سهام عدالت‌مان را بفروشیم یا نه؟


سهام عدالت‌مان را بفروشیم یا نه؟

خرید و فروش سهام عدالت در‌ سال آینده آزاد می‌شود، این خبری است که فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده است. نوشته سهام عدالت‌مان را بفروشیم یا نه؟ اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حالا چیزی حدود ۴٩‌میلیون نفر ایرانی سهام عدالت گرفته‌اند و از این میان ١٨‌میلیون نفر سود سهام عدالتشان را در‌ سال ٩۶ دریافت کرده‌اند. این اتفاق در حالی می‌افتد که برخی می‌گویند شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت شرکت‌هایی زیان‌ده هستند و به همین دلیل حتی اگر سهام عدالت آزاد شود، خرید و فروش این نوع سهام برای مردم جذابیتی ندارد.

شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت سودده نیستند

در حال حاضر سهام عدالت قابلیت خرید و فروش در بورس اوراق بهادار را ندارد و دولت سود سهام را به صورت سالانه به مشمولان پرداخت می‌کند. براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی چند گروه از مشمولان سهام عدالت سود‌ سال ٩۶ خود را دریافت کرده‌اند، سودی که متوسط مبلغ آن حدود ١۵٠‌هزار تومان برای هر نفر بوده است.

تاکنون سازمان خصوصی‌سازی سود‌ سال ٩۶ سه گروه؛ مددجویان تحت نظر بهزیستی، افراد تحت پوشش کمیته امداد و روستاییان را واریز کرده و در مجموع سود نزدیک به ١٨‌میلیون نفر مبلغی بالغ بر ٢هزار‌میلیارد تومان بوده است.

جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره رقم و زمان پرداخت سود سهام عدالت گفته بود: «توزیع سود سهام عدالت حدود ۶‌میلیون نفر از مشمولان کمیته امداد و بهزیستی به مبلغ ١٧۵‌هزار تومان آغاز شده است و بقیه مشمولان سهام عدالت امسال حدود ٩٠‌هزار تومان سود سهام دریافت خواهند کرد، همچنین می‌توانند صورت حساب سهم خود را در سایت www.samanese.ir با وارد کردن کد ملی مشاهده کنند.»

حالا گویا قرار است سهام عدالت برای ‌سال نو آزاد شود. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی دیروز اعلام کرد: «تلاش داریم سهام عدالتی که مردم دارند را آزاد کنیم، تا آن را اگر دوست دارند بفروشند و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کنند.» این موضوع درحالی است که عده‌ای معتقدند حتی در صورت آزادسازی سهام عدالت شرکت‌های زیرمجموعه آن زیان‌ده هستند و خرید و فروش سهام آن جذابیتی ندارد.

یک مقام مسئول در سازمان خصوصی‌سازی در این رابطه می‌گوید: «به‌طورکلی نمی‌توان شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت را شرکت‌های زیان‌ده در نظر گرفت. در واقع بهتر است بگوییم ممکن است سهام عدالت این شرکت‌ها سودده نباشد، ولی زیان‌ده هم نیست و نام آنها از ‌سال ٨۵ در سایت سازمان وجود داشته است. البته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تغییراتی در لیست این شرکت‌ها وجود داشت که شرکت‌های سودآور جایگزین شرکت‌های زیان ده شدند.»

او در ادامه با اشاره به این‌که برای آگاهی از شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانید آنها را در سایت مربوطه بررسی کنید، ادامه می‌دهد: «۴٩ شرکت سرمایه‌پذیر وجود دارد که باید سود‌های خود را به موعد پرداخت کنند، از این تعداد تاکنون نزدیک به ١٧٠٠‌میلیارد تومان سود پرداخت شده است. با وجود این‌که مهلت ٨ماهه شرکت‌ها به اتمام نرسیده است، بسیاری پیش از موعد سود خود را پرداخت کرده و برخی توان پرداخت پیش از موعد را ندارند.»

این مقام مسئول با اشاره به متفاوت‌بودن سود سهام عدالت در این رابطه توضیح می‌دهد: «البته باید در نظر داشت که برخی سهم کامل دارند و برخی نه، به همین جهت میزان سود‌ها متفاوت است یا برخی سهام خود را به یک‌میلیون تومان رسانده‌اند، تا کامل شود. اما درمورد چگونگی خرید و فروش این سهام، افراد اگر بتوانند سهام خود را بفروشند، چهار برابر سهم به فروش می‌رسد و این اتفاق زمانی می‌افتد که لایحه ساماندهی سهام عدالت به تصویب برسد. در این صورت دارندگان سهام می‌توانند این سهام را در بورس خرید و فروش کنند.»

منبع: شهروند


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403