تراز رییس فراکسیون و در یک کلام به عنوان یک سیاستمدار اصیل شناخته می شود که مراتب ارتقاء سیاسی را قدم به قدم و پله پله پیموده است. او تنها کاندیدای ریاست جمهوری در ادوار مختلف انتخابات بوده است که با کناره گیری داوطلبانه از انتحابات، مسبب پیروزی قطعی کاندیدای دیگری یعنی دولت فعلی شده است و البته با وجود ایفای چنین نقش تعیین کننده ای، پس از آن مورد بی مهری واقع شده است. آرام و شمرده سخن می گوید و از جنجال پرهیز دارد. با آن که به دلیل مواضع غیر جنجالی متهم به محافظه کاری شده است، در این حال چندان انگیزه ای برای دفاع از خود ندارد.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با عارف را اینجا بخوانید…

گفت‌وگوی شفقنا با محمدرضا باهنر: می‌خواستند قتل‌های زنجیره‌ای را به گردن مرحوم هاشمی بیندازند/به روحانی گفتم، باید احمدی نژاد را تحمل کنید/ احمدی نژاد امروز فقط علاقمند است بر موج نارضایتی مردم سوار شود که دوباره بتواند رییس جمهور شود/امروز شکست دولت، شکست نظام است

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- محمدرضا باهنر از دستاوردهای انقلاب پس از چهل سال، عملکرد دولت های بعد از انقلاب و علت خارج شدن چهره های شاخص انقلاب از صحنه سیاسی گفت. او بیان کرد: دولت جنگ تمام توان خود را به کار گرفت تا تأمین کننده و پشتیبانی دفاع مقدس را بر عهده داشته باشد و موفق بود. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره دولت سازندگی گفت: این دولت تنها بر مسایل اقتصادی تمرکز کرد و در نهایت مشکلاتی فرهنگی پیدا کردیم. در دولت اصلاحات توسعه سیاسی مطرح شد و بسیار خوب بود و ادبیات تغییر کرد، ولی ۴ سال وقت کشور صرف دعواهای سیاسی گردید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دولت احمدی نژاد اظهار کرد: آقای احمدی نژاد در مسکن مهر بیش از یک میلیون خانواده را خانه دار کرد، ولی به یکباره از همین مسکن مهر تورمی ۴۲ درصد به سراغ کشور آمد یعنی برای یک میلیون خانواده مسکن ساخت و ۱۵ میلیون خانواده را دچار تورم کرد. احمدی نژاد امروز فقط علاقمند است تا با سوار شدن به موج نارضایتی مردم زمینه را برای انتخاب مجدد خود به ریاست جمهوری فراهم کند. دولت آقای روحانی بر روی برجام متمرکز شد و حرکتی به جا بود.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با باهنر را اینجا بخوانید…

گفت وگوی شفقنا با موسوی لاری: روحانی امروز، روحانی دیروز نیست/ دولت احمدی نژاد مظهر یک دولت بی برنامه بود/ دولت دفاع مقدس در حفظ ارتباط منطقی و عاطفی دولت – ملت، بسیار موفق بود/ نگاه آقای هاشمی به افق های بلند و دور بود/ دولت اصلاحات، توسعه اقتصادی را از معبر توسعه سیاسی دنبال کرد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- در بررسی عملکرد دولت ها پس از انقلاب، عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب‌رئیس کنونی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، نقاط قوت و ضعف دولت مهندس موسوی تا دولت حسن روحانی را یک به یک مورد بررسی قرار داد و نسبت به دولت فعلی انتقادی توأم با گلایه داشت.

موسوی لاری اگرچه معتقد است در سال ۹۲ با انتخاب عارف به جای روحانی، قطعاً جریان اصلاحات شکست می خورد و چاره ای جزء انتخاب و حمایت از روحانی نبود، اما از رییس جمهور گلایه می کند که چرا عقبه ای که برای دولت رأی آفرین شدند و مردمی که به آن رأی دادند را به رسمیت نمی شناسد.

موسوی لاری به صراحت می گوید که روحانی امروز، روحانی دیروز نیست و او هیچ تلاشی برای همگرایی و جذب نیروهای فعال جامعه نمی کند.

وزیر کشور دولت اصلاحات در بخشی از سخنان خود ضمن اینکه بر ضرورت ماندگاری انقلاب اسلامی تأکید می کند، هشدار می دهد که اگر بنا باشد این انقلاب بماند، لازم است که برای کاهش فاصله بین ملت و دولت و حاکمیت به معنای عام، چاره اندیشی کرد. اگر بر طبل حذف ها، تهمت ها، تخریب ها و نابودکردن داشته های اجتماعی بکوبند، اگر کارهای اساسی و بنیادی نادیده گرفته شود و به فروعات پرداخته شود، اگر انسان های دون پایه و ضعیف با توانایی های محدود به کار گمارده شوند و از انسان های با فضلیت فاصله بگیریم، جامعه به سوی سراشیبی می رود.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با موسوی لاری را اینجا بخوانید..

گفت وگوی شفقنا با دکتر علیرضا مرندی: بیست و چند سالی است که مسئولیت تیم پزشکی رهبر انقلاب را دارم، هفته‌ای چند بار ایشان را ملاقات می‌کنم/ در این چهل سال مثل آیت الله خامنه ای ندیدم/ هاشمی اول انقلاب و دوران جنگ را بیشتر می پسندم

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- آقای دکتر سید علیرضا مرندی، وزیر بهداشت پیشین، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی (دوره هشتم و نهم) از حوزه انتخاباتی تهران است. دکتر مرندی که دوره ابتدایی و متوسطه را در اصفهان گذراند، در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد.سپس در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل و در بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ دوره تخصصی کودکان را در دانشکده پزشکی ویرجینیای آمریکا گذراند. پس از انقلاب، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوم میرحسین موسوی و دولت دوم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. مرندی جوایز متعددی از سازمان جهانی بهداشت دریافت کرده‌است و یکی از موفق ترین وزرای بهداشت و درمان کشور شناخته می شود. وی درباره ۴ دهه انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهایی که در طول این سال ها کشور ایران کسب کرده است می گوید و معتقد است: این که آدم بگوید ایران پیشرفت کرده است یا نه باید زمان شاه را دیده باشید که بفهمید چگونه بوده است. ما در زمان شاه هیچ چیزی نداشتیم. سپاه بهداشت که بودم آن روستایی که رفتم و روستاهای دیگری که مسئولیتش را من برعهده داشتم به آنها سر بزنم، خب اینها اصلاً چه داشتند هیچ چیزی نداشتند.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با علیرضا مرندی را اینجا بخوانید..

امام به دنبال پر کردن زندان‌ها نبود/ اگر آیت‌الله بهشتی بود،با انحلال شورای عالی قضایی مخالفت می‌کرد/ ایده‌ی هیات عفو زندانیان را آیت‌الله منتظری داد/ هر ده حکم اعدام، یکی را تأیید می‌کردم/ امام و آیت‌الله منتظری در حکم مفسد فی الارض اختلاف نظر داشتند؛موسوی‌بجنوردی در گفت‌وگو با شفقنا

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- «تصور نمی‌کردیم به این سرعت این اتفاق (انقلاب اسلامی و تغییر رژیم) رخ دهد اما ظرف یک سال ایران دگرگون شد»؛ این جمله را آیت‌الله موسوی بجنوردی می‌گوید؛ او که متولد نجف است و در دوران حضور امام به واسطه‌ی شاگردی امام در طول تمام مدت اقامات وی در عراق و همینطور جایگاه پدرش به‌عنوان مرجع تقلید وقت، آمدوشد فراوانی با حضرت امام و فرزند ارشدش سید مصطفی خمینی داشته است، پس از پیروزی انقلاب به ایران آمد و در اینجا ماندگار شد. در ده‌ساله‌ی اول انقلاب، حضور پررنگی در حوزه‌ی قضایی از جمله عضویت در شورای عالی قضایی و نیز عضویت در هیات عفو و بخشودگی زندانیان داشت. او که خود نیز شورایی بودن قضاوت را بهتر از ساختار امروز می‌داند، معتقد است که «اگر آیت‌الله بهشتی زنده بود، با انحلال شورای عالی قضایی مخالفت می‌کرد».

متن کامل گفت وگوی شفقنا با موسوی بجنوردی را اینجا بخوانید…

محمود صادقی درگفت و گو با شفقنا: حاکمیت ملی و حاکمیت قانون سرلوحه‌ی روش های امام بود/ آمار زندانیان نسبت به سال ۵۸ بیش از ۲۰ برابر شده است

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- محمود صادقی حقوقدان و نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس شورای اسلامی عملکرد هیات نظارت را از عوامل تضعیف مجلس شورای اسلامی می‌داند و می‌گوید: به جرأت می توانم بگویم که هیات‌های نظارت بالای ۹۰ درصد به جناح اصولگرا وابسته هستند که این امر در قضاوت هایشان تاثیر می‌گذارد و خروجی این نه تنها از بُعد سیاسی بلکه از بعد کارشناسی منجر به تضعیف بیشتر مجلس در هر دوره شده است.

عضو لیست امید مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود به این پرسش که آیا اصلاح طلبان از لاریجانی حمایت خواهند کرد اینگونه پاسخ می‌دهد: من نگفتم اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت می‌کنند؛ من می گویم ممکن است همه نیروها و عناصر و اشخاص ذی صلاح آنقدر حذف شوند و برای اینکه امیدی برای حرکت روبه جلو داشته باشیم از ایشان حمایت کنیم.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با محمود صادقی را اینجا بخوانید…

غفوری فرد در گفت وگو با شفقنا: برجام را کاری بسیار ارزشمند می دانم/ آیت الله هاشمی و آقای خاتمی همچنان از پشتوانه مردمی برخوردارند/ با تئوری های آقای احمدی نژاد به هیچ وجه موافق نبودیم/مهندس موسوی عملکرد موفقی در جنگ داشت/وعده های دکتر روحانی عملی نشد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- دکتر حسن غفوری فرد در دولت اول مهندس میرحسین موسوی وزیر نیرو بود و پس از آن رییس سازمان تربیت بدنی شد، علاوه بر اینکه نماینده مردم تهران در مجلس پنجم را در کارنامه اجرایی خود دارد، این روزها رییس هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است. نگاهی معتدل به عملکرد روسای جمهور دولت های بعد از انقلاب دارد و معتقد است که باید منصفانه صحبت کنیم و تلاش های هیچ یک از روسای جمهور را نادیده نگیریم.

غفوری فرد عملکرد مهندس موسوی و دولت دفاع مقدس را در اداره کشور موفق دانست و معتقد است که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی از روسای جمهوری هستند که تا به امروز پشتوانه مردمی خود را به خوبی حفظ کردند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی را موفق ترین دولت تا به امروز می داند و انتقاداتی نسبت به عملکرد احمدی نژاد وارد می کند و می گوید: احمدی نژاد یک روش خصمانه با همه دولت های جهان داشت، تئوری هایی داشت که ما به هیچ وجه با این تئوری ها موافق نبودیم. برخی از برخوردهای احمدی نژاد حتی با مسئولین دولت خود، بسیار دور از روابط درست سیاسی جهانی و اخلاقی اسلامی بود و در مجموع احمدی نژاد را در بُعد داخلی و خارجی موفق نمی دانم.

غفوری فرد علاوه بر اینکه برجام دولت یازدهم و دوازدهم را اقدامی ارزشمند و پر زحمت می داند، معتقد است که دکتر روحانی بسیاری از شعارهایی که داده بود را عمل نکرد و همین امر باعث شد مردم ناامید شوند و اعتمادشان نسبت به دولت از بین برود.

غفوری فرد همچنین مهم ترین چالش امروز کشور را معیشت مردم از نظر اقتصادی عنوان می کند و پیش بینی می کند که در دوره بعدی اصولگراها برای مجلس و ریاست جمهوری شانس بیشتری خواهند داشت.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با غفوری فرد را اینجا بخوانید..

گفت وگوی شفقنا با مرتضی حاجی: قدرت های پنهان و غیرمسئول بسیاری در کشور داریم/ موفق ترین دوره اقتصادی در دوران خاتمی رخ داد/ روحانی برای حفظ آینده سیاسی خود محتاط تر شده است/ «رفع حصر» خارج از اختیارات رییس جمهور بود که نباید در زمان انتخابات وعده داده می شد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- مرتضی حاجی سیاستمداری که تا به امروز در دولت ها و سمت های اجرایی متفاوتی مسئولیت داشته است، در نقد و بررسی عملکرد دولت های بعد از انقلاب وقتی به دولت آقای احمدی نژاد می رسد موضوع «خس و خاشاک» و «بگم بگم» ها را دوباره یادآوری می کند و می گوید: احمدی نژاد چنان عملکرد منفی داشت که اگر هم یک نقطه قوت داشته باشد نمی توانم در مورد آن صحبتی کنم.

مرتضی حاجی چهره ای اصلاح طلب هست که تفکر اصلاحات و شخص سید محمد خاتمی را نیز عامل مهمی برای ماندگاری این جریان می داند؛ او پیش بینی می کند که «دولت آینده دولتی اصلاح طلب و با گرایشات اصلاح طلبی خواهد بود چون اصولگرایان موفق به نشان دادن کارنامه ای موفق نشده اند. در حداقل تصور می توان گفت دولتی معتدل بر سر کار می آید و اصولگرایان تند رو هیچ شانسی نخواهند داشت. اصولگرایان میانه اگر بتوانند با اصلاح طلبان به توافق برسند مورد استقبال قرار می گیرند.»

عضو شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چالش اصلی امروز کشور را تصمیم گیری های کلان در عرصه مسائل مختلف می داند و می گوید: ما قدرت های پنهان و غیر مسئول زیادی در کشور داریم. یک کاندیدای ریاست جمهوری برنامه هایی اعلام می کند که این برنامه ها از دیدگاه او ناشی می شود. مردم به او رأی می دهند و او انتخاب می شود ولی در اجرای برنامه هایش با بخش دیگری از نظام که خارج از دولت است برخورد می کند بنابراین چالش ایجاد می شود. نیاز است وقت گذاشته شود و در ارکان تصمیم گیری کشور انسجام فکری ایجاد شود.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با مرتضی حاجی را اینجا بخوانید..

کواکبیان در گفت وگو با شفقنا: خدا سرنوشت آقای روحانی را ختم به خیر کند/ سرنوشت هر یک از رؤسای جمهور نشان از منفی نگری در کشور است/ در دولت دفاع مقدس مردم بیشترین اعتماد را به نظام داشتند/ احمدی نژاد پولی برای خودش بر نداشت

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- کواکبیان دولت مهندس موسوی را با ویژگی هایی از جمله ساده زیستی، رانت خوار نبودن و صداقت داشتن می شناسد و معتقد است برخی از تخلفات مالی، تورم و گرانی در دوره دفاع مقدس نبود، ولی در دوره سازندگی پیش آمد که البته این تخلفات در سطح شخص آقای هاشمی و سایر دولتمردان وقت نبود.

او می گوید: در دولت آقای خاتمی تا حد زیادی از تخلفات مالی، انضباطی و اقتصادی جلوگیری شد، اما در دولت احمدی نژاد دوباره ورق برگشت و دولت نهم و دهم یکی از دولت های نامطلوب بعد از انقلاب بود؛ دولت آقای احمدی نژاد دولتی پر تلاش و سختکوش بود، ولی چون رویکرد اساسی این دولت مثبت نبود هر چه بیشتر تلاش کردند خرابکاری ها بیشتر شد.

کواکبیان بیشترین حمایت ها را از دولت روحانی داشت، اما امروز بیشترین انتقادها را نسبت به دولت ایشان دارد که در میان این انتقادات، وضعیت سخت معیشت مردم را ناشی از ناکارآمدی اقتصادی دولت فعلی می داند.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با کواکبیان را اینجا بخوانید…

محسن رهامی در گفت وگو با شفقنا: شرایط امروز نتیجه به حاشیه راندن نسل اول انقلابیون است/ باید دید هدف منتقدین هاشمی چیست، شاید نشان دادن چراغ سبز به حکومت! / برخی از مشکلات به سیاست های غلطی بر می گردد که جمهوری اسلامی حاضر نیست از آنها دست بردارد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- محسن رهامی معتقد است برخی از کژروی ها نتیجه به حاشیه راندن نسل اول انقلابیون است و شواهد نشان می دهد به مرور کسانی که یاران نزدیک امام(ره) بودند و پا به پای امام آمدند، فراموش می شوند.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با قاطعیت می گوید اگرچه به دولت فعلی انتقاد داریم، اما از روحانی حمایت کردیم و همچنان هم حمایت خواهیم کرد چرا که برعکس عده ای می دانیم اگر دولت صدمه ببیند، به حاکمیت نیز آسیب وارد خواهد شد.

این چهره اصلاح طلب عملکرد دولت های بعد از انقلاب را نیز مورد بررسی قرار داد؛ و به منتقدان دولت دفاع مقدس سخن امام(ره) را یادآور شد که فرموده بودند: مخالفان مهندس موسوی یک نانوایی نمی توانند اداره کنند، از دولت ایراد می گیرند!

رهامی در ادامه علاوه بر اینکه در مورد عملکرد دولت سازندگی نکاتی را بیان کرد، در مورد انتقادی که اخیراً چهره ی برجسته ی اصلاح طلب به مرحوم هاشمی داشت، اظهار می کند: مشخص نیست که آیا این انتقادات چراغ سبز به حکومت است یا خیر؟! چون برخی از سران نظام از آقای هاشمی رنجیده بودند. یا اینکه منتقدین هاشمی، می خواهند دولت روحانی را که آقای هاشمی حامی آن بود از اصلاحات جدا بدانند؟!

متن کامل گفت وگوی شفقنا با محسن رهامی را اینجا بخوانید…

مرتضی نبوی: نتوانسته ایم حکومت قانون را در کشور پیاده کنیم/ خاستگاه روحانی اصولگرایی است/ دولت مهندس موسوی در گسترش عدالت موفق بود/ احمدی نژاد همچنان پشتوانه مردمی خود را حفظ کرده است

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین است. او وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت اول میرحسین موسوی بود. همچنین وی در زمان شاه فعالیت‌های سیاسی داشت و مدتی نیز در زندان‌های حکومت پهلوی حبس بوده‌است.

مرتضی نبوی عملکرد دولت ها پس از انقلاب را مورد بررسی قرار داد و نقاط قوت و ضعف هر یک از دولت ها را برشمرد و گسترش عدالت در دولت مهندس موسوی، رونق اقتصادی در دولت هاشمی رفسنجانی و خاتمی و کاهش فاصله میان مردم و دولت در دولت احمدی نژاد را نقاط قوت هر یک دانست. او از سوی دیگر دولت محوری در دولت دفاع مقدس، اشرافی گری و شکاف طبقاتی در دولت سازندگی، آشوب در کشور در دولت اصلاحات و بی برنامگی در دولت احمدی نژاد را از برجسته ترین نقاط ضعف دولت ها دانست و ترجیح داد در مورد دولت فعلی هیچ اظهار نظری نکند.

نبوی یکی از مهم ترین چالش های پیش روی ایران را حاکم نبودن قانون دانست و معتقد است که کشور نظام حقوقی منسجم ندارد و در اجرای قوانین و مقررات هم با مشکلات مواجه است. فسادهایی در دستگاه های مختلف وجود دارد و همه این موارد به این نکته برمی گردد که ما نتوانسته ایم حکومت قانون را در کشور پیاده کنیم؛ اگر دولت فعلی همت کند و دولت یکپارچه الکترونیک را مستقر کنند بسیاری از مشکلات و نارضایتی هایی که مردم از دولت و برخی از دستگاه های دیگر دارند برطرف خواهد شد.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با مرتضی نبوی را اینجا بخوانید…

گفت وگوی شفقنا با اسدالله بادمچیان: نفی مطلق دولت های گذشته صحیح نیست/ راه حل مشکلات ایران تحول در ساختارها و سپردن امور به دست احزاب است/احمدی نژاد مشکلات پایه ای برای کشور ایجاد کرد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- اسدالله بادامچیان، فعال سیاسی اصول گرا و رییس شورای مرکزی حزب موتلفه در باره عملکرد دولت های بعد از انقلاب در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ۵۷ معتقد است: کلاً نفی مطلق کردن دولت های گذشته، از نظر بنده صحیح نیست زیرا به هر حال هر یک در برهه ای کشور ایران را در هیاهوی فشارهای خارجی و مشکلات یک انقلاب و نظام نوپا، بالاخره اداره کرده اند. وی می افزاید: آقای بازرگان برای مرحله موقت و گذار، مناسب بود. دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی کشور را به بهترین نحو ممکن در بازسازی پس از پایان جنگ ۸ ساله اداره کرد. دولت احمدی نژاد با شعارهای ارزشی رأی مردم را به دست آورد، ولی نتوانست در عمل این ارزش ها را حفظ کند و مشکلات اساسی و پایه ای درست کرد.

بادامچیان با بیان اینکه در تمام این دولت ها نقاط مثبت و منفی وجود دارند که کم و بیش می باشند حالا هم نیازی به ملامت و انتقاد مخرب نیست، می گوید: راه چاره برای حل مشکلات کشور، ایجاد یک تحول همه جانبه در ساختارها، مسئولیت ها، سیاست های ضعیف و سپردن امور به دست حزبی از احزاب که پاکی و سلامت و شایستگی لازم را برای این تحول عمیق و همه جانبه دارد.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با بادامچیان را اینجا بخوانید..

دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی در گفت و گو با کدخدایی: تا نقطه مطلوب فاصله داریم/ نظام قصد حذف هیچ شخصی از صحنه سیاسی را ندارد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- سخنگوی شورای نگهبان دستاردهای انقلاب اسلامی را در بخش استقلال، آزادی و استقرار نظام بسیار مبارک و بلند می‌داند اما در عین حال معتقد است که تا نقطه مطلوب قطعاً فاصله داریم و باید تلاش شود تمام همت مصروف این شود که آنچه که مردم خوب ما مستحق آن هستند اعم از رفاه، امنیت و آزادی همه به نحو مطلوب برای آنها رقم بخورد.

عباسعلی کدخدایی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی انقلاب گفت: اگر بخواهیم در رابطه با دستاوردها و نتایج انقلاب اسلامی سخن بگوییم باید دستاوردها را به دو بخش دسته بندی کنیم؛ یک بخش مربوط به حیثیت و هویت مردم ایران است که دستاورد بسیار بزرگی به نام استقلال داشتند که با پیروزی انقلاب اسلامی، وابستگی ماهیتی و واقعی که به استکبار جهانی بود گسسته شد و مردمِ تحت ستمِ کشور ایران آزاد شدند و توانستند روی پای خودشان بایستند.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با کدخدایی را اینجا بخوانید..

مهدی چمران در گفت‌وگو با شفقنا: اقدامات دولت سازندگی قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست/ عملکرد دولت جنگ در اقتصاد، قابل‌دفاع‌تر از دیگر دولت‌ها است/ رتبه‌ی یک موفقیت را به دولت نهم می‌دهم/دولت فعلی آخرین رتبه‌ی موفقیت در میان دولت‌های پس از انقلاب را دارد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- کمتر کسی است که نام چمران را نشنیده باشد؛ از سال‌های طولانی ریاستش بر شورای شهر تهران گرفته تا حضورش در جنگ و تلاشش برای رییس‌جمهور شدن شهردارهای تهران. بیش از نیمی از سال‌های عمرش را صرف حضور در نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران کرده است و نگاه خود را به عملکرد دولت‌های پس از انقلاب دارد. گرچه معتقد است که باید یک مطالعه‌ی دقیق و مستند به آمار و ارقام برای مقایسه عملکرد دولت‌های بعد از انقلاب صورت بگیرد، برداشت خود را از این موضوع به شفقنا می‌گوید. بیشتر صحبت‌هایش در مقایسه‌دولت‌های پس از انقلاب بر محور فعالیت‌های عمرانی آن‌هاست. با این وجود که اعتقاد دارد به دلیل شرایط خاص دولت جنگ، آن را نمی‌توان با دیگر دولت‌ها مقایسه کرد، عملکرد آن را در حوزه‌ی اقتصادی و در قیاس با دیگر دولت‌ها قابل‌دفاع‌تر می‌داند. او در رتبه دادن به دولت‌های پس از انقلاب از نظر مثبت بودن برآیند عملکرد، رتبه‌ی یک را به دولت نهم می‌دهد و بارها در گفت‌وگو تأکید می‌کند که با دولت دهم کاری ندارد چرا که دولت دهم از مسیر مستقیم خود در جهت انجام اقدامات خوب فرهنگی و عمرانی دولت نهم به سمت کارها و تفکرات خاص سیاسی رفت.

مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با شفقنا با بیان این که پس از مطرح کردن مطالبی در مورد خود انقلاب، به سراغ مقایسه‌ای میان دولت‌های پس از انقلاب اسلامی خواهد رفت، اظهار کرد: به طور کلی بعد و قبل از انقلاب قابل قیاس با هم نیستند. گرچه متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب تا شروع جنگ گرفتار یکسری مسایل داخلی بودیم؛ گرفتاری‌های داخلی‌ که بیشتر در مناطق مرزی کشور وجود داشت.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با چمران را اینجا بخوانید..

علیرضا رحیمی در گفت و گو با شفقنا: جمهوری اسلامی در دو حوزه مردم سالاری و دفاعی شاخص های خوبی را کسب کرده است / شورای نگهبان در مواردی افراد را بر اساس تحقیقات محلی رد صلاحیت می‌کند / مجریان قانون شهامت بیشتری برای برخورد با دانه درشت ها داشته باشند

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- علیرضا رحیمی آزاده و جانباز ۵۵ درصد است که در سن ۱۴ سالگی در جبهه، به اسارت رژیم بعث عراق درآمد. شعر او خطاب به خبرنگار زن هندی در یکی از اردوگاه های عراق در تذکر به حجاب را بسیاری شنیده اند “ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است”.

علیرضا رحیمی که در حال حاضر عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و از اعضای لیست امید است مردم سالاری و حوزه دفاعی کشور را از شاخص های خوب جمهوری اسلامی می داند اما در عین حال معتقد است که نتوانستیم همه اهداف انقلاب اسلامی و مجموعه قانون اساسی را محقق کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عملکرد شورای نگهبان هم انتقاد دارد و می‌گوید برخی از رد صلاحیت ها بر اساس تحقیقات محلی صورت می‌گیرد. شورای نگهبان می‌گوید ما به علم رسیدیم که فلان شخص صلاحیت ندارد! از چه طریقی به این علم رسیدید؟ از طریق تحقیقات محلی! درحالی که تحقیقات محلی در هیچ جای قانون تعریف نشده است.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با علیرضا رحیمی را اینجا بخوانید…

۴ دهه بعد از انقلاب؛ در نسبت دین و دموکراسی به نظرم روایتی غالب شده که به دیدگاه شیخ فضل الله نوری نزدیک تر است: گفت وگوی شفقنا با دکتر سراج زاده، رییس انجمن جامعه شناسی ایران

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- دکتر سیدحسین سراج زاده، رییس انجمن جامعه شناسی ایران معتقد است: همه کسانی که در انقلاب بودند، در یک مساله مشترک بودند و آن اینکه از نظام استبدادی که در کشور وجود دارد، راضی نیستند و به دنبال یک سیستم سیاسی هستند که در عین اینکه از بیگانگان مستقل است یا حداقل تحت نفوذ قدرت های خارجی نیست، در عین حال یک سیستم دموکراتیک هم باشد به نحوی که آحاد مردم در تعیین سرنوشت کشور و در قانون گذاری، انتخاب حاکمان و مدیران جامعه نقش داشته باشند.

وی در عین حال افزود: اینکه آیا مطالبات مردم در اول انقلاب نسبت به امروز تحقق پیدا کرده یا نکرده به نظرم با آن ترتیبی که انتظار مردم در روزهای انقلاب بوده و حتی با آن ترتیبی که در پیام و بیانات رهبران انقلاب مطرح می شده، خیلی تحقق پیدا نکرده است.

دکتر سراج زداه همچنین تصریح کرد: یک زمانی جریانی در میان فقها، دموکراسی را اصولاً مغایر با فقه و دیانت و شریعت می دانستند، اساساً چیزی به نام حق رأی مردم را به رسمیت نمی شناختند. اتفاقی که در انقلاب اسلامی افتاد و شخصیت امام خمینی و روحانیون پیشرویی مثل مرحوم مطهری و شهید بهشتی و آیت الله طالقانی بسیار در آن نقش داشتند این بود که این مساله را حل کردند یعنی در گفتمان غالب انقلاب اسلامی که امام خمینی هم رهبری می کرد دیگر مساله حق مردم برای انتخاب حاکمان حل شده بود.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با دکتر سراج زاده را اینجا بخوانید…

ابوالفضل سروش در گفت و گو با شفقنا: چهل سال است که دیدگاه توسعه ای بر دیدگاه مردم داری مقدم شده / انقلاب برخی از فرزندان خود را مورد بی‌مهری قرار می دهد/مردم اصل جمهوری اسلامی را می خواهند و پای آن ایستادند

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- دکتر ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران دارای مدرک پزشکی و تحصیلات حوزوی است. او دولت دفاع مقدس را در جلب اعتماد عمومی مردم از همه دولت‌ها موفق تر می داند و معتقد است: دولت اصلاحات هم در توسعه و هم در رضایتمندی پیشرفت خوبی داشت.

دکتر سروش از دولت آقای روحانی انتقاد می کند، اما در عین حال می گوید نباید بی انصافی کرد و عملکرد مطلوب دولت فعلی را نادیده گرفت؛ زیرساخت هایی که در دولت نهم و دهم نا به سامان شد، در دولت یازدهم منظم شد.

این عضو فراکسیون امید در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن انتقاد از اینکه در طول این ۴۰ سال دیدگاه توسعه‌ای بر دیدگاه مردم داری مقدم بوده است، می گوید: اگر چند سال پل و سد ساخته نشود؛ شاید مردم اعتراض کنند، اما از این موضوع رد می‌شوند، ولی اگر معیشت آنها سخت شود، حق دارند ناراضی باشند.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با ابوالفضل سروش را اینجا بخوانید..

فرشاد مؤمنی: احتمالاً تجربه‌ روی کار آمدن دولتی مانند احمدی‌نژاد در ۱۴۰۰ تکرار شود/ ام‌المصائب در رابطه‌ی بین مردم و حکومت، سلطه‌ی مناسبات رانتی است/ مردم احساس می‌کنند میان قول و فعل دولت فعلی، شکاف‌های بزرگ وجود دارد/ قابل‌قبول‌ترین کارنامه متعلق به دوره‌ی محمد خاتمی است

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- مقایسه عملکرد دولت‌های پس از انقلاب توسط سیاسون، اغلب در پوششی از سیاست‌زدگی ارائه شده و بدون دادن ارائه آمار و مستندات، با نگاه‌هایی جناحی در این مورد صحبت شده است. دکتر فرشاد مومنی در گفت‌وگویی که با شفقنا داشت، پایه سخنانش را آمار و ارقام گزارش‌های سالانه توسعه‌ انسانی UNDP، گزارش بانک جهانی، گزارش‌های مرکز آمار ایران و دیگر آمار قابل توجه قرار داده است. او گرچه فرصت گفت‌وگوی یک ساعته را برای صحبت دقیق از این موضوع گسترده کافی نمی‌داند، اما بر اساس همین آمار تحلیل می‌کند که با هر متر و معیاری ده ساله‌ی اول را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود عالی‌ترین کارنامه‌ها در آن دوره رقم خورده است و آن چه مایه‌ی شگفتی است، این است که در این دوره ما با بی‌سابقه‌ترین بحران‌ها و فشارهای داخلی و خارجی هم روبرو بوده‌ایم.

او همچنین در مقام مخالفت با باورهایی برمی‌آید که معتقدند ایرانیان در دوران اول انقلاب و جنگ، احساساتی و هیجانی عمل کرده‌اند و می‌گوید: پایبندی عملی دولت آن دوره را به وعده‌ها و ادعاهایش بررسی کنیم تا نشان دهیم مطلقاً نمی‌توان گفت که مردم در آن زمان، احساساتی بودند بلکه با شاخص‌های بسیار روشن و گواه‌های غیرقابل انکار می‌توان نشان داد که چون در آن زمان مردم بین قول و فعل حکومت، یکسانی می‌دیدند و برخورد صادقانه مشاهده می‌کردند، این اتفاقات افتاده است.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با فرشاد مؤمنی را اینجا بخوانید..

پای صحبت های «سید اهل رسانه»، استاد سید محمود دعایی گنجینه خاطرات انقلاب و امام خمینی(ره)

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- هر کسی که بخواهد یاران نزدیک امام خمینی(ره) را نام ببرد، قطعاً نام سیدمحمود دعایی در لیستش قرار می گیرد؛ او کسی است که در زمان اقامت امام(ره) در شهر نجف لحظه به لحظه همراهش بوده و گنجینه ای از خاطرات و اسرار است.
چند روز پیش با دفترش در روزنامه اطلاعات تماس گرفتیم، خودش تلفن را پاسخ داد و گفت خاطره و گفت وگو اصلاً؛ ولی برای تازه کردن دیدار منتطرتان هستم‌.

بدین ترتیب مهمان مردی از تبار انقلاب و امام شدیم. دفتری ساده و پر از کتاب دارد؛ وسایل اتاقش از میز و صندلی گرفته تا تلفن قدیمی هستند؛ مسئول دفتر ندارد؛ با روزنامه که تماس بگیرید به اتاقش وصل می کنند و با رویی باز پاسخگوست.

متن کامل دیدار و گفت وگو با سیدمحمود دعایی را در اینجا بخوانید…

غرضی در گفت‌وگو با شفقنا: دولت‌ها همه دست در جیب فقرا کردند/ دولت جنگ را نمی‌توان با دولت‌های دیگر مقایسه کرد

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- ۷۷ سال دارد و به قول خودش دوره‌های مختلفی را گذرانده است. این دوره‌ها از استانداری کردستان و خوزستان تا نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و وزارت در دولت‌های مختلفی اعم از دولت مهدوی کنی، میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی را شامل می‌شود. در کنار همه‌ی این فعالیت‌های دولتی، اما در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ بود که طبقات مختلف جامعه‌ با سید محمد غرضی آشنا شدند. از آن دست افرادی است که گفت‌وگوهایش اغلب صریح است و ترجیع‌بند صحبت‌هایش در بیشتر مصاحبه‌ها‌ این است که دست دولت‌ها باید از جیب فقرا کوتاه شود. در این گفت‌وگویش با شفقنا نیز بر این جمله تأکید کرد که «دولت‌ها همه دست در جیب فقرا کردند»؛ البته او در صحبت‌هایش و مقایسه میان دولت‌های پس از انقلاب، دولت مهندس موسوی را به دلیل شرایط جنگی جدا کرد و گفت که صحبت‌هایش در مورد دولت‌ها و نقدهایی که وارد می‌کند، به استثنای دولت جنگ است.

سید محمد غرضی در گفت‌وگو با شفقنا برای مقایسه‌ی دولت‌های پس از انقلاب اسلامی با بیان این که شما دولت‌ها را به رأس آن می‌شناسید و من به بدنه‌ی آن‌ها می‌شناسم، اظهار کرد: این مجموعه‌‌ای که عنوان دولت را دارد، همیشه روسای خود را از بدنه‌ی آن مأیوس کرده است. همه‌ی بزرگانی که بعد از انقلاب در ایران، دولت را اداره کردند، با پیشنهاداتی محاصره شدند که در نتیجه‌ی آن در دوره‌ی دوم نخست وزیری یا ریاست جمهوری، رهبران هر یک از این دولت‌ها مورد بی‌اعتنایی مردم قرار گرفتند. من شاهد این اتفاقات بودم، چون در بسیاری از این دولت‌ها حضور داشتم یا نظاره‌گر بودم.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با غرضی را اینجا بخوانید..

گفت وگوی شفقنا با حمیدرضا آصفی: بیشترین دستاورد بین المللی را در دهه اول انقلاب داشتیم/ ترامپ عاشق مذاکره با ایرانی هاست اما راه آن را بلد نیست/ با تیم فعلی عربستان امکان ارتباط در آینده نزدیک وجود ندارد/ بعید است ترامپ استیضاح شود

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- حمیدرضا آصفی، کارشناس امور بین الملل و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در دوران اصلاحات به دستاوردهای ۴ دهه انقلاب اسلامی ایران در عرصه بین الملل اشاره می کند و معتقد است: بعد از ۴۰ سال، ملت ها و افکار عمومی دنیا جمهوری اسلامی را به عنوان یک واقعیت مستقر تاثیرگذار در دنیا قبول دارند و به آن احترام می گذارند. در عین حال معتقد است: بیشترین دستاوردهای بین المللی را در ده سال اول انقلاب داشتیم.

آصفی همچنین به رابطه ایران و عربستان اشاره می کند و برقراری ارتباط مجدد ما بین این دو کشور را در آینده ای نزدیک بعید می داند. وی همچنین در خصوص وضعیت ترامپ و ادامه کار او در دولت آمریکا می افزاید: ترامپ به شدت با مشکلات داخلی در کشورش مواجه شده هر چند بعید است استیضاح شود.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با آصفی را اینجا بخوانید..

عده ای با نگاه‌های متصلب خود دائم باعث عقب ماندن کشور می‌شوند/ دست از اختلاف و تخریب یکدیگر بردارید و آشتی ملی را اولویت قرار دهید/تفکرات افراطی شرایط کشور را در مناسبات جهانی سخت کرد: مرتضی مبلغ در گفت و گو با شفقنا

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- دکتر مرتضی مبلغ عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان علاوه بر دستاورد مهم انقلاب در این ۴ دهه از مشکلات عدیده انقلاب می‌گوید و معتقد است که عدم حل این مشکلات دستاوردهای اساسی انقلاب را که همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دوران اصلاحات در گفت وگو با شفقنا، در خصوص حضور عناصر تندرو در کشور می‌گوید و مشکل بسیار اساسی کشور را میدان داری عناصر تندرو در کشور می‌داند که این تندروها در همه زوایای کشور حضور دارند و با نگاه‌های متصلب و عقب مانده خود دائم باعث عقب ماندن کشور می‌شوند و در عین حال معتقد است که گفت و گو و آشتی ملی است که می‌تواند کشور را نجات دهد در غیر این صورت به سمت ناکجا آباد خواهیم رفت.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با مبلغ را اینجا بخوانید..

دکتر نجفقلی حبیبی در گفت وگو با شفقنا: فسادهای امروز در شأن انقلاب اسلامی و اسلام نیست/ صداقت دولتمردان نسبت به دوران دفاع مقدس افول داشته است/ به آینده انقلاب خوشبینم

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اززبان نخبگان و سیاست مداران؛گفت وگوهای شفقنا

شفقنا- دکتر نجفقلی حبیبی نسبت به گسترش فسادهای اقتصادی در دستگاه های مدیریتی کشور و افول عدالت اجتماعی در سطح جامعه انتقاد دارد و می گوید: یکی از مهم ترین ویژگی های دولت دفاع مقدس صداقت و حفظ عدالت اجتماعی بود و به همین دلیل مردم به دولتمردان خود اعتماد داشتند و پا به پای آنها در برابر مشکلات مقاومت کردند، امروز در کشوری با این همه فقیر و نیازمند قشری با افتخار ماشین های میلیاردی سوار می شوند به همین دلیل دیدی به وجود آمد که اداره کشور در دست ثروتمندان باشد و آنها نور چشمی مملکت شدند. این در حالی است که دولتمردان ابتدای انقلاب هیچ گاه این چنین نبودند.

عضو شورای بازنگری قانون اساسی اگرچه برای اوضاع فعلی کشور نگران هست، اما همچنان به آینده انقلاب خوشبین است و اظهار می کند: در مجموع کشور ما ایران از جهات زیادی پیشرفته است و اگر در حوزه عدالت اجتماعی فعال تر شویم و حکومت اسلامی حاکمیت اسلام را پیاده کند، مشکلی نخواهیم داشت؛ اگر فقط رشوه و پارتی بازی را به طور کامل ممنوع کنیم تحولی اساسی صورت می گیرد.

متن کامل گفت وگوی شفقنا با نجفقلی حبیبی را اینجا بخوانید…

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...