سرانجام رها به کجا راهی می شود؟


سرانجام رها به کجا راهی می شود؟

ایلام - ایرنا - هفته گذشته بود که خبر ازدواج کودک 11ساله هلیلانی با مرد 50ساله در رسانه ها منتشر که با بازخوردهای مختلفی همراه شد!

به گزارش ایرنا، پس از بررسی ها مشخص شد که کودک قربانی این حادثه دردناک رها است و تلخ تر از آن ازدواج اجباری این کودک بخاطر بدهی 15میلیون تومانی پدر رها به این مرد بوده است.
بازتابها و واکنش های منفی انتشار این خبرتنها محدود به فضای مجازی استان ایلام نشد و خیلی فوری در خارج از استان و از مناطق مختلف کشور افراد مختلف از فعالان اجتماعی گرفته تا گروه ها و افراد خیر به این ازدواج واکنش منفی نشان دادند و ضمن اعلام آمادگی در مشارکت بدهی پدر رها از این کودک همسری انتقاد کردند.
بسیاری از فعالان اجتماعی در تارنماها و کانال های خبری و فضای مجازی واکنش های مختلفی به این حادثه دردناک داشتند که مجموع این بازتاب ها در جمله زیر خلاصه می شود:
'اسمش رهاست، دخترک ایلامی 11ساله در ازای 15میلیون تومان فروخته شده به مردی 50ساله! هنوز عادت ماهانه را تجربه نکرده ولی هر شب تجربه رابطه زناشویی دارد'
نقش اول این نقشه شوم پدر و شوهر رها را به اجبار کودک معصومی بازی می کند که بجای رفتن به مدرسه و بازی با همکلاسی ها باید در 11سالگی به خانه شوهر رفته و نقش یک زن نوعروس را ایفا کند.
کودکی که به ازدواج مردی در می آید که نه او را می شناسد و نه هنوز معنی ازدواج را درک کرده، رها که از نامهری پدری اش رها یافته متاسفانه به دامن مردی افتاده که از روی هوس او را به اجبار به همسری گرفته و رها باید محبت را از وجود او که در واقع حکم نوه اش دارد کسب کند.
پس از انتشار این خبر ارگان های مختلف از جمله مراجع قضایی و اداره کل بهزیستی استان ایلام برای بررسی این مساله ورود پیدا کردند.
اداره کل بهزیستی ایلام در گام نخست با اعزم تیم کارشناسی به همراه رئیس اداره بهزیستی شهرستان چرداول و فرماندار مداخله و بررسی خود را در این زمینه آغاز کردند.
به گفته مدیر کل بهزیستی ایلام، اگرچه پس از اطلاع از این موضوع در اسرع وقت تیم کارشناسی این اداره کل به همراه فرماندار و رییس اداره بهزیستی چرداول به روستای محل سکونت این دختر اعزام شد ولی خانواده اش حاضر به همکاری نشده و اجازه بررسی این موضوع از سوی بهزیستی را ندادند.
در پی بازتاب های گسترده و منفی این موضوع که باعث تحریک احساسات عمومی شده دادستان استان ایلام نیز وارد کار شد و از اداره کل بهزیستی ایلام درخواست بررسی علت این موضوع و اعلام نتیجه را بصورت ویژه داشته است.
مدیر کل بهزیستی ایلام اظهار کرد: صبح امروز نیز برای دومین بار گروه کارشناسی این اداره کل به منزل این کودک اعزام تا وضعیت این کودک و صحت و سقم مساله در مورد ازدواج اجباری و غیره او بصورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.
ما آنچه در این زمینه اهمیت دارد پدیده کودک همسری است که متاسفانه رواج گسترده ای در جامعه داشته و بدون شک رها اولین و آخرین قربانی این مساله نیست.
آمارهای تلخ این مساله را نشان می دهد که بیش از 5 درصد ازدواج ها مربوط به ازدواج با کودکان زیر 15 سال است که رقمی بیش از 28 هزار ازدواج کودک را در هر سال شامل می شود که بی شک درصد بالایی از آنها اجباری است.
استان ایلام نیز از این پدیده شوم مستثنی نیست، بطوریکه بر اساس اعلام اداره کل بهزیستی ایلام طی 9 ماهه امسال 98مورد ازدواج زیر 15سال در استان ایلام ثبت شده که از این تعداد 94مورد مربوط به دختران بوده است.
ازدواج در دین مبین اسلام به عنوان پدیده ای مبارک عنوان شده ولی نسبت به ازدواج با سن پایین هیچگونه تاکیدی انجام نگرفته است.
اگرچه بر اساس قانون ازدواج دختران 13سال و پسران 15ساله با اذن ولی منعی ندارد اما آنچه در این زمینه مورد اهمیت قرار دارد اجباری بودن بسیاری از این نوع ازدواجهاست.
مهر ماه سال جاری در حالی یک فوریت طرح افزایش قانونی سن ازدواج به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید که دعاوی مطرح شده توسط فراکسیون زنان مورد تایید کارشناسان این حوزه نبود و شواهد مطرح شده آنان رد و این طرح به نتیجه ای نرسید.
در این طرح افزایش سن ازدواج قانونی به 18سال، حذف عقد نکاح کودکان با اجازه ولی، ممنوعیت و جرم انگاری ازدواج بزرگسالان با کودکان زیر 18سال و جرم انگاری ازدواج های ثبت نشده کودکان مطرح شده بود.
در اینجا باید به حال چه کسی دلسوزاند؟ به حال رها دختر بچه مظلومی که باید با محروم شدن از دوران لذت بخش
کودکی به اجبار باید نقش زن را تجربه کند یا پدر رها که به علت فقر و عدم توانایی در پرداخت بدهی جگر گوشه اش را به مردی 50ساله داده و یا قانون افزایش سن ازدواج که در انتظار تصویب همچنان خاک می خورد؟
اگرچه ممکن است با حکم دادستان صلاحیت این کودک از خانواده سلب و به بهزیستی ارجاع شود اما آنچه در این میان دردناک خواهد بود تجربه های تلخ این کودک 11 ساله معصوم است که آنرا خیلی زودتر از سنش کسب کرده است!
سرگذشت رهای 11ساله اکنون در ابهام قرار دارد و کسی نمی داند او آیا از زندگی زناشویی اجباری با مرد 50ساله ساقط می شود و سرنوشتش در کدام مسیر قرار خواهد گرفت؟ بازگشت به خانه پدری با کسب تجربه ای تلخ و یا بهزیستی!
*** دختران عمده قربانیان کودک همسری
مدیر کل بهزیستی ایلام از ثبت 98 مورد ازدواج زیر 15سال (کودک همسری) در این استان در 9 ماهه امسال خبر داد.
زهرا همتی افزود: از این تعداد 94 مورد مربوط به دختران و چهار مورد نیز مربوط به پسران بوده است.
وی تصریح کرد : همچنین در طول سال 96 در مجموع 193 مورد ازدواج کودکان زیر 15سال (کودک همسری) در شهرستان های مختلف استان ثبت شده است.
مدیر کل بهزیستی ایلام با ذکر اینکه عمده این ازدواج ها مربوط به دختران است، گفت: از این شمار 188 مورد دختر و پنج نفر نیز پسر بوده اند.
*** باور جامعه نسبت به ازدواج ازدواج کودکان زیر 15سال نیازمند اصلاح است
همتی اضافه کرد: باور جامعه نسبت به ازدواج کودکان زیر 15 سال نیاز به اصلاح دارد چرا که پدیده کودک همسری یکی از آسیبهای اجتماعی نو در استان است که امروز با آن روبرو هستیم.
وی ادامه داد: شمار کودک همسری به عنوان ازدواج اجباری در این استان و به بصورت ویژه در یکی از شهرستان ها قابل توجه است.
همتی تاکید کرد: در این زمینه آموزش و مداخله علمی و تدوین راهکارهای متناسب با فرهنگ مناطق ضروری است.
همتی محرومیت از تحصیل، نداشتن مهارت فرزند پروری، نرسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری و قرار گرفتن در معرض خشونت را از جمله آسیبهای کودک همسری عنوان کرد.
بخش تاریخی هلیلان برخلاف تاریخ چند هزار ساله اکنون در ردیف مناطق بیشتر محروم استان ایلام قرار دارد.
این بخش از توابع شهرستان چرداول و در جوار لرستان و کرمانشاه قرار دارد.
/6034/7171

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...