تربتی نژاد: بودجه تحقیقات در لایحه 98 رشد نسبتاً خوبی دارد


تربتی نژاد: بودجه تحقیقات در لایحه 98 رشد نسبتاً خوبی دارد

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه تحقیقاتی مؤسسات و ارگان‌های مرتبط، در لایحه بودجه سال آینده بین 20 تا 72 درصد رشد داشته است.

تربتی نژاد: بودجه تحقیقات در لایحه 98 رشد نسبتاً خوبی دارد
به گزارش فانوس، نورمحمد تربتی نژاد در مراسم رونمایی از دو رقم جدید پنبه در مؤسسه تحقیات پنبه کشور در گرگان با اشاره به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، اظهار کرد: یکی از دستاوردها درحوزه اجتماعی، بخش سلامت است. میانگین امید به زندگی نسبت به قبل از انقلاب از ۵۵ سال به ۷۶ سال افزایش یافته است.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی در بخش کشاورزی، ادامه داد: قبل از انقلاب ۴ میلیون تن در سال گندم تولید می‌شد اما امروز بدون اینکه به عرصه افزوده شود، حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شود.

تربتی نژاد خاطرنشان کرد: قبل انقلاب حدود ۶ دهم درصد از بودجه عمومی کشور به بخش تحقیقات اختصاص داده می‌شد و الان این میزان به ۲.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در انتشار اسناد علمی نیز رشد بسیار چشمگیری داشته ایم، گفت: در سال ۱۹۹۶ میلادی در انتشار اسناد علمی رتبه ۵۲ جهان را داشتیم اما امروز در دنیا رتبه ۱۵ و در جهان اسلام رتبه اول را داریم.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص کشت پنبه، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این محصول سیر نزولی داشتیم به طوری که قبل انقلاب کشت این محصول ۳۸۰ هزار هکتار بوده و امروز حدود ۷۰ هزار هکتار است.

تربتی نژاد با اشاره به مشکلات در زمینه کشت پنبه، گفت: عمده مشکلات در مسائل بازرگانی است. زمانی که کشت محصول بالا بود، واردات ضربه سنگینی به کشت پنبه زد. همچنین عدم مدیریت مسائل مربوط به صادرات و عدم موفقیت کافی در صنایع تبدیلی از عوامل کاهش کشت محصول پنبه است.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به رشد خوب بودجه تحقیقات در لایحه ۹۸، گفت: امیدواریم این رشد در صحن علنی بیش‌تر هم شود زیرا تحقیقات، زمینه هر رشد و تعالی در جوامع بشری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین دلیل برای بازیگر شدن پردیس پورعابدینی + بیوگرافی فرشته سریال گناه و عکس هایش