ظریف: برای سوری‌ها تعیین تکلیف نشود


ظریف: برای سوری‌ها تعیین تکلیف نشود

وزیر خارجه ایران گفت: در هر حوزه‌ای که دولت و ارتش لبنان علاقه‌مند به همکاری ما باشد آمادگی داریم آن را بررسی کنیم و در صورت امکانمان آن را ارائه دهیم.

خبرگزاری فارس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در بیروت به سر می‌برد امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیروت عنوان کرد: بسیار خوشحالم که در سالروز انقلاب اسلامی ایران که ما را به مردم خودمان متکی کرد از کشور لبنان که یک دموکراسی در این منطقه است و متکی به مردم لبنان توانسته افتخار آفریند، بازدید می‌کنم.

وی از مهمان‌نوازی دولت و مردم لبنان و جبران باسیل سپاسگزاری کرد و گفت: من به دولت و مردم و رهبران لبنانی تشکیل دولت مبتنی بر آرای مردم در لبنان را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این دولت باعث رشد و شکوفایی بیشتر مردم لبنان شود.

*همواره در کنار مردم لبنان خواهیم بود/همکاری ایران و لبنان علیه هیچکس نیست

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در کنار مردم لبنان بوده و همواره در کنار مردم لبنان خواهد بود و ما آمادگی داریم در همه حوزه‌هایی که دوستان لبنانی آمادگی برای همکاری را دارند دست همکاری را به سوی لبنان دراز کنیم.

ظریف تصریح کرد که همکاری ایران و لبنان علیه هیچکس نیست و به نفع همه است، به ویژه به نفع مردم ایران و لبنان.

وی با بیان اینکه حوزه‌های مختلفی برای همکاری دو کشور در حوزه‌ اقتصادی و سایر حوزه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی ایران آمادگی دارند که در کنار بخش خصوصی و دولتی لبنان به همکاری بپردازند.

*قدردانی از موضع لبنان علیه اجلاس ورشو/رژیم صهیونیستی مشکل منطقه و جهان

ظریف همچنین از موضع قوی دولت لبنان علیه اجلاس ورشو سپاسگزاری کرد و گفت: مشکل منطقه و جهان ما مشکل تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است. نباید اجازه دهیم دیگران با ایجاد خطرات تصنعی، خطر واقعی را از منطقه ما به فراموشی بسپارند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همانطور که آقای جبران باسیل مطرح کرد گفت‌وگوی بسیار خوبی درباره سوریه و تلاش‌های ایران برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی در سوریه داشتیم، منجمله تلاش‌های ایران در چارچوب آستانه و اجلاس آتی سوچی (سران ایران، روسیه و ترکیه) و تلاش برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه.

*راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود و نه توسط دیگران

وزیر خارجه ایران همچنین تصریح کرد: معتقدیم راه‌حل در سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود و نه توسط دیگران. ما خارجی‌ها باید گفت‌وگوی سوری‌ها را کمک کرده و آن را تسهیل کنیم و نه اینکه برای سوری‌ها تعیین تکلیف کنیم.

ظریف گفت: هر راه‌حلی باید متضمن تمامیت ارضی سوریه باشد و خروج همه نیروهای خارجی که بدون اجازه دولت سوریه در آنجا هستند.

به گزارش فارس، ظریف با اشاره به اظهارات وزیر خارجه لبنان نیز عنوان کرد: بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان سوری در کمترین و کوتاهترین مدت، یکی از روش‌های مهم تضمین امنیت و آرامش در سوریه است.

*هیچ اصراری بر حوزه‌ای نداریم/مسئولان و رهبران لبنانی از درایت کافی برای حل مشکلاتشان برخوردارند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره کمک نظامی ایران به لبنان گفت: ما آمادگی داریم در هر حوزه‌ای که دولت لبنان از ما درخواست همکاری کند در آن حوزه همکاری کنیم، هیچ اصراری بر حوزه‌ای نداریم.

وی همچنین گفت: درباره مسائل داخلی لبنان نیز مسئولان و رهبران لبنانی از درایت کافی برخوردارند که خودشان مشکلاتشان را حل کنند و به بهترین تصمیمات برای آینده لبنان و مردم این کشور دست یابند.

*نزار زکا

ظریف در پاسخ به سؤالی در مورد نزار زکا شهروند لبنانی - آمریکایی که به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت شده نیز گفت: قوه قضاییه ما قوه مستقلی است و ما به عنوان دولت حداکثر تلاشمان را می‌کنیم که در حوزه انسانی بیشترین کمک‌ها را انجام دهیم.

ظریف: برای سوری‌ها تعیین تکلیف نشود

*هیچ قانون بین‌المللی نیست که ما و لبنان و ایران و هر کشور دیگری را از همکاری اقتصادی منع کند

رئیس دستگاه دیپلماسیدر پاسخ به سؤال دیگری خاطرنشان کرد: در همه ملاقات‌هایی که داشتم مسئولان لبنانی با روی باز نسبت به این آمادگی واکنش نشان دادند. ما برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که این روش ضرری به کسی نمی‌رساند، گفت‌وگوها و تماس‌ها را ادامه خواهیم داد و حتما به نتیجه مفیدی خواهیم رسید.

وی در عین حال تأکید کرد: هیچ قانون بین‌المللی نیست که ما و لبنان و ایران و هر کشور دیگری را از همکاری اقتصادی منع کند. حتی قطعنامه 2231 شورای امنیت از همه کشورها می‌خواهد که روابط اقتصادیشان را با ایران عادی سازی کنند.

ظریف گفت: بنابراین آنچه که آمریکا به کشورهای دیگر فشار وارد می‌آورد، این است که آنها نقض قطعنامه 2231 را انجام دهند، نه اینکه با همکاری، ما چیزی را نقض کرده باشیم.

*در هر حوزه‌ای که دولت و ارتش لبنان علاقه‌مند به همکاری ما باشد آمادگی داریم چنین همکاری را بررسی کنیم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کمک نظامی ایران به لبنان تصریح کرد: ما در هر حوزه‌ای که دولت و ارتش لبنان علاقه‌مند به همکاری ما باشد آمادگی داریم چنین همکاری را بررسی کنیم و در صورت امکانمان چنین همکاری را ارائه دهیم.

* استقبال از روابط لبنان با کشورهای جهان و جهان عرب

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط لبنان و عربستان نیز گفت: اعتقاد داریم همه کشورهای عربی باید با لبنان رابطه خوب داشته باشند و برای ما ارتباطات خوب بین لبنان و سایر کشورهای جهان عرب و جهان قابل پذیرش است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

*آمادگی برای همکاری اقتصادی با لبنان

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره چشم انداز همکاری اقتصادی ایران با سوریه، لبنان و عراق نیز اظهار داشت: ما در چند هفته گذشته دو سفر تاریخی داشتیم یک سفر من به همراه یک هیأت بزرگ اقتصادی به پنج شهر عراق و یک سفر هم معاون اول رئیس جمهور به همراه یک هیأت اقتصادی به سوریه؛ درباره لبنان هم آمادگی کامل داریم که با یک هیأت اقتصادی در لبنان حضور یابیم و همکاری گسترده اقتصادی با این کشور داشته باشیم و یا میزبان یک هیأت لبنانی باشیم.

وی گفت: ما این را به دولت لبنان واگذار می‌کنیم و هرگونه که دولت لبنان مصلحت ببیند، ایران آمادگی همکاری دارد.

به گزارش فارس، ظریف دیروز (یکشنبه) به منظور اعلام همبستگی و همچنین اعلام آمادگی ایران برای همکاری با لبنان در حوزه‌های مختلف و پس از تشکیل دولت جدید لبنان وارد بیروت شد و طی دیروز و امروز رایزنی‌هایی را با گروه‌های مختلف لبنانی و مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور،‌رئیس پارلمان و وزیر خارجه این کشور داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل