انقلاب اسلامی تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد/ انقلاب این کشور را از زائده ای برای اردوگاه غرب به پرچمدار گفتمانی مستقل در عرصه بین الملل تبدیل کرده است/ قاطبه حوزه انقلابی است اما عده‌ای تلاش می‌کنند حوزه از انقلاب جدا شود


انقلاب اسلامی تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم کرد/ انقلاب این کشور را از زائده ای برای اردوگاه غرب به پرچمدار گفتمانی مستقل در عرصه بین الملل تبدیل کرده است/ قاطبه حوزه انقلابی است اما عده‌ای تلاش می‌کنند حوزه از انقلاب جدا شود

انقلاب اسلامی در واقع داعیه ایجاد یک تمدن جدید اسلامی را دارد ، ما در طول تاریخ یک بار تمدن با شکوهی را توسط مسلمانان شاهد بودیم. امروز انقلاب اسلامی داعیه دارد و به دنبال این هست که یک الگوی جدید تمدنی را به جهان ارائه نماید؛ خب این الگو هم در حیات فرهنگی و معنوی انسان ها باید باشد و هم دستاوردهای مادی باید باشد که در زندگی مردم وجود ملموس...

گروه معارف - رجانیوز: انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد شکوهمند خود قرار گرفته است. چهل سال عزت و اقتدار، رشد و پیشرفتی که هر روزش مصادف با اتفاقاتی بوده است که دشمنان برای سرنگونی این نهال نوپا توطئه می کردند اما این نهال مبارک امروز به درخت تنومندی تبدیل شده است که شمارش آثار و برکاتش از توان خارج است. یکی از چالش های موجود در ارزیابی کارنامه انقلاب اسلامی بحث کارآمدی و شاخصه های کارآمدی نظام اسلامی است. در همین راستا با حجت الاسلام علی عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیة گفت و گو کرده ایم. مطلب زیر متن کامل این مصاحبه است.

در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم. جایگاه انقلاب اسلامی را در ابعاد مختلف چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقتا انقلاب اسلامی یک نقطه عطفی در تاریخ کشور ما و هم دنیای اسلام و هم در تاریخ بشریت محسوب می شود. و می شود تاریخ را به قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم کرد، در کشور ما و پس از انقلاب اسلامی پیشرفت ها و رشد های بسیار زیادی حاصل شده است. انقلاب اسلامی می تواند به عنوان یک الگویی از حیات اجتماعی جدید به بشریت ارائه بشود.

تمدن غربی ادعا می کند که بشریت به پایان تاریخ رسیده است و فراتر از لیبرال دموکراسی برای بشر سیستم اجتماعی دیگری قابل تصور نیست. الگوی انقلاب اسلامی این ادعای تمدن غربی را به چالش جدی کشیده است و نشان داد که با حضور دین در عرصه حیات اجتماعی هم می شود به پیشرفت های فراوانی دست یافت، می شود به پیشرفت های علمی دست پیدا کرد، می شود به پیشرفت های اجتماعی دست پیدا کرد، به آزادی ها و مزایای مردم سالاری و دموکراسی دست یافت .

انقلاب اسلامی امروز می تواند این الگو را در دنیا به همه انسان های آزادی خواهی که از آسیب های تمدن جدید هم رنج می کشند ارائه بکند. پیشرفت هایی که ما در حوزه مباحث علمی و فناوری داشته ایم حقیقتا قابل عرضه است و پیشرفت های برجسته ای حاصل شده است. علیرغم همه مشکلاتی که در این چهار دهه اعم از جنگ داخلی، جنگ تحمیلی ، ترور، تحریم، هجوم رسانه ای، جریان تکفیری در منطقه که تبدیل به یک معضلی برای جهان و منطقه شده بود و بحمدالله با تلاش های جریان مقاومت شکست خورد، همه توطئه ها برای این بود که انقلاب اسلامی زمین گیر شود. با همه این توطئه ها ، انقلاب اسلامی امروز و پس از گذشت چهل سال می تواند الگوی کاملی را به دنیا ارائه نماید.

ما امروز رتبه اول علمی در جهان اسلام را کسب کرده ایم، رتبه 16 علمی در کل جهان را دارا هستیم. در حوزه های مختلف دانش مانند بیوتکنولوژی، هوافضا، حوزه بهداشت و سلامت و ده ها حوزه دیگر به دستاورد های چشم گیری رسیده ایم. قبل از انقلاب امید به زندگی در ایران 54 سال بوده است اما امروز 76 سال است. در بسیاری از زمینه های پزشکی، جمهوری اسلامی قطب پزشکی منطقه است. قبل از انقلاب از هر هزار کودکی که متولد می شد 120 نفر تلفات داشتیم اما این امروز به کمتر از 15 نفر رسیده است.قبل از انقلاب از جهت گاز کشی در کشور بر اساس خوش بینانه ترین آمارهای موجود 50هزار اشتراک از گاز طبیعی وجود داشت اما امروز از 23 میلیون نفر فراتر رفته است. اینگونه آمار هارا برای کسانی که کشور های مدعی توسعه یافتگی را دیده باشند هم اعجاب آور است منتها دستگاه رسانه ای و امپراطوری رسانه ای دنیای غرب تلاش می کند که این دستاورد ها دیده نشود و کمبود ها و کاستی ها و فشار ها برجسته شود.

باید رسانه های ما و کسانی که در امر اطلاع رسانی نقش دارند تلاش بکنند که علی رغم این جنگ رسانه ای که در دنیا وجود دارد ، دستاوردهای انقلاب اسلامی طرح و برجسته نمایند.

عده ای کارآمدی انقلاب اسلامی و منظام اسلامی را زیر سوال می برند اولا نظر شما چیست؟ ثانیا؛ شاخصه های کارآمدی انقلاب اسلامی چیست؟ این شاخصه ها مادی اند یا معنوی؟

انقلاب اسلامی در واقع داعیه ایجاد یک تمدن جدید اسلامی را دارد ، ما در طول تاریخ یک بار تمدن با شکوهی را توسط مسلمانان شاهد بودیم. امروز انقلاب اسلامی داعیه دارد و به دنبال این هست که یک الگوی جدید تمدنی را به جهان ارائه نماید؛ خب این الگو هم در حیات فرهنگی و معنوی انسان ها باید باشد و هم دستاوردهای مادی باید باشد که در زندگی مردم وجود ملموس دارد. به گمان من انقلاب اسلامی در هر دو این عرصه ها دستاوردهای چشم گیری داشته است. اخلاق، معنویت، مقاومت در برابر نظام سلطه، تربیت انسان هایی که می شود به هر کدام از آن ها در دنیا استناد و افتخار کرد. شخصیت های بزرگی مثل شهید حججی که اینها الگوهای انسانی هستند که می شود آنرا به همه دنیا ارائه کرد.

چه طور می شود که کسی ادعا بکند که در حوزه فرهنگی، دینی و معنوی انقلاب اسلامی دستاورد نداشته است؟! یعنی هم به لحاظ معنوی و فرهنگی و اخلاقی و تربیت یک نسل مقاوم، انقلاب اسلامی دستاورد های بزرگی دارد و برای بسیاری از انسان های آزادی خواه الگو شده است. شهیدان بزرگی که انقلاب اسلامی امروز به تک تک آن ها افتخار می کند و هر کدام از آنها برای یک تمدن قهرمان هستند.

و البته به لحاظ دستاوردهای عینی، مادی و ملموس و پیشرفت هایی که امروز از آن اسم برده می شودهم امروز دستاوردهای عظیمی داریم. کسانی که نمی توانند این پیشرفت ها را انکار بکنند به این توجیهات رو می آورند که اگر این دستاوردها هست در زندگی و حیات و رفتار مردم چه تحولی ایجاد شده است؟ اگر کسی قبل از انقلاب را به خاطر داشته باشد و هجوم فرهنگی غرب را که حکومت طاغوت به آن دامن می زند شاهد بوده باشد احساس می کند که امروز انقلاب اسلامی توانسته است یک نسل مستقل و یک جامعه مستقل با فرهنگ استقلال طلبانه با روی پای خود ایستادن ایجاد بکند که این هم به لحاظ فرهنگی یک الگو است و هم به لحاظ دستاوردهایی که در حیات انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد .

به نظر حضرتعالی انقلاب اسلامی چقدر در گسترش دین و دیانت در عرصه داخلی و خارجی موفق بوده است؟ عده ای القاء می کنند که مردم در زمان قبل از انقلاب دیندار تر بوده اند نظر شما چیست؟

از دستگاه رسانه ای رقیب انتظاری جز این نیست که اینچنین سخنان غیر مستندی که با هیچ شواهد تاریخی هم قابل تایید نیست بگویدو تبلیغ کند. قبل از انقلاب واقعا نگرانی وجود داشت که ارکان دین در این جامعه خشکیده بشود به طور کلی؛ نه مظاهر دین در جامعه دیده می شد و نه معرفت دینی در جامعه گسترشی داشت. چگونه می شود عده ای ادعا کنند که قبل از انقلاب جامعه دیندار تر بوده است؟! بله، بخش عمده ای از جامعه ما اصولا در مواجهه ی با تمدن جدید قرار نگرفته بود یعنی جامعه را آنقدر عقب مانده نگه داشته بودند و مردم متدین جامعه هم به خاطر بدبینی که به حکومت داشتند حتی فرزندانشان را به تحصیل نمی فرستادند در مراکز علمی. ما 170000 دانشجو قبل از انقلاب داشته ایم اما امروز 4 میلیون نفر دانشجو داریم. این مهم است که ما در مواجهه با دنیای جدید قرار بگیریم و در عین حال بتوانیم پایداری و استقلال فکری داشته باشیم.

در گذشته جامعه متدین حتی حاضر نبودند فرزندان خود را به ویژه دختران خود را به مراکز علمی بفرستند چون اعتمادی نداشتند به آن فضا. چه طور می شود عده ای بخواهند ادعا کنند که آن جامعه از امروز فرهیخته تر و متدین تر بوده است؟

به لحاظ بین المللی هم یک زمانی ایران را زائده ای بر اردوگاه غرب حساب می کردند اما امروز خود انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی پرچمدار یک گفتمان در دنیا به حساب می آید ، ما را به عنوان یک مجموعه وابسته به غرب حساب می کردند و حتی در منطقه کشورهای عربی که امروز خودشان مسابقه می دهند برای ارتباط با رژیم صهیونیستی به ایران می گفتند اخ الیهود، یعنی اینقدر انقلاب اسلامی عزت بخشیده است به جامعه ای که در گذشته متهم بود به این که همراه رژیم صهیونیستی است. امروز انقلاب اسلامی پرچمدار مقاوت در منطقه شده است.

امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم آیا حوزه به عنوان پشتوانه نظری انقلاب اسلامی توانسته است نیازهای نظام اسلامی را پشتیبانی نماید؟ اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند عده ای می خواهند قم انقلابی نباشد به چه معناست و وظیفه طلاب و دانشجویان انقلابی در مقابل آنها چیست؟

خاستگاه و محل تولد انقلاب اسلامی حوزه بوده است. نمی شود که خاستگاه انقلاب اسلامی از انقلاب جدا بشود البته این تلاش در سالهای گذشته و یقینا در آینده صورت گرفته است و خواهد گرفت که افرادی بخواهند حوزه را از انقلاب جدا کنند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب آنتی تزی از درون حوزه برای انقلاب بتراشند ولی با شناختی که بنده طی این چند دهه ای که در حوزه زندگی کرده ام و می دانم بدنه حوزه و توده ی عظیم حوزه کاملا انقلابی است، گفتمان انقلاب را قبول دارد و تلاش می کند برای بسط و نشر این گفتمان؛ البته ممکن است مثل هر جای دیگری افکار متفاوتی هم وجود داشته باشد و این شاید طبیعی باشد اما کسانی می خواهند این ها را برجسته بکنند اما واقعیتش این است که حوزه روحیه انقلابی را بصورت کامل واجد هست. اما نسبت به تولید فکر و اندیشه و نظریه پردازی ، چهل سال برای نظریه پردازی در نظامات مختلف زمان زیادی نیست، حوزه هم تلاش زیادی در این زمینه داشته است.

یک زمانی یک رشته علمی سنتی فقط در حوزه وجود داشت اما امروز در خود حوزه علمیه چیزی حدود 270 رشته ی علمی طراحی شده است. در جامعه المصطفی العالمیه حدود 400 رشته علمی متناسب با علوم اسلامی و انسانی طراحی شده است که بخش زیادی از این ها اجرا می شود. این تنوعی که شکل گرفته است طبیعتا تا بخواهد محصولاتش به ثمر برسد زمان لازم دارد. فقه های تخصصی که امروز در حوزه ارائه می شود اساسا سابقه نداشته اند وهمه این ها امور جدیدی هستند که در حوزه شکل گرفته است اما گمان می کنم که برای به نتیجه رسیدن این ها زمان بیشتری لازم است و مدیریت حوزه باید تلاش بیشتری بکند تا اینکه حوزه بتواند پاسخ های معرفتی مورد نیاز نظام را پاسخ دهد.

وظیفه اساسی ما این است که گفتمان انقلاب اسلامی را در دست بگیریم و در دنیا منتشر بکنیم . بهترین پاسخ برای کسانی که به دنبال تخریب گفتمان انقلابی هستند این است که بدنه حوزه و مدیریت و اساتید حوزه و طلاب و فضلا تلاش خودشان را به ارائه تفکر انقلاب اسلامی معطوف کنند، شاید این بهترین پاسخ عملی به آن ها باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله جنگنده‌های اسرائیل به مسجدی در غزه/ تشدید عملیات در کرانه باختری