سلام دوستان عزیزم، امیدوارم که حالتون خوب باشه. حدود یک ماه به عید نوروز مانده و حتما درحال خانه تکانی یا خرید عید هستید! مانتوی عیدتون رو دوختید؟ اگر دوختید عکسشو برام بفرستید.

ببینم به نظر شما هم روزها بیش از اندازه سریع می گذرند؟ من اصلا نمی فهمم کی صبح و شب میشه!!!! خداروشکر برنامه ریزی هم که اصلا بلد نیستم ?

حالا سرتونو درد نیارم بریم سراغ آموزش خیاطی امروزمون.

امروز قصد دارم یک مدل یقه بسیار پرکاربرد رو بهتون آموزش بدم که مخصوصا در سالهای اخیر به شدت در مانتوها استفاده میشه. تقریبا الان در بازار دیگه مانتو با یقه انگلیسی یا آرشال اصلا پیدا نمیشه برعکس چندسال قبل که یقه های انگلیسی و آرشال بزرگ مد شده بود، الان مانتوها یا یقه گردند یا یقه دیپلمات!

یقه دیپلمات که با اسامی یقه ایستاده، یقه ۳سانتی، یقه فرنچ، یقه آخوندی، یقه چینی و ژاپنی و … هم نام برده میشه، به روش های مختلفی در متدهای مختلف رسم میشود. همانطور که می دانید تا این لحظه ما فقط متد مولر را آموزش دادیم پس دلیل اینکه می خواهم در این پست یقه دیپلمات را با دو متد آموزش بدهم چیه؟

خب دلیلش اینه که چون من استاد خیلی خفنی هستم ? می خواهم این موضوع رو بهتون بگم که لازم نیست برای یک لباس حتما بالاتنه و آستین و یقه و … همه از یک متد تبعیت بکنند! یعنی شما می توانید از بالاتنه مولر و یقه متریک همزمان استفاده کنید. خب حالا چرا باید این کارو بکنیم! مگه سرمون درد میکنه خب کلا یک متد یاد میگیریم و همه اجزای لباسو از همون متد استفاده میکنیم دیگه!!! خب اینجاست که میگن یه خیاط سرش درد میکنه برای خودآزادی ? بارها و بارها در جواب به پیام هاتون گفتم که هر متدی ممکنه برای یک نوع لباسی مناسبتر باشه یا اینطور نیست که همه چیز در یک متد عالی و در یک متد دیگه بد باشه! مثلا یقه ها در هر متدی ممکنه از یک روش مخصوص به خودشون رسم بشوند که باعث میشه هرکدومشون ایستایی و فرم مخصوص به خودشون را پیدا بکنند. اینکه شما از یقه کدام متد استفاده بکنید برمیگرده به سلیقه و مدلی که در دست دارید. خیاط های خیلی حرفه ای که به متدهای مختلف اشراف کامل دارند وقتی عکس یه لباس رو می بینند می توانند از روی ایستایی یقه تشخیص دهند که یقه لباس از کدام متد رسم شده و درنتیجه آنها هم برای دوخت از همان متد برای یقه استفاده می کنند.

فکر میکنم تونسته باشم مقصودم را برسانم، پس شما به عنوان یک خیاط نباید خودتون رو به یک متد وابسته یا منحصر کنید، دنیای خیاطی و طراحی لباس انقدر بزرگه که هرچی یاد بگیرید تمام نمیشه.

امروز می خواهم دو روش متریک و مولر را برای رسم الگوی یقه دیپلمات بهتون آموزش بدهم که می توانید از هر دو روی بالاتنه مولر یا بالاتنه متریک استفاده کنید، و پیشنهاد میکنم که هر دو رو بدوزید و خودتون قضاوت کنید که کدام الگو ایستایی قشنگتری بهتون میده! آیا مولر در این مدل یقه هم بهتر از متریکه یا متریک در این زمینه موفقتر بوده؟ خوشحال میشم بعد اینکه امتحان کردید نظرتونو زیر این پست برام بنویسید.

خب اول میرویم سراغ متد مولر

یقه دیپلمات به روش مولر:

۱) برای رسم یقه دیپلمات با متد مولر، ابتدا روی الگوی بالاتنه (به هر روشی که رسم شده باشد)، هلال یقه جلو و پشت را اندازه می زنیم و باهم جمع می کنیم. یعنی مجموع خطوط قرمز و آبی رنگ در تصویر زیر.

دقت داشته باشید این اندازه برابر یک دوم دور هلال یقه جلو و پشت می باشد.

نکته: در یقه دیپلمات، معمولا یقه گرد اولیه را گشاد نمی کنند چون یقه دیپلمات هرچه به گردن چسبیده تر باشد زیباتر است ولی شما می توانید برحسب مدل و سلیقه خودتان قبل از اندازه گیری هلال یقه پشت و جلو آن را از قسمت سرشانه یا خط وسط جلو (CF) کمی گشاد کنید تا یقه از گردنتان فاصله بگیرد.

نکته: در اندازه گیری هلال یقه، در لباسهای جلو باز، مقدار اضافه شده برای روی همگرد دکمه را نباید درنظر بگیرید.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

۲) حالا شروع به رسم یقه می کنیم. ابتدا خطی افقی به اندازه یک دوم دور هلال یقه جلو و پشت که در مرحله قبل اندازه گرفتیم رسم می کنیم. (خط AB)

۳) سپس خطی عمود بر خط AB به طول ۲ تا ۵ سانت رسم می کنیم. (خط AC)

نکته: خط AC پهنای یقه را به ما می دهد پس با توجه به مدل، سلیقه شخص و از همه مهمتر بلندی گردن فرد این اندازه انتخاب می شود. مقدار استاندارد برای یقه دیپلمات ۳ سانتی متر است (به همین دلیل به آن یقه ۳سانتی هم می گویند) ولی برای افرادی با گردن بلند بیشتر از ۳ سانت و برای افراد با گردن کوتاه کمتر از ۳ سانت مناسبتر است.

۴) از نقطه A به اندازه یک دوم هلال یقه پشت (خط آبی در تصویر اول) جلو آمده و نقطه D را مشخص می کنیم. این نقطه همان نقطه ای است که باید در هنگام نصب یقه، به سرشانه دوخته شود. پس حتما باید بعدا در هنگام برش، چرت زده شود.

۵) از نقطه B به اندازه ۰ تا ۴ سانت عمود بالا می رویم. (نقطه E) هرچقدر این مقدار را بیشتر درنظر بگیرید یقه بیشتر به گردن می چسبد و هرچقدر مقدار به صفر نزدیکتر باشد، یقه گشادتر از دورگردن قرار می گیرد.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

۶) حالا نقطه D را با یک هلال خیلی کم به نقطه E وصل می کنیم. خط ADE خط پایینی یقه است که به هلال یقه جلو و پشت وصل می شود.

نکته مهم: در این مرحله یک کنترل بسیار مهم باید انجام شود. حتما خط ADE را با متر ایستاده اندازه بگیرید و با مقدار مجموع هلال یقه جلو و پشت که در مرحله یک اندازه گرفتید مقایسه کنید که حتما یکسان باشد. چون همانطور که گفتم این دو قسمت بعدا به هم دوخته می شوند باید حتما دارای طول یکسان باشند. اگر مقدار ADE بیشتر از مجموع هلال یقه جلو و پشت بود، به میزانی که زیاد است نقطه E را روی خط ADE جلو می آوریم. به همین راحتی

۷) از نقطه E خطی عمود بر هلال ED و به اندازه AC رسم کنید. (خط EF که هم راستای خط مرکزی جلو (CF) در بالاتنه خواهد بود)

۸) حالا از نقطه C تا نقطه F را موازی با خط ADE رسم کنید.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

۹) اگر دوست دارید خط جلوی یقه هلال باشد، مطابق هلال بنفش رنگ در شکل زیر، جلوی یقه را به شکل هلال اصلاح کنید.

رسم یقه دیپلمات به روش مولر به پایان رسید. بخش رنگ شده در تصویر زیر الگوی یقه شما خواهد بود.

دقت کنید اگر لباس شما جلو باز است، در هنگام برش، خط AC روی دولای بسته پارچه باید قرار گیرد.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریکیقه دیپلمات به روش متریک:

مرحله اول تا چهارم مشابه مرحله ۱ تا ۴ در الگوی مولر است.

۱) به همان ترتیبی که گفته شد اندازه یک دوم دور هلال یقه جلو و پشت را اندازه بگیرید.

۲) خطی افقی به اندازه یک دوم دور هلال یقه جلو و پشت رسم کنید. (خط AB)

۳) از نقطه A خطی عمود بر AB و به اندازه ۲ تا ۵ سانت (پهنای یقه) رسم کنید. (خط AC)

۴) از نقطه A به اندازه یک دوم هلال یقه پشت جلو آمده نقطه D را مشخص می کنیم که همان نقطه اتصال به سرشانه است.

۵) حالا از نقطه B به صورت عمود به اندازه AC بالا می رویم. نقطه E بدست آمده و مستقیم به نقطه C وصل می کنیم.

درواقع تا اینجا مستطیلی به طول یک دوم دور هلال یقه جلو و پشت و عرض پهنای یقه رسم کرده ایم.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

۶) حالا این مستطیل را به ۵ قسمت مساوی تقسیم کرده و در هر قسمت یک پنس نیم سانتی به شکل زیر رسم می کنیم.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

۷) از نقطه B نیم سانت بالا رفته (نقطه F) و به اواسط خط BD وصل می کنیم. (خط FG)

۸) از نقطه E هم نیم سانت بالا رفته (نقطه H) و موازی خط FG رسم می کنیم. (خط HI)

۹) خب حالا دور الگو یعنی ADGFHICA را برش می زنیم.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

۱۰) در نهایت پنس های رسم شده را می بندیم تا الگو شکل هلال پیدا کند.

۱۱) باز اگر دوست داشتید می توانید خط جلوی یقه را هلال رسم کنید.

مجددا دقت کنید اگر لباس شما جلو باز است، در هنگام برش، خط AC روی دولای بسته پارچه باید قرار گیرد.

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

این هم آموزش رسم الگوی یقه دیپلمات یا فرنچ. نصبش هم که خیلی راحته، فکر نمیکنم کسی مشکلی داشته باشه ولی حتما سعی میکنم یه لباس یقه فرنچ اگه دوختم عکس برداری کنم و آموزش نصبش را هم بذارم.

فقط یه توضیح کلی بدم، از الگوهای بالا باید دوبار برش بزنید (دوبار روی دولای بسته)، یک بار هم از لایی کاغذی برش بزنید (یکبار از دولای بسته)، زاپاس دورتادور هم یک سانت کافی است، سپس لایی را به یکی از قطعات یقه مان میچسبانیم.

در نهایت دو قطعه یقه را روی هم قرار داده (روی پارچه به سمت هم) و لبه بالا و پهلوهای یقه را می دوزیم و فقط خط پایین را باز می گذاریم. یقه را پشت و رو و اتو می کنیم و سپس لبه پایین که باز است را به فاصله نیم سانت مانده به لبه از روی پارچه دوخت می رویم.

بالاتنه و سجاف کاملا مطابق یقه گرد خواهد بود که قبلا آموزش دادم. یعنی سجاف یقه را کاملا مثل سجاف یقه گرد رسم کنید (تصویر زیر).

یقه دیپلمات به روش مولر و متریک

درنهایت کافیه یقه فرنچ را در سر جای خود روی بالاتنه فیکس کرده، چرت های سرشانه (نقطه D) را روی سرشانه ها سوزن بزنیم و سپس بقیه یقه را به هلال یقه جلو و پشت با سوزن ثابت کنیم.

می توانیم در این مرحله یقه را به بالاتنه بدوزیم و سپس کاملا شبیه یقه گرد، سجاف را به بالاتنه نصب کنیم.

خسته نباشید و موفق باشید.

به رسم همیشه مان، درصورتی که این آموزش براتون مفید بود، سه صلوات برای سلامتی و شادی فرزند خانم زهرا (س)، آقامون صاحب الزمان (عج) هدیه بفرمایید. ممنونم