عصر کپی


عصر کپی

«عصر جدید» برنامه استعدادیابی احسان علیخانی این روزها دوباره خبرساز شده است، از سوتی داوران مسابقه گرفته تا کپی بودن طرح و ایده.


شهرآرا آنلاین - ایمان فروزان‌نیا

«عصر جدید» در راه است

دو روز قبل احسان علیخانی پستی در اینستاگرامش گذاشت که خبر از ضبط اولین قسمت برنامه «عصر جدید» می‌داد. عصر جدید برنامه استعدادیابی است که مدیر جوان شبکه ٣ چند وقت قبل قول ساخت آن را داده بود و احسان علیخانی مجری‌گری و تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. این برنامه قرار است در زمینه‌های هنری، ورزشی و سرگرمی میزبان افرادی باشد که فکر می‌کنند دارای استعدادهای خاص هستند و احتمالا از هفته آینده روی آنتن می‌رود. داوران این مسابقه که اتفاقا در ویدئوی علیخانی در تکرار هماهنگ شعار برنامه گاف می‌دهند، همگی جزو چهره‌های اسم و رسم‌دار هستند. امین حیایی و رؤیا نونهالی از دنیای بازیگری روی صندلی داوری می‌نشینند و آریا عظیم‌نژاد که نابغه موسیقی‌ به شمار می‌رود روی صندلی داوری‌ هستند تا بتوانند نظرهای دقیق‌تری به اجرای خوانندگان و نوازندگان بدهند و سیدبشیر حسینی هم از جامعه علمی به عنوان یک استاد دانشگاه روی صندلی داوری می‌نشیند.

وقتی که اولین خبرها درباره ساخت برنامه پخش شد، خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که این برنامه فقط میزبان شرکت‌کنندگان مرد خواهد بود ولی سازندگان برنامه خیلی زود اعلام کردند که این شو استعدادیابی، میزبان همه افراد و در هر سنی خواهد بود اما هنوز ایرادات دیگری به این شو استعدادیابی وارد است.

کپی از شو استعدادیابی آمریکایی

ایراد تقلید و کپی‌کاری بزرگ‌ترین ایرادی است که منتقدان و مخاطبان به برنامه جدید علیخانی وارد کرده‌اند، درست مثل کاربری که نوشته بود «خدا رو شکر بعد از خندوانه، دورهمی، برنده‌باش، شب گشت و... کپی agt به اسم عصر جدید از هفته بعد روی آنتن میره.» داخل پرانتز باید بگویم که agt مخفف برنامه «Talent Got America's» است که معروف‌ترین برنامه استعدادیابی دنیا به شمار می‌رود و خیلی از کلیپ‌های داغ فضای مجازی که دیده‌اید، از هنرنمایی‌های ورزشی گرفته تا شعبده‌بازی و خوانندگی مربوط به این برنامه است. این برنامه ٢٢ سال است که ادامه دارد و از سال ٢٠٠۶ تا حالا ١٣فصل از آن ساخته شده است. علاوه بر این برنامه‌های مشابه‌ای تحت نظارت این برنامه در کشورهای دیگر دنیا ساخته شده است که از لحاظ دکور، ساختار و نوع اجرا و مسابقه مو به مو همین برنامه هستند. برنده این مسابقه صاحب جایزه یک میلیون دلاری می‌شود و همین جایزه هنگفت، شرکت در این مسابقه و برنده شدن در آن را به آرزوی خیلی از آمریکایی‌ها بدل کرده است. حالا کاربران فضای مجازی «عصر جدید» را کپی agt می‌دانند و این وسط واکنش تیم سازنده خیلی جالب است. آن‌ها نه تنها منکر این کپی‌کاری نشده‌اند بلکه به صراحت اعلام کردند قصد دارند از روی برنامه‌های استعدادیابی که در تمام دنیا رایج است برنامه‌ای بسازند که با فرهنگ کشور خودمان همخوانی داشته باشد و به نوعی نسخه ایرانی آن برنامه‌ها را رونمایی کنند.

کپی جواب می‌دهد

نوآوری و خلاقیت ارزشمند است ولی در نبود آن استفاده از الگوهایی که قبلا آزموده شده و جواب گرفته‌اند کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد. از خنداونه گرفته تا دورهمی یا همین مسابقه برنده‌باش که پربیننده‌ترین برنامه این روزهای سیماست، همگی کپی‌هایی هستند از برنامه‌های موفق تلویزیون‌های خارجی. حقیقتی که نمی‌شود آن را انکار کرد این است که این کپی جواب داده است و بعد از چند سال رکود تلویزیون، آرام آرام مردم برای سرگرم شدن پای تلویزیون نشسته‌اند. قطعا «عصر جدید» هم با اجرای علیخانی موفق از آب درخواهد آمد چرا که اول از همه در یک فرم استاندارد و پرطرفدار در دنیا اجرا خواهد شد و دوم اینکه علیخانی در این سال‌ها نشان داده می‌تواند از بین داستان‌های مردم بهترین‌هایش را انتخاب کند و احتمالا پیدا کردن چند استعداد ناب از بین متقاضیان حضور روی سن برنامه، برایش کار سختی نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!