هانی‌زاده: سعودی‌ها مثل پرونده خاشقچی، بر قتل کودک شیعه سرپوش می‌گذارند


هانی‌زاده: سعودی‌ها مثل پرونده خاشقچی، بر قتل کودک شیعه سرپوش می‌گذارند

کارشناس مسائل جهان عرب: «رژیم آل سعود با استفاده از نفوذ مالی خود هر جنایتی را نسبت به شهروندانش از جمله شیعیان مرتکب می شود که با سکوت جامعه جهانی همراه شده است.»

به گزارش جام نیوز، دکتر «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین الملل ما در رابطه با جنایت وحشتناکی که اخیرا در عربستان به وقوع پیوست و طی آن یک کودک خردسال شیعه به طرزی فجیع و مظلومانه به شهادت رسید، اظهار داشت: این اتفاق دردناک اولین جنایت وهابیون سعودی نیست و متاسفانه رژیم جنایتکار آل سعود نگاهی ضدشیعی نسبت به ساکنان شرق عربستان مانند "قطیف، الاحساء و العوامیه" دارد.

وی ادامه داد: قتل دردناک آیت الله باقر النمر، محاصره چندساله شهر العوامیه توسط دستگاه های امنیتی رژیم آل سعود، قتل عام شیعیان در الاحساء در سال های اخیر و همچنین منع ساکنان الشرقیه از ورود و اشتغال در سازمان های دولتی و ورود به دانشگاه ها نشان می دهد که رژیم وهابی عربستان نگاهی شیعه ستیز دارد و با پرداخت رشوه های کلان به سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر، آنها را وادار به سکوت می کند.

کارشناس مسائل جهان عرب افزود: متاسفانه جنایت اخیر وهابی ها در بریدن سر یک کودک شیعه به دلیل صلوات بر پیغمبر (ص) نشان می دهد که این رژیم در واقع یک رژیم ضدانسانی است که با استفاده از نفوذ مالی، جنایات خود را پنهان می کند. آمریکا و غرب نیز به دلیل رابطه اقتصادی و همکاری نفتی و مالی با عربستان، نسبت به این جنایات سکوت اختیار کرده اند.

هانی زاده گفت: قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی یکی دیگر از جنایاتی است که این رژیم مرتکب شده و پاسخ غرب و آمریکا نسبت به این جنایت بسیار سبک و همراه با سکوت بوده است. این نشان می دهد قانون جنگل بر روابط بین الملل حاکم است و رژیم آل سعود با استفاده از نفوذ مالی خود هر جنایتی را نسبت به شهروندانش از جمله شیعیان مرتکب می شود که با سکوت جامعه جهانی همراه شده است.

تحلیلگر تحولات خاورمیانه در ادامه خاطرنشان ساخت: اساسا بنای رژیم عربستان بر اساس مذهب ضد بشری وهابیت بوده است و در واقع وهابیت شکل دهنده القاعده و داعش است که در نتیجه نشان می دهد این رژیم ضدانسانی نگاه کاملا تهاجمی نسبت به سایر مذاهب اسلامی دارد.

وی اضافه کرد: رژیم وهابی آل سعود از داعش هم بدتر بوده و بی تردید جنایتکارترین رژیم در منطقه بعد از رژیم صهیونیستی است، اما چون جامعه جهانی نگاهی کاملا دوگانه نسبت به حقوق بشر دارد، نسبت به جنایات سعودی ها سکوت اختیار می کند.

هانی زاده گفت: رژیم آل سعود بنایش بر کشتار شهروندان، خشونت و آدم کشی است. به‌عنوان نمونه، ده ها نفر از نخبگان سعودی که سنی هم بودند به دلیل مخالفت با جنایات وهابی ها به حوضچه های اسید افکنده شدند و نامی از آنها در مجامع بین المللی برده نشد.

این کارشناس مسائل منطقه ای در خصوص سرانجام پرونده جمال خاشقچی بیان داشت: جامعه جهانی در مطرح کردن پرونده خاشقچی و مطالبه‌ی محاکمه شدن محمد بن سلمان در دادگاه بین المللی جنایات جنگی جدی نبوده است.

وی در پایان یادآور شد: پرونده خاشقچی به عنوان یک ابزار فشار علیه بن سلمان ادامه خواهد یافت اما کار به جایی نخواهد رسید که بن سلمان محاکمه شود و چون آمریکایی ها تحت فشار افکار عمومی هستند، هرازچندگاهی بیانیه ای علیه عربستان صادر می کنند اما جدی نیستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه