بارداری و پریودی همزمان، امکانش هست؟


بارداری و پریودی همزمان، امکانش هست؟

در بسیاری از زنان دوران قاعدگی از 2 تا 8 روز طول کشیده و در فواصل 26 تا 34 روزه رخ می­دهد

آیا در دوران پریودی می­توان باردار شد؟ این تصور غلط رایج است که اگر زن در دوران پریودی خود، رابطه جنسی داشته باشد، باردار نمی­شود. در صورتی که امکان بارداری یک زن در طول دوران قاعدگی وجود دارد.

توضیح دوران قاعدگی/پریودی
"دوران قاعدگی به صورت از دست دادن خون تعریف می­شود که در پایان چرخه تخمک گذاری رخ می­دهد،در نتیجه آزاد شدن تخمکی است که توسط اسپرم بارور نشده است”. که توسط دکتر میشل هاکخا توضیح داده شده است که یک پزشک متخصص زنان و زایمان مستقر در لوس انجلس است.
هر ماه، یک زن یک تخمک در طول ۱۴ روز از چرخه جنسی خود آزاد می­کند. دکتر هاکخا می­گوید: ” پیش از آزاد شدن تخمک، هورمون­های داخل بدن زنان جهت آماده کردن رحم برای پذیرش باروری و بارداری افزایش یافته است. اگر باروری رخ ندهد، دیواره رحم ۱۴ روز بعد از آن ریزش می­کند”.
در بسیاری از زنان دوران قاعدگی از ۲ تا ۸ روز طول کشیده و در فواصل ۲۶ تا ۳۴ روزه رخ می­دهد. تخمک ­گذاری (وقتی که یک تخمک از یک تخمدان آزاد می­شود) عموما در میانه چرخه رخ می­دهد و احتمال بارداری بالادر این زمان از چرخه وجود دارد، زمانی که شما بسیار زیاد احتمالا تصور می­کنید.

باردار شدن دقیقا بعد از دوران پریودی
تخمکی در طول فرایند تخمک­گذاری آزاد می­شود، تنها به مدت ۲۴ ساعت زنده می­باشد. دکتر هاکخا توضیح می­دهد: ” اگر به وسیله اسپرم در طول این مدت بارور نشود، نجات نمی­یابد.” فاز بعد از تخمک گذاری یا فاز لوتئال، ۱۲تا ۱۶ روز بعد از قاعدگی آغاز می­شود. در طول این مدت، احتمال باردار شدن شما به دنبال افزایش غلظت هورمون پروژسترون، که تخمدان سیگنال توقف تخم­گذاری برای این ماه را می­فرستد، کاهش می­یابد. مخاط دهانه رحم نیز خشک شده و مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می­شود.

باردار شدن در طول دوران پریودی
بیشتر زنان دارای چرخه ۲۸ تا ۳۲ روزه نرمال هستند، اگر زنی همراه با این چرخه، دوران قاعدگی ۲ تا ۸ روزه داشته باشد، در طول دوران قاعدگی خود باردار نخواهد شد. یک تخمک در طول تخمک­گذاری آزاد می­شود اما نابارور باقی می­ماند و همراه با خون خارج شده بیرون می­آید. شما می­توانید در طول دوران قاعدگی خود باردار شوید، اما احتمال آن بسیار اندک است.
به همین ترتیب، شما ممکن است این سوال را بپرسید که آیا شما می­توانید در طول دوره خود، علی­رغم مصرف قرص­های کنترل بارداری، به عبارت دیگر در طول هفته مصرف قرص­های غیر فعال، باردار شوید؟. پاسخ کوتاه بلاه می­باشد، چرا که قرص­ها به طور کامل موثر نیستند و در صورت مصرف معمول ۹۱% موثر هستند. هرچند، با استفاده صحیح و درست از قرص­ها، قرص­ها در فاز غیر فعال هم مانند روزهای دیگر محافظت می­کند.

باردار شدن دقیقا بعد از دوران قاعدگی
حتی اگر تخمک­گذاری نکرده باشید، می­توانید باردار شوید. در سومین روز چرخه قاعدگی، سطوح هورمون­های تولیدمثلی شما استروژن و پروژسترون که در ابتداری دوران قاعدگی کاهش می­یابد، شروع به بالا رفتن کرده و به رحم شما برای ترمیم خود کمک می­کند. اگرچه در طی فاز قوری بعد از دوران قاعدگی، تخمکی که تخمک قبل از تخمک­گذاری نامیده می­شود، آزاد نمی­شود، اما احتمال تخمک­گذاری شما مناسب است. این به این دلیل است که اسپرم می­تواند تا ۵ روز در اتاق مهمان سرویکس زندگی کند. ” مطالعه­ای نشان داد که افرادی که تنها در این مرحله یکبار رابطه جنسی داشتند، باردار شدند”. دکتر استیون بایر، متخصص زنان و مامایی بوستون می­گوید.
همه­ی زنن چرخه ۲۸ تا ۳ روزه ندارند. "در سناریوهای کمتر رایج، یک زن با طول دوره چرخه کمتر (۲۴ روز، برای مثال)، می­توانند ۷ روز خون­ریزی داشته باشند، در روز آخر حون­ریزی مقاربت داشته و ۳ روز بعد تخمک­گذاری می­کنید” دکتر هاکخا می­گوید. ” تا زمانی که اسپرم برای ۳ تا ۵ روز زندگی می­کند، او قطعا باردار می­شود”.
به علاوه، برخی از زنان خون­ریزی بین دوره­ای را تجربه می­کنند. این حالت می­تواند در طول تخمک­گذاری رخ دهد و با دوران قاعدگی اشتباه شود، ساختن محل دقیق در دوران قاعدگی بسیار دشوار است.
اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده در طول دوره قاعدگی خود داشته باشید و نگران این موضوع باشید که شما ممکن است بارادار شوید، مراقب علائمی مانند گرفتگی خفیف شکمی، لکه بینی (لکه گذاری لانه گزینی، علت نسبتا معمول خون­ریزی پس از تخمک­گذاری)، حساسیت پستان و خستگی باشید. این علائم می­توندد ۲ هفته بعد از تخمک­گذاری رخ دهد.
دیگر، بسیار رایج، علایم بارداری، نزدیک به ۶ یا هفت هفته بعد از باردری مشخص می­شوند، شامل استفراغ، تهوع و خستگی شدید خواهد بود.

آیا می­توانید در دوران قاعدگی خود باردار شوید؟
سوال این است که آیا شما سعی در باردار شدن دارید یا به دنبال راه­هایی برایی جلوگیری از بارداری در هنگام رابطه جنسی هستید، این که آیا شما می­توانید رابطه جنسی داشته یا باردار شوید یا در دوره خود باردار شوید؟ به طور مشابه، بسیار از مردم می­پرسند که می­توانند بعد از دوران قاعدگی باردار شوند یا ایا احتمال باردار شدن دقیقا بعد از دوران قاعدگی وجود دارد. اگر این­ها یکی از سوالات شماست، شما تنها نیستید.به غیر از اینکه هم به هم ریخته و کمتر مطلوب است، داشتن رابطه جنسی در طول دوران قاعدگی، بسیار کم احتمال باردار شدن را دارد. احتمال بیشتر، تخمک­گذاری در چندین روز است که احتمال باردار شدن را افزایش می­دهد.
هرچند، استثنائاتی وجود دارد. در بالا به زنانی اطلاق می­شود که دوره­های ۲۸ تا ۳۰ روزه یا طولانی دارند. اگر شما جزء افرادی هستید که داری چرخه کوتاه­تر است، احتمال دارد که اگر در دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید، باردار شوید.
اکنون می­پرسید، ” این چگونه رخ می­دهد؟” اگر چرخه شما کوتاهتر باشد، برای مثال، هر ۲۱ تا ۲۴ روز، به این معنی است که شما زودتر تخمک­گذاری می­کنید. اسپرم درون بدن شما ۲، ۳ و تا ۵ روز زنده می­ماند. شما می­تانید در رپایان خونریزی خود رابطه جنسی داشته باشید و سپس دقیقاً ۴ تا ۵ روز بعد همراه با تخمک­گذاری زودهنگام خود باردار شوید.
احتمالات بارداری در زمان قاعدگی پایین است، اما این احتمال وجود دارد. اگر شما در حال تلاش برای باردار شدن هستید، این زمان مناسبی نیست.

آیا شما می­توانید دقیقا بعد از دوران قاعدگی خود باردار شوید؟
بله، شما دقیقا بعد از دوران قاعدگی خود باردار می­شوید. شما وارد پنجره باروری خود می­شوید. در یک چرخه معمول که هر ۲۸ تا ۳۰ روز رخ می­دهد، پنجره بارداری معمولا بین روز ۱۱ و روز ۲۱ می­باشد. همانگونه که در بالا ذکر شد، اسپرم می­تواند ۲، ۳ و تا ۵ روز زنده بماند. اگر دوران قاعدگی شما (زمان خونریزی) ۵ تا ۷ روز طول می­کشد، و شما دقیقا بعد از آن رابطه جنسی دارید، شما به پنجره باروری خود نزدیک می­شوید.
اگر خونریزی شما در روز ۶ متوقف شود، و در روز ۷ رابطه جنسی داشته باشید، و در روز ۱۱ تخمک­گذاری کنید. این امکان دارد که از روز ۶ در لوله­های فالوپ برای تخمک در حال انتظار خواهد بود. البته، شانس بارداری شما بعد از دوران قاعدگی، در صورتی که هر روز بعد از توقف خون­ریزی رابطه جنسی داشته باشید، افزایش می­یابد. اگر شما تلاش می­کنید که باردار شوید، این زمان مناسبی برای داشتن رابطه جنسی است. شانس بارداری خود را با داشتن سکس هر روز تا ۱۴ روز افزایش دهید.

آیا شما می­توانید دقیقا قبل از دوران قاعدگی خود باردار شوید؟
احتمال بارداری درست قبل از دوران قاعدگی بسیار پایین است. برای زنانی که چرخه معمول ۲۸ تا ۳۰ روزگی یا بیشتر دارند و چرخه­هایشان منظم است، می­توان با اطمینان گفت که تخم­گذاری در روز ۱۱ تا روز ۲۱ رخ می­دهد. تخمک فقط به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای بارداری در دسترس خواهد بود. به این معنی است که روزهای قبل از دوران قاعدگی روزهای ایمن برای داشتن رابطه جنسی بدون بارداری می­باشد. شمار "روزهای ایمن” قبل از دوران قاعدگی با چرخه­های بلند متدذ افزایش و با چرخه­های کوتاهتر، کاهش می­یابد.
اگر شما بدانید که تخمک­گذاری چه زمانی رخ می­دهد و ۳۶ تا ۴۸ ساعت بعد منتظر بمانید، سپس شما باید احتمال باردار شدن را در نظر بگیرید. گذشت زمان بیشتر بعد از تخمک­گذاری، احتمال بارداری را کاهش می­دهد. زمان مناسب داشتن رابطه جنسی نیست، اگر می­خواهید که باردار شوید. هرچند، هنوز زمان خوبی برای لذت بردن جنسی از شریکتان می­باشد.
اگر شما تلاش می­کنید که باردار شوید، مدیر موسسه بارداری آمریکا کتاب ” راهنمای ضروری برای باردار شدن” را نوشته است، مخصوصا به کسانی که تلاش در باردار شدن دارند، کمک می­کند. این کتاب هرچیزی را که زوجین نیاز دارند به اشتراک می­گذارد تا شانس باردار شدن آن­ها افزایش یابد.

آیا من باردارم؟
شرایط مختلفی وجود دارد که زنان این سوال را می­پرسند، آیا من باردارم؟. سوال زیر برخی از سوالات بسیار متداولی است که APA در رابطه با مسئله بارداری دریافت می­کند.

آیا می­توانم باردار باشم و همچنان عادت ماهیانه شوم؟
زنان باردار می­توانند مقداری خون­ریزی در طول دوران بارداری خود داشته باشند، اما این نبایستی مشابه دوران قاعدگی طبیعی باشد. برخی از زنان می­توانند این را با دوران قاعدگی خود اشتباه بگیرند زیرا دقیقا در زمانی که منتظر دوران قاعدگی خود هستندْ رخ می­دهد.
خون­ریزی غیر منظم یا قطعه­ای ممکن است در طول دوران بارداری رخ دهد که اغلب قهوه­ای یا صورتی روشن می­باشد. نبایستی به مقداری باشد که پد یا تامپون را بعد از چند روز پر کند. اگر دارای خون­ریزی کافی برای پر کردن پد و تامپون­ها هستید، این علامت خوبی است که شما باردار نیستید. بیتر در رابطه با بارداری در دوران قاعدگی بیاموزید.

چرا تست بارداری من مثبت شد و بعد از آن پریود شدم؟
در ۲۵ تا ۳۰٪ زنان باردار تجربه خون­ریزی در مراحل اولیه بارداری وجود دارد. که می­تواند در نتیجه فاکتورهای مختلفی شامل خون­ریزی لانه گزینی، عفونت، جراحات دیواره رحم، بارداری نابه­جا یا درمان اشتباه باشد.
بسیاری از زنانی که این خون­ریزی روشن را دارند، به بارداری طبیعی ادامه داده و کودکان سالم به دنیا می­آورند. در حدود نیمی­ از زنان با تجربه خون­ریزی روشن، خون­ریزی شدیدتر شده و منجر به شکست بارداری می­شود.
متاسفانه راهی برای یشگیری از خون­ریزی واژن که منجر به شکست بارداری می­شود، وجود ندارد. اگر شما تجربه خون­ریزی کم که به سمت شدیدتر شدن می­رود همراه با گرفتگی دردناک، درد پشت و درد شدید، دارید، شما حتما به سرعت باید به پزشک مراجعه کنید.
اگر شما دارای خون­ریزی خفیفی هستید، می­خواهید از سلامت خود مطمئن شوید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

حاملگی و پریود همزمان
اگر شما علایمی را تجربه کنید که تاکید می­کنند باردارید، اما بعد از آن خون­ریزی شدید داشته باشید، شما بایستی هرچه زودتر به فرد مراقبت سلامتی خود مراجعه کنید. این حالت می­تواند به وسیله عدم بالانس هورمونی، عفونت یا سقط جنین رخ دهد.

چه اتفاقی می­افتد اگر من بعضی از گرفتگی­های ناشی از بارداری را متوجه شوم؟
زنان باردار ممکن است برخی از گرفتگی­ها را در دوران بارداری تجربه کنند. گرفتگی اغلب مشابه گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی در زیر شکم یا در طرفین است. که اغلب نتیجه تغییراتی است که در رحم رخ می­دهد، زیرا تخم­های کاشته شده شروع به رشد و توسعه می­کنند. همچنین، یک کیست که کیست کورپوس لوتئوم نامیده می­شود، می­تواند در تخمدان در طول تخمک­گذاری توسعه یابد.
کیست در نقطه­ای از تخمدان شکل می­گیرد که تخمک قبل از آغاز سفر خود در رحم، بیرون می­آید. سپس آن پروژسترون تولید می­کند تا زمانی که جفت بتواند پروژسترون به میزان کافی تولید کند. کیست می­تواند مقداری ناراحتی برای زنان در دوران بارداری ایجاد کند.

آیا تاریخ دقیق بارداری دقیقا مشخص می­شود؟
بسیاری از زنان در مورد تاریخ بارداری سوال دارند، متاسفانه فهمیدن این موضوع همیشه آسان نیست. فرض بر این است که اگر یک زن چرخه قاعدگی منظم داشته باشد، در طول زمان معینی از ماه تخمک­گذاری رخ خواهد داد.
تخمک­گذاری زمانی است که بارداری می­تواند رخ دهد زیرا در این زمان تخمک در دسترس تولید شده است. مشکل اینجاست کهبسیاری از زنان در تاریخ دقیق خود در هر ماه تخمک­گذاری نمی­کنند و زمان از ماهی به ماه دیگر متفاوت می­باشد.
اگر همچنین در نظر بگیریم که اسپرم بعد از رابطه جنسی درون بدن زن می­تواند ۳ تا ۵ روز زنده بماند، تشخیص زمان بارداری بسیار دشوار می­شود.
بسیاری از پزشکان از روز اول آخرین عادت ماهیانه (LMP) و بررسی­های سونوگرافی برای اندازه­گیری سن بارداری کودک استفاده کرده و زمان بارداری را تخمین می­زنند. اما این­ها ابزارهایی هستند که زمان را تخمین می­زنند، تعیین کردن زمان دقیق بسیار دشوار است.
بسیاری از مردم این موضوع را که سونوگرافی می­تواند ۵ تا ۷ روز در اوایل بارداری و تا چند هفته خاموش باشد، اگر سونوگرافی بعدی در سه ماهه دوم یا بین آن رخ دهد.
ابزار دقیقی برای تعیین تاریخ دقیق وجود ندارد، تنها آن­ها براورد تاریخ هستند (تنها ۵% زنان در تاریخ مد نظر خود تولد دارند). اگر شما به دنبال تاریخ تخمینی به دلایل والدینی، یا مقاربت با دو شریک متفاوت که در ۱۰ روز رخ داده، هستید، ما قویاً شما را تشویق می­کنیم.
تست­های منشا پدری(مثلا ژنتیکی) انجام شود؛ این تست­ها می­تواند در طول بارداری و بعد از تولد کودک انجام شود. این تنها راهی است که می­تون فهمید پدر کودک کیست.

تست بارداری منفی یعنی دیگرباردار نیستم؟
نتیجه منفی می­تواند این معنی را دهد که شما باردار نیستید، تست را خیلی زود انجام دادید یا تست را اشتباه انجام دادید. تست­های بارداری از نظر حساسیت (چگونگی تشخیص هورمون hcg) متفاوت هستند و ممکن است زمان کافی به بدن خود برای تولید کافی هورمون hcg نداده باشید که در تست نشان داده خواهد شد.
همچنین، اگر زمان بیشتری بگذارید تست باقی بماند (بعد از زمان ذکر شده در دستورالعمل در جعبه) تست بی ارزش می­باشد. بهترین راه پیروی کردن از دستورالعمل و منتظر باشید بیش از انجام تست، یک دوره قاعدگی را از دست دهید. برخی از زنان پاسخ دقیقی از تست را بعد از دوران قاعدگی نشان می­دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ۳ تا ۴ هفته پس از یک دوره از دست رفته، مثبت نشوند.
ما زنانن را به انجام تست بعد از دوران قاعدگی تشویق می­کنیم؛ اگر نتیجه منفی بود آن­ها باید یک هفته منتظر مانده ودوباره تست کنند اگر که قاعدگی طبیعی آغاز نشود.

تفاوت خونریزی پریودی و بارداری
علایم بارداری و دوران قاعدگی می­توانند شدید و بسیار مشابه هم باشند: تغییرات خلقی، گرفتگی شکمی، کمر درد، حساسیت پستان، سر درد و عدم میل به غذا. چندین علامت وجود دارد که با بارداری بیشتر از قاعدگی ارتباط دارد.
دوران قاعدگی: تهوع/استفراغ و خونریزی لانه گزینی در نظر داشته باشد که همه زنان این را تجربه نمی­کنند.
زمانی که تخم باردار خود را به دیواره رحم در طول ۶ تا ۱۲ روز بعد از لقاح می­چسباند، برخی از زنان ممکن است خونریزی نقطه­ای ۱-۳ روزه را تجربه کنند؛ که آن را خون­ریزی لانه­گزینی می­نامند. این حالت معمولا به طور منظم در حول و حوش زمان قاعدگی فرد رخ می­دهد.
تهوع، زمانی اتفاق می­افتد کخ نزدیک دوران قاعدگی است بسیار محتمل است که به علت مراحل اولیه بارداری باشد تا دوران قاعدگی. بسیاری از مردم به این جمله رجوع خواهند کرد، ” بیماری صبح­گاهی” ان ممکن است در هر ساعتی از روز رخ دهد. صبر کنید، اگر قاعدگی نرمال به اتمام نرسید، ممکن است زمان استفاده از تست بارداری رسیده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق