ظریف: مانعی پیش روی همکاری ایران و لبنان وجود ندارد/ باسیل: در کنفرانس ورشو شرکت نمی‌کنیم


ظریف: مانعی پیش روی همکاری ایران و لبنان وجود ندارد/ باسیل: در کنفرانس ورشو شرکت نمی‌کنیم

شفقنا- وزیر خارجه لبنان از عدم حضور کشورش در کنفرانس بین المللی مربوط به خاور میانه در لهستان خبر داد و همتای ایرانی وی نیز بر آمادگی کامل تهران برای همکاری با بیروت تاکید کرد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان (NNA)، «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه این کشور عصر امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری […]

ظریف: مانعی پیش روی همکاری ایران و لبنان وجود ندارد/ باسیل: در کنفرانس ورشو شرکت نمی‌کنیم

شفقنا- وزیر خارجه لبنان از عدم حضور کشورش در کنفرانس بین المللی مربوط به خاور میانه در لهستان خبر داد و همتای ایرانی وی نیز بر آمادگی کامل تهران برای همکاری با بیروت تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان (NNA)، «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه این کشور عصر امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود «محمدجواد ظریف» در شهر بیروت ضمن تاکید بر این که دو طرف بر سر لزوم تسریع در راه حل سیاسی برای بحران سوریه توافق دارند، اعلام کرد که برای کشورش فرآیند صلح «آستانه» از نظر برقراری ثبات و ایجاد شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری اهمیت دارد.

باسیل در این باره اظهار داشت: از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و تمامی تلاش هایی که به بازگشت آوارگان کمک می کند، پشتیبانی می کنیم چرا که این کشور امن شده است؛ ما از حمایت ایران برای بازگشت سریع و امن آوارگان سوری مطلع شدیم.

وزیر خارجه لبنان ضمن تاکید بر این که سیاست نگه داشتن آوارگان به عنوان گروگان راه حل سیاسی در سوریه را نمی پذیرند، تصریح کرد: دولت سوریه سهم قابل توجهی دارد جایی که می تواند از طریق ارائه تضمین در مسائل مالکیت فردی و خدمت نظام وطیفه، باعث تشویق بازگشت آوارگان شود.

باسیل در رابطه با کنفرانس بین المللی مربوط به خاور میانه که طی سه روز آینده از سوی دولت آمریکا و در شهر ورشو، پایتخت لهستان برگزار می شود نیز خاطر نشان ساخت که لبنان به دلیل حضور رژیم صهیونیستی در این کنفرانس و همچنین در پیش گرفتن سیاست بی طرفی، در آن شرکت نمی کند.

وزیر خارجه لبنان با بیان این که کشورش ماموریت نظامی خود را به اتمام رسانده، اعلام کرد که تلاش می کنند کشور خود را به یک مرکز بین المللی برای گفت و گوی تمدن ها تبدیل کنند و از ایران نیز درخواست پشتیبانی کرده اند.

باسیل ضمن اعلام این که در دیدار با ظریف همچنین پرونده «نزار زکا»، شهروند لبنانی بازداشت شده در ایران به اتهام جاسوسی برای آمریکا را یادآور شده، تاکید کرد که هیچ گونه مشکلی برای همکاری اقتصادی با ایران ندارند در صورتی که چارچوب هایی وجود داشته باشد که از لبنان محافظت کند.

وزیر خارجه ایران نیز در این کنفرانس خبری مشترک ضمن ابراز اطمینان نسبت به این که دولت جدید باعث پیشرفت این کشور خواهد شد، اظهار داشت: همواره در کنار ملت لبنان خواهیم ماند و در تمامی زمینه ها نیز دست یاری دراز می کنیم؛ ما برای پاسخ مثبت به درخواست دولت لبنان جهت همکاری با آن در هر زمینه مهمی که مناسب بداند، در آمادگی کامل به سر می بریم.

ظریف با بیان این که با باسیل در رابطه با آخرین تحولات سوریه گفت و گو کرده، تصریح کرد: بر تلاش های ایران برای مشارکت در ایجاد راه حل سیاسی تاکید کردیم؛ تمامی نیروهایی که بدون مجوز رهبری رسمی سوریه وارد این کشور شدند نیز باید خارج شوند.

وزیر خارجه ایران ضمن اعلام این که با همتای لبنانی خود در رابطه با بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان به سوریه نیز صحبت کرده، تاکید کرد که موضع بیروت در رابطه با عدم مشارکت در کنفرانس ورشو را نیز ارج می نهد.

ظریف در رابطه با زکا نیز خاطر نشان ساخت: در ایران تفکیک قوا وجود دارد و قوه قضاییه به طور کامل مستقل است با این حال ما تلاش های لازم برای حل و فصل این مسئله را انجام می دهیم.

وزیر خارجه ایران در پایان نیز تاکید کرد: هیچ گونه قانون بین المللی وجود ندارد که همکاری ایران و لبنان را منع کرده باشد، حتی قطعنامه شماره ۲۲۳۱ (شورای امنیت سازمان ملل) نیز از تمامی کشورها می خواهد که روابط اقتصادی خود با ایران را عادی سازی کنند.

خبر اصلی را در NNA ببینید

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس