پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک


زمانی که نخستین گوشی‌های هوشمند حقیقی در اواسط دهه 2000 پدیدار شدند، گوشی های تاشو هم تاج و تخت خود را از دست دادند. اما برای مدت‌زمان زیادی-از اواخر دهه 90 تا اوایل دهه 2000، این نوع گوشی‌ها طرفداران پروپاقرص زیادی داشتند. گوشی های تاشو ظاهر جذابی داشتند و باز کردن آن برای پاسخ دادن به یک تماس، احساس خوبی را به کاربر منتقل می‌کرد.

به گزارش شفاف، امروزه بسیاری از افراد از گوشی های تاشو به‌عنوان محصولات سالخورده یاد می‌کنند اما همچنان برای بسیاری از کاربران، این گجت‌ها گوشی‌های کلاسیک و نوستالژیک محسوب می‌شوند. در این مطلب، ما به ۹ گوشی تاشو نوستالژیک نگاهی می‌اندازیم که عمدتا در آمریکا طرفداران زیادی داشتند و به همین دلیل شاید گوشی تاشو مورد علاقه‌ی شما در این فهرست نباشد. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که این فهرست بدون ترتیب خاصی است.

موتورولا RAZR

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

اگر سن شما از یک حدی بیشتر باشد، به احتمال زیاد این گوشی جذاب و خاطره‌انگیز که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد، به خاطر دارید. طراحی آن حتی برای امروز هم جذاب محسوب می‌شود. برخلاف کیبورد گوشی‌های دیگر که از خود نور ساطع می‌کردند، کیبورد این گوشی مسطح بود و در تاریکی نور زیبا و جذابی را منتشر می‌کرد.

اگرچه این گوشی در ابتدا قیمت بالایی داشت، اما کاهش قیمت آن یک سال بعد از عرضه، باعث شد که این گوشی به دستان تعداد زیادی از کاربران راه پیدا کند. ترکیب طراحی جذاب و قیمت مناسب، منجر به فروش قابل توجه مدل‌های مختلف این گوشی شد. گوشی اصلی که RAZR V3 نام دارد، با وجود اینکه قیمت بالایی داشت، اما ۱۳۰ میلیون عدد از آن به فروش رفت و در آن دوران به پرفروش‌ترین گوشی تبدیل شد.

موتورولا V300

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

در حوالی سال ۲۰۰۴، بسیاری از کاربران به خرید موتورولا RAZR روی آوردند اما در این میان، تعداد زیادی از افراد که توان پرداخت چنین مبلغی را نداشتند یا می‌خواستند یکی دیگر از گوشی های تاشو را خریداری کنند، موتورولا V300-یا دیگر مدل‌های متنوع آن را-انتخاب کردند. ظاهر این گوشی به‌هیچ‌عنوان به جذابیت RAZR نمی‌رسد اما با توجه به قیمت پایینی که داشت، توانست مشتریان زیادی را جلب کند.

باید اذعان کنیم که بدنه پلاستیکی این گوشی توانست بسیاری از کاربران را راضی نگه دارد. این گوشی تقریباً از تمام امکانات ابتدایی بهره می‌برد. از دوربین ۰۳ مگاپیکسلی VGA گرفته تا تعبیه نمایشگر آبی‌رنگ در بیرون بدنه. فروش موتورولا V300 اگرچه به‌خوبی مشهورترین محصولات این شرکت نبود، اما قیمت پایین و امکانات نسبتاً خوب آن باعث شد که به گوشی مورد علاقه‌ی کاربران زیادی بدل شود.

ال‌جی VX-6000

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

ال‌جی با همکاری اپراتور ورایزون در اواسط دهه ۲۰۰۰، گوشی ال‌جی VX-6000 را عرضه کرد. بخشی از محبوبیت آن به این موضوع برمی‌گردد که این اولین گوشی دوربین‌دار عرضه‌شده توسط اپراتور مخابراتی مذکور بود. در آن دوران کمتر گوشی هوشمندی از دوربین بهره می‌برد و کاربران به لطف دوربین ۰.۳ مگاپیکسلی آن، علاوه بر مکالمه، می‌توانستند از مناظر موردنظر خود عکس‌برداری کنند. حتی پشت این گوشی یک آینه وجود داشت تا کاربران برای عکس سلفی از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این گوشی، نمایشگر خارجی OEL آن بود. ال‌جی برخلاف دیگر گوشی های تاشو از نمایشگر خارجی LCD استفاده نکرد. کیفیت این نمایشگر بالا بود و اطلاعاتی مانند قدرت سیگنال، ظرفیت باتری، شماره تماس گیرنده و دیگر موارد را نمایش می‌داد. روی هم رفته این گوشی نقش مهمی در افزایش شهرت ال‌جی در زمینه‌ی گوشی‌ها ایفا کرد.

سانیو SCP-5300

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

گوشی های تاشو از جمله نخستین گوشی‌های مجهز به دوربین بودند. در آمریکا، گوشی سانیو SCP-5300 که توسط اپراتور مخابراتی Sprint عرضه شد، به‌عنوان اولین گوشی تجاری مجهز به دوربین به‌حساب می‌آید و به همین خاطر در این کشور طرفداران پروپاقرص زیادی پیدا کرد. کاربران با خرید این گوشی، دیگر نیازی به حمل دوربین جداگانه نداشتند و می‌توانند با این گجت جمع‌وجور، عکس‌برداری کنند. اگرچه طراحی آن ظرافتی نداشت، اما به دلیل بهره‌گیری از قابلیت عکس‌برداری، کاربران این ضعف را به‌راحتی نادیده می‌گرفتند. شهرت این گوشی به حدی زیاد بود که برخی از کاربران صرفاً برای استفاده از آن، حاضر بودند اپراتور مخابراتی خود را تعویض کنند.

سامسونگ SGH-X426

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

تسلط فعلی سامسونگ بر بازار گوشی‌ها، یک‌شبه به دست نیامده است و این شرکت سال‌های زیادی در این بازار فعالیت کرده و محصولات موفق و ناموفق زیادی را عرضه کرده است. اما در اوایل دهه ۲۰۰۰، سامسونگ در زمینه‌ی گوشی‌ها در برابر شرکت‌های مهمی مانند موتورولا، نوکیا و سونی اریکسون حرف چندانی برای گفتن نداشت. در حوالی سال ۲۰۰۴، این شرکت با عرضه گوشی تاشو SGH-X426 توانست توجه کاربران زیادی را جلب کند. این گجت از جمله گوشی های تاشو پایین‌رده بود که فقط از امکانات ضروری بهره می‌برد.

در همان دوران، دیگر گوشی های تاشو جذابیت بسیار بیشتری نسبت به این گوشی داشتند اما قیمت پایین آن و ظاهر نقره‌ای این گوشی توانست مشتریان را تا حدی به خود جلب کند. X246 از جمله گوشی‌هایی بود که به سامسونگ کمک کرد بیش از پیش برند خود را در زمینه‌ی گوشی‌ها در آمریکا تثبیت کند.

اریکسون T28

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

در دهه ۹۰، شرکت‌های سازنده گوشی‌ها توجه چندانی به طراحی آن‌ها نشان نمی‌دادند و به همین خاطر بدنه‌های حجیم و نه‌چندان جالبی داشتند. با این حال، در سال ۱۹۹۹ اریکسون با معرفی T28 رویکرد دیگری را در قبال طراحی اتخاذ کرد. این گوشی تاشو در زمان خود، باریک‌ترین و سبک‌ترین گوشی محسوب می‌شد ولی به دلیل قیمت بالایی داشت، افراد خاصی از آن استفاده می‌کردند.

برخلاف دیگر گوشی های تاشو این فهرست که محبوبیت زیادی داشتند، این محصول مورد توجه افراد فعال در زمینه تجارت و کسب‌وکار قرار گرفت. این محصول، اولین گوشی‌ای بود که امکان تعویض آنتن آن وجود داشت و واجد باتری لیتیوم پلیمری بود.

موتورولا V60

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

قبل از تعبیه نمایشگرهای رنگی در گوشی‌ها، در سال ۲۰۰۲ موتورولا V60 توانست در سرتاسر دنیا توجه طیف وسیعی از کاربران را جلب کند. این گوشی از بدنه فلزی بهره می‌برد و به لطف بهره‌گیری از نرم‌افزار مناسب و دیگر ویژگی‌های جذاب، در برابر دیگر گوشی های تاشو حرف بیشتری برای گفتن داشت. همچنین از آنجایی که موتورولا می‌خواست این گوشی را به‌صورت گسترده در سرتاسر جهان عرضه کند، این گجت از سه تکنولوژی ارتباطی GSM، TDMA و CDMA پشتیبانی می‌کرد.

با عرضه V60، موتورولا نشان داد که توجه ویژه‌ای به مقوله طراحی نشان داده است. همچنین در بین گوشی های تاشو، کاربران زیادی ترجیح دادند این گوشی را خریداری کنند و از آن بهره ببرند. در آن دوران، روزبه‌روز به محبوبیت گوشی های تاشو افزوده می‌شد و موتورولا با عرضه این گوشی، موفق شد طراحی کلی آن‌ها را ارتقا ببخشد.

موتورولا MicroTac

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

در سال ۱۹۸۹، تنوع چندانی در زمینه‌ی گوشی‌ها دیده نمی‌شد و در چنین وضعیتی، موتورولا MicroTac روانه‌ی بازار شد. موتورولا با عرضه این گوشی، کاربران را با مفهوم گوشی های تاشو آشنا کرد و پیش از آن، گوشی‌ها از بدنه‌های یک‌دست و حجیمی بهره می‌بردند که از آن‌ها تحت عنوان گوشی‌های «آجری» یاد می‌شد.

علاوه بر تاشو بودن گوشی مذکور، در بین رقبا کوچک‌ترین و سبک‌ترین هم بود. تمام این قابلیت‌ها باعث شد افرادی که توانایی مالی کافی برای خرید گوشی و سرویس‌های مربوط به آن را داشتند، به سمت MicroTac جذب بشوند. به لطف محبوبیت آن، موتورولا مدل‌های مختلفی از این گوشی را روانه‌ی بازار کرد و با این کار، به محبوبیت گوشی های تاشو افزوده شد.

موتورولا StarTAC

پرطرفدار‌ترین گوشی‌های تاشو نوستالژیک

در نهایت باید به کلاسیک‌ترین گوشی موجود در این فهرست یعنی موتورولا StarTAC بپردازیم. گوشی که در هنگام عرضه در سال ۱۹۹۶، توانست طراحی گوشی‌ها را متحول کند. اگرچه ظاهر و جذابیت آن به پای RAZR نمی‌رسد، اما در اواسط دهه ۹۰، طراحی جذاب این گوشی طرفداران زیادی پیدا کرد. در آن دوران، StarTAC کوچک‌ترین و سبک‌ترین گوشی به حساب می‌آمد و علاوه بر امکان تماس، برای ارسال و دریافت پیامک هم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد این گوشی این است که به دست افراد معمولی راه پیدا کرد. پیش از این، عمدتا ثروتمندان و طبقات بالای جامعه از گوشی استفاده می‌کردند ولی موتورولا با عرضه StarTAC موفق شد چنین گجتی را به دست افراد معمولی برساند. به همین خاطر، این گوشی در آن دوران در سرتاسر جهان در دست افراد زیادی دیده می‌شد.

منبع: Phone Arena

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج