وزیر خارجه لبنان: مشکلی برای همکاری اقتصادی با ایران نداریم


وزیر خارجه لبنان: مشکلی برای همکاری اقتصادی با ایران نداریم

تهران – ایرنا- 'جبران باسیل' وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که این کشور مشکلی برای همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قطعنامه ها و قوانین بین المللی ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، وی عصر دیروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: در دیدار با همتای ایرانی درباره موضوعات سیاسی و چالش های مشترک دو کشور به ویژه بحران سوریه، روند مذاکرات صلح آستانه و نشست سوچی گفت و گو شد و دو کشور در ارتباط با راه حل سیاسی برای بحران سوریه و تسریع در دسیتبای به این راه حل اتفاق نظر دارند.
وی افزود: روند مذاکرات صلح آستانه نتایجی با اهمیت برای لبنان به دنبال دارد که مهم ترین آن افزایش ثبات است چرا که افزایش ثبات در داخل سوریه به ثبات در مرزهای لبنان می انجامد. ثبات در سوریه به توافق های بیشتر در راستای منافع سوریه و ملت آن و فراهم شدن شرایط برای بازگشت آوارگان سوری منجر می شود و تمام این ها در چارچوپ حقوق ملت سوریه و به دور از فشارهای خارجی و با حمایت کامل ما برای تشکیل کمیته قانون اساسی صورت می گیرد.
باسیل با اشاره به امن شدن بیشتر مناطق سوریه و ضرورت هماهنگی با دمشق در ایجاد برنامه ای برای بازگشت آوارگان ، افزود: با وزیر خارجه ایران درباره بازگشت آوارگان سوری مذاکره کردیم و تهران و بیروت راه حل نهایی را بازگشت سریع ، امن و محترمانه آوارگان به سرزمین خود می دانند و ایران در این مسیر در کنار ما ایستاده است.
وی با تاکید بر این که کمک های مالی به آوارگان سوری در لبنان باید در جهت تشویق آنان برای بازگشت به سوریه باشد و پس از بازگشت آن ها به سوریه قطع نشود، خاطر نشان کرد: دولت سوریه با دادن ضمانت های امنیتی و ضمانت های لازم در موضوعات مالکیت فردی و خدمت سربازی و برداشتن موانع قانونی، می توانند نقشی سازنده در تشویق بازگشت آن ها به سرزمین خود داشته باشند و امیدواریم این روند با افزایش توافق ها و برقراری امنیت و ثباث در سوریه سرعت گیرد.
وزیر خارجه لبنان با اشاره به شرکت نکردن لبنان در اجلاس ورشو، دلیل آن را حضور رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: این جلاس برخلاف سیاست لبنان مبنی بر دوری جستن از دخالت در بحران های منطقه است.
نشست ورشو قرار است در روزهای 13 و 14 فوریه (23 و 24 بهمن ماه) برگزار شود. این نشست که با مدیریت آمریکا برگزار می شود قرار است درباره مسائل خاورمیانه برگزار شود.
باسیل با ابراز نگرانی از قضیه فلسطین و شیوه ای که در بسیاری از رسانه ها از فلسطینیان یاد می شود و به آن ها اجازه تشکیل دولت و حق بازگشت را نمی دهد، تاکید کرد: لبنان قدس را تنها متعلق به فلسطین یا طائفه ای خاص نمی داند بلکه قضیه قدس متعلق به تمام مسلمانان، مسیحیان و یهودیان دنیا است و از کشورها می خواهیم سفارهایشان را به قدس منتقل نکنند.
وی ادامه داد: درباره موضوع 'نزار زکا' شهروند لبنانی – آمریکایی بازداشت در ایران به اتهام جاسوسی نیز با ظریف صحبت کردیم و خواستار اقدامات قانونی لازم شدیم.
ظریف روز یکشنبه برای سفری 2 روزه وارد بیروت شد و روز گذشته به سفر خود خاتمه داد. وی در بدو ورود به لبنان هدف از سفرش به لبنان را اعلام همبستگی با لبنان پس از تشکیل دولت جدید این کشور و اعلام آمادگی ایران برای توسعه روابط در همه زمینه ها عنوان کرد.
وزیر خارجه ایران پس از 2 روز حضور در بیروت و برنامه فشرده دیدار با مقام های لبنان و نمایندگان احزاب این کشور و فلسطین، دوشنبه شب بیروت را به مقصد تهران ترک کرد.
دولت لبنان به ریاست الحریری دو هفته پیش، پس از حدود 9 ماه انتظار و رایزنی با 32 وزیر تشکیل شد.
خاورم**3224*1436*

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی