رفاه و عمران استان اردبیل، رهاورد انقلاب اسلامی


رفاه و عمران استان اردبیل، رهاورد انقلاب اسلامی

اردبیل - ایرنا- مقایسه خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش عمران که موجب ارتقای رفاه مردم بویژه در روستاها شد با وضعیت پیش از انقلاب حکایت از کاری شگرف و بزرگ دارد که کمتر حکومتی با توجه به شرایط و وضعیت انقلاب از جمله تهدیدها، بحران ها ، تحریم ها و جنگ تحمیلی موفق به انجام آن شده است.

برای بازگویی بخشی از این خدمات که موجب تحول در وضعیت زندگی و رفاه اهالی استان شده است پای گفت و گوی معاون امور عمرانی استاندار اردبیل و تعدادی از مدیران کل استانداری و دستگاه های اجرایی نشسته ایم.

*** اقدام انقلابی در تامین نیازهای اساسی مردم در استان اردبیل
بهروز ندایی ، معاون امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: تامین رفاه و برقراری عدالت در برخورداری از نیازهای اساسی از جمله آب ، برق و گاز از شعارهای اساسی انقلاب اسلامی بود که بسیاری از آنها در استان اردبیل تا حدود زیادی تحقق یافته است.
وی بیان کرد: بر اساس اعلام مسئولان، در حال حاضر 100 درصد ساکنان شهری و 99.5 درصد ساکنان مناطق روستایی استان اردبیل از نعمت برق برخوردار هستند و این در حالی است که پیش از انقلاب بیش از 90 درصد روستاها فاقد برق بوده و بسیاری از مناطق شهری نیز از این نعمت بی بهره بودند.
ندایی اضافه کرد: در زمینه گاز نیز در حالی که استان اردبیل پیش از انقلاب فاقد گاز شهری و روستایی بود پس از انقلاب گام های اساسی در این زمینه برداشته شده و هم اکنون تمام مناطق شهری و اغلب مناطق روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند.
وی گفت: در زمینه آب آشامیدنی نیز پس از انقلاب اقدام های اساسی در استان انجام شده است ، در حالی که قبل از انقلاب فقط 60 درصد جمعیت استان در بخش آب زیرپوشش بودند اما هم اکنون به برکت انقلاب اسلامی ایران 100 درصد جمعیت استان زیرپوشش شبکه آب رسانی است.
ندایی اظهار داشت: رشد 52 درصدی برخورداری روستاهای استان از آب شرب بخشی از خدمات نظام در محرومیت زدایی از روستاها می باشد.
بر اساس آمارها ، نزدیک به 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان از شبکه آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.
معاون امور عمرانی استاندار اردبیل بیان کرد: علاوه بر خدمات زیربنای و ارتقای رفاه عمومی در سطح استان اقدام های زیربنایی نیز در استان پس از انقلاب اسلامی انجام گرفته است، احداث فرودگاه ، گسترش پوشش راه های اصلی، گسترش پوشش مخابراتی، شروع عملیات راه آهن ، پایاب سد خدا آفرین و ده ها طرح بزرگ عمرانی که پس از انقلاب در استان اجرایی شده است.

*** روشنایی اردبیل پس از انقلاب
حسن محمدی ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل هم با تشریح وضعیت خدمات رسانی به مناطق محروم استان گفت: در استان اردبیل قبل از انقلاب تنها 20 روستا از نعمت برق برخوردار بودند اما پس از انقلاب این رقم به هزار و 710 روستا افزایش یافته یعنی بیش از هشت هزار و 500 درصد رشد داشته است.
وی افزود: همه روستاهای بالای 10 خانوار و حتی برخی از روستاهای زیر 10 خانوار از نعمت برق برخوردارند.
محمدی گفت: قبل از انقلاب در مجموع 22 هزار مشترک برق در استان اردبیل وجود داشت که به برکت انقلاب اسلامی ایران این رقم هم اکنون با رشد بیش از 2 هزار و 480 درصدی به 546 هزار مشترک در سطح استان رسیده است.

*** گرمای انقلاب در پوشش سراسری گاز در اردبیل
فیروز خدایی ، مدیرعامل شرکت گاز اردبیل نیز گفت: از زمان گاز رسانی به استان اردبیل در سال 68 تاکنون 733 کیلومتر خط لوله گاز در این استان به اجرا در آمده و هم اکنون تمامی 29 منطقه شهری استان به شبکه سراسری گازرسانی متصل است.
وی بیان کرد: همه نقاط شهری و 92 درصد مناطق روستایی استان اردبیل از گاز لوله کشی شده بهره مند شده و به هزار و 215 روستای استان شامل 92 درصد خانوارهای روستایی گازرسانی شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل اضافه کرد: با اجرای 171 طرح در دست اجرا ، 98 درصد مناطق روستایی استان از نعمت گاز لوله کشی شده بهره مند شده و به این طریق به زودی استان اردبیل جزو استان های سبز و دارای شبکه کامل گاز روستایی و شهری خواهد شد.

*** پوشش همگانی آب شرب در سایه انقلاب
یحیی سیف اللهی ، سرپرست آب و فاضلاب اردبیل افزود: طول شبکه توزیع آب در این استان قبل از انقلاب 609 کیلومتر بود که این رقم هم اکنون با بیش از 390 درصد رشد به 2 هزار و 426 کیلومتر افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: طول خطوط انتقال آب تا سال 1357 در استان اردبیل 121 کیلومتر بود که این رقم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با رشد بیش از 390 درصدی به 476 کیلو متر افزایش یافته است.
سیف اللهی بیان کرد: تعداد کل انشعاب واگذار شده به مردم استان قبل از انقلاب 86 هزار و 547 فقره بوده که این رقم هم اکنون به 361 هزار و 429 فقره رسیده که رشد بیش از 400 درصدی داشته است.
او اضافه کرد: قبل از انقلاب فقط 60 درصد جمعیت استان در بخش آب زیرپوشش بودند که به برکت انقلاب اسلامی ایران هم اکنون 100 درصد جمعیت استان زیرپوشش شبکه آب رسانی است.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ تصفیه خانه ای و خطوط فاضلاب در استان وجود نداشت ، ادامه داد: به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران خطوط فاضلاب استان هم اکنون به 69 کیلومتر رسیده و هشت باب تصفیه خانه نیز در شهرهای مختلف در حال بهره برداری است و طول شبکه جمع آوری فاضلاب هم به هزار و 1233 کیلومتر افزایش یافته است.
سیف الهی گفت: تا سال 1357 فقط 500 فقره انشعاب فاضلاب به مردم استان واگذار شده بود که این رقم به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم اکنون به 178 هزار و 354 فقره انشعاب رسیده که بیش از 35 هزار درصد رشد داشته است.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری استان اردبیل با بیان اینکه قبل از انقلاب فقط به یک درصد جمعیت این استان فاضلاب داده شده بود، افزود: در حال حاضر بیش از 51 درصد جمعیت استان زیرپوشش فاضلاب قرار گرفته است.

*** مهار آب و آبرسانی در استان اردبیل پس از انقلاب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تقریبا خدمات و اقدام ها در زمینه آب در حد صفر بود، بیان کرد: برای مهار آب های جاری استان پس از انقلاب اسلامی 52 سد در استان احداث شده و 416 میلیون متر مکعب آب مهار شده است.
اصغر سلیمان زاده افزود: هم اکنون نیز 2 سد در استان در حال احداث می باشد.
به گفته وی ، پس از انقلاب عملیات آبرسانی به 6 شهر استان اجرایی شده و در بقیه شهرها عملیات آبرسانی در جریان است.

*** افزایش پوشش راه استان اردبیل پس از انقلاب
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: قبل از انقلاب اسلامی 150 کیلومتر از راه های استان بهسازی شده بود که اکنون به برکت انقلاب اسلامی تمام راه های شریانی آن بهسازی شده است.
محبوب حیدری افزود: اقدامات اساسی در بحث راه سازی این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته طوری که قبل از انقلاب یک کیلومتر راه روستایی آسفالت نبود ولی در حال حاضر 2 هزار و 800 کیلومتر راه روستایی استان آسفالت شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 160 کیلومتر بزرگراه در استان در دست احداث است ،بیان کرد: امسال تخصیص اعتبارات پروژه های راه سازی این استان در مقایسه با سال قبل چهار برابر رشد داشته و چهار پروژه ملی بزرگراهی برای استان تعریف شده بود که در بودجه سال 98 به هفت پروژه افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مهم ترین این پروژها باند دوم جاده اردبیل - سرچم ، احداث بزرگراه اردبیل - آستارا (گردنه حیران) ، احداث راه اصلی گرمی - بیله سوار ، اردبیل - مشگین شهر - اهر و پروژه رضی - امیرکندی هستند.

*** عمران روستاها اقدام اساسی انقلاب
مدیرکل بنیاد مسکن اردبیل نیز گفت: در حالی که پیش از انقلاب تقریبا در هیچ کدام از روستاهای استان اقدام عمرانی صورت نگرفته و سیل مهاجرت از آنها در جریان بود ، پس از انقلاب اسلامی بنیاد مسکن خدمات بزرگی در این مناطق صورت داده است.
فرهاد سبحانی افزود: پس از انقلاب برای هزار و 57 روستای استان طرح هادی و بهسازی تهیه شده و در 426 روستا نیز این طرح اجرایی شده است .
وی بیان کرد: همچنین پس از انقلاب 84 هزار و 306 واحد مسکن روستایی صاحب سند شده ان ضمن اینکه برای هزار و 545 نفر از افراد محروم خانه ساخته شده است.

*** افزایش پوشش تلفنی پس از انقلاب
بهمن اسماعیل‌ زاده ، مدیرعامل مخابرات استان اردبیل در تشریح خدمات مخابرانی در استان اردبیل می گوید: پیش از انقلاب تنها پنج هزار و 48 شماره تلفن منصوبه در استان وجود داشت که این تعداد هم اکنون به 514 هزار و 500 شماره افزایش یافته است.
وی بیان کرد: ضریب نفوذ تلفن نیز در استان از 16 صدم به 33.2 درصد رسیده است.
به گفته وی ، همچنین پیش از انقلاب تنها یک روستای استان دارای ارتباط تلفنی بود که هم اینک این تعداد به هزار و 682 روستا افزایش یافته است.

*** افزایش تعداد مدارس و دانش آموزان در استان اردبیل
دولت لطفی ، رییس تجهیز و توسعه و نوسازی مدارس استان اردبیل نیز می گوید: پیش از انقلاب تعداد آموزشگاه های موجود تنها 659 آموزشگاه بود اما امروز در 40 سالگی انقلاب این تعداد به سه هزار و 344 آموزشگاه افزایش یافته و رشد 507 درصدی را نشان می دهد.
به گفته وی، تعداد دانش آموزان قبل از انقلاب در استان 106 هزار و 428 نفر بود که امروز به 233 هزر و 33 نفر افزایش یافته و 218 درصد رشد داشته است.
او اظهار داشت: تعداد کلاس فیزیکی در استان پیش از انقلاب 2 هزار و 623باب بود که امروز با رشد 381 درصدی به 10 هزار باب کلاس درس افزایش یافته است.
او اضافه کرد: تراکم دانش آموزی نیز در قبل از انقلاب در هر کلاس 40.57 نفر دانش آموز بود که هم اکنون این رقم به 23.30 نفر کاهش یافته است.
لطفی اظهار داشت: بیشتر مدارس قبل از انقلاب تخریبی بوده و نیاز به مقاوم سازی دارند که تاکنون 230 پروژه با هزار و 47 کلاس درس تخریب و بازسازی شده و 56 پروژه با 428 کلاس درس نیز مقاوم سازی شده است.
6016

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد