از پیروزی در جنگ نظامی تا ضعف دیپلماسی در مذاکرات آستانه/ ماجرای 50موشکی که در بلندی‌های جولان انتقام خون «شهدای تیفور» را گرفت/ صهیونیست‌ها برای خروج ایران فشار می‌آورند اما اسد مردانه پای ایران مانده/ چرایی توجه دولت روحانی به سوریه پس از 5سال غفلت


از پیروزی در جنگ نظامی تا ضعف دیپلماسی در مذاکرات آستانه/ ماجرای 50موشکی که در بلندی‌های جولان انتقام خون «شهدای تیفور» را گرفت/ صهیونیست‌ها برای خروج ایران فشار می‌آورند اما اسد مردانه پای ایران مانده/ چرایی توجه دولت روحانی به سوریه پس از 5سال غفلت

این تحلیل گر ارشد با ابراز گلایه از دیپلمات های ایران و ضعف آنها در مذاکرات خاطرنشان کرد آنقدر که در میدان نظامی ‎سوریه موفق بودیم اما در حوزه دیپلماسی موفق نبودیم. در میدان، خود را به طرف مقابل تحمیل کردیم ولی اگر در سیاست هم این کار را انجام ندهیم، آنچه را در زمین به دست آورده ایم هم از دست خواهیم داد.

گروه بین الملل-رجانیوز: شاید برای اولین بار به صورت علنی از فرصت های از دست داده شده در سوریه به دلیل اشتباهات فکری احمدی نژاد و روحانی در مورد مقاومت در این کشور گفته می شود و یا از اختلافات پیش آمده بین ایران و روسیه در سوریه پرده برداشته میشود. اینبار در یک برنامه تلویزیونی ابعاد مختلف قدرت ایران در منطقه و تعارض منافع با قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای به بحث گذاشته شد.
به گزارش رجانیوز: برنامه تلویزیونی جهان آرا به بررسی مواضع منطقه ای روسیه و علل مشارکت عملیاتی این کشور در بحران سوریه پرداخت. این برنامه با حضور دکتر مسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا روی آنتن رفت. دکتر اسداللهی که سابقه چند ساله‌ی حضور در لبنان و سوریه را در کارنامه خود دارد از باتجربه ترین و صریح ترین تحلیل‌گران منطقه محسوب می شود.
در ابتدای این برنامه دکتر اسداللهی با اشاره به راهپیمایی 22بهمن هیئت حاکمه فعلی آمریکا را عده ای اراذل و اوباش معرفی کرد و گفت: «اینکه آمریکا به دنبال ائتلاف بین المللی علیه ایران است و کنفرانس ورشو را با دستور کار ‎جمهوری اسلامی برگزار می کند، نشان دهنده عظمت و بزرگ شدن کشورمان است.»
وی با اشاره به دستاوردهای فراوان ایران در منطقه گفت: هیچ مسئله ای در منطقه قابل حل نیست مگر اینکه نظر ایران را بگیرند و آن را محترم بشمارند، به عبارتی هر راه حل ممکنی باید به گونه ای باشد که ایران با آن موافق باشد. این کارشناس ارشد همچنین یادآور شد که قبلا سابقه نداشته که ایران چنین جایگاهی داشته باشد، حتی روس ها مجبور شدند در برخی رمان به رغم تمایل شان نظر ایران را بپذیرند که این دستاورد بزرگی است
دکتر اسداللهی با مقایسه ایران و مصر به کارآمدی رویکرد مقاومت در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت: در مصر الان 45درصد مردم در بی سوادی مطلق هستند که معارضین این رقم را 55درصد می دانند. در این کشور هیچ تولیدی ندارد و فقط واردکننده است. حتی این کشور مجبور شد تا دو جزیره خود را به عربستان بفروشد تا کمک مالی بگیرد. مصر در منطقه جایگاه خاصی ندارد و در معادلات محو شده است. متاسفانه اینگونه شده. این نشان می دهد که تبعیت از آمریکا قدرت نمی آورد وگرنه باید مصر در منطقه حاکم می بود.
این تحلیل گر مسائل بین الملل در تحلیل فتنه انگیزی سعودی ها علیه ایران گفت: عربستان سعودی با چند نوع حکومت مشکل دارد؛ حکومت هایی که مردم یک نظام دیکتاتوری را سرنگون کرده باشند حتی اگر آن ‎انقلاب کمونیستی باشد و دیگر اینکه ‎دموکراسی را از نظر شرعی کفر و حرام می دانند و نظامی را که مردم در آن رأی بدهند قبول ندارند. از نظر ‎آل سعود مردم عربستان شهروند نیستند، بلکه کارمند حکومتند و به این ترتیب حق رأی هم ندارند. عربستان سعودی با هر نوع قرائتی از اسلام چه شیعه و چه سنی که وهابی نباشد مشکل ذاتی دارد. جمهوری اسلامی هر سه دلیل مخالفت سعودی ها را در خود دارد؛ انقلابی مردمی منشأ آن بوده، ‎مردمسالار است و وهابی هم نیست.
دکتر اسداللهی سپس به نقش سوریه در کمک به مقاومت ایران در جنگ تحمیلی و شروع دشمنی سعودی ها با دولت سوریه پرداخت و گفت: سعودی ها از اسرائیل خواستند تا حزب الله را نابود کند. سوریه در زمان نبرد33 روزه پشتیبانی خوبی از ‎حزب الله داشت و بعد از آن بود که تصمیم گرفته شد حلقه اصلی این ‎محورمقاومت از طریق ‎فتنه تکفیری ها مورد تهاجم قرار بگیرد. تصیم قطعی را گرفتند که برای زدن حلقه مقاومت سوریه را باید زد. از 2011 که موج تحولات جهان عرب رخ داد خواستند بر این موج سوار شوند و نظام سوریه را سرنگون کنند و محور مقاومت را بپاشانند و ایران تنها را به زعم خود از پا در بیاورند.
این تحلیل گر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که آیا روس ها هیچ گاه به دنبال فروختن سوریه بوده اند یا خیر به این نکته تاریخی اشاره کرد که روسیه حداقل 10 سال قبل از ایران در ‎سوریه حضور داشته و این کشور تنها متحد روسیه در جهان عرب محسوب می شود. روسیه در تنها کشور منطقه که پایگاه دریایی دارد سوریه است. هر نظامی غیر از حکومت فعلی در سوریه بر سر کار بیاید، هم پیمان روسیه نخواهد بود به همین دلیل این کشور هیچ وقت بر سر سوریه معامله نمی کند .
نقش سردارسلیمانی در ورود روس ها به میدان
دکتر اسداللهی با اشاره به نقش پررنگ ایران در سوریه و مذاکره سپاه قدس برای وارد کردن روس ها به حضور نظامی در سوریه گفت: سردارسلیمانی واقعیت های موجود در ‎سوریه را به رهبران ‎روسیه اطلاع داد و بعد از آن بود که مقامات این کشور پی بردند وضعیت خطرناک است و باید وارد صحنه شوند. وی همچنین علت عدم حضور در 4سال ابتدایی روسیه در سوریه را مشغول بودن این کشور در مساله اوکراین و نگران نبودن روس ها از بابت سوریه به دلیل حضور نیروهای ایران در آنجا دانست.
توافق مخفیانه روسیه و ترکیه چگونه نقش برآب شد
در ادامه این تحلیل گر صریح منطقه به توافق مخفیانه روسیه و ترکیه در سال 95 اشاره کرد که با مخالفت مقتدرانه سردار سلیمانی روبه رو شده است. وی گفت: در روزهای آخر آزادسازی حلب، رسانه ها اعلام کردند ‎روسیه و ‎ترکیه بر سر آتش بس در شرق این شهر توافق کرده اند؛ شوکی که به ایران و سوریه وارد شد. قرار بر این بود که 35هزار نفر از مسلحین که با دولت اسد مبارزه میکردند از منطقه درگیری خارج شوند. در روز دوم خروج نیروهای مسلح، ‎سردارسلیمانی دستور داد جلوی خروج آنها گرفته شود و این کار انجام شد، به این ترتیب شوک به روسیه و ترکیه وارد شد. هدف این بود تا امتیازی به ‎جمهوری اسلامی داده نشده این توافق نباید اجرا شود. بعد از سه روز همه طرف ها دریافتند بدون اینکه موافقت ایران جلب شود نمی توانند کاری در ‎سوریه انجام بدهند در واقع فهمیدند شاید ایران نتواند به تنهایی راه حلی را پیاده کند ولی توانایی بر هم زدن هر راه حل دیگری بدون حضور خودش را دارد. این اتفاق باعث شد تا ایران به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار دیده شود و پس از آن بود که ایران در مذاکرات آستانه دعوت شد.
ضعف دیپلماسی کار دستمان میدهد
این تحلیل گر ارشد با ابراز گلایه از دیپلمات های ایران و ضعف آنها در مذاکرات خاطرنشان کرد آنقدر که در میدان نظامی ‎سوریه موفق بودیم اما در حوزه دیپلماسی موفق نبودیم. در میدان، خود را به طرف مقابل تحمیل کردیم ولی اگر در سیاست هم این کار را انجام ندهیم، آنچه را در زمین به دست آورده ایم هم از دست خواهیم داد. ما می توانستیم در روند آستانه قوی تر وارد شویم. سیاست ادامه جنگ است. ما در میدان قوی و مردانه خود را به طرف مقابل تحمیل کردیم اگر در سیاست هم اینکار را نکنید آن وقت دستاورد میدانی خود را هم از دست می دهید. الان 65درصد اراضی سوریه در دست دولت سوریه است. 20درصد در دست کردهاست که داستان جدایی دارد. 15 درصد در دست معارضین است که در مذاکرات حضور دارند. خب توازنی وجود ندارد. این واقعیت را باید در مذاکرات پیاده کرد. اما ترکیه به گونه ای رفتار میکند در مذاکرات و امتیاز می خواهد که انگار 65درصد در اختیار معارضین است! بنابراین نباید در مذاکرات رودربایستی داشته باشیم.
دوران بزن و دررو تمام شده است
دکتر اسداللهی در پاسخ به این سوال که آیا ایران پاسخ تجاوزهای صهیونیستی به موقعیت ایرانی ها در سوریه را داده است گفت: اسرائیلی ها میگویند 200حمله تاکنون به مواضع سوریه داشته اند. به جز یک مورد که در فرودگاه تیفور 7شهید دادیم مورد دیگری از این 200مورد نبوده که ایرانی ها به شهادت رسیده باشند. تنها موردی هم که ما به اسرائیلی ها جواب دادیم همین تیفور بوده است. اسرائیل با تحریکات خود میخواست توجه ما از تکفیری ها دور شود. اکثر این حملات به پایگاه های سوریه بود.
وی در ادامه گفت: پاسخ ما در مورد تیفور این بود که اولا از همان منطقه ای که آنها اصرار داشتند حزب الله نباید در آنها باشد تعداد زیادی موشک به جولان زده شد. در حدود 40 یا 50موشک. در جولان هم شهرک داریم و هم پایگاه نظامی. چون پایگاه ما را زده بودند ما هم پایگاه آنها را زدیم. اسرائیل این را خوب فهمیده که اگر در این حملات ایرانی ها شهید شوند جواب ایران قطعی است و جواب بعدی در صورتی که این اتفاق تکرار شود قوی تر خواهد بود.
جولان منطقه ای مرتفع است که تجهیزات پیشرفته اسرائیل چون دستگاه های استراق سمع و رادارها که لبنان وسوریه را پوشش می دهد در آن قرار دارد. اینترنت لبنان از همین جا تحت سیطره صهیونیست هاست. پس اینجا به شدت برای آنها مهم است. فاصله دمشق تا جولان 50 کیلومتر است. اسرائیلی ها بعد از حمله ما تمام این پایگاه را محاصره کردند و سانسور شدید خبری کردند تا کسی متوجه خرابی های آنها نشود. اما فراتر از این این است که چگونه ایران توانسته این تعداد زیاد موشک را به آنها بزند و آنها نفهمند از کجا خوردند. در حالیکه ادعا دارند ما همه چیز را میدانیم. هم اراده ما را دیدند که قدرت اطلاعاتی ایران در داشتن این موشکها. این کار بازدارنده بود و مجبورند به گونه ای به سوریه و پایگاه های ارتش این کشور حمله کنند که ایرانی ها شهید نشوند.
سوریه مردانه پای ایران مانده است
این تحلیل گر مسائل غرب آسیا هدف صهیونیست ها را هم توضیح داد و گفت: اسرائیل میگویند ایران نباید در سوریه باشد. روس ها میگویند 80کیلیومتر فاصله داشته باشید اما اسرائیبل میداند که 80کیلومتر دردی را درمان نمیکند. صهیونست ها با حمله به مواضع ارتش سوریه این پیام را به اسد میدهند که اگر ایران و حزب الله باقی بماند هزینه اش را شما باید بدهید. اما تا الان مردانه سوریه پای ایران ایستاده. حتی بشاراسد تهدید کرد که اگر فرودگاه دمشق را بزنید فرودگاه تل آویو را میزنیم.
بی توجهی احمدی نژاد و روحانی به سوریه
در پایان دکتر اسداللهی در پاسخ این سوال که چرا احمدی نژاد و روحانی حاضر به سفر به سوریه و دیدار با بشاراسد نشده اند اما پوتین این دیدار را داشته گفت: هرکدام از این روسای جمهور دیدگاه خاصی داشتند، یک نوع دافعه ای داشتند. حتی دولت روحانی هم تا چند وقت پیش این گونه بود که براساس تحولاتی این نگاه تغییر کرد. اما این باعث شد تا ما فرصت های زیادی را از دست بدهیم. ببینید روس ها وقتی به سوریه آمدند راهبردشان فقط نظامی نبود. راهبرد نظامی سیاسی اقتصادی رسانه ای داشتند و همه را با هم پیش بردند تا قبل از اینکه روس ها بیایند وقتی در ایران مطرح میشد که سوریه برای ما فرصت است میگفتند سوریه بیابان است و نه نفتی دارد و نه چیزی! چه فرصتی دارد. اما وقتی روس ها آمدند ورق برگشتند همان ها میگویند روس ها همه چیز را با خودشان بردند! در صورتی که ما سه سال زودتر از روس ها در سوریه رفتیم، خودمان این فرصت ها را از دست دادیم. روس ها برای خودشان و کشورخودشان این طرح ها را می بندند. اگر ما عقب مانده ایم تقصیر خودمان بود که بی توجهی کردیم. البته ما شناخت دقیقی از فرصت های اقتصادی سوریه نداشتیم. ما فرصت های زیادی از نظر اقتصادی در آنجا داریم و فرصت های زیادی برای صادرات کالا در آن داریم.
روحانی از خواب غفلت بیدار شده اما...
وی در تحلیل چرایی توجه دولت روحانی به ظرفیت های موجود در سوریه پس از 5سال گفت: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد یک دفعه فرصت ها روی ما بسته شد ما به دنبال راه حل های جدید گشتیم که یکی از آنها سوریه بود. من آنجا هستم و میبینم که بعد از آبان ماه که تحریم ها جدی شد دولت روحانی توجه جدی به سوریه کرد که هیات های مختلف به سوریه می آیند که آخرین آن حضور آقای جهانگیری بود. قراردادهای خوبی بسته شده اما بدنه وزارت خانه های ما همکاری نمیکند و بوروکراسی دولتی همراهی نمیکند اگر این قرارداد ها اجرا شود تحول خوبی رخ میدهد. یکی از این قراردادها بازسازی خرابی های جنگ است. بازسازی هم این نیست که ما پول ببریم! شرکت های پیمانکاری می توانند بروند و دولت سوریه پول میدهد تا خانه ها و پالایشگاه ها بازسازی شود. هیات هایی که از ایران می آیند هنوز فکر میکنند دمشق ناامن است! اگر این قراردادها اجرا شود کمی جبران مافات کرده ایم که البته من معتقدم جبران نمیشود چون خیلی از فرصت ها را از دست داده ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق