همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید


فرمول یک ایران – در قسمت قبلی تا گرندپری اتریش فصل 2016 را پوشش دادیم و باز هم تیم مرسدس با یک سایه سنگین رقابتی که تبدیل به یک جنگ تن به تن شده بود بین رانندگانش پا به مسابقه ای دیگر نهاد، توتو ولف نیز سعی کرده نظر خاصی را ندهد و انگشت تقصیر را به سمت کسی اشاره نکند. گرندپری بریتانیا: برای دومین بار در این فصل به دلیل بارش باران و خیس بودن بیش...

فرمول یک ایران – در قسمت قبلی تا گرندپری اتریش فصل 2016 را پوشش دادیم و باز هم تیم مرسدس با یک سایه سنگین رقابتی که تبدیل به یک جنگ تن به تن شده بود بین رانندگانش پا به مسابقه ای دیگر نهاد، توتو ولف نیز سعی کرده نظر خاصی را ندهد و انگشت تقصیر را به سمت کسی اشاره نکند.

گرندپری بریتانیا:

برای دومین بار در این فصل به دلیل بارش باران و خیس بودن بیش از اندازه سطح پیست، مسابقه با حضور خودروی ایمنی اغاز می شود. در دور پنجم مسابقه از سر گرفته می شود و 4 نفر اول که رانندگان تیم مرسدس و ردبول بودند تصمیم به حضور در پیست می گیرند به جای اینکه راهی پیت بشوند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید شروع گرندپری بریتانیا 2016
سپس همیلتون و روزبرگ و ورشتپن پشت سر هم به پیت می روند و تایرهای مخصوص بارانی خود را با تایرهای اینترمدیت تعویض میکنند. پس از حضور مجدد در پیست، تیم مرسدس به رانندگان خود اخطار می دهد که مراقب تایرهای خود باشند چونکه قرار است مسافت زیادی را با انها طی کنند. چند لحظه بعد مکس ورشتپن جوان در جاییکه انتظارش نمیرفت از نیکو روزبرگ سبقت گرفت و خود را در جایگاه دوم قرار داد در ادامه لوییس همیلتون و نیکو روزبرگ به پیت می روند و با تایر های مدیوم به پیست باز می گردند. روزبرگ چندین بار قصد عبور از ورشتپن می کند ولی با دفاع او مواجه می شود و ناکام می ماند. روزبرگ بالاخره موفق می شود که از او عبور کند و خود را در جایگاه دوم قرار دهد. در دور 52 ام، روزبرگ اعلام می کند که گیربکس او مشکل دارد. تیم به او می گوید که در یک حالت خاصی از تنظیمات رانندگی کند “Driver default 101, chasis default 01” و همینطور اینکه از رفتن به دنده هفتم خودداری کند. نیکو:

یعنی چی؟ یعنی بدون اینکه برم دنده هفت برم دنده بعدی؟

تیم:

اره نیکو، باید اینطوری دنده بزاری

لوییس همیلتون توانست پیروز این گرندپری، نیکو روزبرگ و مکس ورشتپن به ترتیب رده دوم و سوم را کسب کردند.

اما نیکو روزبرگ بابت اینکه از تیم راهنمایی فنی و دستورالعمل دریافت نمود که در چارچوب قوانین نبوده، 10 ثانیه جریمه شد و به رده سوم بازگشت.

#gallery-3 { margin: auto; } #gallery-3 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-3 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-3 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

گرندپری مجارستان:

در مرحله تعیین خط این گرندپری، به دلیل اینکه فرناندو الونسو راننده پیشین تیم مکلارن کنترل خودرویش را از دست داد، لوییس همیلتون فرصت بهبود زمان خود را پیدا نکرد و این نیکو روزبرگ بود که برنده این مرحله از گرندپری شد و خود را در جایگاه اول خط شروع قرار داد.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ و دنیل ریکاردو و لوئیس همیلتون – مرحله تعیین خط گرندپری مجارستان 2016

در روز مسابقه، نیکو روزبرگ با یک شروع نه چندان خوب دو رده از دست می دهد ولی سریعا از دنیل ریکاردو دوباره عبور میکند و خود را در رده دوم و پشت سر لوییس همیلتون قرار می دهد. از رادیو تیمی تیم مرسدس حاشیه ها شروع شد، تیم به لوییس همیلتون:

لوییس نیاز داریم که یخورده سریعتر باشی.

لوییس:

حله.

تیم به لوییس:

ریکاردو الان میاد که پشت ترافیک باشه، نیاز داریم که الان فاصله باز کنی.

لوییس:

من دارم از تمام استعدادم برای سریع بودن با این تایرها استفاده می کنم.(تایرهای همیلتون از نوع سافت بوده)

تیم به لوییس:

باشه، ولی اگر این خودرو ها به این شکل قرار بگیرند ما مجبوریم که نیکو رو اول بیاریم پیت.

لوییس:

چرا باید تیم یه چنین کاری کنه، منکه اروم نمیرم و دارم تمام تلاشم رو میکنم.

تیم در جواب به او اینطور می گوید:

این محتمل ترین گزینه پیش روی ماست وگرنه ریسک از دست دادن برد برایمان زیاد می شود.

لوییس همیلتون بالاخره به پیت می رود و با تایرهای سافت به پیست و جلوی نیکو روزبرگ بیرون میاید. اما مشکلی که الان همیلتون و روزبرگ با ان روبرو هستند رانندگان تیم هاس هستند که برای مدت زیادی در جلوی انها قرار دارند و اجازه عبور به انها نمی دهند. همین امر باعث شد که فاصله 1.7 ثانیه ای لوییس همیلتون با نیکو روزبرگ به زیر 1 ثانیه برسد. لوییس همیلتون در حال عبور از خودروی تیم هاس با نشان دادن انگشت وسط خود صحنه ای نابهنجاری را ایجاد کرد و اعتراض خود را به این راننده اینگونه اعلام کرد. نیکو روزبرگ نیز در همان لحظه که لوییس همیلتون موفق به عبور شد او نیز موفق به عبور شد و لحظه به لحظه به تعقیب همیلتون می پرداخت و به او نزدیک تر میشد.

لوییس همیلتون توانست پیروز این گرندپری باشد و هم اینکه برای اولین بار در سال 2016 پیشتاز جدول قهرمانی رانندگان باشد، نیکو روزبرگ و دنیل ریکاردو به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید لوئیس همیلتون – گرندپری مجارستان 2016

حاشیه کنفرانس خبری بعد از مسابقه:

سوال خبرنگار:

لوییس دیروز توو تعیین خط خواستی که نسبت به نشان دادن دو پرچم زرد و اقدامات مرتبط به ان شفاف سازی شود، منظورت چی بود دقیقا؟

لوییس:

چیزی که داوران باید متوجه بشند اینه که باید یک راه حل جامعه ای برای این موضوع بیارن، من 23 ساله که دارم رانندگی می‌کنم و مسابقه میدم و چیزی که یاد گرفتم اینه که اگر یبار پرچم زرد نشون داده بشه سرعت رو کم می کنیم و اگر دوبار نشون داده بشه سرعت به قدری کم بشه که هر لحظه اماده متوقف شدنیم ولی نیکو داشت همون سرعتی رو میرفت که قبلا میرفت و اگر خودرویی روی پیست حضور داشت که متوقف شده بود یا حتی مارشالی در پیست حضور داشت این خیلی برای نیکو سخت بود تا بتونه ماشین رو متوقف کنه و از خطر احتمالی جلوگیری کنه و اینکه نیکو بابت این مسئله جریمه نشد میتونه خیلی بد باشه چونکه پیامی که اینجا داریم میفرستیم فقط برای خودمون راننده ها نیست بلکه برای خیلی از افراد دیگه ای هست که ماها رو به عنوان الگوی خودشون میبینند و در سری های پایین تر مسابقه میدند. الان ظاهرا فقط با این وضع میتونه 0.1 ثانیه رو وقتیکه دوبار پرچم زرد نشون داده میشه از دست داد که این یکی از خطرناکترین سناریو هاست. داور ها نیاز دارند که این موضوع رو شفاف سازی کنند به خاطر اینکه قبلا که یبار پرچم زرد نشون داده می شد 0.2 ثانیه از دست می رفت و اگر هم دوبار نشون داده میشد 0.5 ثانیه از دست می رفت ولی این موضوع این دفعه رخ نداد و هیچ جریمه ای هم براش نبود. مسابقه بعدی ما دوباره برای تعیین خط میجنگیم و اگر دوبار پرچم زرد نشون داده بشه فقط یه لحظه پا رو از روی گاز برمیداریم و دوباره گاز میدیم و سکتور بعدی رو بنفش میکنیم. برای همین نیاز به شفاف سازی داریم.

نیکو روزبرگ در پاسخ به لوییس همیلتون:

خیلی ممنون از اینکه این بیانیه رو صادر کردی( دنیل ریکاردو این لحظه یه خنده خیلی تمسخر امیزی رو زد)، حالا وقت اینه که من جواب بدم، وقتیکه دوبار پرچم زرد نشون داده میشه معنیش اینه که سرعتتون رو به اندازه خیلی زیادی کم کنید و مطمئن شید که وضعیت تحت کنترله ، من 20 کیلومتر سرعتم رو سر اون پیچ کم کردم و این کاهش سرعت در خودروی فرمول یک به این معنی هست که شما انگار در یک دنیای دیگری هستید و وضعیت کاملا تحت کنترله و پام رو از روی گاز 30 متر مونده به موقعیت ترمزگیری برداشتم و وقتیکه هم به ایپکس رسیدم چون سرعت کمتری داشتم تونستم یه مسیر خروجی بهتری رو داشته باشم و شتابگیری خیلی بهتر رو متعاقبش. من کاری رو کردم که باید می کردم. دوبار پرچم زرد یعنی اینکه سرعت رو بیش از اندازه کم کنی و من هم اینکارو کردم برای همین هم بود که از دید داوران این کار کاملا قابل قبول بود.مسئله ای دیگه هم هست اینه که شما وقتی در یک پیست خشک رانندگی می کنید شما هر دور سریعتر میشید و اینطوری نیست که شما زمان های متغیر بزنید در واقع هر دور شما سکتور های سریعتری رو ثبت می کنید. توو سکتوری که پرچم زرد بود کند بودم ولی دوتا دیگه نه، چونکه نسبت به پیست باید سریعتر عمل می کردم.(لوییس همیلتون نیز با یک لبخند تمسخر آمیز به این جملات روزبرگ گوش فرا میداد)

گرندپری آلمان:

نیکو روزبرگ که در جایگاه اول خط شروع قرار داشت با یک شروع کند جای خود را به لوییس همیلتون، مکس ورشتپن و دنیل ریکاردو داد و به رده چهارم رسید. او بالاخره از ریکاردو عبور می کند ولی در حین عبور از مکس ورشتپن و وقتیکه در قسمت داخل پیچ قرار داشت، بیش از اندازه در عمق پیچ می رود و نیکو به او کوچکترین فضایی را نمی دهد و مکس مجبور می شود از مسیر خارجی پیچ کار را دنبال کند. روزبرگ 5 ثانیه بابت این عمل جریمه می شود. روزبرگ در تشریح این مسئله میگوید که او تا جاییکه امکانش را داشت فرمان را چرخاند و دیگری امکان چرخش بیشتر فرمان را نداشت و ورشتپن نیز در مکان ترمزگیری مانور داد که این کار اصلا قانونی نیست. روزبرگ مجبور می شود 5 ثانیه جریمه خود را در پیت استاپ طی کند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ و مکس ورشتپن – گرندپری آلمان 2016

لوییس همیلتون توانست پیروز این گرندپری باشد، مکس ورشتپن و دنیل ریکاردو به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

امتیاز ها تا به اینجا کار:

لوییس همیلتون:217 نیکو روزبرگ:198

لوییس همیلتون موفق می شود که شرایط را به نفع خود برگرداند و با خیال راحت به تعطیلات نیم فصل برود.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید لوئیس همیلتون – گرندپری آلمان 2016

گرندپری بلژیک:

در این گرندپری نیکو روزبرگ مسابقه را از جایگاه اول شروع کرده و لوییس همیلتون به دلیل تعویض پیشرانه جریمه شده و باید مسابقه را از جایگاه 21 ام شروع کند. در لحظه شروع مسابقه و حین عبور از پیچ شماره یک، مکس ورشتپن که به سمت داخل پیچ شیرجه زده با سباستین فتل و کیمی رایکونن یک برخورد زنجیرواری را ایجاد می کنند. در ادامه مسابقه برخورد های زیادی بین راننده های مختلف شکل گرفت و تایرهای زیادی نیز پنچر شدند. اما سهمگین تر برخورد، برخورد کوین مگنوسن با دیواره پیست بود که منجر به صف کشیدن رانندگان در داخل پیت لین شد.( به دلیل ترمیم مجدد دیواره پرچم قرمز برافراشته شد و رانندگان تا از سرگیری مسابقه مجبور به رفتن به مسیر پیت لین شدند).

#gallery-4 { margin: auto; } #gallery-4 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-4 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-4 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */

پس از شروع مجدد، لوییس همیلتونی که در رده پنجم قرار داشت توانست خود را تا به رده سوم برساند و سکو نشین این گرندپری باشد. نیکو روزبرگ توانست پیروزی را در این گرندپری کسب کند و دنیل ریکاردو در رده دوم مسابقه را به اتمام برساند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ – گرندپری بلژیک 2016

گرندپری مونزا:

در این گرندپری که لوییس همیلتون مسابقه را از جایگاه اول و نیکو روزبرگ از جایگاه دوم باید اغاز کنند، همیلتون با یک شروع فوق العاده بد به رده ششم می رسد و نیکو روزبرگ موفق می شود پیشتازی مسابقه را به عهده بگیرد. تیم فراری که از استراتژی سوپرسافت سوپرسافت استفاده می کند فرصت را برای تیم مرسدس اماده می کند که به راننده خود لوییس همیلتون در پیامی رادیویی به او اطمینان دهند که او را با استراتژی به پشت سر نیکو می رسانند و این قول را نیز عملی کردند.

نیکو روزبرگ توانست پیروز این گرندپری، لوییس همیلتون و سباستین فتل نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم مسابقه را به اتمام رسانیدند.

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبریدهمیلتون و روزبرگ؛ پرده دهم رقابت مقدس دوران هایبرید نیکو روزبرگ – گرندپری ایتالیا 2016

شاید بتوان مصاحبه خبری گرندپری مونزا را حاشیه برانگیز نامید، خبرنگار از رانندگان تیم مرسدس می پرسد که:

این برای هفتمین بار است که شما رانندگان مرسدس مسابقه را از جایگاه اول شروع می کنید ولی شروع بدی را دارید، معمولا شماها خیلی زود با تغییرات تکنولوژیکی خود را انطباق می دهید. پس میتونید لطف کنید که توضیح بدید که چرا اینقدر سخته براتون که با وجود یک کلاچ مسابقه را شروع کنید؟

نیکو روزبرگ:

به این خاطره که قوانین تغییر میکنه و الان همه چیز وابسته به راننده هستش و به راننده بستگی داره و اوضاع کمی سخت شده.

لوییس همیلتون:

من موافق این مسئله نیستم که این قضیه وابسته به راننده هستش، رانندگی مثه همون قبلا داره ادامه پیدا میکنه، الان کنار اومدن و عادت کردن به این سیستم کلاچ کمی سخت شده و مانند قبلا نیست که به شما دمای کلاچ را اطلاع دهند و شما بدونید در چه زمانی می تونید بهترین استارت رو داشته باشید.

پ.ن: این صحنه که لوییس با نیکو در لحظه مخالفت کر، سباستین فتل که تازه ریش هاشو زده بود لباشو هی گاز میگرفت، خیلی صحنه جالبی بود :)))

پایان قسمت سوم – فصل 2016

قسمت های قبلی این مطلب:

همیلتون و روزبرگ؛ پرده نهم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده هشتم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده هفتم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده ششم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده پنجم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده چهارم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده سوم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده دوم رقابت مقدس دوران هایبرید

همیلتون و روزبرگ؛ پرده اول رقابت مقدس دوران هایبرید

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟