خلیلزاد: ملا برادر به دستور امریکا از زندان آزاد شد


نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید موافقه با طالبان را برای صلح در افغانستان می‌خواهد نه به خاطر بیرون کردن عساکر امریکایی از این کشور. به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان که روز گذشته در...

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید موافقه با طالبان را برای صلح در افغانستان می‌خواهد نه به خاطر بیرون کردن عساکر امریکایی از این کشور.
به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان که روز گذشته در انستیتوت صلح در واشنگتن سخن گفت، تأکید نمود که خواهان برقراری آتش‌بس زود هنگام در افغانستان می‌باشد.
وی گفت، بیانات رییس جمهور امریکا در مورد حضور قوای این‌کشور در افغانستان درست تعبیر نشده‌است و هدف تلاش‌های آن‌ها تنها بیرون کردن سربازان از افغانستان نیست.

زلمی خلیل‌زاد اظهار داشت، در اصول با طالبان در مورد یک اجندای یک جانبه موافقه کرده‌است که بر دو نکته متمرکز است یعنی مبارزه با تروریزم و بیرون شدن قوای امریکا از افغانستان به گفته زلمی خلیل‌زاد امریکا بر وعده‌های خشک و خالی طالبان باور ندارد و ضمانت می‌خواهد که بار دیگر از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدین آن اقدام نخواهد شد.

خلیلزاد خاطر نشان ساخت که موافقت صلح در آینده نزدیک بدون موافقت در مورد مسایل دیگر ممکن نخواهد بود، از جمله ایجاد یک پلان همه جانبه برای آینده سیاسی افغانستان. جنگ افغان با افغان باید خاتمه داده شود. افغانان باید با یک‌دیگر گرد یک میز بنشینند و در مورد آینده کشور شان تصمیم بگیرند."
زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که "ریشه‌های" مشکل افغانستان در منطقه است و باید برای ایجاد یک چارچوب منطقه‌ای برای حل منازعه در افغانستان کار شود.

آقای خلیل‌زاد همچنان گفته که رهایی ملا عبدالغنی برادر، از فرماندهان ارشد گروه طالبان از جانب پاکستان، به درخواست او صورت گرفته است.
آقای خلیلزاد گفت که ملا برادر، بیشتر از سایر اعضای گروه طالبان "طرف‌دار صلح" است.
ملا برادر اخیرا پس از رهایی از زندانی در پاکستان، به عنوان رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر تعیین شد. شماری از تحلیلگران نیز گفته بودند که رهایی او از زندان می‌تواند به گفتگوهای صلح با طالبان کمک کند.

به گفته آقای خلیلزاد او فکر می‌کند که در صورت آتش‌بس، طالبان نمی‌توانند امتیاز زیاد از حکومت بگیرند و برای‌شان مشکل خواهد بود که در پایان آتش‌بس قوای خود را دوباره منسجم بسازند.
آقای خلیل‌زاد گفت، چنین معلوم می‌شود که طالبان حاضر خواهند شد که در حضور چند جناح دیگر با حکومت افغانستان نیز بنشینند.
قرار است زلمی خلیلزاد روز 25 فبروری بار دیگر در دوحه پایتخت قطر با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان ملاقات کند.

کد (9)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403