توضیحات معاون گمرک درباره محموله گوشت در بندر شهید رجایی


توضیحات معاون گمرک درباره محموله گوشت در بندر شهید رجایی

صف‌های طولانی خرید گوشت قرمز، فروش آنلاین و سهمیه بندی گوشت بر اساس کد پستی منازل به آخرین و پر بازدیدترین اخبار کشور تبدیل شده است.

کمبود گوشت یا عدم توانایی در خرید آن؟ مسئله این است. آیا بالا رفتن ناگهانی و شدید قیمت گوشت به موضوع انباشت آن در بندر شهید رجایی مربوط است؟ اصلی‌ترین علت عدم ترخیص گوشت چه بوده است؟ استفاده از معافیت سود بازرگانی!؟ یا مشکلات بانکی موجود؟ گوشت از جمله کالاهای اساسی است که دولت برای رفع نیاز آن در کشور تدابیر جدی اتخاذ کرده است.

از اتخاذ تدابیری جدی برای جلوگیری از قاچاق این کالا تا اختصاص ارز ٤٢٠٠ تومانی و جزو کالاهای گروه اول قلمداد نمودن این کالا و اخیراً بخشیدن کل سهم خود از حقوق ورودی یعنی حذف تمام و کمال سود بازرگانی؛ به هر حال به نظر می‌رسد مشوق‌های فوق برای ترغیب وارد کنندگان جهت ورود این کالا به کشور کافی باشد و در اصل مشوق دیگری در این باره به ذهن متبادر نمی‌شود...

اینک باید دید واردکنندگان گوشت در کشور از این سیاست‌های تسهیل گرانه دولت چگونه استقبال کرده و کالای اساسی مایحتاج مردم را که به مثابه امانتی به آنها سپرده شده است با چه حساسیتی و در چه مدت زمانی به صاحبان آن می‌رسانند. باید توجه داشت فارغ از تسهیلات اشاره شده از سوی دولت، نباید از تسهیلات در نظر گرفته شده توسط گمرک - که البته این سازمان هم، جزئی از بدنه دولت محسوب می‌شود، غافل بود.

گرچه یکی از جدی ترین شعارهای وزیر امور اقتصادی و دارایی در این برهه از زمان، پهن کردن فرش قرمز برای صادر کنندگان و تولید کنندگان است با این وجود با تسهیلاتی که معاون فنی رئیس کل گمرک ایران از آنها نام می‌برد مشخص و واضح است که گمرک، عملاً زیرپای این واردکنندگان هم فرش قرمزی پهن کرده تا کالای ضروری و مورد احتیاج مردم، هر چه زودتر توزیع شده و خللی از این سبب در این روند احساس نشود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از اتمام تشریفات گمرکی یک میلیون و ١٥٥هزار کیلوگرم از محموله‌های بزرگ گوشت‌های وارداتی در گمرک شهید رجایی بندرعباس و پیگیری اظهار مابقی این محموله‌ها از سوی صاحبان کالا خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهرداد جمال ارونقی در پی درج خبری تحت عنوان" توضیحات وزیر اقتصاد درباره کانتینرهای گوشت بدون صاحب در گمرک" عنوان کرد: مطابق آمار اخذ شده از منطقه ویژه بندرشهیدرجایی در خصوص موجودی کانتینرهای یخچالی، در حال حاضر به تعداد ٦١٩کانتینر گوشت در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی دپو شده است.

وی افزود: برابر آمار استخراج شده از سوی گمرک ایران یک میلیون و ١٥٥هزار و ٨٨٦کیلوگرم از این محموله‌ها طی ١٩فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک شهید رجایی اظهار شده و تشریفات این اظهارنامه‌ها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام و در مرحله صدور پروانه الکترونیکی یا خروج شبانه روزی از گمرک هستند.

جمال ارونقی تصریح کرد: با این وجود قسمت اعظم این محموله‌ها هنوز به گمرک اظهار نشده‌اند و دلیل این اقدام (عدم اظهار کالا به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و خروج کالا) در دست بررسی است.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های اولیه صورت پذیرفته از سوی گمرک شهید رجایی و تماس با صاحبان کالا، مشکلات بانکی و یا عدم صدور قبض انبار، دلیل عدم اظهار کالا به گمرک عنوان شده است؛ این امر در حالی است که در جلسه میان گمرک ایران و بانک مرکزی، مرجع مذکور قویاً این موضوع را رد کرده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد: از سوی دیگر همزمان با تخلیه کالا در اماکن متعلق به مرجع تحویل گیرنده (مانند سازمان منطقۀ ویژه بندر شهید رجایی) قبض انبار صادر می‌شود و علی الاصول، این مورد نیز نمی‌تواند از معاذیر مطروحه در این خصوص قلمداد شود.

این مقام مسئول در ادامه تأکید کرد: با توجه به این که وفق مفاد تبصرۀ ۴ ذیل مادۀ ۲۴ قانون امور گمرکی تعیین مهلت کالا در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی براساس ضوابط قانونی مناطق مذکور در اختیار سازمان‌های مسئول این مناطق است و با عنایت به این‌که کالای ذکر شده از جمله کالاهای اساسی (گروه یک کالائی) است که مورد نیاز کشور هستند، از اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درخواست شده به قید فوریت و در اسرع وقت اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص را جهت گزارش نهایی موضوع به رئیس کل گمرک ایران و نیز وزیر امور اقتصادی و دارایی و متعاقباً دولت، به گمرک اعلام کند.

جمال ارونقی خاطرنشان کرد: چنانچه صاحبان کالاهای مذکور مشکلاتی از جهت اظهار کالا به گمرک دارند به قید فوریت به گمرک شهید رجایی یا گمرک ایران مراجعه و مشکلات خود را عنوان کنند تا تدابیر لازم جهت اظهار این کالای اساسی به گمرک صورت پذیرفته و ترتیب انجام تشریفات گمرکی و ترخیص شبانه روزی کالا و متعاقب آن توزیع آن در بازار فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص "بلاصاحب " یا "قاچاق" بودن این محموله‌ها چنین اظهارنظری نکرده است

جمال ارونقی خاطرنشان کرد: چنانچه صاحبان کالاهای مذکور مشکلاتی از جهت اظهار کالا به گمرک دارند به قید فوریت به گمرک شهید رجایی یا گمرک ایران مراجعه و مشکلات خود را عنوان کنند تا تدابیر لازم جهت اظهار این کالای اساسی به گمرک صورت پذیرفته و ترتیب انجام تشریفات گمرکی و ترخیص شبانه روزی کالا و متعاقب آن توزیع آن در بازار فراهم شود.

وی ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص "بلاصاحب " یا "قاچاق" بودن این محموله‌ها چنین اظهارنظری نکرده است و به نظر می‌رسد این موضوع برداشت شخصی خبرنگار از مصاحبه صورت پذیرفته است که بدینوسیله تشریح و جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران هم‌چنین در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص سوالی مبنی بر" ترخیص گوشت از چه زمانی شروع خواهد شد و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ " عنوان کرد: قسمت عمده این محموله‌ها به گمرک شهید رجایی اظهار نشده است، اما گمرک آمادگی کامل را دارد که در حداقل زمان ممکن تشریفات لازم را لحاظ و در حداقل زمان ممکن ترخیص کند.

جمال ارونقی با اشاره به این که فعالیت گمرک برای صدور اجازه خروج به صورت شبانه روزی خواهد بود، بیان کرد: گمرک آمادگی کامل دارد تا در حداقل زمان ممکن و در مسیر سبز، ٦٠٠ کانتینر گوشت را ترخیص کند.

وی در خصوص سوال ایسنا، مبنی بر" وضعیت واردات برنج، مرغ و میوه به چه صورت است؟ " اظهار کرد: به طور کلی گمرک برای کالاهای اساسی گروه ١ تمامی اقدامات بیان شده را لحاظ خواهد کرد، البته؛ این موضوع زمانی انجام خواهد گرفت که کالاها به گمرک اظهار شوند.

وی در پایان گفت: مطابق گفته وزیر اقتصاد تازمانی که کالا به گمرک اظهار نشود، هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه گمرک نخواهد بود.

گزارش از: اسماً سارنگی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس