فضاپیمای ژاپنی به‌زودی روی سیارک ریوگو فرود خواهد آمد


فضاپیمای ژاپنی به‌زودی روی سیارک ریوگو فرود خواهد آمد

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، ژاپن تا کمتر از دو هفته‌ی دیگر، کاوشگر هایابوسا 2 را روی سطح سیارک ریوگو فرود خواهد آورد.

کاوشگر ژاپنی هایابوسا ۲ در ماه جاری، از سیارک ریوگو نمونه‌برداری خواهد کرد. فضاپیمای هایابوسا ۲ که با هدف بررسی سیارک ۹۰۰ متری ریوگو پرتاب شده، دو هفته‌ی آینده از آن نمونه‌برداری می‌کند. در توییت‌های اعضای تیم هایابوسا در ۶فوریه آمده است:

عملیات فرود برای نمونه‌برداری از سطح ریوگو بین ۲۰ تا ۲۲فوریه [برابر با ۱ تا ۳اسفند] آغاز خواهد شد. طبق برنامه، هایابوسا ۲۱فوریه [برابر با ۲۲اسفند] فاصله‌‌اش با این سیارک را کاهش می‌دهد و تقریبا ساعت ۸ صبح ۲۲فوریه (به‌وقت JST زمان استاندارد ژاپن) روی سطح آن فرود خواهد آمد.

فضاپیمای ژاپنی به‌زودی روی سیارک ریوگو فرود خواهد آمد

عکس ریوگو، سیارک ۹۰۰ متری غنی از کربن. این عکس را کاوشگر ژاپنی هایابوسا ۲ در ژوئن‌۲۰۱۸ ثبت کرده است

زمان استاندارد ژاپن ۱۴ ساعت جلوتر از زمان استاندارد شرقی ایالات‌ متحده‌ی آمریکا است؛ بنابراین، فرود به‌وقت آمریکای شمالی و جنوبی ۲۱فوریه و برای مردم اروپا نزدیک به نیمه‌شب خواهد بود. قرار بود این عملیات در اکتبر اجرا شود؛ اما اعضای تیم مأموریت آن را به‌تعویق انداختند تا زمان بیشتری برای بررسی سطح ناهموار و پیچیده‌ی ریوگو داشته باشند.

هایابوسا ۲ پس از عملیات ماه جاری، دو عملیات نمونه‌برداری دیگر را نیز اجرا خواهد کرد که یکی از آن‌ها برداشت مواد از گودالی روی سیارک است. این فضاپیما خود این گودال را با جداکننده‌ی جنبشی ذرات ایجاد می‌کند.

درصورتی‌که برنامه‌ها به‌درستی پیش بروند، نمونه‌های ریوگو در دسامبر۲۰۲۰ در کپسولی ویژه به زمین بازمی‌گردند. سپس، دانشمندان سراسر دنیا با بررسی این نمونه‌ها سرنخ‌هایی درباره‌ی تاریخ آغاز منظومه‌ی شمسی و نقش سیارک‌های کربنی، مثل ریوگو، در ظهور حیات در زمین را جست‌وجو می‌کنند.

در این مأموریت، چندین‌بار سطح ریوگو لمس شده است. هایابوسا ۲ به‌عنوان سفینه‌ی مادر در سپتامبر گذشته، دو ربات سیاره‌نورد کوچک روی سطح این سیارک فرود آورد. سپس، سطح‌نشین ساخت اروپا به‌نام ماسکوت (MASOCT) را کمتر از دو هفته بعد روی سطح سیارک نشاند.

ناسا نیز مشغول رهبری مأموریتش برای نمونه‌برداری از سیارکی با اهداف مشابه با هایابوسا ۲ است. کاوشگر OSIRIS Rex ناسا ۳۱دسامبر وارد مدار سیارکی ۵۰۰ متری به‌نام بنو (Benu) شد. انتظار می‌رود OSIRIS Rex اواسط سال آینده از سیارک نمونه‌برداری کند و نمونه‌ها را سپتامبر۲۰۲۳ به زمین بفرستد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022