افزایش ارزش افزوده سبب افزایش انگیزه کشاورز برای تولید کیفی می‌شود


افزایش ارزش افزوده سبب افزایش انگیزه کشاورز برای تولید کیفی می‌شود

مدیر عامل هیئت اتحادیه‌های تعاونی روستایی گفت: قرار گرفتن زعفران در بازار بورس سبب می‌شود که کشاورزان محصولی با کیفیت را تولید کنند تا از ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند. افزایش ارزش افزوده سبب افزایش انگیزه کشاورز برای تولید کیفی می‌شود.

به گزارش ایسنا- مسعود پژمان‌پور در میزگرد تخصصی بررسی بازار زعفران ایران در حاشیه نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی مشهد در محل سالن همایش نمایشگاه بین المللی مشهد در رابطه با منافع سازوکار بورس برای کشاورزان، اظهار کرد: ما بالاترین تولید جهان را دارا هستیم اما جایگاه اقتصادی خوبی در این زمینه نداریم و این موضوع به مشکلات موجود در این حوزه مربوط می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود در این زمینه نوسانات بازار و تعدد نرخ در نهادهای مختلف است. از دیگر مشکلات می‌توان به طریقه نگهداری آن اشاره کرد زیرا زعفران محصولی صادراتی است و باید به گونه‌ای نگهداری شود که استانداردهای آن تغییر نکند.

مدیر عامل هیئت اتحادیه‌های تعاونی روستایی خاطرنشان کرد: بعد از ورود بازار زعفران به بورس مشکلات مذکور رفع شد و خدمات ارزنده‌ای را به کشاورزان عرضه کرد. اگر بازار بورس مهیا نمی‌شد، کشاورزان همچنان با مشکلات مربوط به فروش محصول مواجه بودند.

پژمان‌پور در خصوص تأثیر بورس در استانداردسازی محصول، بیان کرد: کشاورزان باید محصولی با کیفیت را تولید کنند تا از ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند. افزایش ارزش افزوده سبب افزایش انگیزه کشاورز برای تولید کیفی می‌شود.

در ادامه کریمی، یکی از تولیدکنندگان زعفران، گفت: فعال کردن زنجیره‌ها در تولید زعفران اهمیت زیادی دارد. استانداردسازی، کشف قیمت و شفافیت از انواع حلقه‌های موجود در این زنجیره هستند.

کریمی در خصوص میزان موفقیت در بازار بورس، افزود: ما تنها به عنوان یک جز از این مجموعه هستیم. بورس کالا بستری قانونی است که سبب شد بستر ارتباط بین قوانین نظام‌مند تجاری جاری در بورس و هسته تولیدکنندگان ایجاد شود. به واسطه این اتفاق کشاورزان با موضوعات مربوط به بورس آشنا شدند و آموزش دیدند تا ارزش افزوده محصولات خود را علاوه بر تولید در بازار کسب کنند.

این تولیدکننده زعفران خاطرنشان کرد: ما در شرکت خود ۷۰ درصد از سهام را به تولیدکنندگان سپرده‌، ۱۴۰۰ کشاورز را جذب کرده و واسطه‌ها را نیز قانومند کرده‌ایم، در شرکت هیچ‌کس بیشتر از یک درصد سهم ندارد.

وی اضافه کرد: ما به دنبال فرصتی هستیم که کشاورزان را شریک کنیم، خود آن‌ها به سرنوشتشان حاکم شوند و ارزش افزوده حاصل از تجارت زعفران نصیب خود کشاورزان شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟