قرار است روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه پالرمو (یکی از لوایح مربوط به FATF) تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که رئیس دفتر رئیس جمهور دیروز در سخنانی مجمع تشخیص را تلویحاً تهدید کرد در صورت رد این لایحه، مسئول مشکلات و ناکارآمدی‌های آینده است.

واعظی گفت: اگر لوایح مربوط به FATF تصویب نشود، این فشارها بیشتر می‌شود. اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تصویب نکند باید نتیجه آن را بپذیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره اینکه آیا رئیس جمهوری در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور خواهند یافت، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، آقای رئیس جمهوری روز شنبه برنامه‌های دیگری دارند.

بیشتر بخوانید:

واعظی: مجمع لوایح مربوط به FATF را تصویب نکند باید نتیجه آن را بپذیرد/ اجلاس ورشو یک شوی تبلیغاتی است

درباره این سخنان می توان به نکات زیر اشاره کرد:

*چرا رئیس دفتر رئیس جمهور و کلاً اعضای دولت بجای تاکید بر بحث و اقناع اعضای مجمع، آنها را تهدید می‌کنند که مسئول مشکلات آینده می‌باشند. از دیدگاه دولت آیا این نوع ادبیات و اقدامات بر نظر اعضای مجمع تاثیرگذار است؟! و کلاً با گفتمان دولت تدبیر و امید چه نسبت و قرابتی دارد؟

*موضع دولت درباره شرایط و بیانیه تحقیر کننده اروپایی ها چیست؟ قرار بود بدلیل خروج ترامپ از برجام، اروپایی‌ها قوانین مسدود کننده علیه تحریم‌های ثانویه آمریکا را عملیاتی کنند که نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه صراحتاً عنوان شده اینس تکس محدود به دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات غذایی است و انجام آن هم منوط به تصویب لوایح FATF است. آیا موضع گیری دولت در قبال اقدامات اروپایی ها منطبق با عزت و حکمت است؟

*اصولاً از دید رئیس دفتر رئیس جمهور و دیگر اعضای دولت، سهم دولت در ناکارآمدی‌های امروز تا چه اندازه است و چرا این دولت به جای پاسخگویی بدلیل سیاست‌های اشتباه در پی فرار از مسئولیت، فرافکنی و مقصر نشان دادن دیگر نهادها و سازمان‌هاست. لازم به گفتن نیست که ناکارآمدی دولت در ماه‌های اخیر تا به آن حد آشکار شده که دیگر نه تنها اصولگرایان بلکه اصلاح طلبان نیز به این مسئله اشاره می کنند.

*صحبت واعظی با حرف‌‌های چند ماه قبل وزیر امور خارجه تناقض دارد. محمدجواد ظریف ۱۵ مهر ۹۷ عنوان کرد:« نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد».چرا دولت و شخص رئیس جمهور در این باره اعلام نظر نمی کنند. بهتر نیست دولت و شخص رئیس جمهور رسماً اعلام کنند حل مشکلات کشور منوط به تصویب لوایح مرتبط با FATF است.

*اگر دولت ادعای این را دارد که عدم تصویب لایحه پالرمو بر اوضاع اقتصادی تاثیر دارد، چرا رئیس جمهور در جلسه مجمع شرکت نمی‌کند. حضور رئیس جمهور در جلسه روز شنبه می‌تواند نقش مهمی در فرایند اقناع اعضای مجمع داشته باشد و هم اینکه این کار موجب می‌شود تا یک رای موافق وی نیز محاسبه شود و چه بسا شاید در نهایت تک رای ایشان تعیین کننده باشد. اصولاً رئیس جمهور چه جلسه و برنامه مهم تر از این موضوع دارد که ترجیح می دهد در آن شرکت کند.

از این رو بهتر است دفتر رئیس جمهور در راستای شفاف سازی دقیقاً برنامه کاری رئیس جمهور را حداقل برای روز شنبه منتشر کند.

* اگر دولت تاکید دارد اقدامات ایران در حوزه مالی برای کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین المللی باید شفاف باشد چرا حداقل تا کنون بر اساس همین استدلال و البته با تمکین به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به شفافیت درباره حقوق و مزایای مدیران تن نداده است. یا چرا در این دولت فاجعه‌ای مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ می‌دهد که مشخص نیست چه کسانی از این رانت بهره‌مند شده‌اند که در برخی موارد حتی کالاها نیز به کشور وارد نشده است. یا چرا با عدم شفافیت در واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات دولتی بحران خصوصی سازی در سال‌های اخیر به اوج رسیده است.

در نهایت باید گفت دولت تدبیر و امید به حدی محدودنگر و بدون برنامه است که ابتدا وعده حل تمامی مشکلات با برجام را داده بود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه سهم ایران تقریبا هیچ شد که خود دولتی‌ها وعده‌های چند سال پیش خود را فراموش کردند و حتی منکر هدف اقتصادی برای توافق برجام شده اند. امروز هم بعد از ۹ ماه مذاکره با اروپایی‌ها، کشور بر سر یک دو راهی ساختگی قرار داده شده و به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی تمامی نهادها به جز دولت مسئول مشکلات امروز و فردا هستند. به عبارتی گویی عده‌ای در تلاشند بدلیل ناکارآمدی گفتمانی و اجرایی، مردم را علیه نهادهای دیگر نظام تحریک کنند و بشورانند اما بدون شک تبعات این سیاست پیش و بیش از همه دامن دولت را خواهد گرفت.