انقلاب اسلامی منجر به ایجاد خودباوری عمیق در عرصه علوم انسانی شد


انقلاب اسلامی منجر به ایجاد خودباوری عمیق در عرصه علوم انسانی شد

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی، گفت: این انقلاب در واقع منجر به ایجاد خودباوری عمیق و تحولی عظیم در علوم انسانی شد.

حجت الاسلام «علی ذوعلم» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به مهمترین دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در حوزه علوم به ویژه علوم انسانی، اظهار کرد: بعد از انقلاب جامعه ما به استقلال فکری و فرهنگی و شکل گیری خودباوری عمیق معرفتی در عرصه های مختلف رسید و به تحولی عظیم در علوم انسانی دست یافت.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در این راستا، تحول در علوم انسانی به معنای تلاش علمی و پژوهشی در جهت ارتقا و کارآمدی علوم انسانی با استفاده از مبانی، منابع و معارف عمیق اسلامی و قرآنی، به عنوان یکی از اهداف جامعه علمی ما بعد از انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفت و امروز خوشبختانه به ویژه در عرصه علوم تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شده است که این دستاوردها در سطح جهانی قابل ارایه، دفاع و تبیین بوده و هستند.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به موانع پیش روی تحول و پیشرفت علوم انسانی بعد از انقلاب اسلامی، گفت: چالشی که امروز با آن مواجهیم شکاف میان نظر و عمل است و اینکه هنوز مجموعه های مدیریتی و برنامه ریزی ما نتوانسته اند به گونه ای جامع و کارآمد از دلالت های این مبانی در عرصه های بازطراحی نظام آموزش مدرسه ای ما استفاده کنند و امیدواریم که در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی این حرکت بتواند به طور کامل تحقق یابد و جوانان، نوجوانان و خانواده های آنان در مدارس این تحول را احساس کنند و هویت ایرانی اسلامی انقلابی ما بتواند در فرآیند تربیتی نسل آینده الهام بخش و هدایت گر پیشرفت همه جانبه کشور باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت ایجاد شکاف میان عرصه نظر و عمل، بیان کرد: علت آن است که دستیابی به یک اندیشه و انگیزه در یک جامعه گسترده مثل جامعه ما، حتما نیاز به گفت وگو، تامل، کار فکری و تبادل تجربه و بهره برداری از بسترها و زمینه های آزاداندیشی و مباحثه علمی دارد که قطعا این موارد زمانبر است.

حجت الاسلام ذوعلم تاکید کرد: نکته دیگر آن است که عینیت یابی این دلالت ها زمانی محقق می شود که ما شاهد تربیت دانش آموزانی دانا، توانمند و برخوردار از رفتارهای بهنجار و معتقد و ملتزم به سبک زندگی ایرانی اسلامی باشیم، البته هرچند که این رویکرد تا حدود زیادی در بخشی از مدارس ما وجود دارد اما هنوز تا دستیابی به وضع مطلوب فاصله فراوانی را احساس می کنیم و این بدان معناست که باید با روحیه عقلانی و جهادی و با استفاده از تمامی توانمندی های ملی، با شتاب بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کرسی های آزاداندیشی و نشست های مناظره ای برای تحقق این مهم باید جدی گرفته شود، این هدف هم نیاز به شجاعت علمی، مدیریتی، صداقت، صراحت و حاکمیت منطق و اخلاق ذیل برگزاری کرسی ها دارد. در واقع آزاداندیشی منوط به شجاعت و اخلاق و منطق است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403