دیوان لاهه، اعتراض‌ آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد


دیوان لاهه، اعتراض‌ آمریکا در پرونده شکایت ایران را رد کرد

دیوان لاهه، ضمن رد بخشی از اعتراض‌های آمریکا در مورد عدم صلاحیت این نهاد بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا، اعلام کرد بررسی این پرونده در صلاحیت این دیوان است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، قضات دادگاه بین المللی کیفری در لاهه هلند با رد اعتراض آمریکا اعلام کردند که این دادگاه صلاحیت قضایی رسیدگی به شکایت ایران از ایالات متحده به دلیل توقیف اموالش را دارد.

رای دیوان لاهه توسط عبدالقوی یوسف رئیس دیوان و با حضور قضات دیوان و از جمله قاضی اختصاصی ایران و قاضی اختصاصی آمریکا قرائت و منتشر شد.

به گزارش رادیو فردا، در این رای، دیوان به اکثریت آرا اعلام کرد که ایراد آمریکا درباره قابل استماع نبودن ادعای ایران و عدم صلاحیت دیوان وارد نیست.

برپایه این رای، پرونده شکایت ایران از آمریکا از مرحله شکلی وارد مرحله رسیدگی ماهوی می‌شود.

آمریکا پیش از این گفته بود که شکایت ایران به دادگاه بین المللی کیفری توجیهی ندارد چون به نظر واشنگتن، این دادگاه وابسته به سازمان ملل صلاحیت رسیدگی به چنین پرونده‌ای را ندارد.

شکایت ایران در این پرونده حدود دو سال پیش و با استناد به پیمان مودت ایران و آمریکا تقدیم دادگاه لاهه شد. آمریکا بعد از پرونده تحریم‌ها اعلام کرد که از پیمان مودت خارج می‌شود.

به گزارش بی بی سی، پیش از ارجاع پرونده به دادگاه لاهه، دیوان عالی آمریکا به عنوان بالاترین مرجع قضایی در این کشور حکم داده بود که ایران باید حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده خود را در آمریکا به بازماندگان "حملات تروریستی" بدهد که به ادعای آمریکا، ایران در آن نقش داشته است.

از عمر پیمان مودت دو کشور ایران و آمریکا ۶۴ سال می‌گذرد. بر اساس این پیمان، وظیفه بررسی حقوقی اختلافات بین دو کشور برعهده دیوان بین المللی دادگستری است. همین پیمان پیش بینی کرده است که هر یک از دو کشور ایران و آمریکا از حق خروج از پیمان برخوردارند.

به نوشته دویچه وله، آمریکا اعلام کرده است که به عضویت خود در این پیمان خاتمه می‌دهد. اما توافق مودت بین دو کشور پیش بینی کرده که این پیمان حتی پس از اعلام خروج یکی از دو کشور، به مدت یک سال معتبر خواهد ماند.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ omîd resûlpûr saqî derwêşan ساقی درویشان امید رسول پور