شرکتی که وعده بلیت یک‌طرفه به مریخ را می‌داد، ورشکست شد


شرکتی که وعده بلیت یک‌طرفه به مریخ را می‌داد، ورشکست شد

مارس وان، شرکتی که قصد داشت صد نفر را در سفری بدون بازگشت برای زندگی تا پایان عمر به مریخ ارسال کند، ورشکست شده است.

به نقل از اعلامیه‌های مالی سوئیس، مارس وان ونچرز (Mars One Ventures)، شرکتی که ادعا می‌کرد صدها نفر را برای زندگی تا پایان عمر به سیاره‌ی سرخ خواهد فرستاد، اکنون ورشکست شده است. این خبر اتفاق غیرمنتظره‌ای محسوب نمی‌شود؛‌ چرا که بسیاری از متخصصان برای سال‌ها احتمال می‌دادند که مارس وان شرکتی کلاهبردار بوده و بدون داشتن برنامه‌ای واقعی برای تحقق سفر فضایی، افراد مشتاق به انجام این کار را فریب می‌داده است.

خبر انحلال این شرکت نخستین بار روز یکشنبه به‌لطف یک کاربر شبکه‌ی اجتماعی ردیت افشا شد. این شخص باتوجه‌به اعلامیه‌ی ورشکستگی مارس وان در وب‌سایتی برای شهر بازل سوئیس، جایی که شرکت مادر مارس وان در آن مستقر است، از این موضوع باخبر شد. این منبع اشاره کرد که شهر یادشده ورشکستی شرکت مورد بحث را در ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) اعلام و سپس آن را منحل کرد. باس لندزروپ، بنیان‌گذار مارس وان در گفتگوبا خبرگزاری انگجت، خبر انحلال شرکت را تأیید و اعلام کرد که وی «در تلاش برای یافتن راه‌حلی بوده است». او اشاره کرد که مارس وان فاندیشن، بازوی غیرانتفاعی مارس وان که در هلند مستقر است، همچنان پابرجا بود؛ اما سرمایه‌ای برای انجام فعالیت نداشت.

از مدت‌ها پیش،‌ جنجال‌های فراوانی بر سر برنامه‌ی مشکوک مارس وان برای ارسال افراد به مریخ جریان داشت. این شرکت قصد داشت افراد علاقه‌مند را در سفری بی‌بازگشت به سیاره‌ی سرخ ببرد تا باقی عمرشان را در آنجا سپری کنند. مارس وان وعده داده بود که فضانوردان تازه‌کار را به مریخ اعزام خواهد کرد تا نخستین سکونتگاه انسانی را در آنجا برپا کنند؛ اما از آنجایی که فاقد فناوری لازم برای بلند کردن افراد از سیاره است، آن‌ها را به زمین بازنخواهد گردانند. پس از دریافت درخواست‌های متعدد از افراد سرتاسر دنیا، مارس وان ۱۰۰ کاندیدا را انتخاب کرد که به‌صورت بالقوه می‌توانستند نخستین مسافران سفر فضایی این شرکت باشند.

کارشناسان بسیاری از ادعاهای مارس وان را مورد شک و تردید قرار دادند

بااین‌حال، در سال‌های گذشته بسیاری از ادعاهای مارس وان از زمان آغاز به کار شرکت تاکنون به‌شدت مورد شک و تردید قرار گرفتند. در یک مورد، این شرکت در ابتدا استدلال کرد که بیش از ۲۰۰ هزار درخواست از افراد سرتاسر دنیا که مایل به زندگی روی مریخ هستند، دریافت کرده است؛ اما تحقیقی که از سوی نشریه‌ی Matter انجام شد، نتوانست این ادعا را تأیید کند. این نشریه همچنین دریافت که روال مارس وان برای انتخاب کاندیداها مشکوک و سؤال‌برانگیز بوده است.

شرکتی که وعده بلیت یک‌طرفه به مریخ را می‌داد، ورشکست شد

علاوه‌بر این، مارس وان اقدام به ساخت هیچ سخت‌افزار هوافضایی نیز نکرده بود؛‌ اما ادعا می‌‌کرد که ازطریق ساخت یک برنامه‌ی تلویزیونی واقع‌گرایی که زندگی کاندیداها را همزمان با آمادگی برای مأموریت دنبال می‌کند، تمام تجهیزات ضروری را تأمین و خریداری خواهد کرد. کارشناسان تخمین می‌زدند که یک مأموریت به مریخ می‌تواند به‌صورت بالقوه صدها میلیون دلار هزینه دربرداشته باشد. همچنین در سال ۲۰۱۴، دو دانشجوی دانش‌آموخته از دانشگاه MIT، با بررسی امکان‌پذیری مأموریت مارس وان گزارشی تهیه کردند و مدعی شدند که برای تحقق سفر به مریخ، فناوری هنوز به تکامل کافی نرسیده و این امر به پول و تحویل قطعات یدکی بسیار بیشتر از آنچه مارس وان ادعا کرده است، نیاز خواهد داشت.

برنامه‌ی زمانی مارس وان بارها تغییر کرد

همچنین، برنامه‌ی زمانی مارس وان بارها تغییر کرد. این شرکت مدعی بود که مجموعه‌ای از مأموریت‌های روباتیک را به سیاره‌ی سرخ ارسال خواهد کرد تا پیش از رسیدن انسان‌ها، سخت‌افزار و لوازم مورد نیاز را برپا کنند. این مأموریت‌های روباتیک قرار بود در سال ۲۰۱۸ و اوایل دهه‌ی ۲۰۲۰ آغاز شوند؛ اما مارس وان بعدا این تاریخ‌ها را به میانه‌ی ۲۰۲۰ موکول و اعلام کرد که نخستین خدمه‌ی چهار نفره در سال ۲۰۳۱ پرتاب خواهند شد.

در سال ۲۰۱۶، مارس وان ونچرز توسط شرکت سوئیسی این‌فین اینونیتیو فایننس تصاحب شد؛ بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که وب‌سایت آن‌ّها دیگر فعالیتی ندارد. آخرین به‌روزرسانی روی وب‌سایت مارس وان به دهم ژوئیه‌ی ۲۰۱۸ بازمی‌گردد؛ زمانی‌که از یک قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکتی سوئیسی به‌نام فونیکس انترپرایزز خبر دادند. خبرگزاری ورج برای کسب اطلاعات بیشتر تلاش کرد تا با مارس وان تماس بگیرد؛ اما آن‌ها تا بدین لحظه پاسخگو نبوده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی